Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 17:56

Emperor schreef:
funnyhorses schreef:
Best bezopen dat ze alles in grote balen verkopen, met de machines van tegenwoordig zijn kleine balen maken en stapelen ook geen reuze inspanning meer. Enkel een heel klein hooiboertje zal het nog met de hand moeten opsteken.

Oei... al een keer meegeholpen op de kar? Met 30+ graden en pakjes stapelen van pak hem beet 20 kilo is in het begin leuk, maar na een tijdje begint dit wel te veranderen hoor..
De verkoop van kleine pakjes hooi zijn vaak een extra bron van inkomsten. Omdat hier het hoofdinkomen niet uit vandaan komt, wordt er vaak minder geïnvesteerd in nieuwere machines voor dit werk. Wanneer het de hand wordt gestapeld heb je ook nog extra mensen nodig. Vaak is er geen geld om deze in te schakelen en wordt het vrijwillig of voor een kleine vergoeding gedaan. Vindt deze mensen maar eens te vinden.

Verder eens met meggiemeg en Ciara. Daarnaast is het ook moeilijker geworden om een goeie monteur te vinden voor de pakjespersen. Dit kan niet iedereen.

Zekers! Meerdere keren het land op om 100den pakjes te laden, klein deel toen voor mezelf en vrienden geholpen. Ik weet hoe zwaar het is. Maar zag laatst die hoouboer dus aan de gang met een balenklem waar hij ik dacht 20 balen tegelijk kon oppaken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 18:00

Granoek schreef:
Ik zie dit nu pas en lees op de eerste blz dat jullie 4€ duur vinden voor kleine lading, ik haal al jaren pakjes voor 4€ en ik kan er maar 50 kwijt hier dus dat is hele kleine lading haha.

TS, je zegt Zuid-Limburg maar hoe ver naar het zuiden zit je? Is Echt te doen?

Echt is dacht ik ruim een half uur rijden via snelweg, maar als het voor mooi hooi is is het te doen.
Ik kan ongeveer 120 pakjes kwijt maar dan moet ik zeker weten dat het goed hooi is wat ze willen eten anders durf ik daar echt niet aan te beginnen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:15

funnyhorses schreef:
Granoek schreef:
Ik zie dit nu pas en lees op de eerste blz dat jullie 4€ duur vinden voor kleine lading, ik haal al jaren pakjes voor 4€ en ik kan er maar 50 kwijt hier dus dat is hele kleine lading haha.

TS, je zegt Zuid-Limburg maar hoe ver naar het zuiden zit je? Is Echt te doen?

Echt is dacht ik ruim een half uur rijden via snelweg, maar als het voor mooi hooi is is het te doen.
Ik kan ongeveer 120 pakjes kwijt maar dan moet ik zeker weten dat het goed hooi is wat ze willen eten anders durf ik daar echt niet aan te beginnen.

Ik weet niet hoeveel ze er nog hebben maar ik kan morgen wel even een filmpje maken van mijn hooi. Hiervan weet ik 100% zeker dat het van eigen land komt, het is van de schoonzus van mijn vriend en hij is gaan helpen laden toen met 30 graden haha.

Ik maak wel even een filmpje morgen als het wat lichter is buiten :) ik ben er in ieder geval super tevreden van! Met de vorige lockdown mocht ik de grens niet meer over (ik zit net aan de overkant van de Maas) en toen ben ik hier in België gaan halen maar wat een rommel zeg :n op 1 plek kreeg ik ook beschimmeld hooi mee BAH en het andere hooi leek net stro. De paarden stonden toen overdag op de wei en kregen ‘s nachts in een andere wei/paddock hooi bij maar het duurde geen 2 weken voor ze het door kregen en ik kon ze onmogelijk nog vangen ‘s avonds en het hooi bleef gewoon liggen tot ‘s morgens.

En nu ik terug mijn gewoon hooi heb komen ze ‘s avonds van achteraan naar voor gerend om te kunnen smullen

funnyhorses

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 18:30

Oke ik ben benieuwd, lief dat je het aanbied! Het mooiste was een adres waar ik het hele jaar hooi kon kopen.

