4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faylan

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:32

Geef je je paard vulling of voeding? Wat zit er daadwerkelijk aan voedingsstoffen van goede
Oorsprong? Dus geen suiker, geen gmo soja, geen graan : maar echt voeding evenals in jehooi en gras. Wat zit daar in aan voeding+
Mineralen en vitaminen?

En nogmaals een paard heeft veel bEweging nodig!minimaal 18
Uur buiten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:49

Leila_Lover schreef:
Heb het hele topic bijgelezen, 9 pagina's en ik sla steil achterover.
Wat mij opvalt is dat TS alleen reageert op de reacties met tips voor voer.
Terwijl er ook een hele boel goede rijtechnische tips worden gegeven.
Ik kan zelf eigenlijk niets meer aan rijtechnisch commentaar toevoegen, maar ik wil TS wel adviseren om het rijtechnische/weidegang commentaar ter harte te nemen. Natuurlijk kan voer helpen voor net dat beetje extra frissigheid en ook daarvoor worden goede tips gegeven.
Maar vaak is het een combinatie van factoren. Dus onder andere voer kan helpen, maar meer weidegang ook. En idd de groeispurt kan invloed hebben.
Dus probeer zeker alles uit het topic hier maar eens uit, baat het niet dan schaadt het niet toch?
Minder weidegang is nooit de oplossing.
En TS nog heel veel succes gewenst.

Dat valt zeker op. TS wordt denk ik sterk beinvloed door haar omgeving en maakt volgens mij ook niet zelf de beslissingen over haar paard helaas.

Het verbaasd me nog meer hoeveel onwetende mensen er zijn, die ook nog eens aanmoedigen om gewoon extra hardvoer erin te gooien. Zoooo ontzettend slecht.

Natuurlijk lijkt het allemaal even wat beter, maar geloof me dat ik alle problemen zie en die komen vroeg of laat.

TS zal over een tijd als ze weer tegen problemen aanloopt of met een stuk paard zit hier vast nog eens aan terugdenken en meer leren dan ze nu wil of kan. Zo werkt het al jaren. Mensen zijn eigenwijs tot de problemen dusdanig zijn dat ze iets MOETEN veranderen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 04:42

Jammer ts dat je geen enkele reactie geeft op hetgeen veel mensen aandragen! Geef jezelf en je paard die kans!! Ik wens je veel suc6!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 06:22

superpony schreef:
Dat valt zeker op. TS wordt denk ik sterk beinvloed door haar omgeving en maakt volgens mij ook niet zelf de beslissingen over haar paard helaas.

Het verbaasd me nog meer hoeveel onwetende mensen er zijn, die ook nog eens aanmoedigen om gewoon extra hardvoer erin te gooien. Zoooo ontzettend slecht.

Natuurlijk lijkt het allemaal even wat beter, maar geloof me dat ik alle problemen zie en die komen vroeg of laat.

TS zal over een tijd als ze weer tegen problemen aanloopt of met een stuk paard zit hier vast nog eens aan terugdenken en meer leren dan ze nu wil of kan. Zo werkt het al jaren. Mensen zijn eigenwijs tot de problemen dusdanig zijn dat ze iets MOETEN veranderen.

Bijzondere conclusie. Als iemand zich niet snel laat beïnvloeden ben ik het wel en ik ben niet zo iemand waarvan de paarden met regelmaat een blessure hebben oid. Ondertussen heb ik mijn doelen op sportief gebied met mijn paarden gewoon bereikt op mijn eigen manier.

Daarnaast heb ik al heel veel paarden gereden en zal je van mij hier geen vragen over rijtechnische problemen terugvinden.

Ik begrijp dus niet helemaal wat je hierboven schrijft en hoe je dat zo makkelijk kan oordelen vanaf een pc.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 06:37

Buiten al het rijtechnische enz om.. wat je nu voert is niet goed. Door het geven van 1 kilo gewone sportbrok krijgt ze te weinig vitaminen en mineralen binnen en afhankelijk van wat er precies in het voer zit (sommige sportbrokken zijn alsnog laag in eiwit bijv), misschien ook tekort aan andere dingen.

