melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_steef_

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:13

Dat is eigenlijk ook niet zoveel!
Die 4 scheppen van mij waren uitgerekend door de leveransier.
Ik gaf het om aan te komen(hoge vet geh.). Maar dat ging niet door de melasse..
Maar dan nog zal het voor een paard met flinke arbeid het zelfde zijn.

Ben nu wel heel nieuwschierig wat ze bij de melassevrij zouden adviseren.

Ik was trouwens van de week bij de welkoop, en daar zag ik dat de subli nu ook melasse vrije paardensnoepjes had. En die van mij is gek op dat soort dingen! Dus even een klein emmertje mee om te testen!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 21:08

pfoeh, wat zit er in een schep, een kilo, nee zeker?

ik voer ze nu (beide staan stil) een ½ kilo per dag, plus wat zeewier en gele lijnzaad, en ik hen geen idee of ik het zou verhogen als ze weer bereden kunnen worden. Ik heb niet het idee dat ze conditie uit het voer kunnen halen Lachen

laura, ik voer het te kort om er een echt goed oordeel over te geven, ik moest eerst de pavo en subli testzakken opmaken, en heb op het oog een keuze gemaakt. dus in de loop der weken zal ik wat moeten merken, aan bijvoorbeeld de mok.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:40

Pellie, Connor doet het nog steeds goed op alleen haver met de bijbehorede vitamientjes. Dan heeft hij ook geen vieze koker. Geef ik er iets anders bij dan is het meteen raak.

Wel heb ik van de voerfabrikant dit weekend een proefzakje (2,5 kilo) gratis muesli meegekregen om eens voorzichtig te gaan testen af en toe een handje als hij weer helemaal fit is. Dit is maisvrije muesli met een mini beetje melasse, 9,2 % eiwit en en suikergehalte dat nauwelijks hoger is dan die van haver. Het is een eigen proefserie van hun standaard muesli om te kijken hoe het bevalt en of er vraag naar is.

QTdarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:22

Jeetje wat een topic!
Mijn paart heeft problemen met het verwerken van eiwit, heb ook het Marstall voer geprobeerd maar was een RAMP.
Voer nu al bijna een jaar alleen granen maar vraag me af wat de beste vitamine zijn om dit aan te vullen.
Je houdt er niet echt een sprakelijk paard aan over als je alleen granen voert (en hooi + stro).
Iemand suggesties voor een goede aanvulling?

Flames

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:33

Advance concentrate van Equimins

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 19:16

QTdarling, welk soort van marstall heb je gebruikt en op welke manier was het een ramp?

hoeveel granen voer je nu en je krijgt geen dik paard?
voor vitamines zou ik zeewier/rozenbottel geven.

als je paard niet sprankelend van het voer dan is dat misschien zijn ware aard??

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:20

QTdarling schreef:
Jeetje wat een topic!
Mijn paart heeft problemen met het verwerken van eiwit, heb ook het Marstall voer geprobeerd maar was een RAMP.
Voer nu al bijna een jaar alleen granen maar vraag me af wat de beste vitamine zijn om dit aan te vullen.
Je houdt er niet echt een sprakelijk paard aan over als je alleen granen voert (en hooi + stro).
Iemand suggesties voor een goede aanvulling?

- Ursonne kruiden van Dr. Schaette -> www.BIO-RON.com
- Pavo Aura koeken

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:00

QTdarling: Advance Concentrated van Equimins heb ik ook ervaring mee, super spul!

Verder moet je niet vergeten om op je kalk te letten: als je alleen granen voert en geen extra kalk (al dan niet in de vorm van een supplement, of in de vorm van bijv. lucerne of bietenpulp), dan trek je de verhouding tussen kalk en fosfor scheef (optimale verhouding ligt ongeveer tussen 1,5 en 2,0, dus 1,5 tot 2.0 keer zoveel kalk als fosfor).

