[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:53

Mijn merrie staat sinds 3 dagen dag en nacht op de weide en ik zie nu al duidelijk dat ze weer verdikt is. Niet zozeer aan der rug maar echt zo een hang / grasbuik ook zal ze weer snel last hebben van zo een vette hals. Feit is dat onze weides niet zo grasrijk stonden maar groot zijn en daar wilt de staleigenaar geen toegeving in doen of het niet begrijpen.
Zijn hier mensen die echt hun graskorf gebruiken voor hun te dikke paarden te voorkomen en zo ja hoelang dan per dag ? En werkt dat echt of eten ze hun de tijd dat ze hem niet aanhebben toch vol.
Heb ook nog mgnesiumchelaat staan zou dit kunnen helpen ik probeer ze zoveel mogelijk in beweging te houden maar uiteindelijk weet ik dat ze toch weer even dik zal worden. :(

Tddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:29

Idifix schreef:
Zijn hier mensen die echt hun graskorf gebruiken voor hun te dikke paarden te voorkomen en zo ja hoelang dan per dag ? En werkt dat echt of eten ze hun de tijd dat ze hem niet aanhebben toch vol.
:(

Ik zet mijn ponies regelmatig met graaskorf op de wei, maar merk wel dat strookbegrazing beter helpt!
Bij beide opties is de kans op zand eten aanwezig.
Daarom kies ik liever voor strookbegrazing met 1 kg stro en 1 kg hooi erbij per dag.
Verder voer ik sanequi non-obesitas met zonnebloemolie eroverheen voor de spijsvertering!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:52

Fleuriebeur schreef:
Idifix schreef:
:(

Ik zet mijn ponies regelmatig met graaskorf op de wei, maar merk wel dat strookbegrazing beter helpt!
Bij beide opties is de kans op zand eten aanwezig.
Daarom kies ik liever voor strookbegrazing met 1 kg stro en 1 kg hooi erbij per dag.
Verder voer ik sanequi non-obesitas met zonnebloemolie eroverheen voor de spijsvertering!

Heel verstandig om wel gezond ruwvoer bij te voeren! Een paard moet namelijk wel aan zijn drogestof behoefte komen om gezond te blijven! Een paard heeft 1,5% van zijn lichaamsgewicht minimaal nodig aan kg droge stof.

dat betekend dus 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht. Gras bevat 20% droge stof. 1,5 / 0.2 is 7,5 kg gras per 100 kg lichaamsgewicht per dag.

Een paard van 400 kg heeft dus minimaal 4 x 7,5 is 30 kg gras nodig op een dag voor een gezond verteringsstelsel en dus een gezond paard.

De meeste paarden die enkel op gras staan krijgen lang niet voldoende, omdat ze daar dik van worden. Maar juist ook als paarden te weinig krijgen worden ze juist dik! Zeker sobere rassen, die zijn er voor gemaakt om arme tijden te overleven en zijn heel goed in reserves opslaan wanneer er te weinig beschikbaar is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:12

Ik wil me hier ook graag melden.

Mijn haflinger heeft ook overgewicht. Is al aardig afgevallen, maar ik kan nog wel wat tips gebruiken.

Jim is 9 jaar oud, ruin. Staat in de winter op zand (uitloop + bak) en krijgt dan 3x per dag een berg hooi (droog, stengelig), 1x per dag een vitaminebrokje (75gr) en een klein handje muesli er door omdat hij het anders niet eet.
Verder een winterpeen en na het rijden een klein handje muesli voor het lekker (hoeveelheid voor een holle kies). In de zomer staan ze op de wei en dan doen we aan strookbegrazing, plus een voerbeurt hooi minder.

Hij loopt momenteel 5/6 dagen per week. Ik rij western en train in de bak, of we gaan naar buiten (1-2 uur flink doorstappen of draven, op aanraden van de dierenarts). De trainingen wisselen. Soms een uur, maar als het goed gaat is het soms ook maar 20-30 minuten en stappen we buiten nog 15-30 minuten uit.
In september heeft hij 1,5 maand stil gestaan omdat ik uit de running was (ziekenhuis opname). Toen ik hem net weer aan het oppakken was, gingen we samen over de kop en toen heeft hij weer 1,5 maand minder beweging gehad. Tegen die kilo's ben ik nu aan het vechten zeg maar. Inmiddels heb ik wel een ander zadel kunnen kopen, onder andere omdat zijn lovehandles aan het verdwijnen zijn en het zadel naar voren zakte.