Je moet of de aanbevolen hoeveelheid geven, of een vitaminenbrok met daarnaast aanvullingen. Vitalbix heeft een in mijn ogen goede en gezonde geconcentreerde sportmuesli, daar zou ik eens naar kijken. Daar zou ze 1.5 kilo oid van moeten krijgen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 06:48

Niet als aanval, maar uit oprechte belangstelling TS:

Wat maakt dat je uitsluit dat dit een rijtechnisch probleem zou kunnen zijn?
Je hebt ongetwijfeld een bak ervaring en paarden succesvol opgeleid en uitgebracht.
De begeleiding die je hebt is ook niet de minste.
Maar sluit dat dan volledig uit dat je maar net een paard kunt treffen dat anders is dan de anderen en die ook net een andere aanpak vragen dan de anderen?

Hete sensibele paarden rijden is een kunst, maar een paard wat niet wil of niet goed snapt of zich deels afsluit motiveren om toch blij aan het werk te gaan, is een niet te onderschatten klus.

Voer is slechts een onderdeel van het geheel.
Voer is enorm belangrijk, je paard is in de groei en heeft goed ruwvoer en gras nodig.
Weidegang met andere paarden zodat ze wordt uitgedaagd om te bewegen, zo goed voor de spieren en het geestelijk welzijn.
En daarnaast een brok die in de juiste stoffen voor de groei voorziet.
Natuurlijk wil je energie geven voor prestaties, maar als er te weinig in zit om het nog groeiende lijf van de juiste stoffen te voorzien, dan ga je eerder afbreken dan opbouwen.

Hoe lang heb je haar al en weet je zeker dat ze als jong dier ook alles heeft gehad wat nodig is?
Zowel qua voeding als mentaal.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 06:56

Ze komt bij haar fokker vandaan. Stond in de nacht op stal, overdag op de wei.

Dat er rijtechnisch nog veel moet gebeuren weet ik, het is een combinatie van factoren, maar rijtechnisch gaat het me wel lukken met haar.

Ik heb haar sinds maart dit jaar en ze was toen een keer of 15 gereden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:03

Dan heeft ze echt nog maar weinig onder het zadel gedaan.
Wel prettig dat ze zo zuinig geweest zijn met haar, blijkbaar heeft ze gewoon nog even nodig.

Wordt er bij jullie met het rijden wel eens gewerkt met pionnetjes, slalom enzo?
Of heb je er ervaringen mee?
Het klinkt misschien een beetje als een kinderlesje ofzo (leren ze wel van sturen ipv meeliften), maar ik heb er zowat hersendode paarden wakker van zien worden.
Dan hadden ze het spelletje door en gingen ze er helemaal voor.

Maar wederom uit belangstelling, hoe pakken jullie eentje aan die zoals jou merrie niet scherp aan de hulpen staat en voorwaarts mist.
Is dat alleen het naar voren rijden en moet daarmee de 'knop' omgaan?

We zien natuurlijk alleen die 2 filmpjes, maar neem aan dat je bij het warmstappen al bezig bent haar aan je been te krijgen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:34

Zoals ik eerder zei, aan rijtechnische adviezen waag ik me niet. Ik heb misschien wel een praktische tip wat betreft voeding. Veel pensionhouders hebben geen zin om tig tonnen open te schroeven en zo ieder beest wat anders te geven. En zeker als kosten ook nog meetelen, dan is subli een redelijk merk en de basisbrok en sportbroek zijn leuk "middle of the road" waarmee hij zowel haflinger als hoog in het bloed staande paarden kan voeren. Maar: qua vitaminegehalte en sporenelementen gaan ze bij brokken er vaak van uit dat je er zo'n twee kilo per dag van voert. Je kunt bij de welkoop folders krijgen met informatie, en op de zakken die bij de welkoop liggen kun je ook de samenstelling zien. Kijk hoeveel je paard krijgt, en leg dat naast de informatie van subli. Mocht blijken dat je paard niet genoeg vitamines, mineralen en sporenelementen binnen krijgt dan kun je dat bijvoorbeeld oplossen door pavo vital (ook te krijgen bij de welkoop) te mengen door een handje müsli en dat na het rijden te geven ik denk wel dat je het soort bent dat iedere dag op stal komt, toch?)

Wat betreft ruwvoer: een paard van 600 kilo moet per dag minstens 5 kilo droge stof binnen krijgen om de darmen goed te laten functioneren. Zelf weeg ik het af met zo'n visweegschaal (zo'n weegschaal met haak eraan die sportvissers gebruiken) omdat ik eerder teveel geef dan te weinig. (Ik ben erg van het verwennen maar als je een sober paard hebt is dat ook een vorm van dierenmishandeling). Als een paard geen krachtvoer krijgt en geen weidegang heeft dan moet je uitgaan van 11 kilo hooi. Krachtvoer geeft je de mogelijkheid om minder hooi te geven, en sommige sportruiters vinden het fijn als hun paard minder ruwvoer in z'n buik heeft maar minder dan vijf kilo droge stof geeft problemen bij de spijsvertering.

