Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:02

Is er ook al iemand die de ruwvoermix gebruikt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:20

Somebody_ schreef:
@ Ellepel; Het is toch logisch dat als je bijvoorbeeld granenmix (1 kg pd) vervangt door dieetmix (1 kg pd), dat het paard dan gaat afvallen en dat was ook volkomen mijn bedoeling.

nou,appie krijgt van de dieetmix nu juist meer dan van de brokken die hij eerst kreeg.
ant toen stond hij nog 24/7 op de wei en gaf ik hem zelf brok...en dat was maar 3x per week
nu hij s'nachts in de paddock staat krijgt hij 2x daags een halve schep.

jotoma,die van mij hebben dus nu juist meer energie,die stuiteren de wei door :))
maar die krijgen dus aanvullende vitamines omdat ik anders van de dieetmix wel erg veel moet voeren wil ik ze genoeg geven

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:24

ellepel schreef:
Somebody_ schreef:
@ Ellepel; Het is toch logisch dat als je bijvoorbeeld granenmix (1 kg pd) vervangt door dieetmix (1 kg pd), dat het paard dan gaat afvallen en dat was ook volkomen mijn bedoeling.

nou,appie krijgt van de dieetmix nu juist meer dan van de brokken die hij eerst kreeg.
ant toen stond hij nog 24/7 op de wei en gaf ik hem zelf brok...en dat was maar 3x per week
nu hij s'nachts in de paddock staat krijgt hij 2x daags een halve schep.

Dat is dus precies wat ik zeg!
Voorbeeld; Jij gaf 1 kg brok en nu 2 kg dieetmix, dus blijft hij hetzelfde qua omvang. Mijn paard kreeg 1 kg brok en 1 kg dieetmix en valt daarvan af. Lijkt mij zeer logisch, omdat er in die dieetmix een stuk minder zetmeel/suikers ed zit, omdat het bedoelt is om paarden te laten afvallen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 15:52

Somebody: ik vind het nog niet logisch.. Ik voerde hiervoor HH, daar zitten de minste suikers/zetmeel in en daar hoor ik bij niemand dat de paarden afvallen. Dieet betekend niet automatisch afvallen, dieet staat voor een aangepaste maaltijd. Bijv. ik heb een notenallergie, een dieetwens als ik ergens uit eten ga is om maaltijden zonder noten te krijgen.
Dus ik ben het niet met je eens dat paarden afvallen omdat er minder suikers in zitten.

Edit: @ellepel: ben benieuwd, die van mij mag wel wat meer energie. Hebben jou paarden dan mineralen/vitamine tekort? Of zijn de waardes in de subli mix lager? Want ik wil dus niet dat mijn paard met dezelfde portie, minder vitamine/mineralen binnen krijgt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:04

jotoma:
ja, ik snap het nu hoe je dat bedoeld :o :o

somebody:
die van mij zijn allebei ouder dan 18 dus hebben ze andere behoeftes aan vitamines en mineralen.
bovendien is het bij appie zo dat een deel van zijn darmen niet optimaal werkt en hij van sommige minberalen te weinig op neemt.
vandaar dat ik extra vitamines geef...zomers minder omdat er in gras meer zit dan in hooi/kuil
het ruwvoer wat ze voeren opstal is wel 1e snee,maar is pas gemaaid ver nadat het uitgebloeid was,dus zit daarin ook veel minder aan voedingswaarde.
ik denk toch dat appie daarom ietsje dunner geworden is de laatste tijd en niet omdat hij ineens die dieetmix krijgt.

maar ik geef het dus puur omdat appie gevoelig is voor granen en de tinker naar mijn idee ook.
en het is handig om het supplement doorheen te mengen :j

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:47

mysa schreef:
Is er ook al iemand die de ruwvoermix gebruikt?

Ja ik gebruik de ruwvoemix.

Ik had ze speciaal gekocht voor mijn oude merrie die wat kiezen mist en haar kuil moeilijker eet. Echter mevrouw wil het niet echt eten. Ik geef haar nog steeds elke dag een handje om het te proberen, ik heb de zak toch.

