Wie zijn paard is er goed geholpen door Jan Jonas ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Wie zijn paard is er goed geholpen door Jan Jonas ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:12

shan schreef:
Citaat:
Doer toevoegingen aan biks en muesli als dierlijke vetten ( voor het binden van brokjes) en melasse, lijkt en ruikt het allemaal prima

Als het goed is worden er volgens mij geen dierlijke vetten meer gebruikt.

Dat zou best kunnen,ik weet dat dat wel het geval is geweest, maar omdat ik al lang geen biks meer voer kan ik er nu dus naast zitten. Overigens zijn die dierlijke vetten van 1 van de stoffen die niet in paardenvoer thuishoren.
Mij is ooit verteld dat als je een paardenbrokje doorbijt en je tanden voelen daarna vettig aan dat er dierlijk vet doorheen zit voor de binding Knipoog Vork

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:19

Dinopino schreef:
Elcid wil die boer van jou dit ook aan andere mensen leveren? En is het geplette haver enzo. Had namelijk ergens gelezen dat dat beter is.
Van lucerne ken ik alleen maar de zakken, bestaat dat dan ook in grote balen?

Ik stuur je naam/ adres van de boer via PM. Hij levert aan ons ( per 1000 kg) omdater familie in de buurt woont en dan is het voor hem niet veel om en kunnen wij tegen een kleine meerprijs voor het vervoer de granen thuiskrijgen. Hij komt uit Siddeburen in Groningen.
Er zit geen geplette haver is, dat is overigens niet beter. Op gewone haver moeten paarden meer kauwen en dat is goed voor de tanden. De schilletjes die ze niet verteren is goed voor de darmen ( ruwe vezels) en onze kippen beleven daar weer veel plezier aan als de paarden mesten. De hoeveelheid schilletjes die we in de mest terugvinden in overigens minimaal, dus ze verteren het vrijwel helemaal.

De grote balen lucerne worden bij ons gebracht door een voerleverancier hier in de buurt, de lucerne is van Hartog, maar die levert alleen vanaf 6 ton, als ik het goed heb; veel in ieder geval.
Onze leverancier levert het aan ons per baal en zelfs door heel Nederland. Dat stuur ik je ook per PM.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:19

Elcid, vind je geen hele granen terug in zijn mest? Bij mijn paard dus wel en dat is toch niet echt de bedoeling?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:27

Nee, nooit. Hooguit wat schilletjes. Ik kan me niet voorstellen dat je echt hele granen terugvind. De buitenkant van de granen wordt niet verteerd, de korrel zelf wel. Het zou dus goed kunnen, als je van dichtbij kijkt dat het toch alleen maar de omhulsels zijn en dat de rest is opgenomen.
Maar dan moet je de boel helemaal gaan uitpluizen en of dat nou zo prettig is Cool

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:26

hahahaha misschien als je nieuwsgierigheid echt de overhand neemt wel Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:58

Als een paard het goed verteerd zou je geen hele granen meer moeten zien. Maar vele hebben dat wel en dat duid op onvoldoende verteerde granen en verhoogde zuurbelasting in de dikke darm.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:06

Eleonoor schreef:
Als een paard het goed verteerd zou je geen hele granen meer moeten zien. Maar vele hebben dat wel en dat duid op onvoldoende verteerde granen en verhoogde zuurbelasting in de dikke darm.

De vraag die ik dan heb is hoe komt het dat het ene paard alles wel goed verteerd, in ons geval alledrie onze paarden, en andere paarden dat niet lukt. Dan is er toch ergens iets niet helemaal 100% met de vertering, lijkt mij. Ik ken meerdere mensen die granen voeren en die hoor ik hier eigenlijk nooit over klagen.
Kan het te maken hebben met de rest van het dieet, die van ons krijgen ook veel, grof droog, hooi, lucerne, zemelen en bietenpulp, over de hele dag verdeeld. De darmen zijn dus de hele dag aan het werk.
Toen onze paarden op een pensionstal stonden waar minder vaak gevoerd werd viel het mij wel op dat ze toen wat meer granen/ schilletjes in de mest hadden zitten, daar waren de vogeltjes wel erg blij mee Knipoog Maar ook toen was het eigenlijk te verwaarlozen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 00:39

