[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samy24

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:50

Dit was ze deze zomer, ze kreeg toen enkel gras en elke dag een summerfit koek.
Het klinkt misschien heel stom maar nu ze zo mager geworden is durf ik echt niet stoppen met meusli voeren :(

Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:49

Waarom probeer je dan geen andere muesli waarvan bekend is dat ze daar van aan komen..Ik zou dan echt gaan voor eentje zonder tarwe,als al bekend is dat ze daar niet tegen kan gaat het ook niet meewerken aan het aankomen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:53

Samy@Ik zou ook zeker stoppen met de muslie.Helemaal als ze koliek heeft gehad.
Gewoon over op vezelrijke voeding.Geweekte pulp(doe je al)wat zemelen,lucerne...sojahullen zet ook aan,en zit eiwitten in.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:04

Wie heeft er tips voor mij.

Mijn bijna 6 jarige ruin blijft schraal en arm bespierd.

Hij krijgt 2 kilo sportbrok
2x per dag een flinke portie kuil

En ik voer hem zelf een halve kilo SP bij verdeeld over 2 voerbeurten met een scheut zonnebloemolie. En een halve kilo lucerne

Maar tot nu toe met weinig resultaat.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 03:24

Ik ga er even vanuit dat je paard goed ontwormd is, zijn tanden zijn gedaan en hij geen diarree heeft oid.

Heeft je paard een deken op? Zo niet dan is dat een mogelijkheid. Een deken zorgt voor energiebesparing. Hetzelfde geldt voor ('s nachts) op stal gaan of andere schuil- en rustmogelijkheden.
(EDIT: Ik heb even in je profiel gespiekt en ik denk zomaar dat je paard al op stal gaat en een deken heeft. :) )

Ik zou in plaats van zonnebloemolie lijnzaadolie gebruiken. Daar zit meer omega-3 in. Dat is beter voor de algehele gezondheid.

Zo mogelijk zou ik onbeperkt kuil voeren. Zeker 's nachts. Het mooiste is als je paard het 's ochtends net niet op heeft. Door 's nachts altijd voldoende ruwvoer te geven kan je paard zichzelf goed warm houden en hoeft hij zijn voorraden niet aan te spreken.
Als je op een pensionstal staat is het lastig, maar wat ik doe is vooral voor koude nachten een flinke emmer Hartog Compact Gras extra in de stal gooien. Dan heeft hij voor die nacht toch iets extra's. Dit kun je natuurlijk ook gewoon elke nacht doen, als de portie die hij van stal krijgt te klein is.

De sportbrok zou genoeg moeten zijn. Luzerne is rijk aan eiwitten, wat ook een energiebron is, dus vooral daarmee doorgaan.

Is je paard nu aan het werk? Zo ja dan kun je dat ook minderen. Ik hoor vaak dat mensen met hun magere paard toch door blijven werken 'voor de spieren', maar zo werkt het helaas niet. Een paard moet wel vet hebben om zijn spieren op te kunnen bouwen/te kunnen onderhouden. Vaak zie je ook dat zodra een paard weer een beetje vetjes krijgt, de bespiering vanzelf terugkomt. Wees dus niet al te bang voor spierverlies als je het werk drastisch zou minderen; minder vaak, minder lang, minder intensief. Werk aan de longe kost bijvoorbeeld minder energie dan onder de man. Als je paard weer op gewicht is kun je het werk weer opbouwen, en natuurlijk in de gaten houden dat hij niet weer afvalt.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:06

Mijn paard is sinds een paar weken stabiel op goed gewicht :D
Het magische middel bleek ander voordroog, opmerkelijk hoeveel verschil dat kan geven.
Hij is nu goed op gewicht, zit goed in zijn vacht en is spontaan nog een centimeter gegroeid (en bijna 9). Met rijden is hij ook veel actiever :D

Hij kreeg eerst een tijdje onbeperkt, dan rolde we een baal voordroog de wei in en konden ze daar non stop van eten. Dit ging alleen wel erg snel, zijn weide maatje werd nog wat dikker dan dat ze al was, en die van mij werd bijna te dik. Maar vanaf dat moment, dat hij een maand wat bol was, zijn we gaan afbouwen van het onbeperkte en nu staan ze apart en krijgen ze allebei een eigen portie.
Hij is nu niet meer bol, maar gewoon goed, en veel makkelijker goed te houden. Eerst werd hij wel goed maar zakte hij erg snel weer terug, nu blijft hij stabieler.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:51

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:38

Bedankt voor je reactie LindyH.

Hij staat inderdaad op stal met deken. En heb niet het idee dat hij het koud heeft. Helaas kan ik niet veel doen aan het ruwvoer. Maar misschien is compactgras dan inderdaad een idee

Ik rij hem 4 dagen in de week, 2x longe en 1 dag vrij. Helaas is er op dit moment geen mogelijkheid tot weidegang. Ik kan niet wachten dat het weer april / mei is.

Ik hoorde ook veel goede verhalen over merriebrok? Of zou ik de SP nog verder op kunnen opvoeren? Of zou hij daar drukker van worden?

En hoe zit het met de scheve verhouding van lucerne? Moet ik die nog compenseren?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:47

je kan best naar 1 kg droge sp per dag hoor (als het tenminste niet over een shet of kleine pony gaat )

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:52

Nee over een oldenburger van ruim 172. Hij blijft groeien :D

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:57

Ik voerde 2 kg droge sp per dag. Je kunt nog iets van mais proberen? Olie kun je ook nog opvoere , ik voerde 250 ml per dag.
Ik voerde geen merriebrok, maar pavo grow.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:38

manonutjuh schreef:
Ik voerde 2 kg droge sp per dag. Je kunt nog iets van mais proberen? Olie kun je ook nog opvoere , ik voerde 250 ml per dag.
Ik voerde geen merriebrok, maar pavo grow.

