olie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Re: olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:40

Ik heb juist gelezen dat sportpaarden soms wel een halve liter tot een liter olie per dag krijgen. Het zou juist beter zijn voor paarden. Olie zou de paarden energie geven, zodat er minder suiker gevoerd hoeft te worden. Waarschijnlijk krijgen deze paarden wel extra vitamine E gevoerd.

Op de verpakkingen van de olie die speciaal voor paarden gemaakt wordt, staat dat je ongeveer 40 ml per dag moet geven. Dat is dus wel wat meer dan een halve eetlepel Verward

Even een algemene vraag Haha! Wat is de reden dat jullie olie voeren?

Zelf voer ik het, omdat het oa goed is voor de synovia-aanmaak.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:04

Jennyxx schreef:
Ik heb juist gelezen dat sportpaarden soms wel een halve liter tot een liter olie per dag krijgen. Het zou juist beter zijn voor paarden. Olie zou de paarden energie geven, zodat er minder suiker gevoerd hoeft te worden. Waarschijnlijk krijgen deze paarden wel extra vitamine E gevoerd.

Op de verpakkingen van de olie die speciaal voor paarden gemaakt wordt, staat dat je ongeveer 40 ml per dag moet geven. Dat is dus wel wat meer dan een halve eetlepel Verward

Ja, dat kan dat je dat ergens leest, maar of dat zo goed zou zijn...... Even logisch nadenken; wat doet olie precies in het lichaam en hoe is het spijsverteringsstelsel van het paard gemaakt.....? Als je die vragen weet te beantwoorden weet je ook dat zoveel olie helemaal niet goed is. Je kan ook informeren bij dierenklinieken maar meestal vinden veeartsen het wel best zo, zo zijn zij verzekerd van vaste klanten.....
De hoeveelheden die op verpakkingen vermeld staan zijn ook met een schep zout te nemen; deze hoeveelheden zijn gebaseerd op meer omzet draaien.
Ook wel eens nagedacht dat de zogenaamde 'sobere paardenrassen' olie minder goed kunnen verdragen? Vaak hoor je hier niets over maar dit is wel een waarheid (op een ander topic over zomereczeem werd naar voren gehaald dat dankzij olie voeren de symptomen van eczeem afnamen; dit werd tegengesproken door iemand die het tegenovergestelde ervoer....: ja, de invloed van olie op het lichaam is niet alleen per paard verschillend, ook per ras)
Feit blijft dat regelmatig en veel olie voeren uiteindelijk zeer slecht is voor paarden. Een deel van dat verhaal heb ik al neergeschreven; het werkelijke verhaal is nog langer maar ik heb weinig zin om zo diep daarop in te gaan in dit topic omdat er erg veel scheikunde, biologie en biochemie bij komt kijken; dat lange verhaal is dan niet voor iedereen meer te volgen en de bedoeling is wel dat het voor iedereen leesbaar blijft.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:12

Waarop wordt de informatie dan gebaseerd dat olie in flinke hoeveelheden voeren goed is voor paarden?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:47

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:29

madamX schreef:
Jennyxx schreef:

Ja, dat kan dat je dat ergens leest, maar of dat zo goed zou zijn...... Even logisch nadenken; wat doet olie precies in het lichaam en hoe is het spijsverteringsstelsel van het paard gemaakt.....? Als je die vragen weet te beantwoorden weet je ook dat zoveel olie helemaal niet goed is. Je kan ook informeren bij dierenklinieken maar meestal vinden veeartsen het wel best zo, zo zijn zij verzekerd van vaste klanten.....
De hoeveelheden die op verpakkingen vermeld staan zijn ook met een schep zout te nemen; deze hoeveelheden zijn gebaseerd op meer omzet draaien.
Ook wel eens nagedacht dat de zogenaamde 'sobere paardenrassen' olie minder goed kunnen verdragen? Vaak hoor je hier niets over maar dit is wel een waarheid (op een ander topic over zomereczeem werd naar voren gehaald dat dankzij olie voeren de symptomen van eczeem afnamen; dit werd tegengesproken door iemand die het tegenovergestelde ervoer....: ja, de invloed van olie op het lichaam is niet alleen per paard verschillend, ook per ras)
Feit blijft dat regelmatig en veel olie voeren uiteindelijk zeer slecht is voor paarden. Een deel van dat verhaal heb ik al neergeschreven; het werkelijke verhaal is nog langer maar ik heb weinig zin om zo diep daarop in te gaan in dit topic omdat er erg veel scheikunde, biologie en biochemie bij komt kijken; dat lange verhaal is dan niet voor iedereen meer te volgen en de bedoeling is wel dat het voor iedereen leesbaar blijft.

http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/

http://www.thehorse.com/pdf/aaep/muscles.pdf

http://igitur-archive.library.uu.nl/dis ... 51/sam.pdf

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:35

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:23

kitty_gomez schreef:
ik heb het overwogen om het te gaan voeren, omdat het goed zou zijn voor de vacht.

maar ik heb het topic gelezen en er zijn argumenten dat het wel goed is en niet.

en mijn pony is gezond dus ik heb besloten om het niet te gaan voeren.

ik denk dat dat een hele wijze opmerking is!

antwoord op de vraag van iemand waarom ik het voer: omdat mijn paard geen energie uit suiker kan halen en dus haar energie uit wat anders moet halen. zit zijn vezels en vetten...

ik voer idd vit. E ook bij.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:20

Hele wijze opmerking Haha!

Alleen....hebben/hadden mijn drie (vorige) paarden respectievelijk hoefkatrolontsteking, spat en arthrose Verdrietig Omdat glucosamine zo duur is, probeer ik middels olie de gewrichten zo soepel mogelijk te houden. Onder het mom: alle beetje helpen..

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:37

Jennyxx schreef:
Hele wijze opmerking Haha!

Alleen....hebben/hadden mijn drie (vorige) paarden respectievelijk hoefkatrolontsteking, spat en arthrose Verdrietig Omdat glucosamine zo duur is, probeer ik middels olie de gewrichten zo soepel mogelijk te houden. Onder het mom: alle beetje helpen..

Ja ik geef ook Omega olie omdat mijn merrie lichte artrose heeft in haar linker knie.
Al geef ik daarnaast ook een supplement met glucosamine, chondroitine en zwavel. Appelazijn is trouwens ook goed voor artrose en is ook niet duur. Dit krijgt mn merrie ook.

Verder geef ik het omdat het haar beter op gewicht houd, het vetgehalte in haar voer verhoogt en mn merrie verschrikkelijk heet reageerd op suiker en zetmeel (dit krijgt ze dus zo weinig mogelijk), dus ook mijn merrie moet haar energie uit olie halen. Verder zorgen de Omega vetzuren voor een betere concentratie, wat mn merrie ook weer kan gebruiken want ze is nogal kijkerig.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:48

.