In nagenoeg alle complete krachtvoeders is deze verhouding goed, maar als je alleen granen voert, is de verhouding circa 0,17 , dus echt (veel) te laag.

Te weinig kalk in het voer kan resulteren in ontkalking van botten...

QTdarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:02

Bedankt voor jullie antwoorden; ik ga de Equimins Advance Concentrate proberen maar vind het wel erg duur: 40 euro per maand tot 30 euro in voordeel verpakking. Ik vind dat nogal wat en vraag me af of iets dat overcompleet is (je mag er niets bijgeven) wel goed is.

Ik heb van Marstall de Optimaal Zomer en de Champion, beiden laag in eiwit en op aanraden van de importeur. Heb het in combinatie met granen gegeven maar kreeg 4 super dikke benen. Heb het nog even volgehouden omdat ik niet dacht dat het van het voer kon zijn (gaf nog geen halve schep per dag!), toen ik er na 2 weken mee stopte werden de benen ook dunner. Vraag me af of die eiwit waarden wel kloppen. Iemand op stal zei nl dat ze niet de complete eiwit waarden weergeven, de importeur wilde daar niets over zeggen. Dus wel vreemd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:11

Ik heb daar van ander voer ook al van alles over gehoord. Waar we nu staan staat een paard met suikerziekte die ook bijn ageen vet en eiwit mag hebben. Die staat op "speciale" muesli die uit duitsland komt, welk merk weet ik niet. Die zou zowiezo ook mais en melassevrij zijn en erg eiwit arm. Speciaal voor paarden met suikerziekte en andere mankementen. Ik dacht dat het wat voor Connor zou zijn, ga ik de zak even goed lezen, zit er dus wel melasse en mais is en een eiwit percentage van 10,9 % en een suikergehalte dat ook vrij hoog lag. terwijl de muesli die ik als proef heb meegekregen een eiwit gehalte heeft van 9,2 % en de suiker is ook zowat een derde lager.

De fabrikant van deze muesli had het er ook al over dat heel vaak er niet volledig opgezet wordt wat erin zit kwa eiwit omdat het totaal laten bepalen wat duurder is dan een globale meting van een paar grondstoffen. Zij maken de muesli zelf en weten precies wat ze erin stoppen en hebben ook zelf een klein labje waar ze nagenoeg alle waarden kunnen bepalen.

Flames

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:21

MARSTALL Vito is voor paarden met stofwisselingsproblemen. MARSTALL muesli is altijd van constante kwaliteit, daar ze alleen van bepaalde boeren (die getest zijn en licentie hebben) granen in kopen, dus ze kunnen niet zomaar vrij op de markt hun grondstoffen kopen.

QTdarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:51

Heb ook een keer voer uit Duitsland gehad (in een grote bijna doorzichtige plastic zak) moest super zijn maar merkte er weinig van, kwam er later achter dat de stal eigenaresse mijn paard er gewoon biks bij gaf als de granen op waren (en bedankt!). En weet nu niet meer hoe dat voer heette

Voer nu: 1,5 schep granen met handje muesli (Dobson & Horell en nu van Cavalor). Na het rijden mash van zemelen met appel azijn, glucosamine, 's winters levertraan olie en een multi vitamine (had van Primeval die is nu op). Gaf ook knoflook maar heb op Bokt gelezen dat het slecht is.

Dacht dat mijn paard dik was van het stro eten maar weet nu dat het van de suikers uit de granen is...

Dit forum maakt het alleen maar moeilijker!!

Misschien kan je achterhalen wat dat voer uit Duitsland is, lijkt me beter om op zoiets over te stappen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:58

Citaat:
Misschien kan je achterhalen wat dat voer uit Duitsland is, lijkt me beter om op zoiets over te stappen
Ik ga daar juist niks van geven. ALs de leverancier zegt dat iets melassen en mais vrij is en ik kijk en het is het niet. Fijn dan.

het was wel een papieren zak. ik zal vanavond eens kijken welk merk het is. Dat wat ik nu op proef heb (maar nog niet gebruikt omdat paardje ziek is) is van Fyto geen idee alleen welk type precies. Was een proefserie van de fabriek. niet de standaard muesli die was ook iets van 10,5 % eiwit en meer melasse en mais.