Wat betreft kwaliteit : daar zitten heel veel aspecten aan: in de eerste plaats moet het niet beschimmeld zijn. Ik ga er gemakshalve vanuit dat dat wel goed zit. Maar vervolgens kan het eiwitgehalte, het suikergehalte, het vezelgehalte en sporen en mineralengehalte van het hooi flink variëren. Dat hangt af van de grondsoort, de bemesting en het moment van het hooien. Vraag de pensionhouder naar de analyse van het hooi (top als het van eigen land komt, dan kun je zelf zien of er jacobskruiskruid groeit e.d.). Let er ook op dat het vitaminegehalte van het hooi in de loop van het jaar afneemt.

Ik heb zelf ooit de fout gemaakt om op een grote pensioenstelsel er vanuit te gaan dat het met de kwaliteit wel goed zou zitten. Tja, als alle zestig klanten dat denken, en niemand er naar vraagt .... maar sowieso kunnen sus de gehaltes ook van goede kwaliteit hooi enorm verschillen dus als je pensionhouder het heeft laten analyseren dan vindt hij het vast geen probleem als Heverlee naar vraagt.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 07:36

LBLGypsyCobs schreef:
Dan heeft ze echt nog maar weinig onder het zadel gedaan.
Wel prettig dat ze zo zuinig geweest zijn met haar, blijkbaar heeft ze gewoon nog even nodig.

Wordt er bij jullie met het rijden wel eens gewerkt met pionnetjes, slalom enzo?
Of heb je er ervaringen mee?
Het klinkt misschien een beetje als een kinderlesje ofzo (leren ze wel van sturen ipv meeliften), maar ik heb er zowat hersendode paarden wakker van zien worden.
Dan hadden ze het spelletje door en gingen ze er helemaal voor.

Maar wederom uit belangstelling, hoe pakken jullie eentje aan die zoals jou merrie niet scherp aan de hulpen staat en voorwaarts mist.
Is dat alleen het naar voren rijden en moet daarmee de 'knop' omgaan?

We zien natuurlijk alleen die 2 filmpjes, maar neem aan dat je bij het warmstappen al bezig bent haar aan je been te krijgen.

Tuurlijk begint het al bij losstappen, het is vooral steeds schakelen, maar ze moet wel eerst vooruit totdat ik voel dat ze zelf naar voren wil, voordat ik haar weer opvang. Komt ze meer terug dan ik vraag, dan weer naar voren. Steeds been er af, tot het moment dat ze niet meer uit zichzelf loopt , dan weer been. Hoofd halshouding is voor mij nu onbelangrijk. Eerst de juiste reactie op het been en hand.

Pionnen nog niet gedaan, wel in springtuin tussen balken etc. doorrijden. Krijg je snel een 'stuur' van vind ik altijd en is leuk voor de afwisseling.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:37

paardje schreef:
Eight schreef:
Meer krachtvoer en minder naar buiten? Het zal aan mij liggen maar ik snap dit niet, ze loopt in de filmpjes boven tempo. Ze moet wat minder braaf worden? Ik denk dat jij gewoon niet het juiste paard te pakken hebt voor jouw doeleinden. Mening ruiter zou maar al te graag zo'n braaf paard hebben :)

Ze mag wat míj betreft wat meer energie en wil om te lopen krijgen. Wellicht geeft 1 kilo brok haar wat te weinig energie.

Niet elk paard heeft van nature een snel looptempo. Mijn merrie is veel vlotter in haar gangen dan mijn ruin. Net als Eight zie ik een paard wat over het tempo heen wordt gereden.
Ze is nog jong, naar buiten met die hap, zeker niet nog meer gaan korten op buiten staan, dat geeft een paard echt geen looplust. Naar buiten houdt ze lekker leeg in het koppie en is zo nodig voor de contacten en de frisse neus.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:44

Met 1 kilo krachtvoer krijgt ze lang niet alle vitaminen en mineralen binnen die ze nodig heeft. Ik zou dit dus sowieso opbouwen en evt nog een extra supplement bijgeven.

