Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:07

Vind haar echt een mooi paard! (Ik hou van vosse merries).
Goed doorvoed. Er mag wat vet af, en er zit meer spier op. Nogmaals, prachtig paard.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:13

@calimero: Vindt jou paard op foto 1 zeker niet te dun alleen zeer arm bespierd.
2e foto tjha te dik vindt ik persoonlijk niet eerder netjes op gewicht maar dikker moet zeker niet.

@Leorah die van jou vindt ik lekker stevig niet schrikbarend dik of zo. Voor het mooie zou hij net wat minder mogen zijn maar ach dat is een kleinigheidje.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:18

Pletje123 schreef:
kyrkelover schreef:
3 weken terug was ik trouwens op een manege met mijn Engels Volbloed (niet die op de foto) die nu enkele maanden op rust staat.
Beest is echt dik, volle hooibuik gewoon goed gevuld etc. Maar de ribben zie je natuurlijk.Komt er een vrouw naar me toe ja hij is wel een beetje mager of niet.
Dus ik zeg nou sorry maar hij is veel te dik.
En ze kijkt me toch raar aan.
Ik zeg mevrouw het is een Engels Volbloed er moet nog minimum 50 kilo af.
En daar was ze zo van ondersteboven dat ze weg liep.
Vervolgens zegt haar dochter die er ook bij stond, denk dat ze rond de 17 was, ja wij dachten dat het een magere KWPN'er !!!!!!!! was.

En hier ontstaat een misverstand :) Vet maakt dik, een hooi- of grasbuik maakt buikig. Daar zit een verschil in :) Als ik veel gegeten heb, dan staat mijn buik ook bol, van het voedsel. Maar ik ben niet te dik hoor.

Nee ok dat snap ik ook wel, maar hij is zowiezo te dik.
Maar door de hooibuik lijkt hij nu eerder op een warmbloed paard.
Had het net even anders er in moeten zetten.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:22

kyrkelover schreef:
@calimero: Vindt jou paard op foto 1 zeker niet te dun alleen zeer arm bespierd.
2e foto tjha te dik vindt ik persoonlijk niet eerder netjes op gewicht maar dikker moet zeker niet.

Vind ik toch apart. Op de tweede foto was hij eigenlijk ongetraind en op de eerste foto is hij een tijd getraind en daarna met een 'blessure' op rust gezet. Dus beide keren niet veel spieren.. Zal denk ik ook wel een foto moment zijn en misschien is het niet heel duidelijk te zien..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:30

De ene foto staat je paard ook heel anders als op de andere.
Op de 1e foto vindt ik haar zeker niet te dun.
Op de 2e foto tegen het dikke aan voor zover ik kan zien maar nog niet schrikbarend zoals verschillende paarden die tegenwoordig rondlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:31

't is ook het verschil in vacht, op de eerste foto is hij geschoren, en op de tweede in zomervacht. Da's best een.groot verschil. Op beide foto's mag er meer spier op, denk als je het lijntje aanhoudt van de eerste foto en hem gaat trainen met pessoa of dubbele longe, dat je echt wel verschil gaat zien, en dat is imo zoveel mooier dan wanneer hij alleen dikker wordt......

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:11

Hij staat helaas al een tijdje stil en mag nog niet trainen.. dus vandaar dat ie niet in bespiering zit.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:13

yamcha laat eens een foto zien van jouw paard dan ben zeer benieuwd hoe die eruit ziet *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 06:37

Zondag gaat ze op de kiek. Dan zal ik hier ook wel een foto plaatsen.
Ik vind haar nu iets te zwaar, anderzijds is ze sinds vorig jaar april ruim 100 kg afgevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 06:38

Calimero_ schreef:
Hij staat helaas al een tijdje stil en mag nog niet trainen.. dus vandaar dat ie niet in bespiering zit.

Oh, maar dat komt dan wel weer. Spieren zitten er bij een gezond paard vrij snel op :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:51

Bonita_Bon schreef:
Pletje123 schreef:
Geldt hetzelfde als alle andere paarden: voelen :)

Helemaal mee eens. Maarrrrr, vanaf een foto kunnen wij niet voelen en dus slecht oordelen of een paard te dik is. (op sommige uitzonderingen daar gelaten, want ook ik van de paarden van Kimmie te vol)
Yamcha slaat mijn inziens door naar de andere kant, hoewel ik het in grote lijnen met haar eens ben. Net als bij honden, mensen, wat mij betreft tapirs, wil ik niet op een afstand de ribben bijna allemaal kunnen tellen. (de eerste foto van het arabiertje kan ik het grootste gedeelte van de ribben tellen) en horen buik en heup el een duidelijke taille te laten zien maar graag wel licht gevult, geen wespentaille ajb. Ik heb zelf geen te dikke paarden, zelfs mijn shetlandpony is tiptop in conditie ( en dat is een uitdaging hoor!) maar wil ze niet schraal hebben...