Connor doet het goed op simpele geplette haver met kruiden voor de vitamientjes en eiwitarm hooi. We zijn een jaar aan het rotzooien en proberen geweest samen met de dierenarts een onderzoekscentrum en utrecht. Alle mogelijkheden gehad, een handje eitwit arme brok, gemengde granen, speciale muesli, alleen wortel, alleen kuil. Steeds ging het een paar dagen tot een week goed om daarna weer een jeuk paard of een stijf paard te krijgen.

QTdarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:40

Kijk, zo kom je nog eens iets te weten: mijn paard zat ook altijd onder de bulten!
En ook ik heb heel wat aan het rotzooien geweest. Verdrietig
Gelukkig ben jij wel goed door de veearts geholpen, bij mij kwam er na een hoop gezeur en geld "klinisch hoefkatrol" uit. Nu ik met het voer bezig ben loopt ze alweer zo goed dat ik in januari weer ga starten (!)

Is geplette haver beter dan een granen mix?
Wat voor kruiden geef je?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:45

Wij hadden zowiezo het geluk dat het onderzoekscentrum de waiboerhoeve in lelystad zat en dat ze heel veel onderzoek op voergebied deden altijd. En ook zelf heel erg doorgezeurd hoor. Als je zefl een voedselallergie hebt weet je wat voer met een mens en ook paard kan doen.

De reden van alleen geplette witte haver voor de energie is dat gerst weer teveel suikers bevat, mais teveel zetmeel (en dus suikers uiteindelijk) waardoor een standaard granenmix voor hem weer niet werkte. Geplette haver omdat hij zo weinig krijgt (max 250 gram per dag) zodat hij de maximale voedingsstoffen uit de haver kan halen. De kruiden die ze aanraden was simpel ijslandse zeewier, knoflook en een goed mineralen blok (de rode of anders speciale blokken die erg duur zijn). Hiermee krijgt hij voldoende van alles binnen en blijft hij goed in conditie. Eventueel rantsoen aangevuld met witlofwortel (alleen moeilijk te krijgen) en heel erg veel hooi (minimaal 12 kilo) per dag heb ik nu al 4 jaar en topfit paard.

Het zal alleen denk ik per paard verschillend zijn, dit is een echt op maat dieet (nou ja niks behalve dit dan).

Van meer eiwit krijgt mijn tinker altijd eerst jeuk en een vieze koker en lichte verhoging, daarna ontstaat mok (binnen 2 dagen) en negeer ik dat dan staat hij binnen een week volledig stijf en pijnlijk op stal en zwaar bevangen. Altijd volgens hetzelfde patroon.

Mooi dat je nu weer wedstrijd kunt gaan rijden. Mijn oude merrie had idd ook zware hoefkatrolproblemen, allen bij haar is het eten genegeert voor 15 jaar waardoor er blijvende schade is ontstaan). maar ook zij was nagenoeg niet kreupel meer toen haar eten op orde was. Maar zij deed het nou weer wel goed op granenmix zonder haver maar ook met zeewier en knoflook.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 19:14

zoals eten bij mensen kanker kan veroorzaken, maakt voer bij paarden waarschijnlijk ook een hoop stuk. Scheve mond

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:59

even inhaken hoor:
ik was altijd een groot promotor van zeewier, maar t schijnt helemaal niet zo goed te zijn voor onze paarden.
schijnt namelijk zoveel jodium in te zitten dat die de schildklier kan ontregelen...

en dat zou best es heel goed kunnen,want ik heb jaren zeewier gevoerd( niet gehele jaar door hoor) en mijn pony heeft een vergrote schildklier..
toeval???