Voor een jong paard is onbeperkt ruwvoer ook heel belangrijk! Krijgt ze dit?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 07:45

Nicolanca; bedankt, je tips zijn duidelijk. Ik moet wel zeggen dat de pensionhouder waar mijn paard staat heel erg bezig is met de juiste kwaliteit voer, jaarlijks testen op wormen e.d.
Dit heb ik nog niet eerder op deze manier meegemaakt bij een andere stal. Hierin is hij volgens mij echt wel uitzonderlijk. De pensionhouder voert de paarden ook bij. We kunnen gewoon bakjes klaarzetten en die voert hij, zodat het paard altijd op hetzelfde tijdstip zijn voer krijgt.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 07:46

Change3x schreef:
Met 1 kilo krachtvoer krijgt ze lang niet alle vitaminen en mineralen binnen die ze nodig heeft. Ik zou dit dus sowieso opbouwen en evt nog een extra supplement bijgeven.

Het is niet onbeperkt geloof ik, maar aan de andere kant; ze heeft wel altijd ruwvoer liggen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:49

Maar ts, wat ik niet zo goed snap.
Je bent er al voordat je het topic opent aan uit dat het aan haar voer ligt.
Waarom geef je niet gewoon een kilo meer en kijkt wat het doet.
Ik begrijp het filmpje dan niet, want dat is rijtechnisch en daar heb je liever geen advies op want dat kun je al prima zeg je zelf.
Waarom die brok niet zelf opgeschroefd en maar gekeken wat het deed?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:52

paardje schreef:
Change3x schreef:

Het is niet onbeperkt geloof ik, maar aan de andere kant; ze heeft wel altijd ruwvoer liggen.

Zolang ze de hele dag en nacht door kan knabbelen is het goed.

Heb je al gedacht aan evt een ondersteunend supplement bijgeven?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 08:00

Change3x schreef:
Zolang ze de hele dag en nacht door kan knabbelen is het goed.

Heb je al gedacht aan evt een ondersteunend supplement bijgeven?

Daar heb ik wel aan gedacht, maar mijn voorkeur heeft 'gewoon' eten. Supplementen vind ik niet verkeerd, maar dan zou ik wel eerst bloedonderzoek laten doen en dat vind ik nu nog wat overdreven en in een te vroeg stadium.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 08:02

bruintje123 schreef:
Maar ts, wat ik niet zo goed snap.
Je bent er al voordat je het topic opent aan uit dat het aan haar voer ligt.
Waarom geef je niet gewoon een kilo meer en kijkt wat het doet.
Ik begrijp het filmpje dan niet, want dat is rijtechnisch en daar heb je liever geen advies op want dat kun je al prima zeg je zelf.
Waarom die brok niet zelf opgeschroefd en maar gekeken wat het deed?

Dat filmpje was inderdaad blijkbaar niet handig, want het geeft mijn vraag een verkeerde richting, maar ik kan mijn beginpost helaas niet meer aanpassen. Ik had er beter een foto kunnen plaatsen, zodat iedereen kon zien om wat voor type paard het gaat.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:30

Zo, globaal even bijgelezen, vooral dat ze vanaf maart bij je is en toen nog maar net een paar keer iemand op had gezeten.... wow, het dier is nog maar 4...!! Ik ben geen prof, heb niet veel jonge paarden ingereden en ben al helemaal geen dressuur-persoon, maar ik zie hier kort gezegd een 'kind' dat al 'volwassen' moet zijn.
Je hebt het vast al vaak gehoord en gelezen maar sta er asjeblieft even bij stil. Ga lekker met haar spelen, buiten, lekker veel stappen, heuveltjes of in het bos. Die looplust komt dan echt wel!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:45

Het is niet dat dit paard al een passage en contraglop moet lopen. Vooruit lopen doen ze op de weide ook. Buiten de weidegang ontbreekt het paard niets volgens mij. Behalve dan wat extra vitaminen of energieleverende voeding. Zeker een paard dat in de groei zit en zoveel nieuwe spieren aan het ontwikkelen is moet veel eiwitten binnen krijgen. Mijn idee is dat ze daar een te kort aan heeft. Eiwitten worden gebruikt bij de opbouw van spieren en menig paard haalt die voedingsstoffen uit het jonge gras. Maar gezien jouw paard daar niet de mogelijkheid tot heeft moet je dat wel even gaan aanvullen hoor. Misschien een extra voerbeurt over de middag? Of een handje maïsvlokken er bij, dat is echter niet zo makkelijk verteerbaar dus ook niet ideaal. Wel weer mee stoppen als je op vakantie bent dan, anders heeft ze een overdosis binnen.