Vaak kan je vanaf een foto de extremen er wel uit pikken (echt mager of echt dik). Maar alles wat daartussen zit is niet goed te beoordelen :) Ik kan het vanaf een foto ook niet goed zien, tenzij het dus om een extreem geval gaat. Ik stop liever mijn vinger even in de zij van het paard :') :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:56

Ik zal mijn foto's in link zetten.
Jim is een haflinger van het barokke type. Niet heel ouderwets, maar zeker niet modern.
Ik heb bewust een overzicht gemaakt van wat meerdere jaren. Niet om te horen of mijn pony te vet is of niet, ik vind hem nu goed op gewicht en fijn in de bespiering (meningen mogen natuurlijk wel, maar daar heb ik het niet voor geplaatst).
Maar meer om foto's te delen, zodat je van 1 paard , in dit geval een steviger type, goed het verschil kunt zien tussen te schraal, te dik, onbespierd en bespierd.
En dit is wat ik bedoelde met de gleuf bij zijn billen. Hij heeft 'm in elk stadium gehad. Kan iemand daar iets over zeggen?

Toen ik hem kocht (3 jaar oud), was hij te dun. Ruggegraat was te zien, flanken waren ingevallen, bespiering op de verkeerde plakken (onderhals): http://img107.imageshack.us/img107/2909/spa0102co5.jpg
Hij stond niet op de wei bij de vorige eigenaar en ging bij ons wel de wei op.

Met een maand zag hij er zo uit: http://img127.imageshack.us/img127/1389/img0016qn0.jpg :=
Zo snel kan het dus gaan...

In de winter teert hij altijd wat in en eind januari zag hij er zo uit: http://img187.imageshack.us/img187/1373/img0007cy8.jpg
Prima op gewicht in mijn ogen. Uiteraard nog erg puppy en slecht in de bespiering, maar omdat hij zo jong was deden we ook niet zoveel.

Zomer er na (te dik): http://img3.imageshack.us/img3/1806/jim5a.jpg
Rond en stevig. Je ziet hier al meer bespiering, vetjes verdwijnen, hij blijft rond: http://i49.tinypic.com/2e1acs0.jpg

Hier zie je duidelijk nog een zware onderhals, maar in zijn lijf ziet hij er al een stuk beter uit: http://i39.tinypic.com/ypb86.jpg

In sportoutfit vorig jaar. Hij bleef hier constant op hetzelfde gewicht hangen. Nog steeds wat te zwaar: http://img535.imageshack.us/img535/867/img0836ar.jpg

September dit jaar: http://img35.imageshack.us/img35/4190/jimscheren2.jpg

Deze winter vind ik hem voor het eerst goed op gewicht. Zijn typische vetjes (bijvoorbeeld op de schouder) zijn verdwenen, zijn hals is mooi gespierd aan de bovenkant en geen onderhals meer, zijn billen zijn rond, maar strak: https://lh6.googleusercontent.com/-iNY- ... G_6946.JPG

Van nu heb ik niet echt recente foto's.
Rijfoto van december. Je ziet hier alweer meer bespiering. Hij blijft rondgebouwd en stevig, maar er zit amper meer vet op zijn lijf: http://img713.imageshack.us/img713/1918/img0049cr.jpg

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:15

Arabesk schreef:
Ik kijk wel uit dat mijn paarden ribjes krijgen, aangezien ze ook al buiten staan zijn ze dus al snel zielig. Dus eigenlijk voor de buitenwereld hou je ze iets aan de dikke kant -O-

Dit kan ik niet rijmen met jou zeer extreme opvattingen en 'iktrapkeihardtegenallesaanwanneerhettegenmijnzwartwitprincipesingaat'-mentaliteit. En is iets wat ik zelf nooit zou doen, mijn paarden in mijn ogen te dik houden omdat anderen dat willen zien.. :n

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:18

Zat gisteravond in de Hoefslag te kijken die ik had gekregen.. en ook op youtube valt het me op..

