Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:19

De gele lijnzaad kun je inderdaad geven met alleen heet water erop, het hoeft niet te koken. Wel even af laten koelen voor het geven :D

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:43

Nouvel schreef:
oke, bedankt voor je reaktie!

gras eet ze niet heel veel, ong een uurtje per dag, en hooi had ik nog van vorig jaar...
ik voer daarnaast compactgras, maar ik heb geen idee of dat in de zomer al van dit jaar is eigenlijk...

edit, ik geef trouwens de western muesli

Ik zag dat je western muesli gebruikt voor je paard en je schrijft dat ze sindsdien schuurt. Dat kan voorkomen bij paarden die dan toch te heftig reageren op die eiwitten en of melasse die daarin zitten. Ik kan je aanraden van Marstall de Naturell. Eventueel voor iets meer extra's kun je Force erbij geven en of Lijn distel olie. Ik verkoop Marstall muesli's, ik heb een paar klanten die dus paarden hebben die hetzelfde probleem hebben of hadden. Het probleem was opgelost nadat ze Naturell gebruikten. Sommige andere van mijn klanten hadden weer baat bij Faser light en weer andere Vito. Maar de laatste twee zijn behoorlijk wat schraler voer. Ik denk dat de Naturell wel wat voor je is. Ik denk wat ik zo lees uit je bericht dat je paard een kleine allergie heeft.

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:56

Op de website van Marstall kun je de dealers/verkooppunten vinden. Daar kun je het wel vinden welke dealers bij jou in de buurt zijn.

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:00

In Noord Oost Friesland zit een alleen leverancier/dealer van Marstall. Staat ook op marktplaats en onder bij markt advertenties van bokt. Zoek maar eens onder Trela Fourage.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:50

ursula01 schreef:
Ik zag dat je western muesli gebruikt voor je paard en je schrijft dat ze sindsdien schuurt. Dat kan voorkomen bij paarden die dan toch te heftig reageren op die eiwitten en of melasse die daarin zitten. Ik kan je aanraden van Marstall de Naturell. Eventueel voor iets meer extra's kun je Force erbij geven en of Lijn distel olie. Ik verkoop Marstall muesli's, ik heb een paar klanten die dus paarden hebben die hetzelfde probleem hebben of hadden. Het probleem was opgelost nadat ze Naturell gebruikten. Sommige andere van mijn klanten hadden weer baat bij Faser light en weer andere Vito. Maar de laatste twee zijn behoorlijk wat schraler voer. Ik denk dat de Naturell wel wat voor je is. Ik denk wat ik zo lees uit je bericht dat je paard een kleine allergie heeft.

dank voor je reaktie!
ik voer inmiddels al een hele tijd geen western meer, en het schuren is duidelijk minder geworden...
ze krijgt nog wel force inderdaad

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:55

Ik schreef een tijdje geleden een hoopvol bericht dat mijn paard wat dikker werd, maar dit is toch gebleven bij een klein beetje minder mager. Tegelijkertijd met dat hij op de wei is gegaan, ben ik hem 1,5 schep havervrij per dag bij gaan geven. Hij kwam ietsje aan, maar het was niet duidelijk of dit door de wei kwam of door de havervrij. Na 1 zak ben ik nu over op 3/4 schep havervrij en 3/4 schep corn en een scheutje zonnebloemolie per dag, bij zijn 2 scheppen sportbrok, maar ook hier zie ik hem nog niet van groeien. Ga er zowiezo ook maar een bloedonderzoek en mestonderzoek tegenaan gooien, en voorstellen of hij misschien op onbeperkt kuil mag tot hij een beetje groeit. Ik had echt hoop dat het beter zou worden met marstall, maar vooralsnog niet.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 07:23

Snoekiej, wat vervelend nu. Je zou zeggen dat je er genoeg in stopt. In principe zou hij zeker met de combi van Marstallvoer die je hebt groeiende heen moeten gaan. Een bloedonderzoek zou geen kwaad kunnen denk ik.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:57

Ik heb ook zo'n paard gehad wat niet dikker wilde worden. Toen zei iemand tegen mij dat ik veel te veel voerde en dat het heel veel energie kost om dat te verteren. Ze heeft me toen merrie brok gegeven en toen werd hij wel wat beter (met onbeperkt ruwvoer) . Gewoon de normale hoeveelheid van geven.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:17

Hij loopt onwijs veel te spelen in de paddock de hele dag, dus hij loopt ook heel wat energie eruit. Ik begrijp wel wat je bedoelt, ik ben ook voor back to basic en normale hoeveelheden. Maar met hem gaat dat niet beter denk ik. Onbeperkt ruwvoer wil ik wel gaan vragen of hij dat mag, ik denk dat dat hem wel zal helpen

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:18

En vol pak gras?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:27

Wat bedoel je Kevje? Hij staat op een behoorlijk volle weide, en daar is hij wel wat van aangekomen. Maar hij staat nu nog op een volle weide met veel gras, en hij is niet nog meer aangekomen. Het werkt natuurlijk ook (helemaal) niet mee dat de paarden rond half 9 biks krijgen, en pas op zijn vroegst om 12 uur op het gras gaan. Hij kan dus pas rond 12 uur ruwvoer (gras) eten, en dan pas zijn maag neutraliseren van het biks.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:30

Oei dat werkt niet fijn voor de maag.
kunnen ze niet in elk geval dan ook direct ruwvoer geven?
Of misschien luzerne door het voer?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:38

Of eerder de wei op?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:45

Snoekiej schreef:
Wat bedoel je Kevje? Hij staat op een behoorlijk volle weide, en daar is hij wel wat van aangekomen. Maar hij staat nu nog op een volle weide met veel gras, en hij is niet nog meer aangekomen. Het werkt natuurlijk ook (helemaal) niet mee dat de paarden rond half 9 biks krijgen, en pas op zijn vroegst om 12 uur op het gras gaan. Hij kan dus pas rond 12 uur ruwvoer (gras) eten, en dan pas zijn maag neutraliseren van het biks.