Toch heb ik de daily plus van Pavo erbij gekocht omdat ze die beter eet. Als je ze naast ziet snap ik ook meteen waarom ze de Pavo wel eet en de Subli niet. De Subli is erg grof en hard. De Pavo lekker zacht. Dat eet natuurlijk beter.

Mijn jonkie eet nu de rest van de Subli op. Hij vind het wel lekker

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:38

@jotomo; lees nou eens goed wat ik in mijn bericht schrijf. Ik zeg dat mijn paard afvalt omdat ik van granenmix(veel zetmeel/suikers) naar dieetmix(weinig zetmeel/suikers) ben gegaan. Lijkt mij vrij logisch dat ze dan afvalt(en dat was ook mijn doel).
Dat jullie allemaal al voer voeren waar heel weinig inzit, dat weet ik verder niet en dan zullen ze daar ook aan gewend zijn en dus niet afvallen. Het is hetzelfde als iemand die altijd 1kg hamburgers eet en vervolgens overstapt op 1kg sla(mijn paard), of iemand die van die 1kg sla overstapt naar 1kg ander soort rauwkost(jullie paarden)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:04

Dank je Fionarood, wel logisch dat ze het minder goed eet, als het gebit niet zo goed meer is. Krijgt ze ook nog iets Seniores Priores, of niet? De analyse van de ruwvoermix, en dat met name het gehalte suiker/zetmeel, dat kan ik niet vinden. Staat er hier in dit topic soms iets dat ik over het hoofd heb gezien? Een link misschien?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 22:06

@somebody: hoef je niet zo onaardig te doen, want we zeggen hetzelfde. Ik ben het gewoon niet met je eens. Paarden vallen niet af als er minder suikers/zetmeel inzitten. Ter verduidelijking: ik voerde altijd een halve kilo havens (veel zetmeel/suiker), ben overgestapt naar een halve kilo HH (laagste percentage zetmeel/suukers, geen granen ed) voor 2 maanden. Omdat hij dit slecht at (maar niet afviel, ook niet de bedoeling), ben ik nu halve kilo muesli per dag aan t voeren met een vrij hoog percentage.. Mijn paard komt er niet van aan. Begrijp je dat we hetzelfde zeggen?

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:39

Mysa, ze krijgt bietenpulp. De Seniores Priores heeft een iets lagere EWpa waarde en ik wil haar wat dikker hebben. De ruwvoermix heeft een suiker/zetmeel gehalte van 5%. Dat vertelden de mensen van Subli met op een symposium bij de faculteit diergeneeskunde in november.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:29

Ok, dank je wel, die is dus ook heel laag, ondanks de melasse. Staat het ook zo op de zak? Of staat daar geen analyse op? (Ben erg wantrouwend, ha,ha, door schade en schande wijs, of beter gezegd, alert geworden) En bietenpulp kan ook ja, heb ik ook een tijdje gevoerd, maar net in die periode ging mijn bevangengevoelige weer wat minder, geen idee of het daarmee verband hield, maar better safe than sorry!

Vaake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:37

Ik heb ook de ruwvoermix geprobeerd. Er stond bij dat het ook geschikt was voor oudere paarden. Nou, mijn oude pony's van 30 en 34 kunnen het echt niet wegkrijgen. Mijn nieuwe paard vindt het helemaal niet lekker en laat alles in de bak zitten. Nou gelukkig nog een paard die alles eet.....

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 09:36

Ja Vaake, het is inderdaad niet te doen voor oudjes. Desondanks staat wel op de zak dat het daar uitermate geschikt voor is.

Mysa, het staat niet op de zak vermeld. Helaas.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:13

Ik merk dat haffie hetzelfde doet als bij de HH brok: eet wat hij nodig heeft en wanneer hij wil.... Maar uiteindelijk gaat de voerbak toch leeg, er ligt geen berg van een paar dagen in. Echter merken we dat hij weer afgevallen is! Ivm ziekte (IR) en pijn is dit altijd moeilijk geweest. Maar minder dan dit moet meneer echt niet worden, het is een ouderwetse haflinger, mag wel wat spekkies op blijven zitten. Dus na het rijden (stevige rit in het bos) krijgt hij een bakje (250 gr max) HH brokjes met scheutje olie erbij. De twijfel slaat weer toe: is dit wel het juiste voer?
Laatst bijgewerkt door steenbok1980 op 10-01-12 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 11:17

