Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:42

Mizora schreef:
horsies5 en Bliksem: hebben jullie wel eens geprobeerd het krachtvoer als slobber te voeren of te mengen met luzerne en hadden ze het toen ook?

Vandaag zijn muesli inderdaad heel nat gemaakt én verdeeld over twee porties voor de zekerheid en het ging goed! Heel blij dat ik eindelijk weet wat het is, stom dat ik er zelf niet aan heb gedacht, maar weer een bewijs dat bokt heel nuttig kan zijn, top! :D

crazyshar

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:00

Merk weet ik zo niet, zal binnenkort eens kijken,dan ga ik weer een zak halen.

Komt bij een lokale dierenwinkel vandaan iets met een molenarij op de zak naam.

Winkel is devo in Meer België.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:05

Ik lees nog steeds mee hier, vind het een geweldig interessant topic, en zal mij misschien nog iets meer laten horen wanneer ik knopen ga doorhakken voor mijn verandering in voer (voor de geïnteresseerden, ik heb er 2 weken geleden al een topic over gemaakt [VS] Voeding zonder rommel voor stressgevoelige kwpn merrie )

Wel nog wat meer foto's gemaakt van het ruwvoer hier:

Wat ze van de stalhoudster krijgt, hier ben ik prima tevreden over, in de winter is het helaas erg slap en rijk met weinig structuur, waar ze het niet bepaald goed op doet
Afbeelding

De wei die deze week gehooid gaat worden, voor eigen gebruik
Afbeelding

Een van de weides waar ze momenteel op lopen, momenteel dus kaal, gelukkig is de andere wei waar ze ook op lopen wel beter, en af en toe is er nog een stuk waar ze op staan, waar nog wel genoeg staat. 'T is wel erg te merken aan mijn paard dat het gras op is, ze eet veel meer hooi in de nachten tegenwoordig.
Afbeelding

Ik hoop op wat vochtiger weer hier, en ondertussen geef ik wat regelmatiger psyliumvezels als onderhoud, want met die droogte nu ben ik wel weer bang voor zand.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:25

Oshaa schreef:
Ze hebben toch de microscopie gedaan omdat die eosinofiele dingen verhoogd waren? Want als ik de microscopie uitslagen bekijk, lijkt het mij alsof er niets is aangetroffen. Maar, ik ben natuurlijk geen dierenarts :)

Jawel norm is 0,0-0.3 en de waarde bij het microscopie is 0.8 . Eerste test is met Flowcytometrie en dat is een andere oderzoeksmethode dan het microscopisch bekijken.

Overigens is natrium ook dichtbij de ondergrens. Heeft hij wel gewoon een zoutblok en maakt hij daarvan gebruik? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 22:33

Hoe komt het dat het aangeboden hooi zo wisselt fleur_yen? Die te maaien wei vind ik er niet verkeerd uitzien :)

crazyshar wat is de gedachte achter twee soorten hooi? En krijgt je paard beide dagelijks? Waar is je wei mee bemest? Ik vind dat je veel raai laat zien, ik hoop dat je paardje daar niet gevoelig voor is.

Wieke ik snap er helemaal geen bal van. Als ik zo'n uitslag zou krijgen zou ik net zo lang doorvragen tot er een bijsluiter bij zit voor normale mensen :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:41

Koper schreef:
Ik vind dat je veel raai laat zien, ik hoop dat je paardje daar niet gevoelig voor is.

