[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:45

subli is in belgie helaas niet te verkrijgen, voor mais te voeren heb ik wat bang ze heeft er nl. een week door op de kliniek gestaan :(

ik wordt er echt lastig van, ik krijg constant opmerkingen van mensen dat mijn paard geen eten krijgt :(

Samy24

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:46

ze krijgt onbeperkt hooi ik zet zo een grote baal neer en als die bijna op is komt er een nieuwe

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:47

ja onbeperkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:47

heb je opti-form ( is gehakseld gras ) van mijten al eens geprobeerd ? daar zit ook yea sacc in voor een betere darmfunctie !

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:50

hmm opti form heb ik nog niet geprobeerd, ziet er wel ideaal uit !
geef ik dat in de plaat svan hooi of gewoon extra bij de museli?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:51

ik zou het gewoon extra geven. Maar geef je nu dan toch muesli met tarwe erin ?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:52

er zit een heel laag percentage is, niet ideaal weet ik, het enige dat perfect zou zien ivm allergien en hoefbevangen enz is fiberfoce van cavalor

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:55

Samy24 schreef:
er zit een heel laag percentage is, niet ideaal weet ik, het enige dat perfect zou zien ivm allergien en hoefbevangen enz is fiberfoce van cavalor

Je hebt er nog wel meer , denk ik , hoor. Kijk anders eens hier http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... tmeel.html dit zijn allemaal brokken en muesli laag in suikers en zetmeel. En daarom vaak zonder granen. Zeker hayster en pure feed hebben ook brokken hoger in energie , maar wel zonder granen. Alhoewel pure feed wel werkt met zemelen geloof ik.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:56

ik vrees dat deze in belgie ook vrij moeilijk te vinden zijn, ik ben ze nog nooit tegengekomen :(

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:11

Maris: die sportmix zero van aveve zou ook nog iets zijn

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:10

Samy24 schreef:
Maris: die sportmix zero van aveve zou ook nog iets zijn

Wel even goed navragen of er idd ook geen zemelen ofzo inzitten ! maar aveve is goed verkrijgbaar in Belgie denk ik ?!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:30

Ik zou het misschien toch gokken om of muesli zonder tarwe te geven zoals fiber force of care4life..Mensen die tarwe of glutenallergie hebben kunnen ook mager worden (of dik) als ze dit toch eten doordat de darm dan geen voedingstoffen opneemt..Als ze geen tarwe of gluten meer eten komen ze opeens aan..Je hoort van paarden ook wel hoor dat ze door over te schakelen op fiber force of c4l opeens aankomen..Ik zou zelf gewoon bietenpulp, lucerne/optiform en lijnzaad geven evt aangevuld met maisvlokken en een goed vitaminen/mineralen mengsel,maar als je perse muesli wil geven zou ik echt ff,c4l of marstall vito proberen..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:12

Mijn paard eet ook glutenvrij, en hij is ontzettend aangekomen zoals op de pagina 88 te zien is. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre het heeft bijgedragen, maar slecht is het in ieder geval niet geweest.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:19

Ik wil de care 4 life wel proberen, ziet er eigenlijk echt goed uit zo die kruiden en die kleuren :D

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:26

Ik vraag me af wat jullie voeren als het paard weer netjes op gewicht is?
Heb mijn paard mager gekocht, en ben wel bang om te weinig te voeren. Ik heb dus niet echt een hoeveelheid die ze normaal nodig zou hebben. Ze blijft nu netjes op gewicht, en komt flink in de spiermassa te zitten. Zou ik dan nog verder af kunnen bouwen of zo houden?

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:57

Even een update van mijn kant

Dundee doet het goed. Hij wordt mooi vol en rond. Ook merk ik dat hij het werk veel beter aan kan. Wel heb ik 1x rijden vervangen voor longeren. Ik rij hem nu 4x per week, waarvan 1x springen. 2x dubbele longe en 1 dag vrij

Ik voer hem nu 1 schep SP en 1 schep podo grow bij. Daar naast krijgt hij nog 2 kilo sportbrok en een klein emmertje lucerne.