Wordt dat niet een enorme hoeveelheid sp? Hoeveel voerde jij van pavo grow? Kan dat icm lucerne of wordt dat te eiwitrijk?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:00

Ja 2 kg wordt idd veel sp. Maar dat geeft toch niet ? Ik zou als ik jou was eerst ophogen naar 1 kg per dag, je kan altijd nog hoger gaan. Het mooie van sp is dat het meer een ruwvoervervanger is als krachtvoer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:09

Ik heb mijn merrie een tijd 1,5 kg (ongeweekt gemeten) gevoerd, daarnaast extra lucerne en omegamix.
Toen begon ze eindelijk goed aan te komen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:45

Dat werden inderdaad flinke emmers! Maar op een gegeven moment moet je wel! Ik zag trouwens dat ik twee kg schreef, ik bedoel 2 scheppen (van die standaard voer scheppen).
In combinatie met maismeel, olie, pavo grow en normaal brok. Tevens voer ik equilin erbij. Zal even de foto opzoeken

Afbeelding

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:24

Bedankt voor alle tips

Zo dat is een groot verscheel manonutjuh. Over hoeveel voerbeurten verdeelde jij de SP? Voerde je de SP in combi met de pavo grow? Of apart?

Sorry voor al mijn vragen :o

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:37

Ik voerde twee keer per dag SP, het ochtend portie zette ik klaar met bix erdoor...savonds kreeg ze brok bij het binnen zetten en dan later nog een portie sp. In drie weken zat het meeste eraan! Al heeft het een hele poos geduurd voordat ze aan kwam.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:12

Ik ga morgen denk ik een zak pavo grow halen. Beginnen met 1 voerschep?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:17

Das misschien wel erg veel, voerveranderingen moet je langzaam doorvoeren ! Niet in 1 keer dus 1 kg ander krachtvoer erbij.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:25

@geerke zemelen zijn geen optie ! tarweallergie !
Koliek is ondertussen ook al paar weken geleden hoor, volgens kliniek mag ik gewoon weer muesli geven
@ pleiade: ken jij dan een muesli waarvan bekend is dat ze aankomen zonder tarwe??
ik heb heel belgie afgezocht maar niets gevonden hoor

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:38

Wellicht al eerder genoemd in dit topic maar Wafer Fioc van Guidolin is erg goed voor schrale paardjes wat voller te krijgen. Het jammere is alleen het nauwelijks te krijgen is in NL
Ik geef zo een hele emmer bij het krachtvoer. Doen ze ook nog eens heel lang mee wat weer super is voor hun spijs vertering. Ze worden er niet heet van.
http://www.waferfioc.it/pg.asp?cd=915

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:17

Samy24 schreef:
@geerke zemelen zijn geen optie ! tarweallergie !
Koliek is ondertussen ook al paar weken geleden hoor, volgens kliniek mag ik gewoon weer muesli geven
@ pleiade: ken jij dan een muesli waarvan bekend is dat ze aankomen zonder tarwe??
ik heb heel belgie afgezocht maar niets gevonden hoor

Misschien moet je dan meer denken aan een grasbrok of bietenpulp ofzo ? Muesli zonder tarwe erin zal niet zo snel bestaan denk ik ???
Zeker pulp zet ook goed aan!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:39

Waar je vooral op moet letten is de EWpa-waardes (energie) van brok en muesli. Die moet je zo hoog mogelijk zien te krijgen. Bij sportbrok en merriebrok is die vaak wat hoger dan bij basisbrok, maar het scheelt niet echt veel. Merriebrok en sportbrok schelen onderling vaak bijna niets.

Een mooi product wat betreft EWpa is Subli Omega 3-6-9 Mix. Dat heeft echt een hele hoge EWpa waarde, en daarmee kan je dus de dagelijkse energiewaarde van het voer flink opschroeven. Nadeel van dit product is dat er dextrose in zit. Mijn luchtzuiger kan daar niet tegen en daarom voer ik het zelf niet meer.

Een ander energierijk product is mais. Dat kun je dus ook erbij geven. Let er daarbij wel op dat onbehandelde mais wel energierijk is, maar dat de energie voor het paard moeilijk opneembaar is. Dan heb je er dus nog niet veel aan. Energie uit hele mais is het slechtst opneembaar, dan volgt gebroken mais, en dan maismeel. Het beste zijn maisvlokken, omdat die hydrothermisch ontsloten zijn (verhit geweest) en de energie dus goed beschikbaar is gemaakt. Ik ben echt fan van maisvlokken :). Ze zijn wel een stukje duurder dan maismeel, maar naar mijn idee wel echt beter. Verder blijft het natuurlijk gewoon mais, zonder rare toevoegingen, en dat vind ik wel zo prettig.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:40

pulp krijgt ze 2 kilo ongeweekt verdeeld over de hele dag, muesli zonder tarwe is inderdaad niet makkelijk te vinden,, eigenlijk zou fiberforce ideaal moeten zijn voor haar maar ik vrees dat ik haar hiermee ook niet dik zal krijgen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:42

Samy24, en die 2 kg pulp is niet genoeg om er gewicht bij te krijgen ? Krijgt ze wel genoeg hooi dan ?