[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:47

dat verschilt per geval neem ik aan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:18

zweetvos schreef:
Dat vind ik heel moeilijk. Mijn pony stop écht niet met eten.
Onbeperkt hooi betekend dus dat ze werkelijk de hele dag door staat te eten en alleen maar nóg dikker wordt.

Dat dacht ik eerst ook. Ik ging dan ook minder hooi geven omdat ze moest afvallen. Toch ben ik het gaan uitproberen, want ze viel met minder hooi juist helemaal niet af. Ben haar 2x zoveel hooi gaan geven (wat bijna continu hooi betekent in mijn geval). Ze leek in eerste instantie nog wat dikker te worden, maar ineens nam dat af en nu is het tegendeel bijna waar. Ze is nog nooit zo slank geweest ondanks al dat eten. Ribben, schouders en schoft zijn goed voelbaar (en dat voor een shetlander Haha!).

Krachtvoer krijgt ze nauwelijks. Een handje Safe en Sound, maar ook dat bestaat uit 3/4 ruwvoer.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:45

Dat wat Isapaardje zegt is bij mijn paard eigenlijk ook het geval. Heel veel voordroogkuil (net niet onbeperkt) en dat in combinatie met magnesium.
En ze is zo mooi slank!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:06

Zo heb eventjes het hele topic doorgelezen Knipoog

Mijn haflinger is ook te dik.
Hier een foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GETYSBKZ.jpg
Je ziet hier ook goed dat z'n ruggegraad egt tussen z'n billen ligt, om het zo maar te zeggen.

We hadden hem vorig jaar in de zomer maar 3 uur per dag op de wei staan, dit vind ik echter helemaal niet fijn
Nu wilde ik zo een graaskorf aanschaffen, weet iemand waar je een goed, sterke kunt kopen?

Ik las iets over magnesium > feelgood, is dat te verkrijgen bij de boerenbond/divoza?
En las ook iets over (natuur)azijn, dat dat ook goed helpt.
Neem aan dat je dat gewoon in de supermarkt koopt dan? En hoeveel geef je daar dan van per dag?

En appelazijn, waar is dat te koop? En hoeveel geef je daar van?

Alvast bedankt Tong uitsteken

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:21

De magnesium van feelgood is verkrijgbaar bij de Welkoop. (kalmeringssupplement)

Appelazijn en een graaskorf kun je kopen bij de paardendrogist.
www.paardendrogist.nl

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:39

Dankjewel,
en hoeveel geef je daarvan dan?
Oja en een vraagje: Laatst sugereerde iemand dat als je paard teveel van zo een zoutblok likt/eet.
Dat hij dan dik kan worden omdat hij dan veel zout binnenkrijgt en daardoor weer veel water vasthoudt, is dit waar?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:06

Ik koop de appelazijn gewoon bij de menselijke natuurwinkel. Is heel wat goedkoper dan die van de paardendrogist, en is wel een natuurprodukt (van de hele appel geperst of zoiets).

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:29

Oja en een vraagje: Laatst sugereerde iemand dat als je paard teveel van zo een zoutblok likt/eet.
Dat hij dan dik kan worden omdat hij dan veel zout binnenkrijgt en daardoor weer veel water vasthoudt, is dit waar?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:33

Van dat zoutblok weet ik niet.
Isa is in 10 jaar tijd aan haar tweede (witte) zoutblok bezig.

Appelazijn geef ik niet als afvalkuur, dus ook daar kan ik geen antwoord op geven. Als ik het geef (meestal om de zandwegkuur te verdoezelen), geef ik gewoon een scheut door het voer.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:43

okee bedankt Haha!
2de in 10 jaar tijd Knipoog geloof dat die haf van ons 2 per jaar weglikt Nagelbijten / Gniffelen

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:25

tessii1991 schreef:

Nee. Dit is echt onzin. Een paard neemt zout in naar behoefte, en zal wel meer gaan drinken als hij veel zout binnenkrijgt.
Maar dat wordt ook weer gewoon uitgeplast. Er is nog nooit iemand (mens of dier) dik geworden van water....

Van de appelazijn geeft ik ongeveer 2 eetlepels per dag. Ik heb zo'n pompje op de fles, en ik doe ongeveer 6 'knijpjes'. Haha!
Dat doe ik 2 keer per dag. De hoeveelheid komt ongeveer overeen met 2 eetlepels.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 15:20

Okee dankjewel,
ik had idd ook al m'n bedenkingen erbij, maar wilde het toch even zeker weten Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:06

Naja, met mijn skippybal-Haflinger kan ik niet achterblijven...

