Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mirim schreef:Oké, ik ga het zeker uitzoeken. Wat mij echter wel opvalt is dat deze site hevig gesponsord is....wie heeft dit onderzoek betaald of gesponsord?![]()
Ik kan me niet voorstellen dat het gif waarmee de katten nu wordt ontvlooid gezond is, want ook daarvoor geldt dat het niet op oude en of zwakke katten zomaar gebruikt kan worden.
We gaan touwens wel helemaal offtopic
india schreef:help,
mijn paard staat nu een week op het nieuwe voer, en ik zag dat hij zijn staart had staan schuren,
hoop niet dat het aan het voer ligt, want dat heeft hij nog nooit eerder gedaan,
en eigenlijk dacht ik dat excemers er juist baat bij hadden (hij is geen excemer hoor)
zag geen aarswormpjes maar zal zijn poep goed controleren
Mrijn schreef:Zo, ik heb de afgelopen tijd het HELE topic doorgeworsteld. Vanaf medio mei ben ik baas over het voer dat mijn paard krijgt. Mijn paard is een KWPN merrie van 162 groot. Ze is heel gevoelig voor suikers (volgens de osteopaat en de kliniek in moerbeke) en wordt al dik van het kijken naar voer. Ze zit duidelijk periodes minder goed in haar vel. Deels heeft dit een puur medische oorzaak, maar volgens Moerbeke komt het ook door een teveel aan suikers waardoor ze over haar hele lijf wat verzuurd en zich niet fit voelt. In de omgang is het een wat drukke, nijdige en gespannen merrie. Ik hoop dat een ander voerbeleid daar ook verandering in gaat brengen.
Momenteel werken we 4 dagen aan de hand (lichte arbeid) en staat ze plm 6 uur op een schrale wei. Ze krijgt 1 keer daags een grote berg (voordroog)kuil van wisselende kwaliteit en 2 keer een halve kg basisbrok. Ik voer haar zelf max 1 voerpeen per dag bij.
Op de nieuwe stal gaat ze 3 keer daags hooi krijgen en staat ze zo'n 10 uur op een iets vollere weide. Ik denk dat ze hier voldoende energie uit gaat halen. Op advies van mijn juf (die een opeiding doet op gebied van paardenvoeding) ga ik er wel wat supplementen bijgeven. Ik heb gekozen voor de Gemuse krauter Mineralien van Hippolyt, magnesiumcitraat en wat lijnzaadvlokken die ik meng met wat luzerne zonder melasse. Zo heeft mijn paard toch het idee mee te eten met de rest van stal. Na het werk ga ik haar wat Grun Mash van Agrobs geven met een shot chevivit vitamine e. Als aanvulling op dit rantsoen heeft mijn juf me ook geadviseerd een zoetblok van paardnatuurlijk op te hangen, deze is ook besteld.
Zie ik nog iets over het hoofd? Heeft iemand tips waar ik in West Brabant in 1 x kan slagen voor zowel de melassevrije luzerne, agrobs mash en de lijnzaadvlokken of -brokken?
Levita30 schreef:india schreef:help,
mijn paard staat nu een week op het nieuwe voer, en ik zag dat hij zijn staart had staan schuren,
hoop niet dat het aan het voer ligt, want dat heeft hij nog nooit eerder gedaan,
en eigenlijk dacht ik dat excemers er juist baat bij hadden (hij is geen excemer hoor)
zag geen aarswormpjes maar zal zijn poep goed controleren
van welk voer en naar welk voer ben je overgestapt? (Misschien dat het ergens in dit toppic staat, heb de laatste paar pagina's bekeken maar kon het niet vinden)
keona schreef:heb vandaag nieuw voer besteld,ik ga toch over op marstall.
heb 1 zak force,1 zak weidemusli,1 zak ijslander robust musli,en 1 zak wiesen fasern besteld.ik ga even kijken hoe ik ga voeren en wie wat gaat krijgen,en wat ik ga mengen.
alleen een vraag zou ik mijn jaarlingen ook hier mee kunnen gaan voeren? of zeggen jullie toch gewoon speciaal jaarlingen voer blijven geven
mirim schreef:keona schreef:heb vandaag nieuw voer besteld,ik ga toch over op marstall.
heb 1 zak force,1 zak weidemusli,1 zak ijslander robust musli,en 1 zak wiesen fasern besteld.ik ga even kijken hoe ik ga voeren en wie wat gaat krijgen,en wat ik ga mengen.
alleen een vraag zou ik mijn jaarlingen ook hier mee kunnen gaan voeren? of zeggen jullie toch gewoon speciaal jaarlingen voer blijven geven
het is goed om jaarlingen langzaam aan over te zetten op de Complete.....maar die heb je er nu net niet bij zittenMocht je die er nog bij kunnen bestellen dan zou ik je dat zeker aanraden.
mirim schreef:Marstall Vito is in principe bedoelt voor paarden met een stofwisselingsziekte en daar heeft het paard van Ellabellaa geen last van.
Sonja_vR schreef:mirim schreef:Marstall Vito is in principe bedoelt voor paarden met een stofwisselingsziekte en daar heeft het paard van Ellabellaa geen last van.
daar heb ik het indertijd ook met mijn marstall leverancier over gehad, maar ze hebben mij nooit de negatieve gevolgen van vito aan een paard zonder stofwisselingsprobleem voeren kunnen uitleggen. zoals ik de verschillende voeders bekijk, is vito ideaal juist ook voor eczemers (waarbij ik de isi robust kreeg geadviseerd, maar waarom zou ik een voer met 40% graan aandeel aan een eczemer voeren? ) maar ook voor vrijwel ieder dier waarbij je de graan/zetmeel en graan gerelateerde koolhydraten flink moet beperken of zelfs mijden, ook al ligt hier geen zogezegde stofwisseling stoornis aan ten grondslag
Anoniem schreef:ik blijf het gewoon allemaal heel lastig vinden.
mijne is niet heel sober maar ook niet echt eh ... 'niet sober'.(hoe noemt dat...?)
ik zou liefste zonder granen voeren maar weet gewoon niet wat ik moet voeren.
en wil er dan wel een supplement bij met alle vitaminen/mineralen..
voer nu musli van Horsefood the best en lucerne, Opkikker om hem even wat op weg te helpen en subli sp.