Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Poekkie schreef:Hangt natuurlijk af van hoeveel je betaalt en wat de mogelijkheden zijnIk kan me goed voorstellen dat dat voor de goedkopere stallen niet zo gemakkelijk op gaat. (Al ben ik het met je eens dat niet elk paard het goed doet op hetzelfde voer hoor)
superpony schreef:Poekkie schreef:Hangt natuurlijk af van hoeveel je betaalt en wat de mogelijkheden zijnIk kan me goed voorstellen dat dat voor de goedkopere stallen niet zo gemakkelijk op gaat. (Al ben ik het met je eens dat niet elk paard het goed doet op hetzelfde voer hoor)
Maakt toch niet uit wat een stal kost? Ik neem eigen voer mee, dus zij hebben daar geen kosten aan. Ik zorgde wel dat het netjes en veilig stond en makkelijk te geven was.
Maar hier in Nederland werd het wel steeds meer normaal dat iedereen eigen voer had en er dus systemen kwamen om voer klaar te zetten. Voerkar met ieder een eigen plek. Plank tegenover de stal met afgesloten bakjes. Tonnen/bakken voor de stal/het voergat etc.
Yvank_ schreef:Hoe wil je dat dan doen met paarden die om medische reden dus niet de stalbrok mogen?
Hier een paard die slecht gaat op suikers dus een normale basis brok is horror voor hem.
Diertjec schreef:Ik zit eraan te denken om in shape te gaan voeren in combinatie met de natures best en de vital. Niet om af te vallen, maar om te ondersteunen in de spier opbouw.
Meer mensen ervaring met op deze manier in shape voeren?
Poekkie schreef:Euhm jawel aangezien het toch een hele rompslomp is om per paard een ander bakje te gaan halen ipv gewoon met de voerkar langs. Die tijd moet het voor een stalhouder wel waard zijn natuurlijk. En daarnaast kan het zijn dat als er te veel paarden eigen eten krijgen, je niet meer per bigbag of silo kan bestellen En zo het voer ook minder voordelig wordt voor de andere paarden bvb.
Eigen eten geven hebben wij hier 1 jaar toegestaan en doen we sowieso nooit meer. Iets met types die te lui zijn om hun eten aan te vullen, schaamteloos het eten van de stal gaan nemen en dan razend zijn als ze teruggefloten worden.
superpony schreef:Poekkie schreef:Euhm jawel aangezien het toch een hele rompslomp is om per paard een ander bakje te gaan halen ipv gewoon met de voerkar langs. Die tijd moet het voor een stalhouder wel waard zijn natuurlijk. En daarnaast kan het zijn dat als er te veel paarden eigen eten krijgen, je niet meer per bigbag of silo kan bestellen En zo het voer ook minder voordelig wordt voor de andere paarden bvb.
Eigen eten geven hebben wij hier 1 jaar toegestaan en doen we sowieso nooit meer. Iets met types die te lui zijn om hun eten aan te vullen, schaamteloos het eten van de stal gaan nemen en dan razend zijn als ze teruggefloten worden.
Dat ligt aan de stalindeling bijv hoe je dat oplost. Zoals ik schreef, heb ik ervaren met meerdere soorten oplossingen hoe mensen het klaarzetten en dat was geen extra werk.
Ik heb zelf op beide soorten stallen gewerkt en inderdaad weleens ervaren dat iemand vergeten was klaar te zetten. We wisten wel wat iemand gaf en probeerde dan in de buurt te komen om dat toch te geven. Ik vond het paard dan belangrijker dan mijn 5 min extra werk.
Was nog voor smartphone tijdperk, dus niet even appen, maar daarna gewoon iemand bellen.
Als ik ergens kwam staan heb ik het altijd afgesproken en kan me geen weerstand herinneren. Wel pension eigenaren die juist zeiden; scheelt me weer.
En de kosten van de stal zijn niet echt mijn probleem. Mijn paard, ik bepaal, ik betaal. Als ze niet uitkomen, zijn ze te goedkoop en dat probleem ligt echt bij de stal.
Als stal ben je er voor de paarden en staat hun welzijn voorop. Dat betekent ook goed voeren.
Heel veel stallen zijn wel af van een gevulde silo met goedkope brok, dus dat scheelt ook. Op een manege waar ik werkte voerden we al per pony/paard verschillend en dat is al 20jr geleden.
superpony schreef:Ik ken de andere kant heel goed. Heb op stallen gewerkt en ken ook echt het kosten plaatje wel.
De problemen die stallen hebben met verkeerde pension gasten of het financiele plaatje is echt niet het probleem van de klanten en hun paarden.
Dit begrijp ik niet zo goed. Problemen met slechte pensionklanten is niet het probleem van de klanten? Is door een stal veelal wel te voorkomen door een bepaald type publiek aan te trekken, dwz niet het goedkoopste segment en idd goed kijken naar welke vrijheden en diensten je wel of niet toelaat/aanbiedt en hier duidelijk grenzen in geven. Bvb met voer. Niet iedereen hoeft het ermee eens te zijn, als het maar duidelijk is van bij de bezichtiging
Als stallen 100 euro zouden kosten en ze komen daarmee niet uit, moeten de prijzen omhoog. Dan moeten mensen er gewoon aan wennen dat je niet voor een prikkie ene paard goed en gezond kan houden.
dat ben ik met je eens, maar helaas is dat vraag en aanbod. Je wil natuurlijk je stallen ook vol, en velen moeten daarvoor echt rond bodemprijzen gaan zitten. Dan mag je als pensiongast ook niet verwachten dat alles aangeboden kan worden (wij zijn bewust uit dit segment gestapt)
Ik denk oprecht dat het beter zou zijn als niet iedereen meer een paard kan houden. Je hoeft niet rijk te zijn of het duurste te kopen om er goed voor te zijn. Maar je moet wel de nodige middelen kunnen bekostigen.
Volledig met je eens. En graag ook een examen vooraleer je er een mag kopen met info over beweging en voeding voor mijn part. Want ik zie heel veel waar mijn haren overeind van gaan staan op Die beide vlakken.
Alle paarden dezelfde basisbrok is echt niet goed voeren. En veel teveel stallen gaan ook vaak op aanbiedingen in en wisselen ook nog weleens zonder te vertellen van merk.
Ook dat ben ik met je eens. Maar een stal kan wel goed voeren zonder daarbij het voer volledig uit handen te geven, bvb door keuze uit verschillende types voer en de hoeveelheid. Ik denk zelfs dat zoiets juist een veel betere stap zou zijn voor de paarden dan eigenaars die zelf maar wat random voer gaan kopen zonder er kaas van gegeten te hebben