Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:46

Jemawi schreef:
Vind het zó spannend of die van mij ook beter gaat... kom maar op met die zomer :D

haha jaaa ik ook!! :D :D
Hoop echt zo hard dat dat deken lekker af kan!

Jemawi

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:54

Anders ik wel. Een licht vliegendekentje zou ik dan nog wel prima vinden, want er zitten veel stekers hier in de Drentse bossen.
Maar wat zou het een opluchting zijn... geen gejeuk, gerol, geschuur meer en niet meer op stal in de zomer.
Ik ben inmiddels aan de tweede zak begonnen :)
Gelukkig heeft mijn leverancier het op voorraad dus hoefde er niet op te wachten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 07:55

Jemawi schreef:
dynamiek schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Sinds vandaag voor het eerst een zak gekocht tezamen met lucerne, dik 1 maand geleden kreeg 1 van mijn shets spuitpoep en hoefbevangenheid. Tot op vandaag spuitpoep wat een ellende telkens alles schoonmaken.

vandaag kwam de smid en van hem kreeg ik de tip om Metazoa te gaan voeren zodat ze weer normale mest krijgt in plaats van spuitpoep. Mij benieuwen of het gaat werken.

Dit is mijn reden geweest om ermee te starten. Spuitpoep was binnen 2 dagen weg en een dag later stond mijn pony ook weer.

@jesito, voer jij alleen Metazoa aan jouw cushinger? Die van mij moet een aangepast voer in verband met leeftijd/aankomen. Of geef je het 'erbij'?
Ik ben bang dat ik mijn paard ga overdoseren, dus sinds het nieuwe voerschema geef ik haar geen Metazoa meer.

Ik geef enkel metazoa en ze krijgt super goed ruwvoer op stal bijna onbeperkt en zij is eerder te dik dan te dun.
Ze ziet er gewoon top uit voor haar leeftijd en al haar kwalen.
Maar het is gewoon belangrijk om naar je paard te blijven kijken.
Doet ie het er niet goed op, dan idd misschien overstappen.

Krijgt je paard echt voldoende ruwvoer en in jouw geval liefst onbeperkt.
metazoa is ontwikkeld juist om bij te voeren als aanvulling bij het ruwvoer.
Maar dan moeten ze wel echt voldoende ruwvoer krijgen anders krijgt ie niet de kans voldoende binnen te krijgen.
Een ouder paard kan soms wel eens meer nodig hebben, als ik dat aan de hand zou hebben, zou ik er een slobber bij gaan voeren of luzerne.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 10:39

Hoe doen jullie dat as zomer dan? Die van mij heeft echt heftige exceem.. Staat nu sinds eind afgelopen zomer op metazoa, dit voorjaar zal ik dus gaan zien of het werkt, maar ik doe voor de zekerheid nog wel een eczeemdeken op, anders gaat hij straks toch jeuken en dan heeft het deken daarna ook geen zin meer.. Ik ga eind vd zomer het deken af doen, mocht de metazoa dan niet helpen, staat hij maar een paar weken te jeuken, dat vind ik minder erg dan het risico lopen dat hij de hele zomer zich open schuurt.. Ik ben ook benieuwd of het werkt tegen zn pollen allergie.. Wie gaat ook as zomer ontdekken of het werkt?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:33

@lissie_zigor, ik dus :) Ik ga gewoon beginnen met een lichte vliegendeken en dan zie ik wel hoe het gaat. Ik durf dat wel aan eigenlijk. Mijn pony is een beetje over de 'top' heen betreft ZE, toen ze jonger was, was het veel erger dan de laatste jaren. Ze wordt 12 in mei.

@jesito, mijn paard heeft geen voorkeur meer voor ruwvoer. Ze eet het wel, maar dat zie ik niet. Ze krijgt 4 á 5 kilo per dag aangeboden en iets meer dan de helft daarvan gaat erin. Fijn dat het met die van jou zo goed gaat. Omdat die van mij zwaar ondergewicht had, heeft ze sinds afgelopen november een speciaal dieet wat heel erg goed gaat. Flink aangekomen. Vroeg me af hoe jij dat deed, maar als ze mooi op gewicht is, is dat natuurlijk super :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:51

Denk idd dat metazoa niet geschikt is om een paard op gewicht te krijgen, het is een onderhoudssupplement
Ik zou me dan een beetje aan het dieet houden wat goed ging.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:34

Vandaag contact gehad met Metazoa omdat ik nog wat vraagjes had.
Hier een kruising tinker (waarschijnlijk met haflinger) die al ruim andershalf jaar op een vitamine korrel staat En ergens was ik er toch niet super over te spreken. Ik kon er niet helemaal m'n vinger op leggen.
Nu wil ik er eigenlijk zo min mogelijk krachtvoer in hebben maar wel da ze alle vitamine's en mineralen binnen krijgt. En zo min mogelijk suikers.