En voor iedereen met paarden die het nog niet wisten....KOOP GEEN HOOI WAT OMGEPERST IS NAAR KLEINE BALEN!
Hooi word er niet beter op helaas.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:36

Hangt onwijs af van hoe het gedaan wordt. Venhorst is dus prima omgeperst, de nieuwe pers van onze lokale hooiboer (die overigens duurder is dan Venhorst) is redelijk. Zijn vorige pers was goed, totdat hij kapot ging en dus gerepareerd werd en toen was het bagger. De baaltjes die direct op het land geperst zijn zijn ook goed, en omgeperste balen van eigen land zijn weer beter dan wat hij inkoopt.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 13-01-21 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 18:43

Ja dat ook idd maar kan me ook voorstellen dat wanneer hooi al heeeeeel droog en krokant is dat het met ompersen nog meer stuk gaat?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:44

funnyhorses schreef:
Ja dat ook idd maar kan me ook voorstellen dat wanneer hooi al heeeeeel droog en krokant is dat het met ompersen nog meer stuk gaat?

Nee hoor, ompersen geeft normaal geen schade, dit was al veel te fijn gewas om mee te beginnen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 18:45

Ohh oke dan hebben ze het dus zelf verpest

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:43

Lijkt wel van dat gehakselde hooi op je video wat ze normaal in kuilen voor de koeien
Wat ze van het land af zuigen en in een andere wagen spuiten. Dat hooi

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:06

Is het een 2e of 3e snee soms? Het is zo kort, de 2e snee bij onze buren was ook zo kort en fijn. Dat stoffige kan komen omdat ze te kort hebben gemaaid of eventueel molshopen op het land?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 21:11

meggiemeg schreef:
Is het een 2e of 3e snee soms? Het is zo kort, de 2e snee bij onze buren was ook zo kort en fijn. Dat stoffige kan komen omdat ze te kort hebben gemaaid of eventueel molshopen op het land?

Is schijnbaar 1e snee hooi, dikke teleurstelling!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 21:13

Dit weekend ga ik nog naar een ander adres. Hebben ook kleine pakjes hooi voor 5 euro. Heb gezegd dat ik eerst wil testen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 21:28

Popstra schreef:
Lijkt wel van dat gehakselde hooi op je video wat ze normaal in kuilen voor de koeien

Ja daar lijkt het op ja maar de verkoper zegt het is eerste snede dat is omgeperst. En dat door het ompersen het hooi nog fijner wordt.
Hoe of wat dan ook dit is voor ons niet de oplossing.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:19

Caira schreef:
funnyhorses schreef:

Nee hoor, ompersen geeft normaal geen schade, dit was al veel te fijn gewas om mee te beginnen

Met ompersen gaan er weer messen door, dus het wordt wel degelijk fijner. Ik heb stro wat van grote naar kleine pakjes geperst is en dat is veel korter geworden. Voor stro is dat wel fijn voor hooi niet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:24

meggiemeg schreef:
Alleen zijn de balenpers die de kleine baaltjes maken onderhand wel antiek. Wordt steeds lastiger om er onderdelen voor te krijgen als ik dat zo hoor.

Er zijn idd hobby persers die met oud materiaal rijden, maar de pers die hier vorige zomer was, was nagelnieuw dus ze zijn er echt nog wel.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:38

Tis hier vooral duurder... Bijna 10% stalgeld verhoging per 1 januari ivm hooi en stro prijzen...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:46

De eigenaar van ons “pension” paard betaald nu ook 10 euro meer per maand en dat was geen probleem voor haar.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 00:48

Uhh zitten jullie in het goede topic? :=

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 04:59

pillow schreef:
Caira schreef:

Met ompersen gaan er weer messen door, dus het wordt wel degelijk fijner. Ik heb stro wat van grote naar kleine pakjes geperst is en dat is veel korter geworden. Voor stro is dat wel fijn voor hooi niet.

Een kleine pakkenpers heeft geen messen dus dat kan niet. Als jij zegt van wel ben ik super benieuwd naar het merk. New Holland, welger en Claas in elk geval niet. Ze hebben een opraapsysteem met naalden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 09:55

vladimir1979 schreef:
Tis hier vooral duurder... Bijna 10% stalgeld verhoging per 1 januari ivm hooi en stro prijzen...

