6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:01

JusticeJ schreef:
Lightninggg schreef:
Ja, veel losser in haar lichaam. Ik zit echt op een dansend paard nu


Doordat ze meer eiwitten en andere voedingsstoffen binnenkrijgt zal ze nu ook vast een mooie bovenlijn ontwikkelen met de tijd! Een longeerhulp met het longeren helpt daar ook echt heel goed mee trouwens, aanrader!


Longeerhulp is een slechte tip.... visueel oogt het alsof het paard meer over de rug gaat, dat 9 uit 10 keer echter niet het geval.
Werken met de dubbele longe of rechtrichten aan de enkele longe is beter voor het lijf en daarmee uiteindelijk veel effectiever.

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:49

Met Ninx eens... ik ben ook geen fan van de longeerhulp omdat deze vrij 'statisch' is. (Net als vaste bijzet etc).
Ik kies ook altijd voor dubbele lijnen, kan je veel meer plaatsen, regelen en bepaalde manieren van lichaamsgebruik en ontspanning voor elkaar krijgen.
Iemand die er goed in is die je helpt, of les de eerste paar keer is wel van belang imo.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:04

Als je toch het idee van de longeerhulp wilt gebruiken, doe dan gewoon een bijzetteugel van tussen de voorbenen aan de longeersingel naar het longeerbitstukje (waar je uiteraard niet de longeerlijn aan doet).

Daarmee haal je het zagen door het naar achter bewegen van de voorbenen weg, voorkom je direct ook de schuurplekken die daar kunnen ontstaan. En het drukt niet op de ruggengraat waardoor ze de rug juist weg proberen te drukken.

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:13

Ik denk eerder dat de darmen niet optimaal de voedingstoffen opnemen. Zou eerder een proffesioneel voedingsadvies opvragen dan een hele hoop extra in je paard stoppen.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:32

Aha ik had het misschien even beter moeten toelichten! Ik heb hem echt bungelend (!) los zitten maar omdat mijn paard goed getraind is op zowel dubbele als enkele longe en we veel longeren loopt hij tegenwoordig eigenlijk altijd correct over de rug van achter naar voren! Als je een paard hebt die correct loopt aan de basis longe vind ik het persoonlijk een top ding. De bovenlijn van mijn eventingpaard is significant verbeterd door goede longeertraining naast de reguliere trainingen en daar heeft hij zeker aan bijgedragen omdat het een fijne lijdraad geeft en je zo kan focussen op andere dingen (overgangen bijvoorbeeld).

Maar dat is mijn mening en het werkt fijn voor ons, ik had hem misschien niet moeten aanraden omdat ik de mate van longeerafrichting van het paard van OP niet weet, dus hierbij :D

Lightninggg

Berichten: 616
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 17:53

JusticeJ schreef:
Aha ik had het misschien even beter moeten toelichten! Ik heb hem echt bungelend (!) los zitten maar omdat mijn paard goed getraind is op zowel dubbele als enkele longe en we veel longeren loopt hij tegenwoordig eigenlijk altijd correct over de rug van achter naar voren! Als je een paard hebt die correct loopt aan de basis longe vind ik het persoonlijk een top ding. De bovenlijn van mijn eventingpaard is significant verbeterd door goede longeertraining naast de reguliere trainingen en daar heeft hij zeker aan bijgedragen omdat het een fijne lijdraad geeft en je zo kan focussen op andere dingen (overgangen bijvoorbeeld).

Maar dat is mijn mening en het werkt fijn voor ons, ik had hem misschien niet moeten aanraden omdat ik de mate van longeerafrichting van het paard van OP niet weet, dus hierbij :D


Paard loopt alle oefeningen die ze in de dressuur moet kennen ook aan de dubbele longe maar heeft daar echt een hekel aan. Ik heb nu gelongeerd met enkele longe en bijzettouwtjes

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:52

oji schreef:
Paard ziet er een stuk beter uit, maar het zijn wel vetjes, er zit nog steeds geen spier op. Maar goed, het heeft nu in iedergeval een ondergrond waarop ie spieren kan gaan opbouwen. Ik denk dat vnl de rust hem erg goed gedaan heeft.

