Hennepzaad voeren

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:24

Aan de andere kant is het enorm weinig natuurlijk.
Maar toch niet echt mijn 1e keuze

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:26

Nee zou ik ook niet nemen. Die van boerenbond zit dat gelukkig niet in.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16233
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:53


opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:35

90% kiemend? Wat houdt dat in?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:46


Missbeauty30

Berichten: 492
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 21:25

Ik heb nu die van Agradi, maar volgens mij is die hetzelfde als vogelvoer van de Welkoop >;)

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 02:17

Ik heb de gepelde, maar van pit-pit.com. Ga wel even naar die van welkoop kijken, want heb nu toch een koffiemolentje staan voor de mariadistel.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 12:12

Ik haal het ook bij de welkoop. Geef het ongemalen en gaat prima. :j
Volgensmij kauwt ze de zaden zelf fijn :) .

Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 12:40

Ik ben nu begonnen met 25 gram.
Ben benieuwd.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:47

Ik.zit er ook asn te denken dit te voeren, hele topic doorgelezen maar toch nog paar vragen..
Ik begreep.niet goed als je nu nog wel.of juist geen magnesium bij moet voeren?
-worden ze er nu ook echt dikker van.
Ook was het niet de bedoeling dat hij nu echt een stuk actiever word.

Paardjes zijn verder gezond en.krijgen op moment onbeperkt hooi, fibra de itch variant (heb geen eczemers) en kurkuma en.dus magnesium

Slmt9

Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:36

Wat is de reden om het dan bij te voeren?

Ik ben altijd van mening als het goed gaat, dan zou ik niet gaan aanpassen.
Ik gaf het juist omdat mijn paard moest aankomen in bespiering. Voor cbd olie geldt bijv dat het de eetlust opwekt, ik weet niet zeker of dat voor hennep dan ook geldt.

EdkingEnzo

Berichten: 3474
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:47

Wat grappig dat ik nu dit topic tegen kom! Begin deze week mef mijn stalgenoot er over gehad. Zij voert het nu een week. Ik ga het morgen halen! Alle 3 mijn paarden hebben veel jeuk. Ben heel benieuwd hoe dit gaat bevallen.
Ik ga het hier halen:
https://shop.degrootdiervoeders.nl/enke ... d-p-23716/

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:57

Slmt9 schreef:
Wat is de reden om het dan bij te voeren?

Ik ben altijd van mening als het goed gaat, dan zou ik niet gaan aanpassen.
Ik gaf het juist omdat mijn paard moest aankomen in bespiering. Voor cbd olie geldt bijv dat het de eetlust opwekt, ik weet niet zeker of dat voor hennep dan ook geldt.


Omdat er wat meer in.zit dan eiwit, ook andere vitm??

Slmt9

Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:18

Nou ja, vitamine e, maar dat was het geloof ik wel. Het bevat voornamelijk veel eiwitten, vetten en wat mineralen. Het werkt ontgiftend.

Paarden die jeuk hebben, hebben vaan een stofwisselingsprobleem waardoor ik er de logica van maak dat het ontdoen van afvalstoffen bijdraagt aan jeukvermindering.

Kortom, een paard dat aan moet komen, spieren moet krijgen of stofwisselingsproblemen heeft zou ik dit geven. Een paard dat gezond is niet perse.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:51

Ok bedankt,

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 22:54

Slmt9 schreef:
Nou ja, vitamine e, maar dat was het geloof ik wel. Het bevat voornamelijk veel eiwitten, vetten en wat mineralen. Het werkt ontgiftend.

Paarden die jeuk hebben, hebben vaan een stofwisselingsprobleem waardoor ik er de logica van maak dat het ontdoen van afvalstoffen bijdraagt aan jeukvermindering.

Kortom, een paard dat aan moet komen, spieren moet krijgen of stofwisselingsproblemen heeft zou ik dit geven. Een paard dat gezond is niet perse.