Even voor het beeld
November
Afbeelding

4 maart
Afbeelding

2 april. Ja, hij was zo afgebeuld dat ie zelfs zweet rond zijn ogen had :(:) :D
Afbeelding

Kortom, volgens mij zijn we al aardig op weg. Alleen die buik wil maar niet kleiner worden lijkt wel :+
Nou hoor ik regelmatig: dat zie je vaak bij paarden die 24/7 buiten staan.
Maar volgens mij kan het toch best wat minder. Het steekt echt aardig uit aan de zijkanten. Zeker aan het einde van de middag, dan is het soms net of hij een skippybal heeft ingeslikt.

TinePine

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:22

Voor vetjes moet je niet naar de buik kijken :) De darmen horen gevuld te zijn en zeker wanneer ze veel grofstengelig hooi of stro hebben gehad hebben ze veel buikvulling. Je zegt het zelf al: al aan het eind van de middag.... Zo te zien is al hij enorm afgevallen. Goed hoor! Voor het beoordelen of je paard te vet is moet je kijken naar vet achter schouder, op de ribben, staartaanzet en billen. Geultje over de rug? en kont? Manenkam dik?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:31

Geultje bij zijn billen heeft hij eigenlijk altijd al gehad, dus dat vind ik een wat lastige graadmeter. Ik kijk eigenlijk vooral naar de schouders en hals inderdaad. Hals is ook wel vrij grof, maar geen rand er boven of keiharde manenkam gelukkig. Ik denk dat hij al 50 kilo kwijt is inmiddels. En er zouden er nog wel net zoveel af kunnen wat mij betreft. Uiteraard wel door vervanging met spieren :D

Darmvulling ben ik me bewust van. Maar hij heeft ook echt wel spek op zijn ribben zitten. Ook als hij wat minder heeft gegeten :D
Maar dat lijkt eigenlijk niet minder te worden.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:37

Hij is al goed afgevallen Amanda!

Wij zijn inmiddels ook al een tijdje bezig en met resultaat!

We zijn begonnen in december met een buikomvang van 84 cm. Nu in April zijn we beland op 76 cm. Er is dus al 8 cm qua buikomvang vanaf en hij is zelfs alweer een boommaat kleiner.

We zijn er nog lang niet maar het verschil is dus al wel duidelijk te merken :)

Hierbij een foto:
Afbeelding

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 17:04

Jim is inderdaad al goed afgevallen!! De rest komt vast en zeker goed als je zo door blijft gaan.

Ik heb trouwens een vraagje over Bella haar voedingsschema.
's morgens 2 plakken hooi (van dit jaar)
Door de weeks: 7-20.00 buiten op gras, met strookbegrazing.
In het weekend: 8.30-20.00
1x in de 2 dagen 2 meter gras erbij.
's avonds: 2 plakken oud hooi en 1/2 maatbeker met musli van pavo nature's best.

Vinden jullie dit een mooi voedingsschema gecombineerd met 3 a 4x in de week rijden?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:55

Hallo iedereen...ik zie ook even door de bomen het bos niet meer.

ik heb een 10 jarige fjordenmerrie dir dagelijks gereden wordt. 3x dressuur en de rest buitennof longeren.

Een shetje van 5 die verwaarloosd was en aan moet komen

een jaarling merrie in de groei hackny x wels x arabier

fjord ontploft bijna..
ze staan op strookbegrazing.
shet en jaarling hebben gras nodig. Fjord eet zo snel dat die er bijna niks van krijgen.

het is soms zo lastig..zucht

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:59

Hoi allemaal... ik meld me hier ook.

Nu bijna een half jaar heb ik een 15 jarige fjorden merrie. Gekocht met best wel wat overgewicht en weinig conditie. Nu is mevrouw al aardig wat gewicht kwijt Door training... ik heb haar niet schraal op het voer gezet. Ze staat nu 24 uur buiten.

Wat me nu opvalt is dat haar vacht rimpelig wordt. Heeft iemand ook deze ervaring en trek dit weg? Ze is niet uitgedroogd want het is echt overtollig vel :(

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 23:08

Ik wil graag even de vooruitgang van mijn tinker laten zien!
Hij is in 1 maand tijd 100 kilo afgevallen,onder toezicht van onze veearts.
Damian heeft IR door vetzucht en dus was het hard aan het werk om al die kilo's eraf te krijgen.
Onze veearts was na een maand ontzettend verrast en blij om te zien dat hij al 100 kilo kwijt was :D

Juni 2012
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Helaas geen goede foto's van tussen die tijd.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:19

Hoi allen,

Ik heb ook een haflinger met een behoorlijke grasbuik. Eigenlijk al nadat hij twee dagen de gehele dag op het land heeft gestaan (is wel opgebouwd). Ik merk dat het in de middag erger is, dan wanneer ik hem in de ochtend van het land haal. Op zich logisch, omdat hij zich aan het einde van de dag heeft vol kunnen eten. Hij heeft geen vet kwabben oid, maar zijn buik steekt behoorlijk uit aan de beide kanten.