Ik zou je sterk aanraden om de Pavo TopSport uit te proberen, geef daarvan een handje 's morgens en 's avonds bij het gewone voer en dan eens kijken hoe het gaat. Dit voer zal de eiwitten weer aanvullen die je paard vermoedelijk te kort heeft en wat energie leveren. Misschien krijgt ze dan opnieuw wat meer power en lukt de spieropbouw voor hat wat vlotter.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 08:49

Bedankt Heleenn, dat klinkt als een goede stap om na mijn vakantie te maken. Ik wil ook niet ineens alles omgooien, maar zoals je zegt met twee keer een handje ofzo beginnen lijkt mij prima om te bekijken hoe ze daarop reageert.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:55

Ik heb het al eerder gevraagd, maar nog geen antwoord gehad...en snap dat je niet op iedereen kan antwoorden. Maar is het paard nagekeken door fysio of osteopaat?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:57

Je hebt haar sinds maart. Tot die tijd heeft ze bij de fokker heerlijk hele dagen in de wei gelopen, ik neem aan met andere paarden. Nu staat ze enkel een paar uurtjes (neem aan dat dat er eerder 2 dan 4 zijn gezien het feit dat je de benen helemaal ingepakt het en het uren inpakken van benen nou niet zo best voor de pezen is) in haar eentje in de paddock, en verder binnen. Dier heeft een hoop te verwerken in het koppie. Daar worden ze niet fris van tussen de oren.

Daarnaast is het dier dus gewend aan een dieet dat voor een groot deel bestaat uit gras. Nu krijgt ze geen vers gras meer. Daar moet het lijf ook op aanpassen. In gras zitten veel vitamine E die de spieren ondersteunen. Weet je zeker dat dit voldoende in haar huidige dieet zit want juist nu je paard intensiever gaat werken en nog in de groei is heeft ie voldoende bouw- en brandstoffen nodig om tot een juiste ontwikkeling te komen.

Waarom ben je zo bang voor blessures in de wei? Dier is daar de eerste 4 jaar van zijn leven daar ook schadevrij doorheen gekomen. Als ze dagelijks minimaal een dagdeel op de wei komen, doen ze vaak niet zo gek meer en als je bang bent dat andere paarden gaan jagen en trappen, dan span je gewoon een draadje tussen haar en de andere paarden zodat ze wel contact kunnen zoeken, maar ook uit de buurt kunnen blijven als het minder aardig wordt.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 09:25

manubres schreef:
Ik heb het al eerder gevraagd, maar nog geen antwoord gehad...en snap dat je niet op iedereen kan antwoorden. Maar is het paard nagekeken door fysio of osteopaat?

Nee, daar is ze niet door nagekeken. Heb ook echt niet het gevoel dat ze ergens pijn heeft, maar dat kan je natuurlijk ook niet altijd merken. Er zijn wel foto's gemaakt van zowel rug als hals en de rest.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 09:26

oji schreef:
Je hebt haar sinds maart. Tot die tijd heeft ze bij de fokker heerlijk hele dagen in de wei gelopen, ik neem aan met andere paarden. Nu staat ze enkel een paar uurtjes (neem aan dat dat er eerder 2 dan 4 zijn gezien het feit dat je de benen helemaal ingepakt het en het uren inpakken van benen nou niet zo best voor de pezen is) in haar eentje in de paddock, en verder binnen. Dier heeft een hoop te verwerken in het koppie. Daar worden ze niet fris van tussen de oren.

Daarnaast is het dier dus gewend aan een dieet dat voor een groot deel bestaat uit gras. Nu krijgt ze geen vers gras meer. Daar moet het lijf ook op aanpassen. In gras zitten veel vitamine E die de spieren ondersteunen. Weet je zeker dat dit voldoende in haar huidige dieet zit want juist nu je paard intensiever gaat werken en nog in de groei is heeft ie voldoende bouw- en brandstoffen nodig om tot een juiste ontwikkeling te komen.

Waarom ben je zo bang voor blessures in de wei? Dier is daar de eerste 4 jaar van zijn leven daar ook schadevrij doorheen gekomen. Als ze dagelijks minimaal een dagdeel op de wei komen, doen ze vaak niet zo gek meer en als je bang bent dat andere paarden gaan jagen en trappen, dan span je gewoon een draadje tussen haar en de andere paarden zodat ze wel contact kunnen zoeken, maar ook uit de buurt kunnen blijven als het minder aardig wordt.

Ze heeft ook gewoon direct contact met andere paarden en ze is niet veranderd ten opzichte van toen ik haar bij de fokker vandaan haalde.