Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:29

Da's een ander dan ik dacht. Die kende ik nog niet. Lijkt me een gezonde aanvulling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:30

die kruidenmixen heb ik allemaal wel eens gevoerd,fijn spul als aanvulling.
pony vond het ook enorm lekker!
maar of het echt alle vitaminen en mineralen behoefte dekt,betwijfel ik.
dan kan je beter een compleet supplement voeren,mocht je dat willen.

maar als extraatje....helemaal prima toch?
die olie ook,volgens mij kan je dat vrijwel overal doorheen voeren.

EllaBellaah

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:56

Oke dan ga ik in ieder geval eens die olie aanschaffen :) Wat is dan wel een supplement wat alle behoeftes dekt? Moet ik dan inderdaad meteen aan de marstall-muesli's denken? Bij het bedrijf waar ik mijn voer haal hebben ze dat niet, dus dat zal lastig worden...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:18

EllaBellaah schreef:
Oke dan ga ik in ieder geval eens die olie aanschaffen :) Wat is dan wel een supplement wat alle behoeftes dekt? Moet ik dan inderdaad meteen aan de marstall-muesli's denken? Bij het bedrijf waar ik mijn voer haal hebben ze dat niet, dus dat zal lastig worden...

Je kunt tegenwoordig ook bestellen op de site van Marstall. En wie weet zit er wel een dealer in je buurt?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:24

Nu lees ik ook de andere posts van EllaBellaah. Ik kan me niet voorstellen dat het paard van een kwart schep brok en een paar handjes muesli stresserig wordt, maar misschien kreeg hij eerder ander of meer voer waardoor je tot deze conclusie kwam?
Wil je je paard een goed voer geven dan kan ik je de Marstall Optimaal aanraden. Dan zou ik tevens stoppen met de brokken en de andere muesli. Je geeft je paard dan alles wat hij nodig heeft en weet dat hij eerlijk voer krijgt. Zeker bij Friesen is het goed oppassen met te veel suikers, omdat ze gevoelig zijn voor eczeem en mok. Natuurlijk zit er in de Optimaal zetmeel= suiker, maar je hoeft er weinig van te voeren om toch in de behoeften te voorzien. Daardoor verbrandt hij de zetmeel en is het geen ballast.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:58

Kruiden ( zoals die Natuurmix van de Paardendrogist) bevatten veel suikers, veel meer dan bv gewoon gras.
Ik denk dat als je wel wilt voorzien in wat extra, je beter naar Subli Dieetmix kan kijken ( 12% suiker+zetmeel).

Verder is er uiteraard Dodson&Horrell, Safe & Sound (10%), Spillers Happy Hoof (8,5%) en Winergy Equilibrium ( 7,5%) maar deze drie ruwvoermixen zijn niet overal makkelijk verkrijgbaar.

Als je het er voor over hebt zou je je hooi moeten laten testen in Duitsland of Engeland - naast het mineralenpakket kunnen ze daar ook testen hoeveel ESC (suikers) en Zetmeel in je hooi zit. En als je die gegevens weet, kun je een supplement recept op maat laten maken door Sandra Wedman van Heliqs.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:43

Ik weet niet precies wat hij bij de vorige eigenaar kreeg, toen ik hem verzorgde kreeg hij nog een schep biks en 3kwart muesli ofzo... Haha ik heb het nog op een briefje staan, was bang dat ik alles door elkaar zou halen omdat ik meerdere paarden daar op stal verzorgde :+ Welke biks en muesli hij kreeg durf ik niet te zeggen.
Zelf heb ik een aantal muesli's geprobeert (ik heb hem sinds juli) onder andere van hippostar, 'speciaal' voor paarden die snel nerveus zijn en last hebben van stress, ik merkte niet dat dit nou zo goed werkte. Nu heb ik natural balance van havens, als hij de ene dag geen muesli er bij krijgt en de andere dag wel merk ik die dagen niet dat hij drukker is dan wanneer hij geen muesli op heeft, dus dat is voor mij wel een positief effect. Sinds ik hem heb krijgt hij al basisbrok van havens, volgens mij heet dat basis-sportbrok? In ieder geval die blauw/witte zak.

@Jannepauli: Is het dan niet zo dat de suikers die uit kruiden komen beter zijn dan bijvoorbeeld melasse? Een geheel suikervrij voedingsschema lijkt mij namelijk eigenlijk niet mogelijk aangezien ook paarden suikers nodig hebben?
Hooi laten testen is eigenlijk vrijwel onmogelijk omdat wij niet altijd hetzelfde hebben staan, dat zou betekenen dat ik het regelmatig zou moeten testen om te kijken wat er allemaal in zit.