Lightninggg schreef:
Ze heeft nu bijna 3 weken rust gehad en start dit weekend terug met longeren op aanraden van osteopaat. Eerste wedstrijd loopt ze wellicht eind september en dan in een lagere reeks maar kan ook zijn dat ze pas eind oktober terug mee gaat afhankelijk van hoe snel ik zelf terug genoeg gerevalideerd ben.

In deze zinnen ligt in mijn ogen precies de basis van je probleem TS. Je paard begint net een beetje uit een dal te klimmen en jij denkt al weer aan hoe snel je met de wedstrijden kan beginnen. En dan niet voor de tijdslijnen als uitgangspunt de conditie van het paard nemen, maar je eigen revalidatie. Uitgangspunt zou moeten zijn, we gaan hem rustig opbouwen en als hij er aan toe is, dan gaan we eens voorzichtig aan beginnen met een wedstrijdplanning, beginnend met een lage klasse. Ik ken zat ambitieuze internationale eventers, maar degene die echt succesvol zijn gaan heel zuinig met hun paarden om en kijken altijd primair naar waar het paard aan toe is. Die willen niet snel, die willen vooral dat als het paard eenmaal op niveau is, dat ze daar ook heel lang van kunnen genieten.


Eens..

Lightninggg

Berichten: 616
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 23:28

Afbeelding

Ik denk dat ze best wel toe is aan een oefenwedstrijdje

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 13:30

Bijzondere wending. :’)

GabberGill

Berichten: 6027
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 14:14

tjakka123 schreef:
Bijzondere wending. :’)

Ik wilde dit niet zeggen.

Maar had mijn vraagtekens. Ik lees al even mee en blijf vrij stil.

Het moment dat ik na zo'n verhaal ineens zo'n foto zie sla ik helemaal dicht. Helemaal omdat ik het niet veel vind zeggen dat een paard ineens een hindernis neemt. Ik heb echt paarden die slecht waren hindernissen zien nemen. Als dit een punt is waar je uithaalt dat je wel lekker kan gaan springen dan vraag ik me af waar je al die tijd hier menig bakker mee bezig hebt gehouden.

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 14:20

Tsja wat moet je hier nu over zeggen :(

Zeedraakje

Berichten: 549
Geregistreerd: 04-12-09

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 15:49

Ik voel een waarschuwing komen maar dat zij dan zo. Verander dat "ik denk" maar in "ik wil" want denken heeft er jammer genoeg helemaal niets mee te maken. Dierenliefhebberij ook niet.

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 16:59

Lightninggg schreef:
[ [url=m/lCGlXA.png]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat ze best wel toe is aan een oefenwedstrijdje

Wow...
Het is niet aardig wat ik nu ga zeggen, maar ik had echt gedacht dat je iets meer aan je paard zou denken ipv aan je eigen wedstrijd ambities.
Gun dat paard wat meer tijd... je vraagt hulp en ervaringen, maar uiteindelijk neem je je eigen pad.
Dat is natuurlijk helemaal niet erg... maar wees dan ook niet verbaasd dat je straks weer met een zelfde situatie qua conditie en/of gedrag zit of nog erger...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 19:08

Tja ik had niet anders verwacht bij een ruiter waar prestatie duidelijk op eerste plek komt ipv welzijn.

Dit dier heeft dan wel extra vetjes, maar nog niet de spieren op de bovenlijn, die krijg je er echt niet op na 1 week.

Ik heb echt medelijden met je paard, presteren gaat weer eens boven welzijn :(, geen wonder dat de paardensport veel kritiek krijgt.

Hevonen

Berichten: 5658
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:10

Probleem is dat je de schade niet direct ziet, maar pas na een paar jaar.

Lyona

Berichten: 2040
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:47

He bah wat naar dat menselijke onzin altijd boven het welzijn van het dier moet gaan.
Ik vind het paard van TS er niet gezond uit zien, en zij zelf denk ik ook niet, anders had ze dit topic niet geopend.
En dan toch je paard dingen laten doen waar ze in de ogen van meerdere bokkers fysiek niet aan toe is, dat vind ik niet fijn.
Ik vermoed dat er een andere diepere oorzaak van het probleem van het paard van TS zit (wellicht pssm, maar dat heb ik al meerdere keren geopperd) en ik vind dat je als paarden liefhebber dan het welzijn boven je eigen ambities moet zetten.