Ik zie hem eigenlijk liever slanker, mede omdat hij nu weer wat winderig is en hij kreunt als ik bijvoorbeeld druk uitoefen op zijn buik (aansporen ohz). Na een kwartiertje rijden is dat gekreun weg, nadat hij enkele scheten verder is en een hoopje mest.

Ik wil hem geen graasmasker om doen, omdat het echt een gezelligheidsdier is die zo nu en dan toch even naar zijn vriendje(s) wandelt om te kriebelen. Hij staat eveneens op een groot stuk land, dus afbakenen is ook lastig. Hebben jullie tips om hem toch redelijk op gewicht te houden?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:15

Een grasbuik zegt niet zo veel hoor :) Hier staan de paarden op een echte 'paardenweide', met kruidjes en niet te lang gras. Nu het gras bijna op is, hebben ze onbeperkt hooi maar daar willen ze niet veel van eten (tja, luxe he, op zo'n lekkere grasweide staan :P). Het hooi zit wel in een extra fijnmazige slowfeeder. Ik zie nu ook de buik van mijn fjord zo krimpen. Hij zit nog steeds vol, maar niet meer zo ontploffingsgevaar-vol als wanneer ze net op een nieuwe weide staat.

Ik snap je punt wel, want ik zie het ook niet graag; ik ben dan meteen bang dat ze met zo'n dik tonnetje de winter in zou gaan :o Maar als ze geen vetbobbels krijgt zou ik me niet te veel zorgen maken. Liever een goedgevulde grasbuik, waarvan ze de inhoud bij wijze van zo uitpoept, dan zo'n opgetrokken windhond-sportbrok-buikje.

De eerste twee dagen dat ze hier op een nieuw stuk gras staan, werk ik overigens niet, dan tutten we hoogstens een beetje. Paardlief heeft de eerste dagen enkel aandacht voor al die lekkere grassprietjes, en haar buik staat dan toch extra dik.

Strookbegrazing werkt hier niet, door een twenter die voor de lol alle paaltjes en touwtjes sloopt }:0 Ze hebben met vier paarden ongeveer twee hectare gras ter hunner beschikking, die in twee gedeeld is. Ze blijven lekker lang op een stuk lopen. Ik doe natuurlijk wel aan weideonderhoud, maar toch heb ik graag dat er wat onkruid staat (dat gemaaid wordt van zodra de paarden van de weide gaan, zodat er weer terug iets staat wanneer ze opnieuw naar dit stuk verweid worden), dan eten ze veel langer aan hun grasjes. Als het gras bijna op is, maar ze wel nog een hele dag kunnen knabbelen (dus niet echt kort-kort), krijgen ze onbeperkt hooi bijgevoerd. Zo is hun buikje goed vol en gaan ze zich niet vullen met kort en gestresseerd gras. Naar behoefte zie ik ze af en toe naar het hooi lopen, maar na een kwartiertje staan ze alweer op het land. Ze vermaken zich eigenlijk ook prima zo :)

Verder heb ik ook een postzegeltje met veel gras, zonder onkruid, en daar mogen de drie andere paarden op wanneer hun gras kort dreigt te worden, wanneer mijn fjord aan het werk gaat. Vooraleer ze werkt mag ze er ook vijf minuutjes op, dan heeft ze voor haar idee ook mee kunnen eten met de rest. Na het werken zet ik er haar weer vijf minuutjes op, terwijl ik mijn spullen op ruim. Nadien zet ik haar bij wat hooi, en zie ik haar kijken van: oh baasje wat ben jij lief, na twee maal gras krijg ik ook hooi :(:)

Hier gaat het zo eigenlijk wel goed (afkloppen). Had dit niet gewerkt, had ik ook voor een graasmasker gekozen. Maar zeker door het onbeperkte ruwvoer staat ze ook niet meer voortdurend te schranzen, in tegenstelling tot toen ik steeds beetjes door de dag voerde. Sinds fjordenmonster op dieet staat, gaat ze elke winter weer iets dunner in, dan het jaar daarvoor. Dus voor mijn paard werkt het alleszins wel.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:22

Bella haar voerschema is aangepast:

Door de weeks: 7-20.00 buiten op gras, met strookbegrazing.
In het weekend: 8.30-20.00
1x in de 2 dagen 2 meter gras erbij.
's avonds: 1 plakken oud hooi en 1/4 maatbeker met musli van pavo nature's best.