Zie zoveel GP paarden... maar ik zie er echt zelden 1 waarbij een ribje te zien is hoor.. ongeacht of ie nou geschoren is of niet..

Wat ik me dan weer afvraag.. als hun hun toppaard als een extreem geweldige sporter willen laten zien.. (en wij er vanuit gaan dat die paarden MEER bewegen op een dag dan die huis tuin en keuken knollen van ons)

Waarom is er bij hun dan geen rib te tellen en is er ook voldoende te zeggen over hun bespiering? (niet elk paard is op ALLE plekken ultiem bespierd)

Waarom oh waarom, zijn die paarden niet allemaal hartstikke slank en volledig bespierd? Er komen daar zat pro's wbt voer en etc. Fysio's enz. enz.

Dat die paarden "vol" gehouden voor het oog van de kijkers, daar geloof ik niet in. Maar ik ben wél benieuwd wat de echte reden er van is!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:57

Wat vinden jullie dan van mijn merrie? Ze is nu wel gespierder want hier was ze nog niet echt aan het werk.
Afbeelding
Afbeelding

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:58

Interessant topic!
Mijn pony is van de week in overleg met de staleigenaar weer teruggezet in voer, loopt de spuigaten uit :=
Onze staleigenaar houdt het gelukkig heel goed in de gaten allemaal, maar die van mij heeft een deken om en dan is het voor hem lastiger te beoordelen.

Met mijn vorige merrie (Welsh) ben ik 2 keer naar de keuring geweest, de eerste keer behaalde ze een 1e premie (daar was ze veel en veel te vet). De 2e keer in iets betere conditie behaalde ze een 2e premie :? Als je zag (ik weet niet of het nog zo is) wat er op die keuringen liep aan veel te vette pony's, dat was echt extreem. En dat werd dan nog op 1e ook :n

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:59

F_Orumster schreef:
De onderste foto in je profiel toont inderdaad te zwaar.

Dat was me vorige merrie :o Die is niet meer in mijn bezit. Zal eventjes een zoeken van me huidige paardje.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:00

Paar weken geleden verbaasde ik me met een grand prix ook nog over, de dikkertjes. Vooral een van die engelse ruiters, dat paard leek wel drachtig! Was hier ook een topic over.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:06

hebbie link? klinkt intresant om eens te kijken

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:07

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:09

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:12

F_Orumster schreef:
Paar weken geleden verbaasde ik me met een grand prix ook nog over, de dikkertjes. Vooral een van die engelse ruiters, dat paard leek wel drachtig! Was hier ook een topic over.

Ja maar ben benieuwd waarom bijna alle paarden in de hogere sport dan te dik zijn.. op een enkeling na is verder nergens een ribje te bekennen :n

Afgaande op de berichten in dit topic zouden die paarden die moddervet zijn (en dan heb ik het niet over die nep-drachtige, haha)

Vind dat wel interessant. :D
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-02-12 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:12

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:16

malih schreef:
Beetje slechte kwaliteit.
http://imageshack.us/photo/my-images/81 ... 739310.jpg
Deze foto is nog van van de zomer, Dus inmiddels al weer een poosje tereg en zit ze in haar winter vacht en is ze zat minder dikkig.

Bij een jaarling vind ik het wel heel moeilijk te zien, die zijn zo buiten proportioneel nog :)

@ Ascha, foto 1 vind ik te dik, foto 2 vind ik mooi, al is de kont nog aardig rond :) de schoft is daar ook al slanker.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 03-02-12 11:17, in het totaal 2 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:16

Mijn paard wordt altijd bewonderd omdat ie zo mooi slank is, maar als ik heel eerlijk ben zou ik liever wat reserves willen hebben bij hem. Als ie niet goed in zijn vel zit of ziek is, zie je dat echt binnen een week aan zijn lijf en voordat je dat er dan weer aan hebt, ben je een maand verder.

Vorig jaar is ie heel mager geweest omdat ie niet in orde was maar nu is ie weer mooi in model!

http://youtu.be/XtNSCacqJfo

Overigens is de mini een projectje zeg maar, want die was zo ongeveer vierkant! Nu is ie aardig afgevallen, de hoefsmit was er al behoorlijk over te spreken maar ik vind dat er nog zeker een behoorlijke portie vanaf kan!
Laatst bijgewerkt door daffodil op 03-02-12 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt