[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:12

Interessant topic. Ik lees even mee! Pony die ik altijd verzorgd heb (helaas nu veel te weinig tijd :\ ) was vroeger echt moddervet. Niet vreemd dat ze dan ook hoefbevangen is geworden. Ze is onwijs afgevallen die periode (werd imo af en toe iets te schraal, ook nu is ze eerder wat schraler dan vet, maar dat wil je misschien ook wel liever met een pony met zo'n verleden).

Maart 2006 (niet schrikken...)
Afbeelding

Oktober 2007
Afbeelding

Juni 2008 volledig in zomervacht
Afbeelding

Inmiddels is ze nooit meer zo vet geweest (ze is en wordt altijd goed in de gaten gehouden en ik heb respect voor wat er allemaal voor haar gedaan is/wordt :j ) en slank gebleven, alleen zal de bespiering minder zijn omdat er minder mee wordt gedaan (ze stond vroeger wel vaker voor de wagen maar werd eigenlijk nooit bereden, sowieso is ze voor mij te klein - 1.15 ong)
Maar ik dacht dat het wel een goed voorbeeld zou zijn voor dit topic.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:54

ik heb ook een mooi voorbeeld een ex bijrijdpaard

Afbeelding
hier zeker een dikke 5 van score

Afbeelding
na een aantal maanden training,
een 3,5 dikke wintervacht

nog een foto van de zomer ik denk een 4
Afbeelding

heb helaas geen recente foto's meer ;)

capopjekop

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:58

Met mijn pony's heb ik altijd lopen soebatten met gewicht. Ze waren toch wel een dikke 5+, iig mijn shet.

Mijn welsh vroeger, speknek, goot in de rug, ribben en schouderbot niet te voelen, appelkontje.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Tijdens het dieet viel ze te veel in, bloed laten trekken maar dat was in orde, dus gewoon meer voeren (ze kregen wel onbeperkt graszaadhooi, maar dat zit niet veel in. Meer weidehooi gaan bijvoeren plus wat omega olie.)

En net voor de winter zoals ze nu ook wel is, maar daar heb ik geen foto van.
Afbeelding
Zo vind ik haar goed, soepele hals, ribben goed te voelen maar niet te zien. Kontbot licht zichtbaar.

Mijn shet was vooral mijn probleempony. Werd paar jaar terug gewaarschuwd dat ze te dik was en toen heb ik haar op dieet gezet van hooi en een kale wei. Ze viel echter heel lastig af,waarschijnlijk had ze toen al insuline resistentie ontwikkeld.

Dikste foto die ik kon vinden, door de hoek lijkt ze wel dikker dan ze was, maar goed ze was veel en veel te vet. Snap niet dat ik dat toen zelf niet zag. Goot in de rug, appelkont, ribben, heupbot en schouderbot waren niet te voelen, nek was veel te vet. Een dikke 6.
Afbeelding

Daarna is ze ook nog bevangen geworden toen ze al veel kwijt was. Maar ze was nog steeds te dik. Naar de kliniek gereden waar ze zeiden dat er nog meer af moest. Toen dus aan het graszaadhooi gegaan, bewegen rustig opbouwen. Toen binnen een half jaar was haar manenkam mooi soepel, rugbot goed te voelen en de goot op de rug en kont zijn weg. Ribben zijn te voelen zonder lichte druk. Momenteel oogt ze wel wat zwaar, maar dat komt voornamelijk door het haar. Dierenarts herkende haar niet meer terug.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nu een totaal andere pony. Vroeger was ze liever lui dan moe. Nu moet ik haar continu inhouden,omdat madam wil draven. Ze komen bijna niet meer op het gras. Soms wel lastig, maar het is echt beter voor ze. Ik voel vrijwel iedere dag aan de manenkam, de rug en de ribben. Zodra ze iets dikker worden gaat er gelijk minder voer in. Ik heb mijn lesje wel geleerd, helaas ten koste van mijn pony.

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:12

super interessant topic! ik ga het bijhouden, en bij m'n eigen paard ook even vet checken als ik weer naar 'm toe ga. Denk dat ie niet te dik is (is eerder altijd veel te dun geweest), maar je weet maar nooit :).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:11

@ Fiffill: vind de pony op de laatste foto's echt niet schraal, eerder mooi op gewicht.

Wat kunnen die andere pony's wisselen zeg :oo Jeetje, kan niet gezond zijn natuurlijk. Een van mijn vroegere verzorgshetten was ook te dik (tegen HB aan). Eigenaar deed er helaas niks mee dat ik bang was dat ze ziek zou worden. Nu staan daar weer weinig pony's op veel wei, een combinatie die levensgevaarlijk is imo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:21

Daar was ze ook niet schraal, Safiera. :)

Die Welsh is ook een verschil... en die Shet was echt dik ja. :oo

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:28

merrieveulen schreef:
@ S_en_Z, ziet er netjes uit, die onderste foto haha!!! ik zie een keurig 'bekleed' heiligbeen, twee kleine heuveltjes aan weerskanten ervan (heiligbeen, dan kuiltje en dan heuveltje) maar ik durf echt niet zo van een foto te zeggen of dat kleine vetkussentjes zijn of niet. bijna alle paarden hebben die heuveltjes wel. wát het precies is is alleen te voelen.

Bij "dikkere" paarden (voor mijn oog) als je daar voelt dan voel je daar "stevig" materiaal.

Bij die van mij voel ik eigenlijk weinig _O-

Maar ik weet ook niet hoe het hoort te voelen. Toch vind ik het wel erg leuk en leerzaam hier mee te kijken (en halve stal is bevoeld haahahaha)

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:04

Vanavond weer paardrijden, na de les als m'n paardje z'n brokjes krijgt maar even gaan kijken of ie te dun of te dik is!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:17

@ LisErm94, ziet er netjes uit hoor, die van jou. ik denk dat ie uitkomt op een 2 á 3. veel vet zie ik er niet op, alleen achter de schouder toch wel een opvallend stukje. dat zou misschien wel een 4 krijgen. maar gezien de rest denk ik dat je over het geheel dus tussen de 2 á 3 uitkomt. het paard lijkt slanker dan het is denk ik, ook omdat het niet het meest forze type is en niet heel flink in de bespiering zit.

@ Ruby, tommie krijgt minstens!! een 4 van mij. en dan oordeel ik nog voorzichtig omdat het niet IRL is en ik niet kan voelen. er zijn vele manieren om een paard op een verantwoorde, paardvriendelijke manier te laten afvallen. natuurlijk vindt geen enkel paard het leuk om op dieet te gaan, maar bijvoorbeeld hoefbevangenheid is dusdanig veel erger dat het dieet toch wel de voorkeur verdient.

@ fiffill, ik vind de pony niet heel moddervet hoor op je bovenste foto. wel te dik maar niet direct extreem ofzo. op de onderste foto geef ik 'm een nette 3. prima.

ik kom op de anderen later nog terug...

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:48

gisteren even een subtiele meting gedaan bij Yoeri, niet echt heel geweldige want het was erg donker.

Maar ik zou hem in 't geheel een 3 geven denk ik, hij heeft wel wat dunne billen maar een stevige nek.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:04

merrieveulen schreef:
@ fiffill, ik vind de pony niet heel moddervet hoor op je bovenste foto. wel te dik maar niet direct extreem ofzo. op de onderste foto geef ik 'm een nette 3. prima.

Het kan vetter, maar als je foto's van haar hals ziet bijv (zie je hier niet) maar ook die buik dat is een behoorlijk groot verschil :j

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:09

Ik heb van mijn merrie wat duidelijkere foto's gemaakt.
Even kijken of ik ze geupload krijg.

Mijn Engels is ehel slecht dus het filmpje bekijken gaat denk ik mar half lukken.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:11

Fiffil: Je ziet echt duidelijk verschil. ziet er nu goed uit.
Geef haar een 3. :)

Die shet is wel echt veel te dik op deze pagina.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:12

was :) Nu ziet ze er prima uit, al oogt ze momenteel wel stevig door al dat haar dat erop zit.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:33

Haflinger merrie van 9 jaar.
Zit tussen het luxe en klassieke in.
Is al heel lang niet meer echt serieus getraint gezien zei vorig jaar maart een veulen heeft gehad en een paar maandjes daarna een zware blessure, rijdt wel weer maar niet intensief. Spieren moeten dus meer ontwikkeld worden zoiezo. :j
Ze staat 24/7 buiten, heeft in 24 uur 300 minuten kuilgras tot haar beschikking verdeelt over de 24 uur en 2 kg basisbrok.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nek, schouder en stukje billen.
Afbeelding
Afbeelding

Duidelijke hals foto krijg ik er zo 123 niet op.
Telefoon houdt niet van uploaden :')

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:07

@ fiffill, ja de buik is dikker, maar de buik zegt NIETS over of een paard te dik is of niet. een paard slaat nl geen vet op aan/ in de buik. een bolle buik geeft alleen aan dat deze vol is, bijvoorbeeld met eten (hooi- of grasbuik), en dat is helemaal geen probleem, en heeft dus ook niets met vet zijn te maken. naar de buik kijken om te zien of een paard dik is is de meest gemaakte fout van allemaal.

een buik kan wel vertekenend zijn, en daarom vind ik het ook raadzaam om je paard altijd te voelen, en niet alleen te bekijken als je wilt checken of hij te dik of dun is.

@ marlis, je geeft het zelf al aan. voor een haflinger zou ik er zeker graag meer bespiering op zien inderdaad. de appelkont vind ik bij een haflinger geen goed referentiemateriaal, die hoort een haf sowieso te hebben. ik denk dat je paardje op een 4 uitkomt zo ongeveer. helemaal als je nagaat dat de bespiering dus tijdelijk tekort schiet. de rug is lastig te zien maar bovenaan de staartwortel vind ik haar tamelijk rond, idem voor de schouder. al met al denk ik dus dat je wel op een viertje uitkomt. ben wel nog benieuwd naar foto's van de hals, bij voorkeur met de manen van de fotograaf af en de hals ongeveer horizontaal.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:52

Ze heeft periodes gehad dat ze dikker was. En voor de dracht was ze echt in een uitstekende conditie en zag ze er super uit. Helaas gaan de spieren er zo af en komen de vetjes er weer heel snel aan. Ook al staat ze 24/7 buiten in een hit actief stalling en beweegt ze. Moeten gewoon echt weer volop gaan trainen aan de pessoa en rijden. En ook al blijft hAar voer het zelfde, kan ze veel bewegen ze komt zo snel aan.

Nu vd week wolfskiezen getrokken dus ook weer effe stil. Dinsdag weer oppakken en hopen dat ze snel weer op conditie is. Normaal reden we onwijs veel en lange ritten buiten maar op deze stal is het niet zulk goede omgeving daarvoor en weinig andere die naar buiten gaan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:27

merrieveulen schreef:
@ fiffill, ja de buik is dikker, maar de buik zegt NIETS over of een paard te dik is of niet. een paard slaat nl geen vet op aan/ in de buik. een bolle buik geeft alleen aan dat deze vol is, bijvoorbeeld met eten (hooi- of grasbuik), en dat is helemaal geen probleem, en heeft dus ook niets met vet zijn te maken. naar de buik kijken om te zien of een paard dik is is de meest gemaakte fout van allemaal.

een buik kan wel vertekenend zijn, en daarom vind ik het ook raadzaam om je paard altijd te voelen, en niet alleen te bekijken als je wilt checken of hij te dik of dun is.