Ik voer momenteel de granenmix van Subli, met een Havens haver erdoor.
Daaroverheen een schepje mineralen. vitamine C-60 zonder suiker en een scheut zonnebloemolie

Binnenkort ga ik met de trailer naar DLD, en laat ik daar 4 otto's vullen met gerst. Onbehandeld. Zo van de rafeissen.
Is nog goedkoper dan zakvoer. Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:08

Wat is DLD? En wat is een otto? En wat kost die gerst? Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:14

ElCid schreef:
Nee, nooit. Hooguit wat schilletjes. Ik kan me niet voorstellen dat je echt hele granen terugvind. De buitenkant van de granen wordt niet verteerd, de korrel zelf wel. Het zou dus goed kunnen, als je van dichtbij kijkt dat het toch alleen maar de omhulsels zijn en dat de rest is opgenomen.
Maar dan moet je de boel helemaal gaan uitpluizen en of dat nou zo prettig is Cool

Als ik de mest zie, zitten er hele granen in. De korrels zijn niet geplet. Overigens heb ik het dan over de Kentucky van Havens. Is het niet zo dat de schilletjes te hard zijn om door het verteringsstelsel van het paard makkelijk de granen te laten verteren. Als de granen geplet zijn, vind ik nooit iets terug. Als ze op stal staan hebben ze voldoende hooi en overdag staan ze op de wei. Heel de dag aan het eten, een flinke hooibuik hangt er onder. Ik had altijd het idee dat hij dan wel een goede stofwisseling zou hebben. Wel een snelle darmresorptie, hij poept meer en sneller dan de andere paarden.

Uitpluizen hoeft niet, want ze steken er als hele mooie granen tussen en boven uit. Altijd dus gedacht dat paarden alleen geplette granen kunnen verteren, daardoor vond ik het ook zo raar dat Kentucky mix van Havens dat niet heeft, bij navraag bleek het duurder te zijn, want dat komt er nog een extra procedé bij en dan wordt de mix weer duurder, dan dus minder aantrekkelijk voor verkoop.

Ik ben het weer gaan voeren onlangs, omdat ik wel vind dat hij er erg mooi van gaat glanzen en strakker in het vel komt. Nu is hij vozer geworden, staat ook sinds een half jaar weer in pension dus eet wat de pot schaft, behalve dan krachtvoer dat is gelukkig voor onze rekening.

El Cid hoe ver zit je van Geldermalsen? of je granenboer van Geldermalsen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:29

Onze paarden hebben er in ieder geval geen moeite mee en als ik heel goed zal kijken zullen er vast wel eens een paar korrels in zitten, maar het grootste deel wordt heel goed verteerd. Persoonlijk heb ik het niet zo op Havens, wat wij nu voeren is pure granen, misschien heeft het daar ook iets mee te maken.
Als ze alles weer zouden uitscheiden zouden er bollen granen uit moeten komen ipv mest, geen van onze granen is geplet.
Je kan natuurlijk altijd geplette granen voeren, maar het is vrij normaal dat er een beetje ( onverteerde) etensresten in de mest voorkomen, dat is bij mensen ook zo Knipoog
In de meeste granenmixen zitten ongeplette granen, gerst, tarwe, zwarte haver worden, voor zover ik weet, nooit geplet. Dat zou kunnen omdat de schil daarvan mider hard is en zwarte haver wordt weinig gevoerd.
Hoe dan ook, onze paarden doen het er prima op en de weinige granen/schillen die niet verteerd worden leveren in ieder geval hun bijdrage aan een goede spijsvertering Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:35

Het zal best kunnen dat het aan Havens ligt, ben er ook niet zo kapot van, maar van Subli ben ik ook teruggekomen en ik moest rap iets bedenken. Het kan zijn dat Havens de korrels heeft bewerkt, tegen schimmel of zo en dat die coating het bemoeilijkt. Aangezien mijn paard heel veel te eten krijgt, althans de hele dag ruwvoer, kan het zijn dat hij zijn krachtvoer minder goed verteert. Verzin maar wat Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:40