Maar omdat ze met de winterperiode regelmatig last heeft van water bij de mest, wat iedere keer met heel veel moeite weer weg te krijgen is.
Tanden zijn goed, geen zand, eet onbeperkt mooi droog graszaad hooi.... In de kliniek wisten ze het eigenlijk ook niet meer na heel veel dingen geprobeerd te hebben (wat tevens een flinke koliek veroorzaakte).
Door diverse personen is mij de Metazoa al geadviseerd en ook hier op bokt lees ik toch vrij veel goede verhalen erover.

Vanuit Metazoa ben ik echt keurig te woord gestaan en hebben me goed geholpen met mijn vragen.
Ik krijg nu een probeer verpakking van een week thuis gestuurd, dus daar gaan we als haar kuur af is (vanwege de vele water bij de mest) ermee beginnen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 01:03

Ik heb mijn zak zaterdag opgehaald. Ben er vandaag mee begonnen. Had gelijk maar een keukenweegschaal bij de Action gekocht, zodat ik het mooi kon afwegen. Maar ik denk dat ik ook maar een maatbeker ga halen en daar streepjes op ga zetten wat 50, 100, 150 gram enz is. Hoef ik niet elke x de weegschaal te pakken.

Ik heb nog een voorraad muesli die ik eerst op wil hebben, dus ze krijgen nu in de ochtend muesli met luzerne en een schepje Metazoa (als supplement) en in de avond de voorgeschreven hoeveelheid Metazoa met luzerne. Straks stap ik dan volledig over. Mijn drachtige merrie gaat dan over op de merriebrok met een klein schepje Metazoa erbij.

Ze aten het wel goed. Voor de shet was het nog best een leuke hoeveelheid, maar voor m'n grote paard zag het er uit als heel weinig. Maar ze krijgt er ook nog een volle schep luzerne bij.

Ik ben vooral heel benieuwd hoe mijn shet het van de zomer gaat doen ivm het eczeem

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:48

Van Metazoa krijg je een maatschepje bij zo'n probeeremmer, het is niet meer dan een plastic kinderdrinkbeker.
Misschien heb je zelf zoiets nog wel staan en dan teken je voor jezelf af.
Zo'n beker van metazoa is 250 gr dus voor 500 kg paard, dit houd ik ook aan voor mijn paardje.
Ze krijgt dus een volle beker maar dan verdeeld, smorgens een halve en savonds een halve.
Tja en het is voor haar echt drie keer niks, maar dat is toch eigenlijk ook wat we willen, geen kilo's krachtvoer.
Een kind vind 1 snoepje kiezen ook minder dan ie de hele pot mocht hebben.
Ruwvoer is echt gewoon het belangrijkste en de brokjes zijn een kleine aanvulling, als mijn oudje mager word zal ik dit ook aan gaan vullen met allereerst luzerne.
Maar dat heeft ze nu echt niet nodig.
En ze krijgt geregeld nog een lekkere appel of wortel dus niet zeuren ;-)

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 03:19

dynamiek schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Sinds vandaag voor het eerst een zak gekocht tezamen met lucerne, dik 1 maand geleden kreeg 1 van mijn shets spuitpoep en hoefbevangenheid. Tot op vandaag spuitpoep wat een ellende telkens alles schoonmaken.

vandaag kwam de smid en van hem kreeg ik de tip om Metazoa te gaan voeren zodat ze weer normale mest krijgt in plaats van spuitpoep. Mij benieuwen of het gaat werken.

