Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:35

koeke schreef:
Pally schreef:
Ik voerde ook de Car4life, totdat ik er op geattendeerd werd dat de verhouding fosfor/calcium behoorlijk scheef is.
Wat heeft dit voor gevolgen en hoe lossen jullie dat op?

Weet jij de kalk fosfor verhouding van je ruwvoer?

Nee ik sta op een pensionstal en het ruwvoer is niet van constante kwaliteit.
Wel voer ik er nog de vitaminekorrel van Pavo bij.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:03

Pally schreef:
koeke schreef:
Ik voerde ook de Car4life, totdat ik er op geattendeerd werd dat de verhouding fosfor/calcium behoorlijk scheef is.
Wat heeft dit voor gevolgen en hoe lossen jullie dat op?

Weet jij de kalk fosfor verhouding van je ruwvoer?

Optimale verhouding is 2:1 , in Care4Life is de verhouding 3.25:1 . Eerlijk gezegt vind ik dat nog niet zo heel schokkend. Zodra de verhouding de andere kant op gaat (meer fosfor dan calcium moet je je echt zorgen gaan maken)
op zich is die verhouding wel te verklaren doordat er geen granen in Care4life zitten.
In granen is de calcium fosfor verhouding namelijk bijna omgekeerd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:06

je zou er een handje zemelen doorheen kunnen doen...

koeke

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:00

Ca/P in voordroog is gemiddeld 1,4 volgens Blgg. Dus teveel Ca zul je waarschijnlijk niet hebben, maar zonder ruwvoeranalyse blijft het koffiedik kijken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:40

Even een vraagje voor de gebruikers hier: Hebben jullie ook gehad dat jullie paard(en) dikke benen kreeg van het voer?

Ik had vorige week een zak gekocht, 2 dagen gevoerd en beide paarden stonden met dikke benen, ik dacht bijna aan einschuss, zulke olifantenpoten hadden ze. De ene allebei achter, de andere 1 voor en 1 achter. Daarna niet meer gevoerd en het nam in de dagen daarna weer langzaamaan af na afspuiten en stappen.

Eerst twijfelde ik of het van het gras kon komen, want ze stonden ook pas 2 weken 24/7 op het gras, maar dan hadden ze eerder een reactie moeten krijgen lijkt me? Daarna dacht ik misschien de warmte, maar na de warmte van zondag en gisteren waren hun benen toch gewoon dun.

Nu wil ik de proef op de som nemen en over een week bijvoorbeeld weer gaan voeren en kijken of het weer gebeurd. En als het gebeurd, is het dan een reden om te stoppen dit te voeren, of is het een reactie van het lichaam op het afvoeren van afvalstoffen door alle kruiden en probiotica die erin zit?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:46

Eigenlijk nog niet gemerkt dat die van mij er dikke benen van zou krijgen, maar hij krijg het maar 2x per week of zo.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:52

Hier geen last van dikke benen...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:07

Mijn paard heeft geen last gekregen van dikke benen door de Care4Life.
Hebben ze veel gras tot hun beschikking? Want nu met het warme weer zit er veel suikers in.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:07

Hier ook geen dikke benen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:08

Mijn merrie heeft ook geen dikke benen gehad van Care4Life.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:10

Nee, alleen maar positiviteit hier (op de prijs na dan...)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:13

Ethelate schreef:
Hebben ze veel gras tot hun beschikking? Want nu met het warme weer zit er veel suikers in.

Nee, dat valt wel mee, ze lopen momenteel op een afgezet stuk van zo'n 40x40m wat ze eerst kort eten voordat ze er weer een strook extra bij krijgen. Ze staan inmiddels al een tijdje op dat stuk, maar sinds 2 weken pas 24/7 en het is dus al wat verder afgegraasd, dus ik zou dan al eerder een reactie van dikke benen verwacht hebben eigenlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:17

Maar volgens mij is juist kort gras gevaarlijker dan lang gras, want hij zou meer gestrest zijn zeker met deze droogte.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:06

Dat weet ik, maar er is een verschil tussen kort en kort. Het gras wat er nu nog staat varieert van 10-20 cm lengte, grof en stengelig. Dus dat is geen kort, gestresst gras.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:35

Hier ook geen dikke benen. Net weer 2 zakken gehaald. Enige minpuntje is nog steeds de prijs...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:47

hier ook geen dikke benen

komt het niet door de warmte?

dalawestern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:55

Hier met 3 paarden ook geen dikke benen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:55

Nouvel schreef:
hier ook geen dikke benen

komt het niet door de warmte?