Ik breek even in, omdat dit naar mijn idee niet helemaal volledig is:
hennepzaad is hoog in diverse vitamine B's o.a. B1. Wat waarschijnlijk de reden is, dat het wat doet voor jeukgevoeligheid bij paard en mens. Onderzoek heeft aangetoond dat het kunnen uitscheiden van vitamine B1 via de huid, een reden is (niet de enige) waarom insecten jou of jouw paard minder aantrekkelijk vinden om in te bijten. Dan moet je dus wel voldoende B1 aan boord hebben.
Daarnaast heeft hennep het "geheime wapen" omega6 vetzuur gamma linoleen zuur in zich, wat onstekingsremmend werkt. Normaal gesproken is omega 6 vetzuur iets wat onstekingen kan triggeren, maar deze GLA vetzuur doet dus het tegenovergestelde.
De equine nutricionist Getty Ph.D. vertelt in deze link waar je hennep allemaal voor zou kunnen gebruiken ( en daar zit het hoofdstuk jeuk nog niet eens bij): http://gettyequinenutrition.biz/Product ... dfiber.htm

en hier nog wat info over wat er meer aan vitaminen/mineralen in zit: http://www.onegreenplanet.org/natural-h ... ss-relief/

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 07:29

Super bedankt voor de toevoeging!

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:07

Ik ben vandaag begonnen met voeren van hennepzaad. Ik start voorzichtig met 10 gram en bouw het zo verder op. Ik ben echt heel benieuwd wat het mijn IJslander met behoorlijke eczeem gaat brengen.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16233
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 00:27

opisop_shop schreef:
90% kiemend? Wat houdt dat in?


Ik heb gegoogled, maar kom er niet uit. Het heeft iets met de hengelsport te maken.
Weet wel dat zaden die uitkomen, kiemen heet. Zullen ze dat bedoelen?

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 01:08

Zou dan de binnenkant ''rijp'' zijn en dat de schil al open gaat zodat ze klaar zijn voor consumptie misschien?

Wicky
Berichten: 938
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:46

Essie73 schreef:
opisop_shop schreef:
90% kiemend? Wat houdt dat in?


Ik heb gegoogled, maar kom er niet uit. Het heeft iets met de hengelsport te maken.
Weet wel dat zaden die uitkomen, kiemen heet. Zullen ze dat bedoelen?


Om te vissen op karpers, moet het kiemen. Dan weken ze de zaadjes een dag en begint de plant te ontstaan. Dan eten vissen het beter

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16233
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:16

Ah dank je, maar het zijn dus dezelfde zaden?

Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:37

Het zijn volgens mij dezelfde zaden, alleen heb je de garantie dat 90% nog leeft en niet dood/uitgedroogd/te oud om te kiemen is.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 18:30

henny_w schreef:
Hier nog een fan van hennepzaad.
Ik voer het sinds januari jl. en maal het elke ochtend met een electrisch koffiemolentje.

Ze krijgen per paard 50 gr. per dag. Het malen doe ik omdat hier best veel kraaien en roeken zitten die de hele mest uit elkaar peuteren zodra ze een zaadje vinden :(

Tot nu toe is de jeuk bij de paarden een flink stuk verminderderd.
De bespiering is flink aan het toenemen en ze zitten qua doen en laten heel goed in hun vel.

Eén merrie was de laatste jaren best wel bitcherig aan het worden en soms behoorlijk hyper. Als veulen was ze juist heel aanhankelijk en rustig.
Het bitcherige en hyper is er helemaal van af. Ze is weer de heerlijke aanhalige schat zoals ze als veulen was.
Ik voerde eerder losse magnesium bij alle 4 de paarden maar het gehalte in hennepzaad is best redelijk dus ben ik gestopt met apart hennepzaad bijvoeren.
Hennepzaad bevat belangrijke vetten die ook positief werken op de kersenpit zoals GLA.
Ook kan hennepzaad hormoonregulerend werken.

Het werkt ook positief in op de keratine aanmaak.Aangezien keratine belangrijk is voor huid, hoef en haar kan ik me wel voorstellen dat het positief kan inwerken bij zomereczemers. Bij alle 4 de paarden is een nieuwe hoef aan het uitgroeien. Er is een flinke richel te zien tussen de hoefgroei voor en na de hennepzaad.
Al met al ben ik er heel tevreden over :)

Welk merk of waar haal jij je hennep aub? Ik wil 25 kg bestellen, weet niet wat beste is, bio of niet-bio, gepeld of niet gepeld?

monica1978

Berichten: 236
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enschede

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 23:18

Iemand evt ervaring met voeren aan zogende merrie met veulen ?(veulen eet al volop mee..