Ik heb nu al heel wat jaren de paarden aan huis, dus ik koop klein in in vergelijk met de pensionstallen, maar wat betreft de inkoop van het hooi en de rapsodie ben ik eigenlijk niet duurder uit, het enige wat bij mij merkbaar duurder is geworden is het legen van de mesthoop, van 65.- naar 185.- in al die jaren. Ik blijf het altijd frappant vinden dat stallen het omhoog gooien voor die reden. Als ik zie wat ze aan kosten besparen bij de grote inkoop van bijvoorbeeld de pallets vlas/rapsodie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:55

Popstra schreef:

Mijn idee, zoiets. Dit lijkt gehakseld en ik zou het ook geen hooi willen noemen. Zit waarschijnlijk geen reuk of smaak aan. Ik snap dat je dit niet wilt voeren, maar ik snap ook echt niet hoe je er aan komt :-)...
En dit heeft niets met ompersen te maken. Onder normale omstandigheden is dat echt geen probleem.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 14:57

Kendra schreef:
Popstra schreef:

Mijn idee, zoiets. Dit lijkt gehakseld en ik zou het ook geen hooi willen noemen. Zit waarschijnlijk geen reuk of smaak aan. Ik snap dat je dit niet wilt voeren, maar ik snap ook echt niet hoe je er aan komt :-)...
En dit heeft niets met ompersen te maken. Onder normale omstandigheden is dat echt geen probleem.

Je ziet het niet aan de buitenkant van een baal dat is net de elende.
Pas als je ze open maakt zie je dat het geen goed spul is.
Er zitten ook baaltjes tussen die wel wat langer hooi hebben maar ze vreten het niet. Is gewoon geen goed spul. Zaterdag ruil ik de meuk nog 1x om, dan stop ik zowiezo met hooi halen daar. Is het weer hooi wat ze niet vreten dan wil iemand met schaapjes het wel hebben dan ben ik ze kwijt. Ik heb het dan over 17 pakken dus dat is te doen.

Heb nu een ander adres voor hooi, kosten 5 euro per baaltje ben benieuwd wst ik weer voorgeschoteld krijg. Daar ga ik zaterdag eerst 2 balen halen, als dat bevalt durf ik wel meer te halen. Maar goed, in het begin was het hooi bij de eerste boer ook te doen, daarna kwam de rotzooi.
Ik ben benieuwd!!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:28

funnyhorses schreef:
Maar goed, in het begin was het hooi bij de eerste boer ook te doen, daarna kwam de rotzooi.

Heel herkenbaar, ik had eerst een andere leverancier voor de folie balen, was super mooi spul, grof, mooi droog, geen stof te bekennen, geen rare dingen in te vinden, prijs was ook nog eens leuk. Tot ik een keer een partij van hem kreeg, kon het gewoon uitwringen, schimmel stond er in, stinken. Wat van gezegd, hij wilde er niets van weten. Dat was voor mij direct einde om daar nog wat te kopen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:31

Hier gaat dat net zo, de eerste balen zijn prima en eten ze graag. Maar de volgenden zijn steeds slechter en er beland steeds meer op de mesthoop. Wij hebben dit jaar ook veel hooi wat er goed uit ziet en ruikt, maar wat ze toch niet eten. Ik heb het weer door verkocht en gek genoeg eten die paarden het wel goed. Zoveel gedoe als dit jaar hebben we ook nog niet eerder gehad, ik heb nu al 2x een partij door moeten verkopen. Wij hebben nu midibalen. Tot nu toe zit daar 1 slechtere baal tussen, de rest lijkt vooralsnog goed en eten ze ook. Dus afwachten hoe het de rest van de winter gaat. Ik kan me jou frustraties zo goed voorstellen. Wij balen er ook elke keer van als het toch weer niet goed is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:49

Paardenfann4 schreef:
Wij hebben dit jaar ook veel hooi wat er goed uit ziet en ruikt, maar wat ze toch niet eten. Ik heb het weer door verkocht en gek genoeg eten die paarden het wel goed.

Rare gedachte wellicht hoor maar misschien verwennen we onze paarden wel te veel, als er echt wat mis mee zou zijn zouden die andere paarden het toch ook niet eten?
Ik ben wel zo van eerst de resten op eten en dan pas weer nieuw anders lopen ze het zeker buiten op de paddock alleen maar in het zand, wordt het ook niet beter van. Was ook wel even wennen voor ze omdat ik dat voorheen nooit deed en altijd maar de oude resten er uit stond te harken en op de mesthoop aan het gooien was. Vond ik ook weer zonde, goed eten wat op de mesthoop beland waardoor die ook weer eerder vol was.

Bij een vriendin werden de paarden ook altijd royaal gevoerd met erg mooi hooi, waren alle 3 te dik, op een gegeven moment 1 tegen bevangen aan dus er moest wat gedaan worden. Minder rijk hooi eerst wilden ze het niet eten, bleven maar roepen maar na een paar dagen was het eten met lange tanden voorbij en nu eten ze er gewoon van.