[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:00

Hey,

Ik verzorg momenteel een manegepaardje die ik wil overkopen. Volgens mij is ze véél te dik, dus zou ze bij mij op dieet komen. Een tweetal jaar geleden is ze ook bevangen geweest. Het probleem is dat ze bij mij op weide met schuilstal zou komen... Ik zou ze enkele uurtjes met graasmasker op een groot stuk willen zetten en de rest van de dag een stukje rond haar schuilstal afzetten met onbeperkt hooi. Verder zou ik ze enkel een basiskorrel geven zodat ze haar vitamines binnenheeft. Ik vroeg me af of dit genoeg is (of net teveel) om af te vallen en wat jullie zouden aanraden.
Dit zijn enkele foto's van haar.

http://s34.photobucket.com/user/Thailie ... e/library/

Samblabla

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:16

Ik vindt haar niet dik, zolang ze genoeg beweging krijgt komt dat wel goed.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:24

Dat is het probleem, ze staat al zo goed als 2 jaar bijna 24/7 op stal. Enkel als ik er ben kan ze rondlopen in de piste of de weide. Een tijdje geleden hebben mensen haar opnieuw in het werk willen steken en ze toen overdaan en sedertdien mankt ze bijna altijd. Maar ze is toch wel te dik hoor. Je moet al redelijk hard duwen om haar ribben te voelen. Haar manenkam is ook hard (en ik dacht dat dat niet goed was, maar kan me vergissen).

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:33

Rijdt ze geen lessen met andere meiden? Oeioei, misschien als ze mankt eens een dierenarts laten komen? (Niet jij maar eigenaar ;) ) heb je misschien wat betere foto's van het zij aanzicht? Want zo schuin zie ik het niet zo goed. :)

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:55

Ze wordt al jaren niet meer in de lessen gereden. Eigenlijk niet meer sinds ik weggegaan heb op de manege in 2009... Enja, da: doordat ze niet meer in de lessen zit en in de verkoop zit komt er geen da meer. Tenzij ze bvb kolieken zou doen ofzo. Het manken beterd naarmate ze meer beweging heeft, maar ik kan niet elke dag naar de manege om ze buiten te laten. Als ze op weide komt staat ze dichter, dus dan heb ik ook meer tijd voor haar. Dan kan ik voor en na mn werk naar haar toe. Meer foto's van haar kan je eventueel op mn fb vinden. Mijn naam is Thailien Leflere.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:49

Als je echt interesse hebt en wilt kopen zou ik wel haar laten keuren.
Dan weet je gelijk wat ze mankeert maar igg vindt ik dat de manege er werk van moet maken, een paard dat mankt heeft recht op een dierenarts of die in de verkoop zit of niet.

Maar afvallen zonder genoeg beweging is bijna niet mogelijk. ;)

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 02:24

Welja, beweging krijgt ze (voorlopig veel te weinig) van mij als ik er ben. Daarom wil ik ze ook op weide zetten, dan staat ze voor mij dichter en kan ik er regelmatig mee stappen zodat ze haar beweging krijgt. Ze is 18 dus ze zou bij mij haar welverdiend pensioentje krijgen. Ze heeft jaren meegelopen in de lessen en het is nu wel genoeg geweest. Meer dan een stapritje als ze het aankan zal er ook niet meer mee gebeuren. Ik wil wel overwegen om als ze niet betert een ostheopaat erbij te halen en ze zal bij mij ook zeker op tijd bekapt worden (wat nu vaak iets te laat gebeurd). Maar haar laten keuren zal ik niet meer doen, en ik wil ook geen honderden euro's uitgeven aan foto's en dergelijke. En ik weet wel dat een paard geld kost, en dat zo'n dingen er allemaal bijkomen, maar voor een paard van die leeftijd waar ik helemaal geen ambitie mee heb, heb ik dat er (hoe cru het ook mag klinken) niet voor over... Moest ze echt chronisch pijn lijden wordt ze wel ingeslapen of gaat ze naar slacht.

Ik denk trouwens dat het grote probleem van het manken zit in het feit dat ze geen beweging krijgt, want het is voornamelijk stijfheid. En volgens dat ik weet is er toen ze bevangen was niet veel meer gebeurd dan ze op dieet zetten. Maar ik ben natuurlijk zelf geen da.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:11

Een vraagje, als je je paard wil laten afvallen. Hoe gestaag moet dit dan gaan...
Zou je bijv. iedere week wat moeten merken als je wekelijks de buikomvang opmeet?