Ik zie liever dat engels raai dan die zuring :D
Op zich is engels raai niet zo een verkeerd gras, het kan goed tegen beweiding en zorgt voor een dichte grasmat. Er zijn overigens binnen engels raai ook weer verschillende ondersoorten.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:23

Koper schreef:
Hoe komt het dat het aangeboden hooi zo wisselt fleur_yen? Die te maaien wei vind ik er niet verkeerd uitzien :)

"Omdat dat zwaardere spul rijker is en ze dat in de winter nodig hebben bij gebrek aan gras, en dan hoef je niet zoveel te geven :j "

8)7

Ben niet voor niks begonnen met zelf eigen hooi bijvoeren :Y)

Dat te maaien ziet er prima uit inderdaad, en qua verschillende soorten zijn alle weides wel vergelijkbaar, dus geeft ook wel redelijk een idee wat ze op de andere weides al naar binnen hebben gewerkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 23:27

Ik snap het :\

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 00:02

Ik lees net een heel stuk over weide beheer op de website van Bodegraven.. zij gaven een mengsel als dit aan als geschikt.. wat vinden jullie hiervan?

Het mengstel bestaat uit: 
25% Engels raaigras sportveldtype 
25% Engels raaigras weidetype 
20% veldbeemdgras 
15% timothee 
15% rood zwenkgras.

het artikel is hier te lezen overigens: http://paarden.dapbodegraven.nl/een-goe ... iland.html

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 05:35

Ik denk dat de gesteldheid en het evenwicht in de bodem meer bepalend is voor wat er groeit dan wat je zaait. De bodem gaat zelf op zoek naar een balans en dat zie je terug in de gewassen die er op verschijnen.

Beetje zelfde als dat de hoeven een uiting zijn van hoe de balans van het paard is. En dan kun je zaaien (of vijlen) wat je wil maar dan ben je aan de verkeerde kant bezig.

Zo zie ik het :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 05:58

Niet alleen de hoeven. Ik hier een gevalletje perfecte hoeven (woorden van de smid), maar wel mok (meestal rond verharingsperiode) en allergie. Ergens zit er dus wel een onbalans. Hoeven zeggen ook niet alles.

Interessant artikel. Ik ben van mening dat naast deze grassen, kruiden ook van belang zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 06:00

Het was maar een voorbeeld :) Het uiteindelijke resultaat staat of valt met de balans van het grotere geheel :)

Omdat de Vitalbix hier zo goed bevalt komt vandaag de tweede zak. Wordt geleverd op stal, ideaal :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 06:26

Ik heb het thuis laten bezorgen. Inderdaad ideaal :j
Ik ben heel benieuwd hoe hij er over een maand uitziet.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 07:23

Amanda schreef:
Interessant artikel. Ik ben van mening dat naast deze grassen, kruiden ook van belang zijn.

Dit is geen artikel maar een advertorial en dat maakt het dat er dingen in staan die niet kloppen....

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 07:30

Afhankelijk of paard meer nodig heeft qua voedingssto ffen of dat hij dik wordt van lucht.

In de winter krijgen ze drie maal daags een mooie berg hooi, in de zomer gaan ze overdag het gras op en in de avond hooi.

Je merkt ookbaan de paarden verschil in smaak van hooi, het dtoge eten ze minder snel, kauwen meer en komen ze langer mee toe, het groene is veel sneller weg en schrokke ze bijwijze van spreke naar binnen.

Weide is bemest met kunstmest, is een gehuurde wei van aan de overkant, dus andere landeigenaar.
Stalbaas zorgt echter heel goed voor de verdeling van de weide, als er jkk staat bv wordt dit meteen weggehaald enz, maar ook of ze niet te dik worden dan krijgen ze balans dagen tussendoor met hooi op de korte weide.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 07:41

madamX schreef:
Amanda schreef:

Dit is geen artikel maar een advertorial en dat maakt het dat er dingen in staan die niet kloppen....

Daar was ik inderdaad ook een beetje bang voor.. kun jij aangeven wat er dan niet klopt?

Wat er hier kan groeien.. geen idee.. het grondwater staat hier iig behoorlijk hoog dus daar moet het wel tegen kunnen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 10:49

Wat is de zuurgraad van de grond, is de grond mooi los of is het aangelopen, heb je zandgrond, klei of veen, veel of weinig schaduw.