Nou heb ik even zitten kijken op de site van marstall, maar ook daar loop ik vast. Ze hebben zoveel verschillende soorten dat ik er niet uit kan halen welke het beste is. Valt hij dan onder de paarden die recreatief worden gehouden, of lichte arbeid moeten verrichten? Ik zie dat ze ook supplementen verkopen, wat is daar dan het voordeel van ten opzichte van de volledige muesli's die ze verkopen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:35

Marstall verkoopt inderdaad heel veel soorten muesli, voor elk wat wils. Maar ik zou jouw paard de Optimaal aanraden. Juist omdat dit voer zeer geschikt is voor dit soort paarden en omdat hij nog niet zwaar in de arbeid staat.
Supplementen zijn supplementen en is geen voer. Soms is het nodig om een paard een supplement bij te voeren, maar als je een goed voer hebt en een gezond paard en je voert het juiste voer wat bij paard en de te verrichten arbeid past is een supplement zelden nodig.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:38

Je zou kunnen kijken naar de brokken van Voergezond, of Marstall Vito of Faser light.
Marstall Force is een vit/min korrel die voorziet in de dagelijke behoefte aan vit/min, een compleet supplement dus, waar je weinig van hoeft te voeren.
Je zou natuurlijk de Marstall force kunnen geven met een handje lucerne/grasmix en 'n scheut olie, dan voer je geen krachtvoer meer.
De lucerne/grasmix om de olie 'op te vangen', want als je alleen olie en force geeft vrees ik dat de brokjes gaan drijven. :+

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:43

Marstall Vito is in principe bedoelt voor paarden met een stofwisselingsziekte en daar heeft het paard van Ellabellaa geen last van. De faser light zou kunnen, maar geeft waarschijnlijk te kort energie voor zo'n jong paard wat nu in opleiding gaat. Vandaar mijn keuze voor de Optimaal. De Force kan, maar ik ben er zelf geen voorstander van om een paard in de groei en aan de arbeid geen voer te geven. :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:51

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:02

Ja, inderdaad de Optimaal. De Complete zou kunnen, maar daar zit haver in en als jouw paard al snel heet wordt is dat misschien geen goed idee. Hoewel ook niet ieder paard reageert op haver. De Havervrij kan ook, maar dan moet je meer voeren om aan dezelfde hoeveelheid vitaminen en mineralen te komen en jouw paard staat nog niet vol in het werk en hoeft ook nog niet zoveel voer te hebben om aan voldoende energie te kunnen komen. Met andere woorden de hoeveelheid havervrij die je zou moeten voeren om aan de benodigde vitaminen te komen werkt hij er niet uit, waardoor je misschien eerder last gaat krijgen van exzeem en mok, waar Friezen nogals gevoelig voor zijn. Dit zelfde verhaal geldt voor de Complete. Het zijn beiden prima voeders, maar voor jouw paard is de Optimaal het meest geschikt. Als blijkt dat jouw paard meer energie kan gebruiken kun je inderdaad naar de Complete of de Havervrij gaan kijken, maar het zou ook best zo kunnen zijn dat hij het zijn hele ( werkzame) leven prima doet op de Optimaal.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:15

Ohja nog een vraagje :+ Heeft niet zoveel met het natuurlijke voeren, maar nu we het toch over zijn voedingsschema hebben. Ergens in mei gaan de paarden weer 24/7 het land op (nu alleen nog overdag), waar de hoognodige vliegen en mugjes ook weer bij komen kijken, een aantal mensen bij mij op stal voert knoflookpoeder/snippers bij in de zomer maanden. De meeste zijn daar nu net mee begonnen en aan het eind van de zomer stoppen ze hier weer mee, veel zijn hier tevreden over. Ik heb begrepen dat er echt heel veel mensen zijn die dit bijvoeren in de zomer maanden, maar ik heb ook weer gelezen dat knoflook absoluut niet goed is voor paarden? Kan het kwaad om dit alleen in de zomer maanden te voeren en verder niet meer?
Neuhh hij heeft niet zoveel extra energie nodig hoor :+ Hij heeft van zichzelf best energie en ik wil ook niet dat hij door zijn voeding gaat stuiteren. Hoeveel zou ik hem dan ongeveer per dag moeten geven? Het gaat meestal om een x aantal kilo paard waar dan zoveel gram voer bij komt kijken, maar ik weet niet precies hoeveel hij weegt. Het zal rond de 600 kilo zijn..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:18

Knoflook een periode geven is niet erg maar heel lang achter elkaar is wel slecht. Volgens mij voor de nieren?
Ik gaf altijd knoflookolie van de paardendrogist staat precies op hoeveel pompjes.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:15

Knoflook kan geen kwaad, maar zoals met alles...overdaad schaadt. Een teentje knoflook op zo'n heel paardenlijf richt echt geen kwaad aan.
Je kunt natuurlijk kiezen voor knoflooksnipprs, olie of poeder, maar het is vrij duur of in een verdunning dat het enkel nog helpt om de portomonnee van de verkoper te spekken. Waarom geen verse knoflook nemen? Even een teentje in stukjes snijden en je bent lekker goedkoop uit. En vers werkt het beste.

En over de hoeveelheid te voeren Optimaal: 750 gram per dag verdeeld over twee voerbeurten is voldoende voor jouw paard als hij werkt op vrije dagen zou je 500 gram kunnen voeren. Een literschep ( de gemiddelde voerschep) staat gelijk aan 450 gram

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:41

Ik heb inderdaad die emmers knoflook snippers en poeder gezien, hier zit verder dus geen verschil in? Dan ga ik nu gewoon even knoflook poeder en omega-olie bestellen en dan na het zomerseizoen gaat het knoflookpoeder/snippers weer de kast in :) Verse knoflook is inderdaad ook een idee, maar ik denk dat meer paarden dat toch minder lekker zullen vinden dan de poeder of snippers vanwege de sterke smaap, of zit ik hier naast?
Het probleem is dat de paarden 1 keer per dag gevoerd worden door ons zelf, dan zou ik dus eigenlijk 's ochtends nog een keer op m'n fietsie op en neer moeten voordat ik naar school ga om nog te kunnen voeren, maar dat gaat niet lukken. Dan zou ik dus, als ik het goed bereken :+ Maar 20 dagen doen met 1 zak, dat is dus ook niet al te goedkoop aangezien ik nu zo'n 6 weken met een zak doe....

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:48

Prijsverschil is niet altijd navenant aan kwaliteitsverschil, maar ik weet wel heel zeker dat je kwalitatief een stuk beter gaat voeren dan dat je nu doet. En je paard heeft wat probleempjes..als die nu eens op te lossen zijn met goed voer? Scheelt je uiteindelijk een hoop andere kosten.
En wat de knoflook betreft...ik heb een paard gehad die als ze alleen al knoflook rook ( ook gedroogd) haar mond niet aan het voer zette. Een ander paard daarentegen kon als hij de kans kreeg zo een rauw bolletje knoflook naar binnen werken. Hij keek sneu als er geen verse knoflook op het menu stond. Dus geen idee hoe jouw paard er op zou reageren. Persoonljk zou ik, als je toch op je portomonnee wilt letten, eerst proberen of hij rauw eet.
En over twee maal voeren: misschien kun je voer klaar zetten voor de ochtend en dat iemand anders het geeft? Krijgt hij nu ook maar 1 keer per dag zijn krachtvoer? Het is altijd beter om het minimaal in twee porties te verdelen.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:36

Als je knoflook langere tijd voert kan dat bloedarmoede tot gevolg hebben. Verder kan de lichaamsgeur van het paard door knoflook veranderen. Maar net als bij mensen, sommigen kunnen rustig een teentje knoflook eten en hebben geen last van een vervelende lichaamsgeur, anderen enorm. Verder is voor zover ik weet nooit bewezen dat die lichaamsgeur het ongedierte afschrikt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:09

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet gemerkt heb dat vliegen en muggen weg blijven bij de lucht van knoflook. En of de gedroogde knoflook en knoflookolie nog zo'n lucht afgeeft dat de vliegen het ruiken? Ik betwijfel het.
Maar er zijn veel mensen die het wel willen geven....vind ik ook prima.
Ik gaf het mijn paard omdat hij het lekker vond, en dan ook niet dagelijks.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:30

Tegen vlooien werkt knoflook wel :) Ik heb een knoflook olie gemaakt met wat etherische oliën en doe om de dag een druppel in de nek van de honden..Wij hebben hier door de boererijkatten echt verschrikkelijk last van vlooien en na alles geprobeerd te hebben eindelijk geen vlooi meer te bekennen..Misschien zelf een vliegenspray maken met knoflookolie?Ik ga het wel proberen van de zomer,want inwendig geven zie ik niet zo zitten..

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:30

Zo, ik heb de afgelopen tijd het HELE topic doorgeworsteld. Vanaf medio mei ben ik baas over het voer dat mijn paard krijgt. Mijn paard is een KWPN merrie van 162 groot. Ze is heel gevoelig voor suikers (volgens de osteopaat en de kliniek in moerbeke) en wordt al dik van het kijken naar voer. Ze zit duidelijk periodes minder goed in haar vel. Deels heeft dit een puur medische oorzaak, maar volgens Moerbeke komt het ook door een teveel aan suikers waardoor ze over haar hele lijf wat verzuurd en zich niet fit voelt. In de omgang is het een wat drukke, nijdige en gespannen merrie. Ik hoop dat een ander voerbeleid daar ook verandering in gaat brengen.
Momenteel werken we 4 dagen aan de hand (lichte arbeid) en staat ze plm 6 uur op een schrale wei. Ze krijgt 1 keer daags een grote berg (voordroog)kuil van wisselende kwaliteit en 2 keer een halve kg basisbrok. Ik voer haar zelf max 1 voerpeen per dag bij.

Op de nieuwe stal gaat ze 3 keer daags hooi krijgen en staat ze zo'n 10 uur op een iets vollere weide. Ik denk dat ze hier voldoende energie uit gaat halen. Op advies van mijn juf (die een opeiding doet op gebied van paardenvoeding) ga ik er wel wat supplementen bijgeven. Ik heb gekozen voor de Gemuse krauter Mineralien van Hippolyt, magnesiumcitraat en wat lijnzaadvlokken die ik meng met wat luzerne zonder melasse. Zo heeft mijn paard toch het idee mee te eten met de rest van stal. Na het werk ga ik haar wat Grun Mash van Agrobs geven met een shot chevivit vitamine e. Als aanvulling op dit rantsoen heeft mijn juf me ook geadviseerd een zoetblok van paardnatuurlijk op te hangen, deze is ook besteld.

Zie ik nog iets over het hoofd? Heeft iemand tips waar ik in West Brabant in 1 x kan slagen voor zowel de melassevrije luzerne, agrobs mash en de lijnzaadvlokken of -brokken?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:47

Hmm nouja, dat knoflook poeder laat ik maar voor wat het is, hoor er zoveel gemengde dingen over dat ik niet weet of het wel zo nuttig is. Ik heb in ieder geval wel de omega olie besteld :)

Hij krijgt normaal gesproken zijn biks in 1 portie, aangezien dat zo weinig is weet ik niet zo goed of het wel nut heeft om het op te delen in meerdere porties, dan zou hij 10 brokjes per portie krijgen ofzo. Daarnaast is de boer niet zo heel consequent in het voeren, ik hoorde gisteren ook dat ze schijnbaar van hem 's avonds ook geen hooi meer krijgen, dus dat wij eind van de middag als ze binnen komen maar het dubbele er in moeten gooien.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:39

pleiada schreef:
Tegen vlooien werkt knoflook wel :) Ik heb een knoflook olie gemaakt met wat etherische oliën en doe om de dag een druppel in de nek van de honden..Wij hebben hier door de boererijkatten echt verschrikkelijk last van vlooien en na alles geprobeerd te hebben eindelijk geen vlooi meer te bekennen..Misschien zelf een vliegenspray maken met knoflookolie?Ik ga het wel proberen van de zomer,want inwendig geven zie ik niet zo zitten..

Dat is een hele goeie tip van die druppels in de nek! Welke etherische oliën gebuik je dan? Ik wil hem uitproberen. Die vlooiendruppels die ik nu in de nek doe is puur gif en stinkt...en zijn onwijs duur <<)
Of het werkt om het te sprayen bij paarden weet ik niet, ik zou dan geen oplossing in olie maken. Dat wordt een vies plakkerig gedoe denk ik.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:46

Mrijn, ik heb ooit iemand als klant gehad die ook zo'n merrie had. Snel nijdig en uit humeur. Dit paard is toen overgezet op Marstall Optimaal en de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Dit paard kreeg 1 schep voer ( 450 gram) en deed het er top op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:12

mirim schreef:
pleiada schreef:

Dat is een hele goeie tip van die druppels in de nek! Welke etherische oliën gebuik je dan? Ik wil hem uitproberen. Die vlooiendruppels die ik nu in de nek doe is puur gif en stinkt...en zijn onwijs duur <<)

Of knoflook nou zo'n goed idee is om bij katten in de nek te druppelen ( idem etherische olieën) zou ik niet durven beweren.
In onderstaande link lees je meer!
http://www.weetjesoverkatten.nl/knoflook.htm

Bepaalde stoffen, zoals bv ook Teatree, zijn erg schadelijk voor katten. Zelfs uitwendig gebruik kan desastreuze gevolgen hebben omdat de stoffen door de huid opgenomen worden.
Als paarden te veel knoflook gevoerd krijgen bestaat de kans op de ziekte Heinz-body-Anemia, kort door de bocht gezegd raken de rode bloedcellen beschadigd en dat kan ernstige ziekte of zelfs dood ten gevolg hebben. Dan moet je er wel veel van geven maar aangezien de werking van knoflook als anti-vliegenmiddel niet bewezen is, zou ik het maar laten staan.