Daar had ik dus ook aan gedacht, maar de laatste 3 dagen is het veel warmer dan vorige week, en nu is er niets aan de hand.
Ik ga het gewoon volgende week nog eens proberen om te zien of er weer een reactie komt.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:50

Bij Taar werkt het juist positief op haar stalbenen. Ze krijgt ca. 1/2 voerschep Care4life per dag, gemengd door haar sportbrok. En Jibbel, jij kan je vast wel herinneren dat Taar snel opgelopen benen heeft..... Haar achterbenen zijn nu vrij droog. Knuffel voor Yme en San!!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:40

Excuses als ik erover heen heb gelezen in dit topic (heb paar blz. terug gelezen) maar zijn er hier ook mensen die dit voer als enige voer geven aan een paard wat best heel flink in training staat? Hoe bevalt dat en heeft je paard hier genoeg aan?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:46

Kun je toelichten wat 'flink in training' precies is? Merk je dat je paard energie/pit te kort komt?

Ik geef na fikse arbeid wel wat extra's, maar de uiteindelijke hoeveelheid krachtvoer blijft dan alsnog onder de voerschep per keer.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:53

Mijn pony traint op Z dressuur niveau. Voor mijn pony een hoog niveau, ze heeft een oude blessure en moet echt haar best hiervoor doen. Pony is snel te dik, reageert op suikers en kan ook snel heet zijn.
Ik heb eerst altijd marstall vito gevoerd en daarna Mijten quattro. Beide voeders staan goed bekend om lage suikers/zetmeel. Maar ik merkte dat mijn pony hier niet genoeg meer aan had.
Daarna heb ik een paar 'sportmuesli 's' gevoerd. Qua herstel na training en hoe ze eruit zag (vacht, hoeven e.d.) zag ik een verschil. Wat dat betreft deed ze het op de sportmuesli beter. Maar in deze muesli's zitten vaak veel meer suikers en hier reageert mijn pony op door dikke benen en bultjes te krijgen. Dit zag ik dan ook weer terug toen ik de sportmuesli's voerde.
Vandaar mijn vraag hierboven :D

edit: vanwege het snel dik zijn en reageren op suikers wil ik ook niet teveel olie voeren.
Laatst bijgewerkt door Def op 30-07-13 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:55

Ik denk dat het best wel kan als je maar voldoende goed ruwvoer bijgeeft.
Ik zou het gewoon eens uitproberen!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:57

Lotto schreef:
Ik lees verschillende gevallen van slokdarmverstopping door de C4L. Een paard is er echt heel erg ziek van geweest, zelfs een week op een kliniek gestaan. Dierenarts raad af om nog C4L te voeren...
Ik vind het zorgwekkend, dacht eerst toeval, maar heb nu al 4 gevallen gehoord, kan bijna geen toeval meer zijn...Zijn hier op Bokt ook al gevallen bekend?

ja, hier zoals al eerder in dit topic vermeld ook een geval van slokdarmverstopping bij mijn vierjarige. Nog nooit problemen gehad hiervoor, drie dagen Care4Death gevoerd, tweede dag hoorde ik haar al een keer flink verslikken, derde dag haalde ik haar direct na het eten met een goede slokdarmverstopping uit stal. Veearts er nog bij, paard gesondeerd en de prop eruit geduwd. Advies van de veearts gekregen dit absoluut niet meer te voeren. Was een erg duur gekregen proefzak.....

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:58

Nouvel schreef:
Ik denk dat het best wel kan als je maar voldoende goed ruwvoer bijgeeft.
Ik zou het gewoon eens uitproberen!

Ruwvoer krijgt ze genoeg. Maar dit kreeg ze altijd al genoeg en toch merkte ik verschil in sportmuesli en de andere muesli.
Ik kan het sowieso uitproberen natuurlijk, maar ben wel benieuwd of er ook mensen zijn die ervaring hebben met een dergelijke situatie :j