Ik denk juist dat het andersom zou moeten werken. Veel ruwvoer, goede darmwerking= goede vertering.
Ik weet dat Havens inderdaad, i.m.o. niet zo fijne, conserveermiddelen/ anti-oxidanten gebruikt in zijn voer. Dat is 1 van de redenen dat ik ermee gestopt ben.
Ik heb je een PM gestuurd.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:22

Russel, heb je wel eens het gebit van je paard ( en ) laten nakijken, het zou ook kunnen, dat ze onvoldoende kauwen op de granen, waardoor de bast intakt blijft en bij de vertering de inhoud niet benadert kan worden.Logisch, dat als je ze dan geplette granen voert deze wel verteerd kunnen worden en je niets terug vindt.
Misschien zijn je paarden ook wel erge slokop's en gunnen ze zich geen tijd om goed te kauwen.
De mate waarin een voer wordt verteerd hangt af van de verteerbaarheid van dat voer, de vorm waarin het in de maag en darm arriveert en de passage snelheid door die darm en de mate van aanwezigheid van verteringssappen en enzymen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:28

Tandjes worden elk jaar nagekeken en eventueel gevijld, maar schrokken dan heel goed mogelijk zijn hoor.

Las trouwens op een oud topic van bokt dat paarden alleen dát verteren wat ze werkelijk nodig hebben, het teveel ervan wordt er gewoon via de mest weer uitgegooid. Hij krijgt ook wel veel hoor, eten is toch een middel om de dag door te komen Knipoog

Maar dat niet goed kauwen dat kan heel goed zijn.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:30

Hele granen in mest is meer regel dan uitzondering en duidt op het onvoldoende tijd nemen voor kauwen. te snel eten. we voeren zelfs altijd een handje ongeplette haver, de kraaien pluizen de hele mesthopen op de wei uit, waardoor de mest sneller weg is.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 08:53

russel schreef:
ElCid schreef:

Als ik de mest zie, zitten er hele granen in. De korrels zijn niet geplet. Overigens heb ik het dan over de Kentucky van Havens. Is het niet zo dat de schilletjes te hard zijn om door het verteringsstelsel van het paard makkelijk de granen te laten verteren. Als de granen geplet zijn, vind ik nooit iets terug. Als ze op stal staan hebben ze voldoende hooi en overdag staan ze op de wei. Heel de dag aan het eten, een flinke hooibuik hangt er onder. Ik had altijd het idee dat hij dan wel een goede stofwisseling zou hebben. Wel een snelle darmresorptie, hij poept meer en sneller dan de andere paarden.

Uitpluizen hoeft niet, want ze steken er als hele mooie granen tussen en boven uit. Altijd dus gedacht dat paarden alleen geplette granen kunnen verteren, daardoor vond ik het ook zo raar dat Kentucky mix van Havens dat niet heeft, bij navraag bleek het duurder te zijn, want dat komt er nog een extra procedé bij en dan wordt de mix weer duurder, dan dus minder aantrekkelijk voor verkoop.

Ik ben het weer gaan voeren onlangs, omdat ik wel vind dat hij er erg mooi van gaat glanzen en strakker in het vel komt. Nu is hij vozer geworden, staat ook sinds een half jaar weer in pension dus eet wat de pot schaft, behalve dan krachtvoer dat is gelukkig voor onze rekening.

El Cid hoe ver zit je van Geldermalsen? of je granenboer van Geldermalsen?

Ik heb gebeld met Havens en die vertelde mij dat als je granen wilt voeren je er voor moet zorgen dat je paard het goed kouwt. Die van mij heeft nogal eens last van voerneid dus adviseerde deze meneer mij om een steen in zijn voerbak te liggen zodat hij wel rustig moet eten en er goed op kan kouwen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 10:15