Daarom noemde ik ook bijv haar hals :) die zie je nu minder goed op de foto, maar dat was een wereld van verschil. Wat je zegt dat weet ik, staat zelfs in de openingspost natuurlijk :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:27

Marlis schreef:
Ze heeft periodes gehad dat ze dikker was. En voor de dracht was ze echt in een uitstekende conditie en zag ze er super uit. Helaas gaan de spieren er zo af en komen de vetjes er weer heel snel aan. Ook al staat ze 24/7 buiten in een hit actief stalling en beweegt ze. Moeten gewoon echt weer volop gaan trainen aan de pessoa en rijden. En ook al blijft hAar voer het zelfde, kan ze veel bewegen ze komt zo snel aan.

Nu vd week wolfskiezen getrokken dus ook weer effe stil. Dinsdag weer oppakken en hopen dat ze snel weer op conditie is. Normaal reden we onwijs veel en lange ritten buiten maar op deze stal is het niet zulk goede omgeving daarvoor en weinig andere die naar buiten gaan.

ja het blijft lastig, zeker met dergelijke paarden. onze haf is eigenlijk permanent op dieet, dwz, je houdt het meer in de gaten dan bijv. mijn kruising New Forest/ EV. momenteel ziet die van ons er ongeveer uit zoals de jouwe, ook voor haar dus tijd om eea kwijt te raken, liefst vóór ze weer van het gras kunnen leven...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:11

Ik vind dit een heel intresand topic, en ik zal eens kijken of ik vandaag een filmpje kan maken van mijn paarden. Dan zal ik ze ook een beoordelen met een score.

Mijn haflinger merrie is altijd heel lastig op gewicht te houden, ofwel slank genoeg. Maar mijn arabier juist door te dun te zijn.

Ik zal de filmpjes hier plaatsen uiteraard :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:19

Marlis schreef:
Haflinger merrie van 9 jaar.
Zit tussen het luxe en klassieke in.
Is al heel lang niet meer echt serieus getraint gezien zei vorig jaar maart een veulen heeft gehad en een paar maandjes daarna een zware blessure, rijdt wel weer maar niet intensief. Spieren moeten dus meer ontwikkeld worden zoiezo. :j
Ze staat 24/7 buiten, heeft in 24 uur 300 minuten kuilgras tot haar beschikking verdeelt over de 24 uur en 2 kg basisbrok.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PZTBPZK6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FVRZMDSP.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PLMFDTAE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-G6DFMO8G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IGVDRR6Q.jpg

Nek, schouder en stukje billen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KN8CFIZC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WE3KVMFN.jpg

Duidelijke hals foto krijg ik er zo 123 niet op.
Telefoon houdt niet van uploaden :')

Halsfoto
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 17-03-12 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet in de quote.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:52

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:14

aub geen foto's quoten Marlis, mijn telefoon slaat ervan op tilt :')

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:39

Echt cakopjecop? Ik heb daar dus helemaal geen last van met mijn mobi :)

Pepe is wel eens slanker geweest. Iets meer bespiering zou niet misstaan :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:46

Over de bespiering is al gezegd dat ze een veulen gehad heb en daarna een hele zware blesure. En bespiuring zit er niet van de een op andere dag op.

Buiten dat zijn haar wolfskiezen getrokken en mag ze even geen bitje in. Kortom peeps heeft even een bewogen jaar gehad. In haar dracht was ze ook al snel erg zwaar waardoor we vroeg gestopt zijn met rijden/longeren maar ze gewoon veel los stond en wandelden.

We willen wel haar brokken gaan halveren. Ze krijgt nu verdeeld over 24 uur, 2 kg basisbrok. Dit willen we zoiezo naar 1 kg brengen. Ze staat in een hit actief, krijgt 300 minuten kuil per 24 uur en nu nog 2 kg vbasisbrok maar dit willen we naar 1 kg. Verder geen tussendoortjes. Wel onbeperkt stro in bakken (soort slowfeeders). Wat vinden jullie van haar voer schema? Ze loopt 24 uur per dag buiten en haar voer is ook verdeeld over 24 uur.

Mijn mobiel slaat ook niet op tilt hoor :p
Laatst bijgewerkt door Marlis op 08-03-12 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt