Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

realmagic

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:44

dat mag jij vinden, het is maar net wat de afspraak is van manlief met het bedrijf van zijn bus.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:52

Wat ik daarvan vind ik niet belangrijk. Wel wat de wet daarvan vindt: privégebruik is niet hetzelfde als zakelijk gebruik.
Maar waar het om gaat is dat in de sector van de pensionstallen er veel grijze zones zijn waardoor de prijzen kunstmatig laag zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:17

realmagic schreef:
dat mag jij vinden, het is maar net wat de afspraak is van manlief met het bedrijf van zijn bus.

Ha ha, dat maakt echt niet uit hoor, lease is lease. En daar betaal je iedere maand goed voor, zeker als het een busje is!

Maar on topic: de grote prijsverschillen zullen blijven bestaan. Heeft denk ik weinig met eerlijk of niet te maken. Wel met je eigen situatie. Heb je alles moeten kopen, of had je al een boerderij/stal/grond? Moet je alles aan laten rukken of verbouw je je eigen ruwvoer?
Ik heb een paar mensen op stal, maar vooral voor de gezelligheid en omdat ik dan een keer een weekendje weg kan. Ik hoef er niet veel aan te verdienen..

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:32

Wendy schreef:
dierfysio schreef:

Nou ja, je kunt twisten over wat respectvol is: de belastingdienst oplichten en daarmee direct je medemens op laten draaien voor maatschappelijke kosten vind ik nou ook niet zo heel respectvol. Je hoort me nergens zeggen dat alles per sé wit moet. Ik schetste de situatie van stalhouders waar álles zwart gaat, niks ooit via de bank betaald mag en je nooit een bon kunt krijgen. Dát vind ik dus zeer dubieus. Ik run ook een eigen bedrijf, ken de risico's van ziek worden. En ik werk me ook uit de naad voor anderen. Maar betaal daar wel netjes belasting over. Dat hoort er volgens mij gewoon bij, toch?
Maar goed, we gaan wat off topic zo.

Als zij belasting gaan betalen, moet de prijs omhoog. Maar dat kan niet, want dan gaan je klanten lopen.... De sector is in mijn ogen gewoon ziek.
Iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, de prijzen zijn vaak zo laag dat het wit gewoon niet meer te doen is. Tenzij je graag verlies draait.
Heeft ook te maken met al die hobbyisten die graag voor nop het paard van een ander verzorgen trouwens (zwart).
Of dacht je dat ze er rijk van worden doordat ze het zwart doen?

Nou, eerlijk gezegd ken ik er wel een paar die echt heel prima en luxe leven dankzij hun gesjoemel met zwart geld. Als je je bedrijf niet wit kunt runnen, moet je stoppen, vind ik. Waar gaat het heen als iedereen maar zwart gaat werken 'omdat de buurman het ook doet'? Dat kan toch geen argument zijn?
Bovendien ken ik legio bedrijven waar het gewoon wit gaat, waar de paarden top verzorgd worden en die al vele jaren prima bestaan zonder duurder te zijn dan de zwartsjoemelaars. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het bij die laatste categorie echt in hun eigen zak verdwijnt, en niet gaat naar extra hooi voor de paarden bijv.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:37

Ik begrijp je opmerking/punt niet dierfysio? Dus witwerkende bedrijven die het financieel goed doen, zijn niet goed voor de paarden of...?? Bij mijn stal krijg ik netjes een factuur en paarden staan er topverzorgd bij. Krijgen 3x pd en mag zelf extra hooinetten ophangen. En het bedrijf is financieel gezond ook. Ik betaal wel 425€ pm dus tsjaaa..

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:49

safina schreef:
Ik zou zeggen: breng het niet als klacht, maar als wens. Dus niet "pensionhouder, je doet het fout", maar benadruk dat je er graag staat en heel blij bent met de stal en breng het als "ik wil wel graag dat mijn paard meer ruwvoer krijgt en ik wil graag even overleggen hoe we dat samen kunnen realiseren." En ga verder niet in discussie over waarom je dat wilt, maar focus in het gesprek op hoe je dat met elkaar kunt regelen. Wellicht extra betalen, een hooibak aanschaffen zodat het niet door de stal gelopen wordt, jij legt het klaar in hooinetten en zij hoeven alleen op te hangen etc etc.

Hou voor ogen: het belangrijkste is niet dat je gelijk krijgt over hoe paarden gevoerd moeten worden, maar dat je krijgt wat je wilt. ;)

Dit lijkt me een slimme tip.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:00

Gc als je mij bedoeld. 800-1000 kg voor 55 euro.
Inc brengen.
Ongeveer zo'n 60-65 per ton.
Ongeveer 70-75 per ton stro.

Maar ja als je tien paarden voert kun je tien dagen doen. Das dan 165 euro voor hooi in de maand dus 16,5 euro aan hooi pm per paard.
Met stro net zo.
Dus fourage op 45 -50 per maand.

En zelfverbouw is incl het land huren nog steeds maar 20- 25 euro per baal.
Ook krijg je geld voor mest brengen en kunje in overleg zzélfs mest kwijt aan de boeren voor niks.

Denk dat sommige mensen gewoon eens beter in hun eigen boekje moeten kijken.

Want doe je t wit kan je ook btwterug vragen op kosten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:09

Precies. En het is algemeen bekend dat je voor een makkelijke manier betaald. Mensen die meer moeite doen betalen minder, zoals mijn kennis die zelf heen en weer rijdt. Al begrijp ik dat als je een stal met 80 paarden runt, dit met een aanhanger niet te doen is. Maar dan zul je je hooi in zo'n grote hoeveelheid bestellen dat dat weer niet te vergelijken is met kleine stalletjes.

En wat betreft het hooi: daar had ik ook wel wat meer informatie bij mogen zetten. 500 kg balen voor 30 euro inclusief leveren: dan worden er 2 of 4 balen tegelijk gebracht. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als we de hele schuur vol zouden zetten in 1 keer.

Ik denk niet dat ik jou bedoelde, ik heb echt ergens gelezen dat iemand extreme prijzen betaald voor dezelfde baal als hier (ik zit nu te twijfelen of dat wel in dit topic was). Dat ik gelijk het idee kreeg van het enorme prijsverschil tussen bepaalde delen van Nederland. Of misschien bestelde ze wel van zo'n grote fouragehandel, die zijn ook duurder.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:35

DatBenIkNou schreef:
Ik begrijp je opmerking/punt niet dierfysio? Dus witwerkende bedrijven die het financieel goed doen, zijn niet goed voor de paarden of...?? Bij mijn stal krijg ik netjes een factuur en paarden staan er topverzorgd bij. Krijgen 3x pd en mag zelf extra hooinetten ophangen. En het bedrijf is financieel gezond ook. Ik betaal wel 425€ pm dus tsjaaa..

Ik snap jouw opmerking niet zo?
Er werd eerder gesuggereerd dat je niet wit kunt werken als pension houder als je er een normale boterham uit moet verdienen. Dat is gewoon niet waar, want ik ken legio stallen waar ze gewoon wit werken, en er normaal aan verdienen en daarin niet bezuinigingen op goede zorg voor de paarden of accommodatie. En een heel normale prijs vragen aan de klanten ook. Dus de suggestie "het moet zwart, anders kun je niet goed voor de paarden/accommodatie/jezelf zorgen" vind ik onterecht.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:12

dierfysio schreef:
Als je je bedrijf niet wit kunt runnen, moet je stoppen, vind ik. Waar gaat het heen als iedereen maar zwart gaat werken 'omdat de buurman het ook doet'? Dat kan toch geen argument zijn?

Ik denk dat heel wat stallen die zwart werken wel wit kúnnen werken, maar dit gewoon niet willen. Het argument daarvoor is domweg het geld dat je extra in je zak steekt.
En "waar gaat het heen..." tja, dat is de maatschappij van tegenwoordig. Overal moet voor betaald worden en wordt belasting over gevraagd, en niet te zuinig ook. Als je dan wat extra geld kunt verdienen door het niet op te geven, dan begrijp ik dat veel mensen dat ook zullen doen.

Verder ben ik het helemaal met je laatste post eens.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 08:08

dierfysio schreef:
DatBenIkNou schreef:

Ik snap jouw opmerking niet zo?
Er werd eerder gesuggereerd dat je niet wit kunt werken als pension houder als je er een normale boterham uit moet verdienen. Dat is gewoon niet waar, want ik ken legio stallen waar ze gewoon wit werken, en er normaal aan verdienen en daarin niet bezuinigingen op goede zorg voor de paarden of accommodatie. En een heel normale prijs vragen aan de klanten ook. Dus de suggestie "het moet zwart, anders kun je niet goed voor de paarden/accommodatie/jezelf zorgen" vind ik onterecht.

