Ik was aan het zoeken naar dat artikel dat jeddah noemde over hooi van nederlandse bodem, maar kon het vooralsnog niet vinden. Maar wel vond ik dit weer eens:
artikel uit de Vrijruiter schreef:Het spijsverteringsstelsel van paarden is sowieso niet gemaakt om bewerkt voer binnen te krijgen. Bedenk daarom dat ook brok niet natuurlijk is voor paarden. Paarden hebben eiwitten nodig, maar een teveel hieraan wordt opgeslagen en de rest moet het lichaam afvoeren. Er ontstaan in het lichaam problemen bij een teveel aan eiwitten. Dit begint met spier- en gewrichtsproblemen, door de ophoping van afvalstoffen. Hierdoor kunnen ontstekingen en problemen aan de luchtwegen ontstaan.
Toen vroeg ik me ineens af. Ik heb een 25 jarige volbloed ruin staan die laatste jaren steeds slechter ( lees; stijver, vaker kreupel ) ging lopen. Nu heb ik hem een tijdje geleden van het krachtvoer afgehaald. hij krijgt nu nog maar een handje omdat hij ook glucosamine krijgt. Maar hij is nu dus beduidend beter gaan lopen, fitter geworden en hij begint zelfs wat aan te komen. Weet je, dan ga je toch denken; waar komt dat nou door? Zou het nou kunnen dan dat hij misschien heftiger dan anderen reageerde op het krachtvoer en hij het nu o.a. daardoor zoveel beter doet nu? ( dat ie t niet meer krijgt dus
) Hij staat ook nog maar net op andere gluco, dus dat speelt misschien ook wel een rol, maar goed. je gaat toch denken he