Ik heb nu sinds 3 weken enkele veranderingen doorgevoerd. Meer beweging, andere muesli, minder krachtvoer en overgestapt van voordroog naar strengelig hooi maar in zijn buikomvang is hij nog niets veranderd. Hoe kan ik nu weten dat hij minder energie binnen krijgt dan hij verbrand? Ik hoop dat ik nu op de goede weg ben maar als hij niet afvalt zal ik natuurlijk nog iets moeten gaan aanpassen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:25

Geduld hebben en liever heel langzaam afvallen dan te snel.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:45

Ik zou de muesli helemaal weglaten en hoeveel krachtvoer krijgt je paard?
Maar ik zou er wel voor kiezen om het hooi dat je neemt ervoor te zorgen dat daar alle vitamines inzitten die een paard nodig heeft. Je merkt het niet na 1 week maar na meerdere weken pas. Maak ook iedere week foto's op dezelfde manier en vergelijk. :)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:50

De muesli kan ik helaas niet weglaten want hij krijg een supplement hieroverheen voor zijn artrose. Als hij deze niet krijgt dan heeft hij last. Het zijn ook maar 3 handjes per dag wat hij krijgt. Dit is overigens het enige krachtvoer wat hij krijgt. Het is muesli en nog een vitamine korrel erdoorheen. Hij heeft ook een zoutsteen ter beschikking.

Het hooi wat we hebben is goed hooi.

Oke dan gaan we gewoon op deze manier door en hebben we geduld.
Het enigste wat ik dan ook nog kan doen is minder ruwvoer geven maar hij krijgt al niet heel veel en daar krijg ik echt een naar gevoel bij als ik hem daar nog minder van ga geven. Hij moet wel wat krijgen om de hele dag op te teren...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:55

Muesli eventueel vervangen voor pavo care4life of subli dieetmix zijn beide heel laag in suiker en zetmeel, maar wel vitaminnen/mineralen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:58

Ik zou niet met ruwvoer gaan minderen, dat is juist het belangrijkste. :) goed ruwvoer en zo min mogelijk krachtvoer. :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 01:19

Ruwvoer minderen is inderdaad geen goed plan, ook heb ik altijd geleerd dat je echt na een week of vier pas veranderen in het uiterlijk gaat zien. Leuke tip; maak elke maand een simpele standfoto van je paard, sla deze in een speciaal mapje op je telefoon/computer op en dan kan je aan het eind v/h jaar heel leuk overzichtje over hoe je paard is verandert :)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:12

Dat van de foto is een goed idee! Ga ik zeker doen :)
Ja ik had geen idee hoe snel of langszaam je hier verandering in ziet. Vandaar mijn vraag. Dan is het niet gek dat ik qua buikomvang nog geen verschil zie.

Nu hopen op wat langer licht savonds en beter weer dan kunnen we weer wat vaker en langere ritten rijden. Weg met de vetjes! :P

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:07

Bella vandaag voor het rijden:
Afbeelding

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:48

Ik vind Bella er best goed uit zien. Van de foto lijkt ze goed op gewicht.

Graag hoor ik ook wat jullie van mijn tinker kruising vinden.
Ze is bijna drie en als ze wat doet is het even heen en weer rennen in de bak of wat vrijheidsdressuur.

Mijn monster vorig jaar winter
Afbeelding

Vorig jaar zomer
Afbeelding

Paar weken geleden
Afbeelding

Excuses voor het zadel op de laatste foto. Ik heb geen duidelijke standfoto..
Zelf vind ik haar voor niet aan het werk en een tinker bouw hebben op foto 1 het mooist in conditie.
Qua voer krijgt ze twee keer een handje muesli en flink wat ruwvoer per dag.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:41

Ik vind Bella er ook goed uitzien. Iets meer bespiering zou wel goed zijn voor haar.

Voor een bijna 3 jarige vind ik haar prima hoor Eline, ze heeft wel wat een buikje maar dat komt vanzelf goed als ze aan het werk mag.

