Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Leila_Lover schreef:Heb het hele topic bijgelezen, 9 pagina's en ik sla steil achterover.
Wat mij opvalt is dat TS alleen reageert op de reacties met tips voor voer.
Terwijl er ook een hele boel goede rijtechnische tips worden gegeven.
Ik kan zelf eigenlijk niets meer aan rijtechnisch commentaar toevoegen, maar ik wil TS wel adviseren om het rijtechnische/weidegang commentaar ter harte te nemen. Natuurlijk kan voer helpen voor net dat beetje extra frissigheid en ook daarvoor worden goede tips gegeven.
Maar vaak is het een combinatie van factoren. Dus onder andere voer kan helpen, maar meer weidegang ook. En idd de groeispurt kan invloed hebben.
Dus probeer zeker alles uit het topic hier maar eens uit, baat het niet dan schaadt het niet toch?
Minder weidegang is nooit de oplossing.
En TS nog heel veel succes gewenst.
superpony schreef:Dat valt zeker op. TS wordt denk ik sterk beinvloed door haar omgeving en maakt volgens mij ook niet zelf de beslissingen over haar paard helaas.
Het verbaasd me nog meer hoeveel onwetende mensen er zijn, die ook nog eens aanmoedigen om gewoon extra hardvoer erin te gooien. Zoooo ontzettend slecht.
Natuurlijk lijkt het allemaal even wat beter, maar geloof me dat ik alle problemen zie en die komen vroeg of laat.
TS zal over een tijd als ze weer tegen problemen aanloopt of met een stuk paard zit hier vast nog eens aan terugdenken en meer leren dan ze nu wil of kan. Zo werkt het al jaren. Mensen zijn eigenwijs tot de problemen dusdanig zijn dat ze iets MOETEN veranderen.
LBLGypsyCobs schreef:Dan heeft ze echt nog maar weinig onder het zadel gedaan.
Wel prettig dat ze zo zuinig geweest zijn met haar, blijkbaar heeft ze gewoon nog even nodig.
Wordt er bij jullie met het rijden wel eens gewerkt met pionnetjes, slalom enzo?
Of heb je er ervaringen mee?
Het klinkt misschien een beetje als een kinderlesje ofzo (leren ze wel van sturen ipv meeliften), maar ik heb er zowat hersendode paarden wakker van zien worden.
Dan hadden ze het spelletje door en gingen ze er helemaal voor.
Maar wederom uit belangstelling, hoe pakken jullie eentje aan die zoals jou merrie niet scherp aan de hulpen staat en voorwaarts mist.
Is dat alleen het naar voren rijden en moet daarmee de 'knop' omgaan?
We zien natuurlijk alleen die 2 filmpjes, maar neem aan dat je bij het warmstappen al bezig bent haar aan je been te krijgen.
paardje schreef:Eight schreef:Meer krachtvoer en minder naar buiten? Het zal aan mij liggen maar ik snap dit niet, ze loopt in de filmpjes boven tempo. Ze moet wat minder braaf worden? Ik denk dat jij gewoon niet het juiste paard te pakken hebt voor jouw doeleinden. Mening ruiter zou maar al te graag zo'n braaf paard hebben
Ze mag wat míj betreft wat meer energie en wil om te lopen krijgen. Wellicht geeft 1 kilo brok haar wat te weinig energie.
Change3x schreef:Met 1 kilo krachtvoer krijgt ze lang niet alle vitaminen en mineralen binnen die ze nodig heeft. Ik zou dit dus sowieso opbouwen en evt nog een extra supplement bijgeven.
Voor een jong paard is onbeperkt ruwvoer ook heel belangrijk! Krijgt ze dit?
paardje schreef:Change3x schreef:Met 1 kilo krachtvoer krijgt ze lang niet alle vitaminen en mineralen binnen die ze nodig heeft. Ik zou dit dus sowieso opbouwen en evt nog een extra supplement bijgeven.
Voor een jong paard is onbeperkt ruwvoer ook heel belangrijk! Krijgt ze dit?
Het is niet onbeperkt geloof ik, maar aan de andere kant; ze heeft wel altijd ruwvoer liggen.
Change3x schreef:Zolang ze de hele dag en nacht door kan knabbelen is het goed.
Heb je al gedacht aan evt een ondersteunend supplement bijgeven?
bruintje123 schreef:Maar ts, wat ik niet zo goed snap.
Je bent er al voordat je het topic opent aan uit dat het aan haar voer ligt.
Waarom geef je niet gewoon een kilo meer en kijkt wat het doet.
Ik begrijp het filmpje dan niet, want dat is rijtechnisch en daar heb je liever geen advies op want dat kun je al prima zeg je zelf.
Waarom die brok niet zelf opgeschroefd en maar gekeken wat het deed?
manubres schreef:Ik heb het al eerder gevraagd, maar nog geen antwoord gehad...en snap dat je niet op iedereen kan antwoorden. Maar is het paard nagekeken door fysio of osteopaat?
oji schreef:Je hebt haar sinds maart. Tot die tijd heeft ze bij de fokker heerlijk hele dagen in de wei gelopen, ik neem aan met andere paarden. Nu staat ze enkel een paar uurtjes (neem aan dat dat er eerder 2 dan 4 zijn gezien het feit dat je de benen helemaal ingepakt het en het uren inpakken van benen nou niet zo best voor de pezen is) in haar eentje in de paddock, en verder binnen. Dier heeft een hoop te verwerken in het koppie. Daar worden ze niet fris van tussen de oren.
Daarnaast is het dier dus gewend aan een dieet dat voor een groot deel bestaat uit gras. Nu krijgt ze geen vers gras meer. Daar moet het lijf ook op aanpassen. In gras zitten veel vitamine E die de spieren ondersteunen. Weet je zeker dat dit voldoende in haar huidige dieet zit want juist nu je paard intensiever gaat werken en nog in de groei is heeft ie voldoende bouw- en brandstoffen nodig om tot een juiste ontwikkeling te komen.
Waarom ben je zo bang voor blessures in de wei? Dier is daar de eerste 4 jaar van zijn leven daar ook schadevrij doorheen gekomen. Als ze dagelijks minimaal een dagdeel op de wei komen, doen ze vaak niet zo gek meer en als je bang bent dat andere paarden gaan jagen en trappen, dan span je gewoon een draadje tussen haar en de andere paarden zodat ze wel contact kunnen zoeken, maar ook uit de buurt kunnen blijven als het minder aardig wordt.