Best een verschil!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Alice13 schreef:Ik beschouw mezelf als recreatie ruiter maar met mijn kwpn rij ik voornamelijk dressuur matig en heel af en toe een buitenrit(ze is niet zo braaf maar wordt beter)
Ik wil graag een paard wat energie heeft tijdens het rijden en kan presteren op concours. Zonder heel gespannen en gestrest te zijn. Misschien is dit iets wat niet haalbaar is maar ik merk nu dat mijn paard toch een stuk ontspannender en relaxter is nu ik het voer heb aangepast. Daarbij speelt de hengstigheid ook nog een belangrijke rol!
Eiwitten (en andere belangrijke bouwstoffen) vind ik belangrijk voor opbouw van spiermassa en behoudt hiervan. Ik wil geen zuur paard na training. En tijdens rijden wil ik een paard wat energie heeft en vooruit denkt en kan!
Ik hoop dat dus alle aanpassingen te krijgen. De lijnzaadolie die genoemd werd vond ik ook een heel goed idee. Voorheen heeft ze de subli 369 gehad maar hier werd ze een klein tonnetje van (heeft aanleg om van lucht dik te worden helaas!)
Bedankt voor al jullie reacties ik ga me er even verder in verdiepen!!
Weidebloem schreef:Alice13 schreef:Ik beschouw mezelf als recreatie ruiter maar met mijn kwpn rij ik voornamelijk dressuur matig en heel af en toe een buitenrit(ze is niet zo braaf maar wordt beter)
Ik wil graag een paard wat energie heeft tijdens het rijden en kan presteren op concours. Zonder heel gespannen en gestrest te zijn. Misschien is dit iets wat niet haalbaar is maar ik merk nu dat mijn paard toch een stuk ontspannender en relaxter is nu ik het voer heb aangepast. Daarbij speelt de hengstigheid ook nog een belangrijke rol!
Eiwitten (en andere belangrijke bouwstoffen) vind ik belangrijk voor opbouw van spiermassa en behoudt hiervan. Ik wil geen zuur paard na training. En tijdens rijden wil ik een paard wat energie heeft en vooruit denkt en kan!
Ik hoop dat dus alle aanpassingen te krijgen. De lijnzaadolie die genoemd werd vond ik ook een heel goed idee. Voorheen heeft ze de subli 369 gehad maar hier werd ze een klein tonnetje van (heeft aanleg om van lucht dik te worden helaas!)
Bedankt voor al jullie reacties ik ga me er even verder in verdiepen!!
Ah sorry voor mijn korte antwoord, wist niet dat je arm hooi voerde. Via de volgende link mooie uitleg over wiesencobs en andere ruwvoervervangers:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... ers.html#2
Als eens magnesium geprobeerd voor het voorkomen van echte spanning? Ik merk bij mijn sensibele merrie daarin echt verschil. Daarnaast voer ik krachtvoer zonder suikers en laag in zetmeel, Ik voer ernaast behoorlijk rijk hooi waar ze veel energie uit haalt. Mocht je een mooi energie toevoegend voer zoeken kan je ook kijken naar bietenpulp met spelt. Bietenpulp geeft een langzame energie af en de pectine is erg goed voor de darmen en bevat maar zo'n 7% suiker (beetje afhankelijk bij welke leverancier je het haalt). als je tot 500gr voert hoef je echt niet bang te zijn dat je paard er dik van wordt. Ik voer 200gr (mijn paardje wordt ook snel dik) en dit is al een beste hoeveelheid als je het weekt. De spelt heeft een hogere energiewaarde en wordt ook goed verteerd door de darmen. De spelt trekt de ca-fosphor verhouding weer recht, hoewel je je daar bij deze kleine hoeveelheden niet druk over hoeft te maken. Zowel de pulp als spelt staan wel laag in eiwitten maar in combinatie met een grasbrok een mooie mix
Nessa schreef:Wiesencobs zou ik niet zomaar droog voeren! Weken is ook met 10 minuten wel klaar.
[ [url=m/XZ7odD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Cnt3Sm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Best een verschil!
Maureen95 schreef:eestheer schreef:Maureen, ik voer het ook aan Co! Helpt super!
Aah tof! Ik heb al met bennie overlegd dat ik op hooi overga en wil nu idd die vitalbix kopen. Waar haal jij het? Ik keek bij die afhaalpunten en zag dat er niet echt eentje in de buurt zit