Gelukkig kauwen onze paarden goed en nemen ze de tijd voor hun eten. Helemaal de jongste, die is als hij alles op heeft nog eens 10 minuten bezig met het verwijderen van de laatste korrels.
Op zich logisch dat het veel met kauwen te maken heeft, daarmee malen ze de harde schilletje vast kapot, het begin van de vertering. Dat is misschien ook het probleem met paarden die bijv. altijd biks hebben gegeten, dat valt vanzelf uitelkaar en daar hoeft niet op gekauwd te worden, of paarden op grote stallen waar altijd een enorme opwinding heerst tegen voertijd, die paarden schrokken ook sneller alles weg en hebben vaker last van voernijd.
Ik kan me voorstellen dat als paarden maar 2x per dag gevoerd worden, dit ook allemaal voor kan komen.
Je hebt natuurlijk ook schrokkers van nature, bij die paarden zou het opmengen van de granen met lucerne ze ook dwingen om te kauwen, dat kunnen ze echt niet zo doorslikken. Misschien dat ipv lucerne ook gehakseld stro of hooi kan helpen. Dan moeten ze of meer kauwen of de tijd nemen om het voer tussen het hooi/ stro uit te zoeken.
Een steen is een bekend hulpmiddel, en helpt natuurlijk ook heel goed om te zorgen dat ze langer bezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:08

Een steen helpt niet bij mijn paard, daar wordt hij juist boos van, die wordt alle kanten opgegooid en er blijft ook altijd wat onder liggen dat gaat schimmelen. Moet je wel elke dag even optillen om te kijken of het geen vieze brei is.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:48

russel schreef:
Las trouwens op een oud topic van bokt dat paarden alleen dát verteren wat ze werkelijk nodig hebben, het teveel ervan wordt er gewoon via de mest weer uitgegooid.

Is niet helemaal correct, binnnen de capaciteit van hun verteringsstelsel, zullen ze alles wat ze krijgen verteren, er bestaat niet zo iets als een selectief verterinsvermogen.
Wel zullen ze via de darmwand opnemen, wat ze nodig hebben, dus wel selectief absorptie vermogen.
We zien ook vaak, hoe groter de behoefte ( of te kort ), hoe groter het absorptie vermogen wordt.
Even een voorbeeld; paard heeft behoefte aan 1000 gram suiker voor de energie voorziening.
Hiervoor moet het b.v. ook 1000 gram zetmeel omzetten in suiker, dus verteren ( even ter vereenvoudiging ), als we nu 1500 gram zetmeel verstrekken, krijgt het er 500 gram te veel, deze 500 gram wordt echter wel verteerd en omgezet in suikers, alleen niet perse opgenomen. ( nu is zetmeel/suiker een beetje ongelukkig voorbeeld, omdat dat toch wordt opgenomen, ook als er qua energie behoefte geen noodzaak voor is, maar dan omgezet in vet en opgeslagen, maar het gaat om het idee ).
Dus alles wordt in meer of mindere maten verteerd, afhankelijk van de capaciteit en eigenschappen van het verteringsstelsel, niet alles wordt geabsorbeerd, de rest komt dan in de mest terecht.

Ineke60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:30

Als iedereen glimlacht, ziet de wereld er heel anders uit.

Ineke60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:33

Op het etiket van de stofwisselingskuren staat toch vermeld welke stoffen er in de kuur zitten ??

Dat is toch geen geheim ??

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:45

ElCid schreef:
Wat is DLD? En wat is een otto? En wat kost die gerst? Vork

Oh, sorry.
DLD is duitsland.
otto = zo'n container voor afval.
Prijs van gerst weet ik nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:13

Ik heb nog eens gekeken, maar zijn balletjes mest zitten onder de hele granen van de kentucky mix van Havens. Hoe kan ik merken dat zijn vertering niet optimaal is?

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:36

Laatste keer toen Jonas bij ons op stal was, heb ik hem gevraagd om eens een stuk te schrijven over wie hij is en wat hij doet zodat ik dat andere mensen kan laten lezen. Ik heb dit inmiddels mogen ontvangen en hieronder geplaatst...

Tekst van Jan Jonas:

Ik ben niet anders gewend dan in de alternatieve hoek gedrukt te worden. Mijn erkenning haal ik niet uit publicaties, promoties aan universiteiten, of een prestigieuze baan.
    Het enige, wat ik vaak oogst, als mijn behandelingen aanslaan, is jaloezie.