Ik zat te denken om haar te laten testen op magnesium tekort, maar ik lees hier dat magnesium overal te koop is? Kan je het zomaar bijvoeren om te zien of het werkt (het baat het niet, dan schaad het niet idee) of is het wel raadzaam het eerst te laten onderzoeken?
Verder vroeg ik me af of er voer is waarvan je paard niet dik wordt (lucht met een smaakje zeg maar) zodat ik haar na het rijden toch wat kan geven. Ze krijgt nu een ministukje pavo koek, en ik was van plan om morgen zemelen te kopen. Iemand anders nog suggesties?
Tot slot: Mijn merrie drinkt erg veel. Kan dat eventueel een symptoom zijn voor het magnesiumtekort? Ik weet wel dat het door teveel eiwitten kan komen. Maar kan het ook een teken zijn van een 'aandoening' waardoor ze moeite heeft met afvallen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:29

er staat een interessant (weliswaar niet 100% objectief) stuk op www.paardnatuurlijk.nl over magnesiumtekort en problemen die daarmee gepaard gaan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:18

eilleen333 schreef:
Kan je het zomaar bijvoeren om te zien of het werkt (het baat het niet, dan schaad het niet idee)

Persoonlijk vind ik dit niet op gaan (het baat het niet dan schaad het niet verhaal).
Dit mede omdat ik eens gelezen heb dat je geen extra magnesium mag geven aan paarden met een nierprobleem. Je zegt dat je paard veel drinkt ... dat kan duiden op een nierprobleem (hoeft niet, maar daarom toch even deze mededeling).

Ik heb zelf "luchtig" voer voor mijn ex-bevangenpaardje dat niet te dik mag worden, en weinig suiker en zetmeel mag hebben. Het is Safe en Sound van Dodson en Horrell en bestaat vnl. uit grashaksel. Er zit een vitaminebrokje in en een ander wat grotere brok. Alles met natuurlijke ingrediënten en geen dikmakers.
Voorheen gaf ik voer van Hippolyt. Was ik ook tevreden over, maar zat toch nog te veel suiker/zetmeel in naar mijn mening.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:11

Mijn pony is ook te dik, hij krijgt gewoon teveel voer. Daar heb ik geen invloed op, dus probeer ik er gewoon zoveel mogelijk voor te doen. De enige factor waarop ik kan inspelen is beweging, en dat doen we dan ook. Een 'schema' van een dag intensief, een dag kalmer aan, en het werpt zijn vruchten af!! Ik moet wel goed oppassen aangezien hij hoefbevangen is geweest, maar voorlopig nog geen problemen.
We zijn echt van een conditie van 0 gestart. Goed voor het schema was dat hij in het begin meteen mank was, waardoor ik verplicht was het schema via stappen aan de hand op te bouwen. Voor hem de beste start.

Hij is niet bereden (mede door de hoefbevangenheid) dus enkel vrij longeren en aan de hand is mogelijk. Ik droom van de lange lijnen maar dat gaat bij hem echt niet (hij stormt weg, daarin zijn we al flink vooruit gegaan maar het zijn gewoon oude trauma's).

Helaas.... lijken er maar niets van de kilo's af te gaan, sterker nog, ze komen er gewoon bij!!! Eerst woog hij 400kg, maar ondertussen weegt hij er 420! Wel is heel duidelijk te zien dat de vetkwabjes op zijn kont verminderd zijn, en die zo typische op de elleboog. Hij ziet er strakker uit, maar weegt gewoon meer...! Ik word er een beetje hopeloos van. Hoop gewoon dat het vet is, wat nu vervangen is door spier...

Overigens is het het zwarte dondertje uit mijn profiel, zoals je kan zien helemaal geen dikke buik (vind ik) dat vond ik erg raar in het begin, zijn dubbele (blubber)billen ed spraken echter wel boekdelen!

Edit: fotootje van voor ik hem kende, hier zie je de vetbultjes duidelijker Lachen
Afbeelding

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:10

Isapaardje schreef:
eilleen333 schreef:
Kan je het zomaar bijvoeren om te zien of het werkt (het baat het niet, dan schaad het niet idee)

Persoonlijk vind ik dit niet op gaan (het baat het niet dan schaad het niet verhaal).
Dit mede omdat ik eens gelezen heb dat je geen extra magnesium mag geven aan paarden met een nierprobleem. Je zegt dat je paard veel drinkt ... dat kan duiden op een nierprobleem (hoeft niet, maar daarom toch even deze mededeling).

Nee, ok, dan weet ik dat Knipoog . Dan ga ik dus niet zomaar megnesium bestellen... Dan toch eerst de DA maar laten kijken...