Ik wil straks de SP en de podo grow langzaam gaan afbouwen. Hoe kan ik dat het beste doen?

Ik zal binnenkort hem een keer op de foto zetten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:13

Ik mag me hier ook melden. Heb vandaag een verwaarloosd mini shetje gekregen. Ze is echt klein en zeker 50/60 kg te licht.

Heb speedybeet en podolac gehaald. En natuurlijk onbeperkt hooi.

wel even omschakelen. Heb een fjord die snel te dik wordt. En dan nu een shet er bij die te dun is..

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:32

mijn merrie begint beetje bij beetje ook wat bij te komen, alleen de flanken blijven opgetrokken :(

Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 01:05

Yak, ponylief vind de speedibeet niet meer lekker en eet 'r amper meer wat van. Hartstikke raar, want tot vorige week vond 'ie het nog enorm lekker en likte 'ie z'n hele emmer leeg. Iemand misschien tips om de SB lekkerder voor hem te maken of andere voertips? Ga sowieso kijken naar SP omdat ik hier eigenlijk nooit van hoor dat paarden het niet lekker vinden. Enorm jammer, hij is zo enorm mooi aangekomen van de SB en is ook ein-de-lijk van die diarree af _-:(
Iets uitgebreidere post hier; Piekosjj @ [VS] Pavo nieuw voer SpeediBeet

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 02:22

Maak je de bietenpulp lang van tevoren aan? Want het zou goed kunnen dat het door het warme weer snel bederft en dat je paard het dan niet meer lust. Bij koud weer kan het makkelijk een dag staan, maar met warm weer niet.

Als dat het niet is kun je er ook een handje slobber, muesli of brok bij doen om het lekker te maken. Ik zelf week het dan ook mee met de pulp, want anders kunnen ze de brok eruit zeven en laten ze de pulp alsnog liggen. :D
SP is eigenlijk hetzelfde; bietenpulp met muesli.

@Samy24, Heel eerlijk gezegd vind ik je paard niet vooruit gegaan, en dat zou ik best wel zorgelijk vinden. Ze is gewoon echt veel te mager en de opgetrokken flanken geven ook aan dat er echt iets mis is, waarschijnlijk met de spijsvertering. Het aankomen zou ook veel sneller moeten gaan. Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet dat je zo'n paard scheert. En betekent dat ook dat je haar nog rijdt?

Ik zeg dit niet om je af te branden, maar ik heb zelf veel te lang met een te mager paard aangemodderd, en ik sla me nu voor mijn kop dat ik niet eerder drastische maatregelen heb genomen. Ik weet ook uit ervaring dat je toch ook wel aan het beeld gewend raakt. Je weet wel dat hij te mager is maar toch zie je het minder erg dan iemand 'van buiten'.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:55

Het verschilt hoe lang ik hem van tevoren klaar maak, vandaag heeft het inderdaad een dag gestaan maar gister een uurtje of anderhalf. Het is hier ook nog lange niet in 10 min klaar terwijl dat wel op de verpakking staat. Muesli krijgt hij er al doorheen, max een halve schep omdat 'ie anders een stuiterbal wordt. Muesli mee laten weken ga ik morgen eens proberen, gaat het denk ik ook erg lekker van ruiken en dat zal al een hoop schelen! Heb 'm vandaag 1 schep SB met halve schep muesli gegeven en het ging langzaaaaaam, maar hij heeft het uiteindelijk op 1 klein handje na opgegeten, en toen gaf 'ie ook duidelijk aan dat 'ie niet meer hoefde.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:23

Zow, het is wel een hele moeilijke eter dan... Lastig hoor!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:48

Over het algemeen juist helemaal niet, hij eet best wel heel veel dus daarom ben ik nu ook een beetje verbaasd dat 'ie opeens de SB niet meer lekker vind.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:20

Lyndih: Volgens de dierenarts komt ze wel degellijk bij, ook mensen die haar lang niet gezien hebben zeggen dat ze er beter uitziet, ze was al geschoren voor de koliek kreeg, het haar kan ik er dus niet meer opplakken.

opgetrokken flanken kwam doordat ze niet wou drinken op de wei, maar dat is nu opgelost

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 02:00

Ik meld mijn projectje toch ook maar even aan hier, voornamelijk om te kijken of ik op dezelfde lijn zit met mensen die al langer aan het proberen zijn hun paard dikker te krijgen.