Voordat ik een officiële waardering voor mijn werk kreeg, haalde ik mijn erkenning puur uit de resultaten van mijn werk. Ik ben voor mijn gevoel geslaagd, als ik een paard, waarop de medische wereld is uitgedokterd, weer aan het lopen krijg.
    Nee, ik ben geen wonderdokter, wel voedingsadviseur en ik ontwikkel en produceer voedingssupplementen vanuit mijn eigen bedrijf.
    Dat begon midden jaren zeventig. Ik had zelf een paard met een probleem. Ik sloeg de boeken erop na en alles wat ik vond, ging over koeien en varkens. Informatie over de biochemie van het paard was nergens te vinden. Dat was het begin van mijn pionierstocht, die jaren zou duren. Mijn doel was het paard in de mens te tekenen, want de humane geneeskunde staat dichter bij het paard dan je zou denken.
    Ook elders in Europa werd ik echter niet veel wijzer. Mijn zoektocht voerde mij naar de Verenigde Staten, waar tweejarige koerspaarden al grote inspanningen moeten leveren. Paarden die niet meer wilden koersen, bleken een verstoorde biochemie te hebben. Dat bleek direct, met één blik op het bloedonderzoek.
    Sinds paarden niet meer in hun natuurlijke weitje grazen, is voeding een belangrijk en veelbesproken issue in de paardenwereld geworden.
    Wat heeft een paard nu eigenlijk nodig? Waar presteert hij op? Wat gebeurt er als hij van bepaalde stoffen teveel binnenkrijgt?'
    'Een paard zoekt van nature nauwkeurig zijn maaltijden uit. Hij legt dagelijks zo'n dertig kilometer af in zijn land, zijn 'paarden land'. Grond die is gevormd naar de dagelijkse aanwezigheid van het paard. Het paard maakt zijn eigen biotoop (zijn eigen plantenwereld). Dit verschaft hem een balans in het metabolisme en uiteindelijk in zijn biochemie. Hoe die verhoudingen precies in elkaar steken, ja, daar houd ik mij sinds de jaren zeventig al mee bezig en ik ben tot de conclusie gekomen: een paard zou zich zelf kunnen genezen. Daarvoor moet hij in een paardenwei staan, waarvan de meeste mensen zouden roepen: 'wat een schande dat het dier daar in staat'. Natuurlijk heeft niet iedereen de beschikking over een natuurlijke, door paarden gevormde wei. Veel sportpaarden zien de wei niet eens meer. Om toch gezond te blijven, moet de biochemie van het paard nauwlettend in de gaten worden gehouden.
    Dat controleer je door regelmatig bloed af te nemen. Voor paarden met een ernstig verstoorde biochemie heb ik een schoonmaakkuur gemaakt, die bestaat uit kruiden, looi- en bitterstoffen, saponinenalkaloïden en enkele andere stoffen, allemaal in zeer lage concentraties. Na zo'n kuur moet het voederpatroon van het betreffende paard worden aangepast, zodat de chemie in het paard weer in balans raakt. Dat bewerkstellig je door te voeren volgens de natuur.
    In de lente knabbelt een paard graag aan de bast van een boom. Dat doet hij omdat hij in het voorjaar een licht magnesium tekort heeft. Dat wordt op die manier weer aangevuld.
    In de zomer hebben veel paarden last van een slechte vertering van de eiwitten, vanwege het groene, zeer rijke gras. Zij lossen dit op door gedurende de dag af en toe eens wat bladeren te eten die rijk zijn aan looi- en bitterstoffen. Zo hervindt het paard zijn natuurlijke balans.
    In het najaar ontstaat een ijzertekort, wat bij veel paarden leidt tot lichte anemie. Wat doen paarden dan? Ze gaan mos eten. Daar zit een verhoogde concentratie ijzer in, zodat het tekort weer wordt aangevuld.
    In de winter maken de paardenhouders bij het voeren de grootste fouten. Veel mensen denken dat een paard gedurende de schrale winterperiode extra voedingstoffen nodig heeft. In de koudste periode van het jaar neigen veel paardenbezitters ernaar een extra schep krachtvoer in de voerbak te gooien. Maar dat is helemaal niet nodig! Doordat de dagen korter worden, verandert de chemie. Licht heeft een belangrijke invloed op het paard. Zodra de dagen korter worden en het voedsel schaarser, stelt het paardenlichaam zich erop in dat er meer voedingstoffen uit het karige voedsel gehaald moeten worden. Het paard haalt dan voldoende energie uit laagwaardige producten.'