Ik ben benieuwd of het bij jou paardje gaat werken. Mijn paard heeft 3 (!!!) jaar diarree gehad. Werkelijk alles geprobeerd van dierenarts tot dure supplementen, ik heb alle mogelijke middeltjes die goed voor de darmen zijn wel geprobeerd, en een groot gedeelte van de vitamine supplementen ook wel.
Ik ben een dik jaar geleden over gegaan op metazoa, en na 2 weken lag daar dan de eerste paardendrol in zijn stal, een echte bolletjeshoop en geen koeienvla!! Wat kan een mens blij zijn met een hoopje mest, haha! Na die ene keer werden het langzaamaan steeds meer goede hopen, en ik heb nu al een jaar geen diarree meer gezien. Moet wel erbij zeggen dat hij behalve onbeperkt hooi en weidegang absoluut niks anders krijgt. Geen wortel, geen appel, helemaal niks want daarop reageert hij wel weer direct met slappe mest.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 07:58

Mijn shet heeft ook heel snel last van diarree en met niks weg te krijgen.
Het werd al minder toen we ipv hooi, ingepakt hooi gingen voeren dit lijkt voor hem beter te verwerken.
En nu ik Metazoa voer is zijn mest echt gewoon zoals het hoort.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:03

ik ga het ook proberen. Vandaag contact gehad, super geholpen uitgebreid antwoord gekregen op al mijn vragen het is nu besteld dus als het binnen komt gaan we starten. ook mijn paard heeft snel last van water bij de mest. Ik ga het eerst naast het krachtvoer geven en dan kijken om het krachtvoer af te bouwen. Hij moet namelijk wel best hard werken en heb geen goede ervaringen qua energielevel als ik heb helemaal van de brok afhaal.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:11

Chesss schreef:
ik ga het ook proberen. Vandaag contact gehad, super geholpen uitgebreid antwoord gekregen op al mijn vragen het is nu besteld dus als het binnen komt gaan we starten. ook mijn paard heeft snel last van water bij de mest. Ik ga het eerst naast het krachtvoer geven en dan kijken om het krachtvoer af te bouwen. Hij moet namelijk wel best hard werken en heb geen goede ervaringen qua energielevel als ik heb helemaal van de brok afhaal.

Ja dat moet je dus heel even bekijken, idd rustig omzetten.
Maar dan wel uiteindelijk alleen Metazoa proberen, mocht dat na een tijd niet het gewenste effect hebben kun je altijd overwegen er wat bij te doen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:04

vraagje geven jullie allemaal ook het hp 32 luzernebrokje en de losse lizerne of alleen de broxxx?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:23

HP23 bedoel je ;)

Ik geef die er inderdaad bij.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:40

ja :-) ok en geef je ook nog losse luzerne?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:08

Nee, geen losse luzerne, alleen de SuperFit Broxxx is en HP23. Wilde je die erbij,zodat ze meer te kauwen hebben? Vind dat die van mij ook best lang met die HP23 doet eigenlijk en als je die er bij geeft hebben ze in ieder geval meer dan die ene hap superfit broxxx. :D

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:18

nou eigenlijk meer om structuur te geven ivm water bij de mest. geef je de hp23 de dosis die aangegeven word voor mij 1500 gram

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 01:47

Voor meer structuur gaat een geperst luzernebrokje sowieso niet zorgen, daar zul je echt hooi voor moeten voeren. Ik geef in de winter onbeperkt graszaadhooi en 2 handjes grasbrok van mijten erbij, dat kregen ze ook al voor de Metazoa. In de zomer krijgt hij niks erbij behalve gras en hooi.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:29

hij krijgt al onbeperkt ruwvoer, elke keer vers voor dat hij hardvoer gevoerd krijgt. Mest is verder ook mooi gebald maar toch houd ie water bij de mest/ natte scheten. Vandaar dat ik ergens nog meer structuur zal moeten toevoegen. Ik heb inmiddels de luzerne ook besteld en deze komt als het goed is dinsdag binnen.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:42

Mijn paard staat sinds april/mei op metazoa aangevuld met onbeperkt ruwvoer en luzerne. Hij krijgt ook een klein handje muesli bij de metazoa en luzerne omdat hij het anders niet wil eten.

Ik ben ermee begonnen omdat hij erg gevoelig is voor voer. Hij wordt heel snel nerveus (te heet) en wordt snel te mager. Ook bij een gewone basisbrok/gerstemix moest ik al magnesium bijgeven om het nerveuze wat af te vlakken. Verder heeft mijn paard lichte zomerexceem.