Ik voer nu en dan kan ze beter accepteren. Maar als mijn vader voert gaat ze weer terug naar het oude schema, omdat ze het dan niet accepteerd. Maar mijn vader vind het ook zielig dat ze op dieet staat.
Morgen maar weer eens een foto maken van hoe ze eruit ziet.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:47

Foto's van Bella:
Schrok ervan dat ze toch weer dikker is geworden. Vind echt dat ze veel meer moet afvallen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:10

Wat vinden jullie? :D

Afbeelding

Graasmasker op als ze op de wei staat, zaagsel in de stal en ze krijgt voor de nacht een slowfeeder met hooi. :) (en er hangen nog 2 ikea zakken hooi aan de stal)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:19

Ik vind Kyara wel afgevallen. Bij haar buik kun je al de onderkant van de ribben zien, en dat kon je eerst niet. Dus heel erg goed op weg.

Bella had eerst ook een slowfeeder, maar mijn pa had geen zin meer om het iedere keer op te hangen en te vullen. Dus Bella krijgt het niet meer via de slowfeeder.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:24

Ja normaal zou ze ook niet uit een slowfeeder eten maar ze begon het hooi op de grond op te schrokken en ik wilde niet dat ze koliek zou krijgen. Maar dit werkt perfect. De rest van de keren krijgt ze het gewoon op de grond. :) ik ben heel erg blij dat ze afvalt na 1 jaar klummelen. :D

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:28

Bella heeft al een hooiruif, dus van de grond eet ze al vrijwel niet. Maar het naar binnen schrokken doet ze nog steeds.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:32

Wauw, wat een mooi verschil! En dat in de lente :D Hoeveel beweging krijgt ze?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:42

Hoeveel een andere houding voor Bella kan doen:
Afbeelding
Afbeelding

Volgens de Hoefsmid, zit er op de schouder nog wel wat 'opvulling' (oftewel vet). Maar is ze heel erg netjes, en volgens de hoefsmid zou ze ook niet veel dunner meer worden, want dit was ook haar bouw.
Maar ik wil er nog wat kilo's vanaf :o Mijn dame was weer blij dat de grote baas weer thuis is. Nu krijgt ze weer 2 plakken hooi in de avond.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:53

Is die bovenste foto uit dezelfde periode?

Ik vind haar op de onderste echt erg netjes :)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 21:00

Boven is 2 dagen geleden en de onderste van vandaag.

Het ligt er bij haar echt aan wat haar houding is

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 21:09

Ik herken het wel hoor. Bij sommige poses denk ik van: oh jee, daar kan nog heel wat van af... Maar op andere momenten vind ik haar bijna prima. Zo'n volle buik vertekent natuurlijk ook het beeld.

Ik vind dat ze er echt al héél goed uit ziet!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:17

Ik meld me hier ook. :)

Mijn paard( Andalusier) is eigenlijk al jaren te dik. Maar hoe laat je een paard wat niet mag werken vanwege chronische blessures afvallen...

Ze staat 24/7 buiten, er staat wel wat gras, maar niet veel. Twee keer per dag krijgt ze voordroog. Hooi en voordroog wissel ik af, afhankelijk van welke snede/ kwaliteit het is.
Krachtvoer krijgt ze niet. Ze krijgt af en toe een vitaminekoek van Marstall en er hangen likstenen. That's it.

Iemand ervaring met graaskorven, met als doel dat je paard langzamer ruwvoer eet? Dus niet voor het gras want dat staat er amper.

Slowfeeder heb ik geprobeerd, fijnmazig net in de hooibak gemaakt (4x4 cm) maar dan is de bak nog binnen de kortste keren leeg.
Ze staat in een groepje met 3 andere paarden. 1 daarvan is ook niet de slankste, maar daarbij kan ik het er nog af rijden. De andere twee, oudere fries en tweejarige warmbloed merrie zien er prima uit.

Echt lastig, en eigenlijk vind ik continu een graas korf om ook waardeloos, helemaal ook omdat ze soms periodes hoest.

Iemand tips :+