Hier was de zadelmaker langs geweest en die constateerde dat Story al aardig afgevallen was in 6 weken tijd. Hij was qua omvang 4cm kwijt en zelfs al een boommaat kleiner :D

We gaan lekker zo door op deze weg.
Vooral de vele beweging lijkt hem goed te doen :)
Vanavond mag hij weer lekker lopen naast de fiets.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:30

Story schreef:
Ik vind Bella er ook goed uitzien. Iets meer bespiering zou wel goed zijn voor haar.

Klopt ze moet zeker meer bespiering krijgen. Alleen met de vele buitenritten lukt dat niet goed. Dus deze zomer wil ik met haar gaan lessen, in de hoop zo ook meer bespiering te krijgen.

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:30

Kleine discussie gehad: Mijn pony is te dik dus krijgt hij iets minder hooi dan de andere paarden op stal + iets minder brok. Nu vind ik minder hooi/voordroog geven aan een paard dat te dik is nogal raar.
Ik heb liever dat hij heel de dag aan hooi/voordroog kan knabbelen dan dat hij zijn stro op eet.
Wat denken jullie?
En wat is dan het beste hooi of voordroog.
Sorry heb het topic niet doorlezen voor het geval het antwoord al ergens zou staan.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:33

Is hooi in een slowfeeder geen mooie tussenoplossing? Ik heb netten van bij de Paardendrogist, met extra kleine mazen, en dan kunnen ze heel wat langer knabbelen, maar kan je toch iets minder geven :)

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:48

mijn pony heeft een hooinet, had ik er misschien moeten bijzetten, maar t word niet altijd helemaal gevuld of de helft van de tijd word het ook niet gebruikt.
even wat achtergrond:
pony staat op de manege en is dagelijks bezig, het hangt er ook van af hoeveel voer hij krijgt wie er voert :s
dus ben waarschijnlijk van plan zelf voer klaar te zetten.
zodat ik zelf kan bepalen welk voer hij krijgt en hoeveel.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:33

Ik wordt altijd flauw van mensen en kinderen die ongevraagd je pony volstoppen. Van de week ook weer iemand met een rugzak vol aan het hek van de wei. Ga lekker naar de kinderboerderij! Hebben jullie daar ook last van?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:18

carineken schreef:
Kleine discussie gehad: Mijn pony is te dik dus krijgt hij iets minder hooi dan de andere paarden op stal + iets minder brok. Nu vind ik minder hooi/voordroog geven aan een paard dat te dik is nogal raar.
Ik heb liever dat hij heel de dag aan hooi/voordroog kan knabbelen dan dat hij zijn stro op eet.
Wat denken jullie?
En wat is dan het beste hooi of voordroog.
Sorry heb het topic niet doorlezen voor het geval het antwoord al ergens zou staan.

Over het algemeen (of gemiddeld) is hooi wat minder rijk dan voordroog en is daarom geschikter voor paarden die moeten afvallen. Daarnaast blijk hooi ook beter te zijn voor het verteringssysteem van het paard. Het verstoort minder de darmflora dan voordroog (http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... aardenvoer) en hooi bevat meer prik waardoor de darmen gestimuleerd worden hun werk goed te doen.

Stro eten is echt geen probleem en scheelt juist veel calorieën! Je moet met stro alleen wel heel verstandig om gaan! Minder ruwvoer betekend ook minder vitaminen en mineralen, die moet je wel op een gezonde manier aanvullen. Hier staat een interessant stukje: http://www.fibra-paardenvoeders.nl/content/105-afvallen

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:10

Lange tijd geen reacties meer hier, graag jullie mening over Dublin weer.

Op dit moment ben ik zeer tevreden over zijn gewicht, wel heeft hij nog een beetje een buik en is hij wat ronder dan toen ik hem kreeg. Hij is ook wel in de tussentijd heel erg veranderd qua bespiering, en ik vind hem er nu mooier uit zien dan toen ik hem kocht. Toen liep hij niet heel veel dus hij had ook niet heel erg veel bespiering.

Dit was toen ik hem kreeg:
Afbeelding

En dit is nu:
Afbeelding

Hij is nu wel ronder, maar naar mijn mening is hij op de eerste foto een beetje uit verhouding.
Hij eet op dit moment 200g Hesta Mix light energy en 10/20g Microvital, beide van st. Hippolyt. Hij krijgt ook kuil en kan overdag en 's nachts bijna altijd eten, hij krijgt nu ook heel regelmatig beweging.

Ik ben erg benieuwd wat jullie van hem vinden!