Dat is wat bij mijn paard bij HH gebeurde. Hij liet het dagenlang liggen.. Hopelijk doet hij dat niet met Subli. Overigens doet hij dat nu met zn muesli ook.. hij laat dat eerst liggen, neemt soms een hap en gaat dan verder met zn hooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:40

ik heb geen idee of dat nou toeval is,maar het valt me de laatste week op dat appie mooier in zijn vacht komt te zitten.
er komt veel meer glans op :j
weet niet of dat bij de anderen ook zo is?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:51

Ik ben sinds een week ook over op de dieetmix. Ik heb in september de HH gevoerd, maar dat vonden ze na twee weken niet lekker meer en ik vond het geen fijn spul. Daarna over gegaan op subli ponybrok, vanwege de lage gehaltes aan suiker en zetmeel, maar ik voer liever een muesli. De dieetmix is voor mijn 22-jarige IJslander met artrose en wat overgewicht heel fijn. Hoe mijn jonge merrie het erop gaat doen moet ik even afwachten. Zij wordt volop gereden en heeft wat meer nodig dan hij. Misschien dat ik voor haar nog de omega-369 erbij ga doen. Dat heeft ze al eerder gehad.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:02

Moet je hiervan ook kilo´s voeren voor je pas aan de juiste hoeveelheid vitamines zit of niet?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:08

Ik ben momenteel met 1 van mijn paarden bezig om over te stappen naar de dieetmix.
Moet zeggen dat hij het erg graag eet, liever dan zijn oude voer heb ik het idee.
Echte ervaringen kan ik dus nog niet delen, maar wil dat best doen als hij strak (ben nu de laatste zak oude voer aan het opmaken) volledig op de dieetmix staat.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 11:09

@Hanneke: voor zover ik heb gezien komen de vitamines overeen met de waarde van andere compleetvoeders. Dus nee, je hoeft voor de vitamine niet extra bij te voeren.

@imre: ik voer ook omega 369 bij, om welke reden voer jij het bij?

@ellepel: sinds ik op de Zonder ben overgegaan glanst hij al beter, met de omega's die ik voer glanst hij nog meer. Dus ik ben benieuwd hoe het gaat als ik op de dieetmix overben gegaan. Zit nog steeds met een ton Zonder. Pas als die op is ga ik de dieetmix en Zonder mengen, als dat goed bevalt ga ik helemaal over op de dieetmix.

@silence: wat voerde jij hiervoor?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:11

Ik ben tot nu toe erg tevreden :)
Ik voer geen kilo's :n
Hij krijgt 2 keer 0.5 :)

Hij eet het graag, kouwt er goed op, hij schrokt absoluut niet :n
Ben hier meer tevreden over dan over de HH...

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:14

Afgelopen dinsdag heb ik de dieetmix binnen gekregen. Mijn pony's (kruising tinker en een mini appaloosa) eten het heel erg graag! Ook ik kan dus nog geen ervaringen delen.
Even afwachten dus. Ze kregen voorheen ponybrok van Subli.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:16

Ben benieuwd of ze het bij ons al in de schappen hebben liggen. Vind bestellen bijzonder irritant, dus zodra het vast in het assortiment zit, zal ik ook overstappen op de dieetmix.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:17

Jotoma schreef:
@imre: ik voer ook omega 369 bij, om welke reden voer jij het bij?

Ik voer het al een tijdje niet meer. Mijn vorige paard bouwde heel moeilijk spieren op en werd snel schraal, met de 369-mix bleef hij beter op gewicht zonder dat ik er kilo's extra voer in hoefde te stoppen. Toen ik hem verkocht en mijn merrie kwam was ze wat schraal, dus heb ik haar het restje wat ik over had gevoerd. Mijn paarden hebben beide eczeem trouwens, ik ben benieuwd hoe dat gaat met de Dieetmix.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:18

Ik vind bestellen juist makkelijk, maar ik heb ook wel een erg fijne welkoop :)
Weet ik zeker dat er voldoende is als ik er heen rij :)