Met de metazoa moet ik geen magnesium meer bijvoeren. Wat betreft de zomerexceem heb ik eigenlijk geen verschil gezien. Ik gebruik al een tijdje geen exceemdeken meer, maar smeer met derfen als ik merk dat hij last heeft. Dat heb ik afgelopen zomer net zo moeten doen als de jaren ervoor. Hij heeft wel last gehad van een allergische reactie op dazensteken wat resulteerde in kale plekken en bulten op zijn dij en ik heb dus toch terug het deken erop moeten doen.

Verder merk ik dat mijn paard nu echt begint terug te vallen in zijn bespiering. Dit is al een tijdje aan de gang. Het is mij opgevallen door oude foto's te bekijken en te vergelijken met foto's van nu. Dan zie je echt geleidelijk aan de bespiering verminderen. Hij wordt verder niet minder getraind ofzo. Nu is mijn paard wel echt geen gemakkelijk paard om te voeren hoor. Hij is kieskeurig, is een beetje een hittepit, komt moeilijk aan en heeft snel last van spierverzuring. Metazoa leek dus een goed voer voor hem, maar helaas is het toch nog niet het ideale. Mijn zoektocht gaat dus nog even verder.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:28

@juleke: Mij werd geadviseerd ook het luerzne brokje HP23 bij te voeren voor de spieropbouw. Is dat niet misschien nog een mogelijkheid.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:46

Hij krijgt al luzerne bij. Dit zou het eiwitgehalte al wat omhoog moeten halen. Ik ben niet van plan om nog meer luzerne bij te gaan voeren, zeker niet met zo'n hoog eiwitgehalte. Dat zou dan teveel eiwit gaan worden voor een paard met licht zomerexzeem.
Bovendien zou met nog meer luzerne het calcium-fosfor gehalte nog schever gaan zitten. Aangezien mijn paard al zo snel last heeft van spierstijfheid, is dit wel iets om zeker in de gaten te houden!

Verder maak ik er mij ook zorgen over dat zijn spiermassa echt is afgenomen. Hij zat mooi in zijn spieren toen ik ermee begon en de training is niet aangepast. Dan zouden zijn spieren niet zomaar mogen wegvallen (hij is gewoon gezond verder). Het lijkt er voor mij op dat er iets toch niet goed zit met het voer. Het kan toch niet dat je een paard dat goed in de spieren zit al meteen iets moet bijvoeren voor spieropbouw omdat zijn spieren anders wegvallen? Misschien is het kaliumgehalte toch echt te laag?

Ik zit er wel aan te denken om eventueel toch met een andere brok aan te vullen, maar dan is natuurlijk de vraag welke.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:40

heb je al contact met metazoa gehad incl foto's dat je tegen dit probleem aan loopt. Ik moet zeggen dat ik hun adviezen tot nu toe heel goed en uitgebreid vind.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:41

Hier volgens mij vanaf juli 2013 ongeveer bezig met de metazoa superfixx brok en later voor 1 paard ook de hp23 luzernebrok. Ik heb een maatbekertje bij de Action gekocht kleinste maat dat is precies vol 150gram;) Zo hoef ik niet te wegen elke keer. Voor Luzernebrok gebruik ik maatschep met streepje erop gezet. In het begin een paar keer gewogen nu weet ik precies hoeveel ze krijgen.

Ervaringen per paard:

Mijn KWPN ruin (8 jaar)de grootste van het stel thuis, waar ik ook het meeste mee allround train (168 stokmaat);
Hij krijgt 300gram superfixx brok verdeeld in 2 porties per dag. 1 kilo HP23 (luzernebrok) verdeeld in 2 porties. Hij staat hij voor het eerst volledig buiten ook in de winterdagen. Daarnaast onbeperkt hooi. Maar ondanks training en de HP23 verloor hij bovenlijn bespiering en gewicht. Dit kan ook komen door eerste winter buiten en geen krachtvoer en stro meer en dikker aan moeten maken van wintervacht. Stond al wel heel zijn leven zonder deken zomer en winter. Bij hem ben ik nu extra gaan voeren omdat het anders niet goed ging. Hij krijgt nu 2 kilo bietenpulp geweekt met 300ml olie voor energie gemengd en bovenlijn begint nu weer goed aan te zetten. De Luzernebrok vind ik zelf wat hard en mijn paard eet het niet graag dus ben ik dit gaan mengen met 1 kilo (gewogen) tarwezemelen en water. Deze krijgt hij tussendoor als ik kan als portie of zeer laat in de avond nog eens.

In het begin met werken was hij lauw en snel leeg en hield hij dingen niet lang vol. Daarnaast was hij de eerste 6 weken bij overgang super kijkerig en lastig, kreeg even een harde manenkam. Hij kwam van 2 kilo basisbrok,veel stro en 2x per dag hooi af en van stal;) Naar buiten. Advies was ook volhouden want daarna wordt het beter. En dat bleek. Hij was rustiger en gelijkmatiger in karakter, zeer werkwillig. Nu gaat het erg goed met hem en loopt hij heerlijk! Geen moeheid, geen pijnlijke spieren ook niet na een langere rit. Galop was lastig en nu galoppeer hij zonder moeite aan en loopt lekker. Is erg werkwillig geen heet te zijn. Ook begint hij nu langzaam bespiering terug te krijgen en in verhouding te worden. Ik merk gewoon dat bij de warmbloed paarden alleen de vitaminen/mineralenkorrel en hooi niet werkt! Zeker niet als je ook traint en lange ritten rijdt buiten. Als het gras er is krijgt hij uiteraard minder dingen erbij. Want gras gaat hem genoeg geven. Maar in de winter moet ik hem goed bij voeren!

Mijn merrie (8jaar) (kruising appaloosax? welsh cob?) van 147 en werk ik mee aan de grond nog; Krijgt ook 300gram verdeeld in 2 porties. Soms wat bietenpulp zonder olie. Maar dat is meer voor lekker omdat de ander wat krijgt en ze lopen allemaal samen in de weide. Verder onbeperkt hooi. Ondanks dat ze heel fors was toen ik haar net kocht. Ze staat hier nog niet zo lang. Zij is nu rustiger en gelijkmatiger in gedrag aan het worden. Wordt mooi in model..maar wil zien wat langer termijn doet bij haar met bespiering en kiloo's. Ze gaat ook meer werken straks. Energie heeft ze genoeg. Zij kreeg hier voor alleen hooi van vorige eigenaar verder niets. Komt uit het wild van oorsprong. Eet vaak nog wel stukjes hout van hazelaar, wilg en berkenbast. Dit knaagt ze zelf af van de bomen hier op terrein.

Mijn Mini shetlander Merrie van 80cm werk ik aan lijn mee en kan in tuigje: knapt nu flink in conditie. Zit lekker in haar vel. En ze heeft het slecht gehad na een zware wormeninfectie (bloedwormen) die we maar niet weg kregen. Ze schuurde veel en had last van haar longen. Zij is nu vrolijk en heeft meer energie. Ziet er goed uit terug in model. Krijg 25 gram per dag aan metazoa en onbeperkt hooi. Soms handje bietenpulp maar dat is meer voor lekker.

Mijn mini-pony ruin nog in de groei nu ongeveer 80cm was heel erg bang en onzeker. Werk met hem aan longeerlijn en wandel wat. HIj gaat straks in het tuigje beleerd worden. Hij kwam uit de handel. Was gewend alleen hooi te krijgen. Nu krijgt hij ook 25gram metazoa en hij is veel rustiger geworden minder kijkerig en veel gelijkmatiger in karakter. Energie genoeg voor zn kleintje en blijft super in model met dit.

Alle paarden lopen 24/7 uur in kudde buiten met schuilstal. Ik gebruik dus geen bodembedekking er liggen kunstgras rubber matten in de stallen. Nu in de wintermaanden staan ze op een zandpaddock met soms een stukje pad open waar minimaal gras op staat. Ze hebben altijd onbeperkt hooi via een slowfeeder of hooinetten met kleine maas. Ze knagen graag op takken van bomen (wilg, hazelaar, berk) deze snoei ik regelmatig een tak af en geef die om te knagen. Vooral de bast moet er aan geloven:)

Vanaf het voorjaar krijgen ze ook weer stukjes gras tot hun beschikking op een weide die ik probeer te splitsen voor aankomend jaar met een pad er tussendoor of langs. Zodat ze altijd een stukje houden met gras. Of wat strookbegrazing op andere stukken. Zo blijven ze heerlijk afwisseling in route en dingen houden.

Ik denk dat vooral bij mijn grote ruin de overgang heel groot was. Die was altijd luxe van de nachten op stal gewend en veel stro enz te hebben. Nu is hij het baasje van de kudde en waakt over alles. En moet delen met alles;) Dat was hij niet gewend en dit zie je soms nog met voeren terug nu:) Maar inmiddels gaat het beter. Hij begint zich thuis te voelen aan huis.