[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:19

ik moest ook meer geven van pavo (had ook contact opgenomen met o.a. hun.). heb ik gedaan. paard bleef mager. toen maar da laten komen. zie onderschrift voor uitslag (2 zielepieten). was wel degelijk dat ze gewoon pijn heeft en dat vreet ook energie...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:45

Tuurlijk vreet dat energie!
Goed trouwens dat je de dierenarts hebt laten komen.

MPPaardenvoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:09

Van te veel krachtvoer kan je paard ook mager zijn. Dan neem hij zoveel energie tot zich dat niet opgeslagen kan worden, maar wel verbruik moet worden. dit kan zich uiten in druk gedrag op stal of in de wei, of door de eerste 10 min van het rijden heel druk te doe of gespanen te zijn. dan word alles energie van het kracht voer verbruik en niet op geslagen. maar als je paard iets heeft vindt de da dat vast wel.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:58

Ik ga mijn merrie straks maismeel geven, maar hoe bewaar je dit het beste? In de zak zelf of in een ton? Hoorde ook dat het niet zo lang houdbaar is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:09

Aldewereld Wij hebben alles in tonnen vanwegen de muizen.
En bij ons gaat alles goedlang mee.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:57

Ok, thanks! Heb nog wel een extra ton staan Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:32

Even voor de mensen die geen duren tonnen willen kopen.
Wij halen de tonnen bij een cafetaria (friet tent)
De tonnen worden alleen voor diervriendelijke frietvet gebruikt.
En zijn messchien beetje vies maar naar heel goed spoelen en schrobben heb je een grote ton.
En het is nog eens gratis.
Hun kopen groot in en betalen voor een ton 2 eurocent Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:51

Ik vraag me af om iemand hier dé tip heeft voor me ...
Mijn 13 jarige Deens warmbloed merrie, die nu 3-4 in de week gereden word (in de zomer terug 5-6 keer rijden. Ze word op L-M niveau dressuur gereden), is altijd moeilijk op gewicht te houden geweest.
Ze word altijd op tijd ontwormd & ik heb de DA al een bloedonderzoek laten doen & er kwam niets speciaals uit. Wel is zij een heel heet, nerveus paard dus zal ze sowieso meer verbruiken. Haha!
Nu is mijn vraag wat ik eventueel nog kan (bij)voeren om haar goed op gewicht te houden ?
Op dit momment is ze eindelijk een beetje op gewicht maar het gaat er ook zo snel terug af ...
Zo ziet haar rantsoen er mommenteel uit:

*'s Morgens:
-2 plakken hooi
- 1kg Pavo Sportsfit (sinds kort hier op overgestapt)
- de staldeur gaat open, zij gaat de wei op (in totaal 12u / dag weidegang)

*s' Middags:
- een halve emmer Hartog Gras-mix
- 1kg Pavo Sportsfit
- een berg voordroog

*Na het rijden:
-0,5 kg Pavo Sportsfit + 0,5 kg Pavo KruidenMelange

*s' Avonds:
- 1 schep Hartog Gras-mix
- 1kg Pavo Sportsfit
- een berg hooi
-wortelen

*Extra:
- 3x / week krijgt ze Pavo Slobber
-supplementen voor haar gewrichten & voor haar nervositeit & Plantaardige olie voer ik ook bij

Zoals je ziet voer ik heel wat kilo's aan vanalles & nog wat ...
Ook dacht ik misschien moet ik toch minderen aan kilo's zo word ze misschien rustiger & gaat ze niet zoveel verbruiken. Heb ik dus een tijd uitgeprobeerd maar toen werd ze heel mager & sloom ...

Iemand nog tips ?

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:44

Niisj schreef:
Mijn 13 jarige Deens warmbloed merrie, die nu 3-4 in de week gereden word (in de zomer terug 5-6 keer rijden. Ze word op L-M niveau dressuur gereden), is altijd moeilijk op gewicht te houden geweest.
Ze word altijd op tijd ontwormd & ik heb de DA al een bloedonderzoek laten doen & er kwam niets speciaals uit. Wel is zij een heel heet, nerveus paard dus zal ze sowieso meer verbruiken. Haha!
Nu is mijn vraag wat ik eventueel nog kan (bij)voeren om haar goed op gewicht te houden ?
Op dit momment is ze eindelijk een beetje op gewicht maar het gaat er ook zo snel terug af ...

*'s Morgens:
-2 plakken hooi

*s' Middags:
- 1kg Pavo Sportsfit
- een berg voordroog

*Na het rijden:

*s' Avonds:
- 1kg Pavo Sportsfit
- een berg hooi
-wortelen

*Extra:
-supplementen voor haar gewrichten & voor haar nervositeit & Plantaardige olie voer ik ook bij

Ook dacht ik misschien moet ik toch minderen aan kilo's zo word ze misschien rustiger & gaat ze niet zoveel verbruiken. Heb ik dus een tijd uitgeprobeerd maar toen werd ze heel mager & sloom ...