Bedoel je echt dat hij 's morgens als eerste niks krijgt en daarna pas om 12 uur ruwvoer??? Dan is het niet vreemd dat hij niet dikker wordt. Als dit voerbeleid op die stal normaal is dan vraag ik me af hoeveel maagpatienten er op deze stal staan of komen te staan.....dit is vragen om problemen. Kun jij, in overleg met de staleigenaar zorgen voor een beter voerbeleid? Het is het proberen waard!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:55

Daar ga ik idd over in overleg. Ik denk dat een hoop zal schelen. Zijn Marstall krijgt hij wel na de wei, en als hij uit de wei komt heeft hij ook ruwvoer. Maar in de ochtend dus heel lang niet, en in de avond ook behoorlijk lang niet.

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:01

Dat is een hele slechte zaak. In de ochtend en de avond een hele lange tijd geen ruwvoer. Daar zijn dus wel punten van verbetering. Heel belangrijk dat men dat beter gaat aanpasssen op die stal.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:21

mijn pony krijgt

7.00 uur kuil met naturell 1/4 met force en lijndistelolie
8.00 op kort land
13.30 van land en op paddock
17.30 naar binnen en kuil en naturell 1.4 met lijndistel en force
22.00 kuil

ze komt goed gevuld van land af.

ze glimt nu ontzettend en zit goed in haar fel.
voer 50 gram force omdat ze te weinig meusli krijgt voor de juiste vitam/mineralen
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 24-06-12 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:35

Dribbelkont goed bezig. Maar hopelijk toch wel wat te kauwen op het kale land? Kale vlakte meer verveling Plus dat vele zand wat ze dan nog naar binnen krijgen en de darmen hebben dan toch wel een lange tijd niks te doen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:47

dankje

ze krijgt nog genoeg gras binnen want ze komt buikig van land af
is niet heel kaal hoor maar geen lang gras.
ze krijgt 1 keer per maand een zandkuur van 7 dagen voor het zand.
puur psyllium vezels door voer.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:34

Het is voor de spijsvertering het fijnste als het paard niet langer dan drie uur achtereen zonder eten staat. De vier uur die Zoé zonder eten op de paddock staat is niet ideaal, maar ook niet echt een punt. Ze heeft van het gras nog wel wat te verteren. Zoals het paard van Snoekiej gestald staat is dus verre van ideaal. Ik denk dat Snoekiej de kosten van een bloedonderzoek en mestonderzoek nog wel even kan besparen. Als het paard op de juiste tijden gevoerd word zijn waarschijnlijk de problemen van het niet aankomen voorbij.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:34

Krijg nu ook een schrale merrie, gaat hier even dag en nacht de wei op om er voor te zorgen dat ze weer goed bij trekt.

Zou zeker vragen of ze s morgens hooi bij kan krijgen.
Of dag en nacht de wei op.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:07

iemand hier ervaring met de
Marstall, Weide-Riegel
want ik kan niet vinden hoeveel suikers etc erin zitten

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:11

Liefmeisje21; Dat kan ik je wel vertellen. Nul procent suikers/melasse.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:16

ursula01 schreef:
Liefmeisje21; Dat kan ik je wel vertellen. Nul procent suikers/melasse.

oke dat is wel mooi maar waar dient het precies voor, zitten er ook vitamines in?
Mijn fjord staat nu 24-7 op het land en ik wilde wat bijvoeren ivm vatamines. Nu geef ik hem
treurniet kruidenmuesli en nu weet ik niet of het daar aan ligt maar hij heeft jeuk aan zijn manenkam
en voorpluk. zie verder niets zitten alleen witte schilfers. Hij heeft hier echter nooit last van gehad.
Zou het door het voer kunnen komen?

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:31

Nou voor paarden zoals die van jou. Die je niks verder wilt of kan geven of wat dan ook. Maar die wel z'n vitamines en mineralen nodig heeft uiteraard. De weideriegel is een mineralenkoek. Het zegt het al; geen vitamines. Dan kun je kiezen voor de Stall Riegel. Daar zit ook de benodigde vitamines in. De calcium-fosforverhouding is 2,8:1 (dat zal je niks zeggen waarschijnlijk, maar), dit is dus speciaal afgestemd als aanvulling op een eenzijdige voeding van hooi en granen. Het verschil met Weideriegel is daarom omdat die meer is bestemd voor paarden bij royale weidegang. Bij Weidegras ontstaat vaak een gebrek aan ruwe vezels en mineralen. De Wiederiegel compenseert dat en bevat daarom de mineralen en sporenelementen.

Je hebt ook nog de Force enorm voordelig in aanschaf en in gebruik. Daar zit een hele kleine mini mini tipje natuurlijke melasse. Echt niet noemenswaardig. Alle paarden met ziektes en gevoeligheden heb ik gemerkt in de praktijk merken daar niks van.

Het zou kunnen dat het van het voer komt. Je zou even moet kijken in je kruidenmuesli die je voert hoe de samenstelling is. Het kan zijn dat je paard voor bepaalde stoffen en of kruiden gevoelig reageert. Kan ook zijn dat hij gewoon nu zomer eczeem heeft gekregen. Bij Fjorden en überhaupt bij veel sobere types komt dit wel vaker voor. De weide en stall riegel is in principe handig om bij te voeren van robuust gehouden paarden.