ElCid schreef:Nee, nooit. Hooguit wat schilletjes. Ik kan me niet voorstellen dat je echt hele granen terugvind. De buitenkant van de granen wordt niet verteerd, de korrel zelf wel. Het zou dus goed kunnen, als je van dichtbij kijkt dat het toch alleen maar de omhulsels zijn en dat de rest is opgenomen.
Maar dan moet je de boel helemaal gaan uitpluizen en of dat nou zo prettig is

Als ik de mest zie, zitten er hele granen in. De korrels zijn niet geplet. Overigens heb ik het dan over de Kentucky van Havens. Is het niet zo dat de schilletjes te hard zijn om door het verteringsstelsel van het paard makkelijk de granen te laten verteren. Als de granen geplet zijn, vind ik nooit iets terug. Als ze op stal staan hebben ze voldoende hooi en overdag staan ze op de wei. Heel de dag aan het eten, een flinke hooibuik hangt er onder. Ik had altijd het idee dat hij dan wel een goede stofwisseling zou hebben. Wel een snelle darmresorptie, hij poept meer en sneller dan de andere paarden.
Uitpluizen hoeft niet, want ze steken er als hele mooie granen tussen en boven uit. Altijd dus gedacht dat paarden alleen geplette granen kunnen verteren, daardoor vond ik het ook zo raar dat Kentucky mix van Havens dat niet heeft, bij navraag bleek het duurder te zijn, want dat komt er nog een extra procedé bij en dan wordt de mix weer duurder, dan dus minder aantrekkelijk voor verkoop.
Ik ben het weer gaan voeren onlangs, omdat ik wel vind dat hij er erg mooi van gaat glanzen en strakker in het vel komt. Nu is hij vozer geworden, staat ook sinds een half jaar weer in pension dus eet wat de pot schaft, behalve dan krachtvoer dat is gelukkig voor onze rekening.
El Cid hoe ver zit je van Geldermalsen? of je granenboer van Geldermalsen?