Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Def schreef:Mijn pony traint op Z dressuur niveau. Voor mijn pony een hoog niveau, ze heeft een oude blessure en moet echt haar best hiervoor doen. Pony is snel te dik, reageert op suikers en kan ook snel heet zijn.
Ik heb eerst altijd marstall vito gevoerd en daarna Mijten quattro. Beide voeders staan goed bekend om lage suikers/zetmeel. Maar ik merkte dat mijn pony hier niet genoeg meer aan had.
Daarna heb ik een paar 'sportmuesli 's' gevoerd. Qua herstel na training en hoe ze eruit zag (vacht, hoeven e.d.) zag ik een verschil. Wat dat betreft deed ze het op de sportmuesli beter. Maar in deze muesli's zitten vaak veel meer suikers en hier reageert mijn pony op door dikke benen en bultjes te krijgen. Dit zag ik dan ook weer terug toen ik de sportmuesli's voerde.
Vandaar mijn vraag hierboven
edit: vanwege het snel dik zijn en reageren op suikers wil ik ook niet teveel olie voeren.
Ethelate schreef:Def schreef:Mijn pony traint op Z dressuur niveau. Voor mijn pony een hoog niveau, ze heeft een oude blessure en moet echt haar best hiervoor doen. Pony is snel te dik, reageert op suikers en kan ook snel heet zijn.
Ik heb eerst altijd marstall vito gevoerd en daarna Mijten quattro. Beide voeders staan goed bekend om lage suikers/zetmeel. Maar ik merkte dat mijn pony hier niet genoeg meer aan had.
Daarna heb ik een paar 'sportmuesli 's' gevoerd. Qua herstel na training en hoe ze eruit zag (vacht, hoeven e.d.) zag ik een verschil. Wat dat betreft deed ze het op de sportmuesli beter. Maar in deze muesli's zitten vaak veel meer suikers en hier reageert mijn pony op door dikke benen en bultjes te krijgen. Dit zag ik dan ook weer terug toen ik de sportmuesli's voerde.
Vandaar mijn vraag hierboven
edit: vanwege het snel dik zijn en reageren op suikers wil ik ook niet teveel olie voeren.
Ik voer de C4L samen met de Pavo Sportsfit Muesli; 50/50.
Ook omdat ik niet teveel muesli wil voeren omdat ze energiek genoeg is.
Dus ik zou jouw situatie een deel van de muesli gaan vervangen voor C4L.
Cemlys schreef:Wbt Slokdarmverstopping, zijn dit snelle eters, die altijd brok gekregen hebben. Er zit natuurlijk flink wat ruwvoer door C4L, paarden die dit niet gewend zijn en waarbij het niet opgebouwd wordt en dit dus naar binnen schrokken, zullen vast in de problemen komen. Mijn merrie is er eentje die het nooit snel genoeg opkrijgt, maar ik meng nu al meer dan een jaar met lucerne en eigelijk met c4l bij alle pony's nog geen problemen gehad.
marjan1986 schreef:Mij ook. Ze krijgen het hier nu allemaal en ik vind het ideaal spul. Heter worden is niet mijn ervaring, meesten lijken juist relaxter. Een paard verdenk ik er echt van dat ze slecht tegen gluten (of suiker?) kan. Ze krijgt nu alleen nog C4L (geadviseerde hoeveelheid), pulp, luzerne en ruwvoer en ze is mentaal en fysiek zo veranderd!De Pavo nature's best bevalt mij wel super!