Iemand nog tips ?

Op de site van Pavo las ik dat Pavo Podo Lac (merriebrok) en Pavo Podo Grow (veulenbrok) zou helpen om je paard te helpen om een vollere bovenlijn te krijgen. Ik heb al gemaild in welke hoeveelheid voer ik het kan geven naast de Pavo Energy Control en Pavo Melange (die trouwens uit de productie wordt genomen).
De Pavo Melange gaf ik ook aan mijn paard om haar dik te houden en de Energy Control om veel energie te geven zonder dat ze gek wordt in haar hoofd. Zij is ook een moeilijke/kieskeurige eter, Pavo Sportsfit lust ze niet, spuugt ze uit!
Een antwoord van de Pavo heb ik nog niet gehad, ik heb wel de laatste 6 zakken Pavo Melange bij mijn voerleverancier gekocht....

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:50

Ik voer Pavo Podo Grow en een granenmix van Hippostar met zonnebloemolie en mijn merrie ziet er erg goed uit. Om haar nóg wat voller in haar lichaam te krijgen voor deze zomer (keuring) krijgt ze nu ook bietenpulp bijgevoerd.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:15

TICKELS schreef:
Op de site van Pavo las ik dat Pavo Podo Lac (merriebrok) en Pavo Podo Grow (veulenbrok) zou helpen om je paard te helpen om een vollere bovenlijn te krijgen. Ik heb al gemaild in welke hoeveelheid voer ik het kan geven naast de Pavo Energy Control en Pavo Melange (die trouwens uit de productie wordt genomen).
De Pavo Melange gaf ik ook aan mijn paard om haar dik te houden en de Energy Control om veel energie te geven zonder dat ze gek wordt in haar hoofd. Zij is ook een moeilijke/kieskeurige eter, Pavo Sportsfit lust ze niet, spuugt ze uit!
Een antwoord van de Pavo heb ik nog niet gehad, ik heb wel de laatste 6 zakken Pavo Melange bij mijn voerleverancier gekocht....

Hey
Bedankt ! Dat is misschien wel een handige tip !

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:16

Aldewereld schreef:
Ik voer Pavo Podo Grow en een granenmix van Hippostar met zonnebloemolie en mijn merrie ziet er erg goed uit. Om haar nóg wat voller in haar lichaam te krijgen voor deze zomer (keuring) krijgt ze nu ook bietenpulp bijgevoerd.

Hoeveel bietenpulp geef je dan ?
Ik zit eraan te denken dit misschien ook aan mijn paard te geven ...

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:51

Ik heb ook een vraagje.
Wie weet er hier hoeveel % eiwit er in gerst en maïsvlokken zit. Ik heb al via google enzo gezocht maar vind het niet.
Ik wil het weten omdat paarden van maïsvlokken naar het schijnt dikker zouden worden.
Maar ik heb een pony van 20 jaar die chronisch hoefbevangen is, hij mag niet te veel eiwitten opnemen want dan staat hij mank.
Als er iemand is die nog voeding weet waar oudere pony's dikker van worden en waar toch niet veel eiwit in zit, alle hulp is welkom Lachen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:22

Julie_x, wist je dat hoefbevangenheid in de meeste gevallen door suiker wordt veroorzaakt? Vroeger dacht men dat eiwit de boosdoener was, dat is inmiddels achterhaald.

In mais zit redelijk wat zetmeel (wat omgezet wordt in suikers). Dit artikel uit de mensport is wel interessant om te lezen, er staat ook een tabelletje in waar in staat hoeveel NSK (suiker/ zetmeel/ fructaan) er in ieder voersoort zit: http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... _Watts.pdf

Ik heb hetzelfde probleem met mijn haflinger van 22. Zij heeft de ziekte van cushing/insulineresistentie en is dus ook gevoelig voor hoefbevangenheid. Ze mag niet veel zetmeel en suiker hebben, maar is door haar ziekte helaas ook afgevallen.

Iets wat je zonder problemen aan je pony kunt voeren als dikmaker is Subli Energiekernmix. Dit is op basis van olie/vet.
Ik geef mijn haf ook Luzerne zonder melasse van subli om een beetje aan te komen.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:55

Ireen bedankt voor de uitleg zeg, ik denk dat ik dat artikel maar eens helemaal ga doornemen en het centraal topic voor hoefbevangenheid eens ga lezen.
Ik zal waar wij ons voeder halen ook eens vragen naar die subli energiekernmix.
Nog eens bedankt voor de info!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:29

IK gaf mijn draver om goed op gewicht te blijven de bricks van de paardendrogist. Makkelijk bij te voeren en uitstekende kwaliteit. Zit ook luzerne in. Luzerne en grasbrok zet ook lekker aan. En natuurijk SUBLI EM en kuilmais (bij de koeienboer vandaan). Maar daar is al heel wat over geschreven denk ik.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:33

koeienkuil is in mijn ogen geen geschikt paardenvoer hoor...

energiekmix. wat zit daar in dan? ik geloof niet dat daar dan ineens minder suiker in zit...