Sorry, ik denk dat ik je helemaal verkeerd begreep en we eigenlijk hetzelfde standpunt hebben!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:29

Sclimpre schreef:
bruintje123 schreef:
Als we dan toch offtopic blijven gaan.

De meeste witte stallen die ik ken hebben geen advertentie omdat ze een wachtlijst hebben.
Maar heb net zomaar even MP gepakt en op 50 km van mijn huis gekeken.
Ik ken deze stallen niet. Geen idee of ze zwart of wit zijn.

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... =lr&pos=20
190, all in.
+ 13 dan ook met binnenbak.

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... =lr&pos=17
200
rusthuis, maar wel met buitenbak
inclusief enten, ontwormen en smid!!!!
Dat kan dus ook nog betaald worden

Het zou interessant zijn om over 5 jaar nog eens te kijken of deze stallen nog bestaan.
Veel mensen beginner eraan en geven het na een poosje terug op.

Ik heb ondertussen gezien dat de onderste een KVK nummer heeft van 2005.
Dus de 5 jaar heeft die dan alweer dubbel gehaald :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:12

Bruintje, je moet goed kijken naar het KvK nummer. Het hoort idd bij deze advertentie, maar er staat een heel andere sector bij en er zouden 2 tot 5 mensen werken. Dus hun hoofdactiviteit zit in een heel ander domein (dat helemaal niks met paarden te maken heeft).
Hier in de buurt heb ik al verschillende pensions weten beginnen, en na een paar jaar terug stoppen. Degene die blijven zijn meestal in combinatie met een andere activiteit, bv. als uitbreiding op een landbouwbedrijf, zodat een aantal investeringen dubbel kunnen gebruikt worden.
Manèges daarentegen lijken wel onverwoestbaar, maar zij hebben inkomsten uit de kantine en kunnen regelmatig paarden verkopen met winst.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:34

Ik begrijp je probleem TS! Ik heb ook op een stal gestaan waar mijn paard VEEEEEEEL te weinig ruwvoer kreeg! Zijn vacht werd dof hij kreeg schuurplekken waar zin vacht niet meer terug groeide het was verschirkkelijk. Hoevaak ik wel niet lief heb aangegeven dat hij meer moest krijgen dat hij er slecht ging uitzien het drong niet door zelf gewoon elke avond een extra pluk gepakt maar dat helpt alsnog niet als je er zelf overdag geen toezicht over hebt. Nu sta ik wel op een stal met onbeperkt ruwvoer uit slowfeeders en hij staat lekker van 7 tot 8 buiten overdag ongeacht het weer. Paard happy ik happy. en ik betaal nu ook nog is 125 euro minder per maand portemonnee ook happy!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:45

Ik heb goed gekeken.

Er zijn inderdaad meer zaken op dat adres.
Zoals oa ook een varkensbedrijf, vandaar waarschijnlijk het aantal werknemers.
Maar jij gaat mij toch niet vertellen dat ze dan voor hun lol wel even geld bij gaan leggen voor de hobby voor een ander?
Dat gaat geen een ondernemer doen.

Maar we hebben toch ook nooit gezegd dat het niet in combinatie mag met iets anders?
Het gaat om slim ondernemen. Dat je er aan uit komt.
Het is niet zo als de bv wat verdient dat je daarom bij het andere maar bij gaat leggen, zo werkt het natuurlijk niet.

Op veel stallen is het zo dat de man gewoon werkt en de vrouw de stal runt. Niet elk bedrijf heeft er meteen 100 paarden staan.
Of inderdaad de kantine die veel opbrengt.
Wat al eerder genoemd werd door het hooi van eigen land (wat in boven genoemde advertentie zelfs wordt benoemd, wat ik voor mezelf ook heb genoemd waarom ik uit kon komen)
Doordat ze ook handelsstal zijn is ook waarom het voor sommige stallen rendabel is.

Zo zullen er vast meer voorbeelden zijn om het rendabel te hebben. Maar wat is er mis met goed ondernemen?
Dat heeft niemand benoemd dat dat niet mag.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:52

Ik wilde zelf een pensionstal beginnen hier in ZO Brabant met 8 klantjes en heb toendertijd een topic geopend met wat mensen wilden betalen voor zon stal. En dat bleek rond de 180,- per maand te zijn. Gezien de huur die ik moest betalen, stro, hooi, aanpassingen etc heb ik het niet gedaan. Dan stond ik namelijk zelf bij te leggen. Vergeet niet dat er ook machines bij komen kijken, een rijbak etc. Als je dat als bedrijf toch al hebt of iets kunt kopen wat dat al heeft is het weer anders natuurlijk.