Ik wil jullie voorstellen aan Unique, die ik nu zo'n 4 maanden train voor de eigenaar.
Hier is de eerste foto, nog voor ik haar ben gaan rijden, waar ze een maand lang +/- 4 kilo kuil kreeg en als ze was gereden een schep biks.
http://i57.tinypic.com/erh4qf.jpg

Hierna is ze met mij mee gegaan op stage, waar ze een maand lang per dag 1 kilo sportbrok, 1 kilo zemelen en onbeperkt kuil +/- 10 kilo kreeg.
In de tweede maand is hier een kilo mais bijgekomen omdat het rijden intensiever werd en ze iets begon in te vallen. Dit is het resultaat na twee maanden
Afbeelding

Na nog een halve maand daar geweest te zijn (waarin ze in de laatste twee weken +/- 12 kilo kuil kreeg en 2 kilo mais ipv 1 om haar wat dikker te krijgen voordat ze terug zou gaan, omdat ik al bang was dat ze in zou vallen doordat er geen beschikking is over mais bij de eigenaar) zijn we weer terug naar de eigenaar gegaan.
Daar kreeg ze weer haar 4 kilo kuil en nu 4x in de week twee kilo biks en 3x in de week een kilo biks (ik dacht dat dit gewoon 7 dagen in de week 2 kilo was, maar kwam er 3 weken geleden achter dat dat niet zo is) Ik train haar 5 dagen in de week.
Drie weken geleden merkte ik op dat ze haar extra rondheid al kwijt was en dat ze wat begon in te vallen. Dus toen even goed geinformeerd naar het voeren en er dus achter gekomen dat ze niet elke dag ook 's avonds eten kreeg. Dit is dus sinds 3 weken ingevoerd, maar ik ze valt alleen maar verder in.
hier het bewijs
Afbeelding
http://i61.tinypic.com/99ghea.jpg

Hoewel ik eigenlijk niet zelf voer hoef te kopen kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om het zo door te laten gaan. De brok beschikt duidelijk niet over voldoende voedingsstoffen en de hoeveelheid kuil is te weinig. Vandaag ben ik dus naar de winkel gegaan en heb ik mijn buit binnengehaald.
Ik heb ervoor gekozen om seniorenpriores te gaan bijvoeren met bietenpulp brok. Ook ga ik woensdag overleggen of ze in de middag ook kuil gevoerd kan krijgen en of de porties groter mogen worden, zodat we eerder rond de 7 a 8 kilo komen aan ruwvoer. Ik heb voor seniorenpriores gekozen omdat dit zowel ruw als krachtvoer is en het in mijn verleden goede resultaten heeft geboekt met ingevallen paarden (al was dat van ouderdom, dit is de eerste keer dat ik het gebruik op een jonger paard). De bietenpulp is daar hopelijk een mooie aanvulling op, zodat ze binnen de kortste keren weer wat voller wordt. Bovendien helpt het dat beide producten geweekt moeten worden, waardoor ik het tegelijkertijd klaar kan maken.
Ze krijgt dus nu verdeeld over de dag
4 kilo kuil
2 kilo biks
1,5 kilo senioren priores
0,5 kilo bietenpulp
(en ik wil werken naar 7 a 8 kilo kuil.)

Aan de hand van hoe het de komende 2 weken gaat wil ik voelen wat het doet met haar temperament, haar gewicht en daarna evt aanpassingen aan maken. Ik weet dat ik in 2 weken geen wonderen moet verwachten, maar ik denk dat je dan iig wel kan zien of er iets van een verschil is en of dit de manier is om door te werken of dat iets anders beter werkt.

(ze is trouwens geschoren omdat ze tijdens het rijden overmatig zweet, ze staat lekker met een deken op en tijdens het rijden wordt ze ook in en uitgestapt met deken.)

Hebben jullie nog tips?