Dat soort dingen denk ik dan aan :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:13

madamX schreef:
Amanda schreef:

Na deze oneliner ben ik zeer benieuwd van je opsomming van dingen die niet kloppen in het artikel :j

Naar mijn mening klopt het artikel eigenlijk best aardig.

Anne, ik zou voor het inzaaien eerst een grondmonster nemen en laten onderzoeken. Dan weet je de gesteldheid van de bodem op dit moment. Dan weet je ook of er eventueel nog bekalking of reparatiebemesting nodig is.

Een goed weiland waar de paarden ook echt goed van kunnen eten vraagt zorg en aandacht en goed management.

Kruiden doorzaaien lijkt leuk maar gewenste kruiden kunnen niet altijd goed tegen betreding of worden overwoekerd door grassoorten. Beter lijkt het mij dan een strook/rand in te zaaien met kruiden en de paarden daar af en toe te laten "snacken".

Dit is wel interessant over de verschillende graszaadmengsels http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... or-paarden

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:50

Koper schreef:
Wat is de zuurgraad van de grond, is de grond mooi los of is het aangelopen, heb je zandgrond, klei of veen, veel of weinig schaduw.

Dat soort dingen denk ik dan aan :)

Zuurgraad geen idee,

Met name klei grond, dat gedeelte vande wei vrel zon, vorige deel staat half om half in de zon/schaduw.

Grond is niet heel los maar okk niet helemaal aangelopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 17:00

Koper schreef:
En euhm ik heb paars gras := JewEmm ik weet niet meer of je deze soort al voor mij had gedetermineerd, zou je eens mee willen kijken?

[ Afbeelding ]

Of course :)* Roodzwenk -:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 12:20

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:04

Wat een ontzettend interessant topic, ik ben zelf helaas heel beperkt in keuze wat ik kan voeren maar vind het erg tof om zo mee te lezen.

Onze paarden staan 2u per dag op de (koeien)weide, echt verschrikkelijk gras, veel te vol en voedzaam daarom maar 2u. De rest staan ze op een stuk steen, zand & kaalgevreten gras. In de slowfeeder gaat nu gelukkig weer hooi, dat was eerst voordroog maar ben erg blij dat we in ieder geval weer terug zijn op (kruidig ruikend) hooi wat ik meng met een plak stro. Daarnaast voer ik een bekertje metazoa & 2 handjes melasse-vrije muesli.

Ik heb erg veel moeite de 4-jarige op gewicht te houden. Ze krijgt geen grasbuik maar direct een harde manenkam en vetbulten op haar kont.. Ze is nu ook alweer dikker geworden, ze stonden eerst 3u op het land maar nu dus terug gezet naar 2u land.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 22:00

Zou iets van GlucoBalance wat zijn Kasmir? Echt vervelend als je zo moet schipperen, ik ken het probleem := Voordat mijn ruin verhuisde stond hij bij een stalling met koeiengras en voordroog en héél veel mensen gaven daar GlucoBalance :=

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:35

Kende het nog niet ben nu even aan het lezen maar wellicht dat ik dat eens probeer, wel prijzig maar als het haar helpt in ieder geval die manenkam weer wat 'losser' te krijgen is het wel het proberen waard. Blijf een beetje bang voor hoef/spierbevangenheid met die vetophopingen.

Ik heb al erg veel verbeterd aan de situatie maar het blijft koeiengras (er staan ook koeien & schapen op het land). Gelukkig staan ze nu nog maar 2 uur, jammer voor de paardjes maar ze staan verder wel de hele dag buiten dus op zich niet zoveel aan de hand. Ik heb de hoop dat nu ze om is van voordroog naar hooi & van 3 naar 2u weidegang dat ze in ieder geval weer wat afvalt. Ook heb ik haar iets fanatieker in het werk gezet. Ga nu ook maar eens die GlucoBalance erbij proberen te voeren, hopelijk krijg ik dan die vet ophopingen weg.

Dank voor de tip :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 22:38

Succes! Mocht het nou niet werken dan kan je de rest van de pot bij mij kwijt :)