Nu heb ik zelf maar 5 merries gekocht om een fokkerijtje te beginnen voor de hobby en staan ze 24/7 buiten aan huis en kost het me per maand zon 250,- aan hooi. Iemand zij hiervoor 16,50 per maand voor 1 paard maar dat kan ik me niet voorstellen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:01

Ik dacht dat je het niet kon doen, omdat iemand anders een hoger bod op het stuk grond gedaan had? Overigens is dat inderdaad wel de gemiddelde prijs in ZO Brabant, voor 200 kan je veel stallen vinden.

Ik betaal nu 10/12,50 per maand per paard aan hooi (onbeperkt hooi). Dus waarom zou dat niet kunnen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:07

Mijn grote ronde balen had ik dit jaar voor 16,- per stuk op de plek achter het huis staan. Dit was inclusief maaien, draaien, op een duin leggen en in de pak sealen.

Ik voer er nu 2 in de maand omdat door de vorst ik minder gras bij heb kunnen geven dan ik wil. ( ja mijn gras is nog niet op heb ze nog op strip begrazing staan)
Nu afgelopen dagen wel weer gras bij gegeven, maar de voorspelling komende dagen is dat het weer niet kan.
Dus ja 32 euro gevoerd aan hooi.
En dat is niet voor 1 paard :D
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 11-01-17 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:13

Quir schreef:
Ik dacht dat je het niet kon doen, omdat iemand anders een hoger bod op het stuk grond gedaan had? Overigens is dat inderdaad wel de gemiddelde prijs in ZO Brabant, voor 200 kan je veel stallen vinden.

Ik betaal nu 10/12,50 per maand per paard aan hooi (onbeperkt hooi). Dus waarom zou dat niet kunnen?

Ja dat was mijn droomplek Indd die voor mijn neus weggekaapt werd. Daarna heb ik ook niet stilgezeten. Maar niks kunnen vinden wat rendabel te maken viel.

Waar hoe en wat voor hooi koop je dan? Ik voer droog hooi en dat kost me per dag aan 5 paarden al 10,00.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:18

Quir, dat is echt heel erg weinig. Daar kom ik niet eens mee uit met hooi van eigen land. De kosten voor het persen, schudden en maaien zijn al hoger per paard/maand.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:20

Quir schreef:

Dan betaal je niet veel aan hooi, moet je dat extra aan de stalling betalen zodat je extra mag voeren? Ik heb 2 mini's maar zelfs ik betaal meer per maand, en dat terwijl ze onbeperkt hebben.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:30

Nee, ik betaal inderdaad niet veel voor hooi, maar daarom kan je niet zeggen dat het niet kan. Ik heb 500 kg balen (zeer goede kwaliteit droog hooi, droge stof van 80%) en daar betaal ik 20 euro per baal voor, binnen weg gelegd. Ik heb de paarden trouwens thuis staan en voer onbeperkt hooi. Twee grote D-pony's, eten ongeveer 10kg per dag per paard weg. Ene dag wat minder, andere dag wat meer, maar hebben altijd hooi liggen.

Vanaf de zomer gaan we het van eigen land halen, enige kosten die ik heb zijn de netten om in te pakken en de tijd die ik er in stop om 10 hectare land te maaien, schudden en pakken haha. :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:31

Ik kom ook jouw kant op Quir :D (jeetje wat een verschil met hier)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:39

Pfoe 10 hectare is wel lekker zeg. Maar je bent wel een uitzondering denk ik hoor dat het zo goedkoop kan. Mijn ooms halen het ook van eigen land maar zelfs die hebben het niet zo goedkoop. Dan is paarden houden ten minste leuk met jou bedragen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:29

Oh oh wat herkenbaar die pensionstallen waar je altijd moet vragen of je paard misschien voldoende te eten kan krijgen...
Ik heb 350,- "vol pension" betaald maar voerde zelf bij en mestte zelf uit want dat liet behoorlijk te wensen over.
Maar gevolg was op een gegeven moment dat zij mijn paard nog minder gingen voeren, want ik voerde toch zelf?
En ja, als je commentaar hebt kun je vertrekken. Voor jou 10 anderen.
Maar het is (bijna) overal hetzelfde is mijn ervaring.

Ik ben niet zo goed thuis in de kilo's; hoeveel weegt een klein baaltje hooi gemiddeld? Of is dat niet te zeggen?