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:13

Ik had een tijdje terug al over de magnesium gehad, hoe ik dit mijn paard kon geven omdat ze het niet lekker vind. Nou geef ik dit dus door de spuit en krijgt ze daarnaast gewoon gedroogd gras in haar voerzak.
Maar nu met dit weer krijgt ze weer erge jeuk en hebben we haar medicijnen weer maar dit pas dus niet door een spuit, zijn ook heel schepjes. Ook ruikt het heel sterk en ze vind het absoluut niet lekker, vroeger toen ze nog wel ander voer kreeg at ze het ook bijna niet. Nu hadden een paar mensen het wel over dodson en horrel enzo maar als ik dan op het plaatje kijk hoe het er uit ziet is het ongeveer hetzelfde als het gedroogde gras met extra toevoeging. En hiermee eet ze het absoluut niet. Het moet iets zijn wat ze heel erg lekker vind of de geur heel sterk kan overheersen.

Ik heb gisteren omdat ze zoveel jeuk heeft de medicijnen maar met een mandarijn 1 boterham en 1/2 pavokoek gemikst. Ik vind op dit moment even belangrijker dat ze der middel tegen zomerexeem inneemt maar wil dit eigenlijk niet zo blijven doen. Wie heeft er een goed idee.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:16

Mijn pony lust geen zandweg, maar heeft dat toch om de zoveel tijd nodig. Ik moest het altijd met appelazijn proberen te verdoezelen door haar voer. Nu met de safe en sound van Dodson en horrell eet ze het zo op (met een beetje water erbij).
De safe en sound heeft een behoorlijke mintgeur. Misschien is dat dus al genoeg om de andere geur te overheersen.
Als je wat uit wilt proberen (tegen verzendkosten) van het voer (safe en sound), pb me dan.

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:26

Ik denk echt dat ze het niet lust, ze is een behoorlijk moeilijke eter. De andere paarden eten alles op wat ze voor geschoteld wordt, maar zei niet. Mandarijnen zijn haar liefelingskosje, daarom heb ik vandaag suikervrije limonadesiroop gekocht. Dit er puur over heen gedaan zodat de geur en smaak redelijk weg was. Dit in een hele hoop gedroogd gras gemengd eerste 2 happen nam ze maar daarna niet meer.
Azijn lukt ook niet.
Ik weet dus niet of een mintgeur haar wel zal helpen er mee. Zelfs met slobber at ze het vroeger erg moeilijk.
Misschien moet ik het anders maar proberen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:06

Eilleen333: ik geef magnesium en het bevalt mij (mijn paard) heel erg goed. Volgens mijn dierenarts(en) kan het geen kwaad, aangezien tegenwoordig de meeste paarden magnesium te kort hebben.
Magnesium overschot wordt via de nieren afgevoerd, dus misschien is het verstandig, zeker in verband met het vele drinken van je paard, om bloedonderzoek te laten doen en dan vooral op de nieren.

Toen ik aan de magnesium begon had ik eigenlijk niet erg veel keus. Ik kreeg mijn paard met geen mogelijkheid minder vet. Het was dus of magnesium geven wat eventueel een beetje schadelijk zou kunnen zijn voor de nieren of een moddervet paard die een hele erge grote kans had om opnieuw hoefbevangen te worden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:45

Ik vroeg me af of het FeelGood supplement waar ook magnesium inzit, dat dus eigenlijk een kalmeringsmiddel is, je paard dan niet heel sloom maakt of dat je dan niets merkt in de manier waarop hij is.
Stan is trouwens een zeer pittige vrolijke haflinger die soms denkt dat hij nog hengst is Clown dus ik zou het soms niet eens zo erg vinden als hij iets minder enthousiast is Bloos maar goed, ik zou er nooit over denken om hem een kalmeringsmiddel te geven, amar dat is een andere discussie (ga nu gewoon nog meer met hem werken, wat zijn enthousiasme overigens niet doet afnemen Koe )
Wie kan me daar wat over vertellen?
En ik zat ook met de vraag of je gewoon een kuur kunt doen met het chelaat van paardnatuurlijk om te kijken of het werkt. DA komt volgende week langs, zal hem zijn mening ook eens vragen. Maar heb geen idee wat hij hiervan vindt. Weet iemand wat een test kost? Las dat iemand het had laten opsturen naar Newmarket?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:26

Ik geef de Feelgood en ik kan absoluut niks merken van sloomheid Haha!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:15

En dat kalmerende effect dan?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:09

Van mijn paard is bloed opgestuurd (op ijs) naar New Market in Engeland. Het is toen getest op insuline. In Utrecht is ook iemand die dat kan, maar die was toen enige maanden niet aan het werk.