Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:33

Ja ok.. bij betongaas denk ik gelijk aan 10x10 mazen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:36

aaaah nee je hebt ze ook heel fijn :) Maar vind dit een top voorbeeld! Zo gaan we ze maken :) Is ook niet zo duur!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:48

Zo'n hoekbak heb ik ook wel eens aan gedacht, maar die van mij doen het nu heel goed met de nettten, dus dat houd ik maar zo.

DD: de netten zitten onderin de bak vast met touwtjes.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:50

Ik vind de netten ook wel erg handig, lekker simpel zonder geknutsel en daar kan zat een hele baal hooi ineens in.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:51

Bijkomend voordeel als je moet weken (zoals ik) is dat je de netten gewoon in een badkuip kunt plempen, uit kunt laten lekken en zo op kunt hangen.

Trouwens Vera: hoe lang voert Cornelie al zo (alleen hooi en olie)? En daar doet het paard het dus ook goed op?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:56

Cornelie voert volgens mij al een paar jaar zo, ik heb het er tenminste een paar jaar geleden volgens mij al eens met haar over gehad.

Ja, als je moet weken is zo'n net helemaal handig natuurlijk.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:32

Volgens mij niet jaren hoor Francis :?
Ik dacht een paar maanden nu. Ja ze is super tevreden, Pride is nog nooit zo soepel geweest en zo vrolijk!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:41

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:28

Oh oke, dan heb ik haar verkeerd begrepen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:36

Als je een hele baal hooi gaat weken dan is dat niet meer te tillen hoor ;( Dan heb je een takelinstallatie nodig om hem in die krat te laten zakken.
Overigens neemt een hele "vaste' baal ook moeilijk water op, losgemaakt hooi werkt veel sneller.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:10

Nou niks aan het handje hoor :):)
Supertje braaf, zeer relaxed en echt heel fijn getraind. Ze was vrolijk en lief en totaal niet zo idioot als afgelopen dinsdag.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:29

vera, fijn om te horen! :j Hoop dat mijn stuiterbal er ook goed op reageert!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:31

Haha! nou, gelukkig maar Vera!! :D Het zou toch echt wel wat zijn als het door het voer kwam! ;)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:34

nou ja, volledig zeker kunnen we daar natuurlijk nog niet van zijn! Volgens Francis was het bij die paarden overduidelijk! Maar misschien is het idd een heftige reactie op een bepaald kruid wat niet alle paarden hebben dan?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:44

Feline was ook mee en Bente had helemaal een beetje de bibbers om op te stappen na dinsdag. Maar ook die was reuze braaf.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:28

Fijn om te horen vera!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:48

Hopelijk kun jij dit ook straks schrijven Supersmurf!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:48

haha laten we het hopen! :D

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:59

Ik was aan het zoeken naar dat artikel dat jeddah noemde over hooi van nederlandse bodem, maar kon het vooralsnog niet vinden. Maar wel vond ik dit weer eens:

artikel uit de Vrijruiter schreef:
Het spijsverteringsstelsel van paarden is sowieso niet gemaakt om bewerkt voer binnen te krijgen. Bedenk daarom dat ook brok niet natuurlijk is voor paarden. Paarden hebben eiwitten nodig, maar een teveel hieraan wordt opgeslagen en de rest moet het lichaam afvoeren. Er ontstaan in het lichaam problemen bij een teveel aan eiwitten. Dit begint met spier- en gewrichtsproblemen, door de ophoping van afvalstoffen. Hierdoor kunnen ontstekingen en problemen aan de luchtwegen ontstaan.

Toen vroeg ik me ineens af. Ik heb een 25 jarige volbloed ruin staan die laatste jaren steeds slechter ( lees; stijver, vaker kreupel ) ging lopen. Nu heb ik hem een tijdje geleden van het krachtvoer afgehaald. hij krijgt nu nog maar een handje omdat hij ook glucosamine krijgt. Maar hij is nu dus beduidend beter gaan lopen, fitter geworden en hij begint zelfs wat aan te komen. Weet je, dan ga je toch denken; waar komt dat nou door? Zou het nou kunnen dan dat hij misschien heftiger dan anderen reageerde op het krachtvoer en hij het nu o.a. daardoor zoveel beter doet nu? ( dat ie t niet meer krijgt dus ;) ) Hij staat ook nog maar net op andere gluco, dus dat speelt misschien ook wel een rol, maar goed. je gaat toch denken he :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:07

Hoeft niet eens heftiger op krachtvoer te reageren, door zijn leeftijd wordt hij gewoon al veel langer dan veel andere paarden aan 'foute dingen' bloot gestelt. Intolerantie is iets wat opgebouwd wordt. Zelfde met suikers... een paar wortels (als voorbeeld) kan geen kwaad, maar jaar in jaar uit een paar wortels en je kunt er bijna vergif op innemen dat na een aantal jaar het paard ineens gaat jeuken of weet ik wat laat zien. En dan krijg je vaak de reactie 'nee, aan de wortels kan het niet liggen, die krijgt hij al jaren en dat gaf nooit problemen'... Nee DUH! nu dus wel, omdat de tax bereikt is. En wanneer die bereikt is verschilt per paard. Veel paarden zul je nooit wat aan merken omdat die veel kunnen hebben of simpelweg niet meer leven voor ze last krijgen. Andere kunnen minder hebben en daar merk je na 1 of 2 jaar of nog sneller al iets...
En zo gaat het dus met veel voedingsstoffen... Dat iets eerder nooit een probleem was wil dus niet zeggen dat het niet toch de oorzaak kan zijn...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:10

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:00

dat denk ik dus ook.. Ik had het nog niet zo bekeken dat het over de jaren wel een tax kan bereiken, maar daar zit natuurlijk wel weer wat in :) Wel interessant om het eens op die manier te benaderen!

Vera, ik heb het boek thuis liggen :D Maar ga toch even je linkje kijken :+

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:06

overigens is paardnatuurlijk ook tégen vit/min supplementen, iets wat in dit topic toch wel door zo'n beetje iedereen wordt gebruikt :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:12

Dat is het probleem met NH, ze slaan wat door ;)
Verder hebben ze goede artikelen/onderzoeken, maar lees ze met iets voorbehoud :)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:13

dat is het denk idd :) in het boek staan ook zeker goede dingen hoor, absoluut en vond het super interessant om te lezen :) Maar ook mijn paarden gaan nu op de supplementen :+