geen idee Knipoog

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:30

interessant ellepel

ik denk dat we elk paard echt helemaal als individu moeten zien, ook met voer... het is moeilijk, en lijkt erg onhaalbaar
maar ook de koudbloeden, altijd wordt gezegd sober voeren...
mijn fjord is er doodziek van geworden en had enorme tekorten...
en zo ken ik weer veel sportpaarden die weer teveel eiwitten krijgen..

het is een lastig iets..ben me dr al tijden in aan het verdiepen maar het is fijn dat iedereen zn dingen hier deelt en dat we voorzichtig zijn met nieuwe dingen proberen of met aanvullende dingen zoals de zeewier en het knoflook
zal best voor sommige paarden goed zijn in goede verhoudingen maar ook veel die er niet tegen kunnen
zo heeft elk mens ook zn eten waar die ziek van wordt of juist niet...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 23:43

ik geef gam ook al jaren zeewier. die vergrote schildklier, kun je dat in het bloed terugvinden? en nu ben je gestopt met de wier neem ik aan. welke problemen gaven de schildklier en kun je hieraan zien dat het ook afneemt (stoppen) of zit je paard aan de medicatie? many questions!! Lachen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:49

ik heb fig 1 winter gedroogd zeewier bijgevoerd, merkte niet veel aan hem en ben er weer mee gestopt...
misschien achteraf een beetje schadelijk voor hem geweest.. zou het niet weten
je doet dingen allemaal uit goede bedoelingen om je paard gezond te houden en het is echt balen als je dan hoort dat het niet ok is voor je paard..
maar ook fijn, zodat je het dan weer anders kan gaan doen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:42

viel me een tijdje geleden op dat m'n pony een bal in zijn keel had zitten,net een gekookt ei zeg maar.
mijn veearts zegt, die vergrote schildklier da's helemaal niet erg,vind ik raar want bij mensen is het niet goed als je een vergrote schildklier hebt Knipoog
ik ben nog aan het twijfelen of ik een gericht bloedonderzoek ga laten doen om te kijken of de schildklier idd niet goed werkt.

ik zat op amerikaanse site's te zoeken naar schildklierproblemen en ik kom ik er heel veel info tegen.
bij sommige gaan ze over teveel of juist te weinig jodium in de voeding.
t komt niet vaak voor bij paarden,maar toch...
hier staat wel wat info:

http://www.horsepoint.com.au/portal/ali ... fault.aspx

maar jee.wat vind je veel info zeg als je in het engels gaat zoeken,echt over van alles.
wat dat betreft vind je hier op nederlandse site's gewoon echt helemaal niks Knipoog

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:30

moeten we wel alle namen in het engels weten hihi

maar Iodine is dus jodium?
jemig zeg, dan schrik ik wel van die tabel ja..

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:54

Ik heb geleerd (van iemand, NIET van de zeewierproducenten Boos! )
dat je zeewier alleen als kuur van maximaal twee weken mag geven,
omdat je anders juist huid- / vachtproblemen krijgt.
Die (vachtproblemen) zie ik op de site ook genoemd.

Natuurlijk kun je je afvragen of zeewier wel geschikt paardenvoer is.
Van IJslanders weet ik dat ze in de winter op IJsland ook (vers) zeewier
eten. Maar ja, dat is sowieso een beetje een apart ras.
In de winter zet de boer daar ook een ton haringen neer, waar de paarden
af en toe een visje uit komen snacken.

In topics heb ik wel eens gezegd dat je zeewier alleen als kuur mag geven.

Komt - net als bij andere voedingsmiddelen die je beter niet of alleen heel spaarzaam kunt geven -
de reactie: 'mijn paardjuh eet het al jaren en heeft nergens last van'. Rolleyes

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 13:02

bedankt, haha... ik ga nu ook maar ff ernstig nadenken over het geven van de wier en proberen die site te lezen!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:14

haring voor ijslanders hihi
maar interessant weer botervlieg, wist ik ook allemaal niet..