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:31

TICKELS schreef:
Niisj schreef:

*'s Morgens:
-2 plakken hooi

*s' Middags:
- 1kg Pavo Sportsfit
- een berg voordroog

*Na het rijden:

*s' Avonds:
- 1kg Pavo Sportsfit
- een berg hooi
-wortelen

*Extra:

Iemand nog tips ?

Waarom gaat de Pavo Melange uit de productie??

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:57

Doei!

Zag dat er een centraal topic loopt voor te dunne paardjes. Dus voordat ik er een nieuw topic over open ga ik jullie maar eens bestoken met mijn vraag Haha!

Mijn paard heeft een half jaar geleden een koliekoperatie gehad. Is inmiddels helemaal hersteld en ik ga hem binnenkort weer wegbrengen om opnieuw zadelmak te laten maken.
Hij blijft echter aan de schrale kant. Helemaal nu hij zijn vachtje verliest begint het op te vallen hoe goed je zijn ribben kan tellen.
Paard blijft na zijn operatie een verhoogd risico op koliek houden en is erg gevoelig op de darmen. Verandering van eten zou koliek teweeg kunnen brengen.
Toch wil ik hem maismeel bij gaan voeren want ik wil hem graag wat ronder hebben als ze met hem aan de slag gaan. Nu wil ik graag weten of maismeel makkelijk verteerbaar is? En hoe kan ik dit het beste voeren?
Met water papje van maken (warm of koud water) en ook bijvoorbeeld een scheutje zonnebloemolie erdoor?

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:51

Niisj schreef:
Ik zit eraan te denken dit misschien ook aan mijn paard te geven

Ik geef een halve schep bietenpulp per dag wat ik 's avonds klaarmaak met veel kokend water (zet sneller uit) s' ochtends maak ik dan nog een schep zemelen met water klaar (net een soort bruine pap) en dit meng ik door de bietenpulp heen. Nog wat zonnebloemolie erbij en dan gaat het naar mijn merrie Vork

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:22

Aldewereld schreef:
Niisj schreef:
Ik zit eraan te denken dit misschien ook aan mijn paard te geven

Ik geef een halve schep bietenpulp per dag wat ik 's avonds klaarmaak met veel kokend water (zet sneller uit) s' ochtends maak ik dan nog een schep zemelen met water klaar (net een soort bruine pap) en dit meng ik door de bietenpulp heen. Nog wat zonnebloemolie erbij en dan gaat het naar mijn merrie Vork

Ok bedankt ! Pling

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:42

maismeel schijnen ze niet veel uit op te kunnen nemen. ik heb het ook een tijdje gevoerd. soms dacht ik dat het hielp, maar soms ook niet. over het geheel genomen is ze er niet veel van aangekomen. met meer hooi en olie komt die van mij nu wel aan...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:39

Ons paard kregen we ook maar niet dikker (ondanks gebitsverzorging, wormenkuren, bietenpulp, maismeel, veel kuil/hooi, allround brok en volop weidegang). Sinds ca. 2 maanden krijgt ze op de conditioner booster van Hipro erbij en....ze is inmiddels zeker 25 a 30 kg aangekomen. Dit werkt echt heel erg goed.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:09

Mijn 2jarige gaat per 1 mei 24/7 op de weide. Ze is toen ik haar kocht 3 maanden geleden ondervoed bij mij aangekomen. Ze krijgt op dit moment onbeperkt hooi, en 3x per dag merrierbrok. Het gaat beter, maar er zit totaal geen vet nog op.

Als ze straks op de weide gaat krijgt ze zowiezo als ik er ben een pavo summerkoek. Adviseren jullie nog om iets van muesli bij te voeren? Dit zal niet elke dag zijn aangezien zij lekker in een gemengde kudde groot mag worden, maar als ik er ben, is het dan verstandig om haar wat extras te geven, of moet ze het redden op alleen gras?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:15

ik denk dat een jong dier in principe genoeg moet hebben aan gras en een mineralensteen... kijk eens hoe dat gaat. als ze dan nog niet in goede conditie komt kun je extra bijvoeren.
wel de merriebrok afbouwen voor je haar in 1 keer niets meer geeft!

verder helpt af en toe muesli toch niet om aan te komen dus kun je het net zo goed niet geven denk ik...