[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:20

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Samy24

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:41

dus het heeft juist dezelfde werking?
Dan ga ik toch overschakelen op de speedibeet, thuis klaarmaken en als ik op stal toekom is het klaar handig !

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:35

Bij een schrale 21-jarige heb ik goed resultaat geboekt met seniores priores. Elke dag een voerschep vol weken in ruim water. Wordt een behoorlijke hoeveelheid. Daarnaast ruim voordroog en totaal 3/4 sportbrok. Paard is in 3 maanden weer prachtig vol en rond geworden. Heeft een goede energie en werklust, zonder te heet te worden en begint zelfs weer spieren op te bouwen ( wordt nog getraind).

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:44

misschien een hele domme vraag maar verkopen ze seniores priores enkel in Nederland?µ
Ik hoor er zoveel positief van maar hier in Belgie niet te vinden :(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:22

Samy24 schreef:
misschien een hele domme vraag maar verkopen ze seniores priores enkel in Nederland?µ
Ik hoor er zoveel positief van maar hier in Belgie niet te vinden :(

Dat zou best kunnen idd, ze verkopen het bij boerenbond en welkoop winkels. Ik weet niet of die er in Belgie zijn ? Kijk anders eens op de site van Subli, daar staan vast ook verkoopadressen op.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:33

Ik heb er in België ook naar gezocht vorig jaar, maar niet gevonden. Als je niet ver van de grens woont, kan je kijken in Nederlandse grenssteden?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:37

Is Masters wel te verkrijgen in Belgie ? Die hebben een vergelijkbaar product = seniorenbrok. Dit moet je ook laten weken en wordt dan dus een slobber.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:59

Masters ook nog niet tegengekomen,, helaas woon ik meer richting brussel..
Nederland is natuurlijk ook niet zo heel ver weg, misschien maak ik er een weekendje weg van :)

Of ik vraag het aan mijn baas, die komt elke dag ven Breda naar Brussel :p

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:21

Ik heb hier een tijd geleden ook advies gevraagd om mijn 19-jarige merrie weer op gewicht te krijgen.
Toen zag ze er zo uit:
Afbeelding

Uiteindelijk zijn we van stal verhuisd en na vier maanden ziet ze er nu super uit. Heb niet een al te beste na foto. Dus heb maar een rijfoto gepakt.
Geen uitstekende heupbotten meer, ribben alleen zichtbaar in draf en galop en het belangrijkste van alles: Bespiering.
Ondanks dat ze al weer bijna 20 is, ziet ze er nu weer fantastisch uit.
Afbeelding

Ze krijgt nu een halve schep havens sportbrok op een dag en erg veel, goede kwaliteit hooi.
Het lag dus gelukkig niet aan mijn paard dat ze dun was, maar aan het voer dat ze vroeger heeft gehad. Al helpt het denk ik ook wel dat ze dit jaar lekker een dekentje op heeft gekregen in plaats van bloot staan de hele winter door.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:35

Mag ik me ook melden hier?
Ik lees straks bij om te kijken of ik aan dingen wat heb dien hier staan maar zal me zelf even voorstellen,
Ik ben manon ben 22 jaar oid
Woon in hengelo gld
Heb een merrie en een jaarling van haar
En een nmprs paardje 3/4 emerikaans.

Nu heb ik het volgende probleem die mini word in april 5 heb hem van veulen af aan hij was 5 maanden oud toen ik hem ophaalde
Nooit problemen met hem gehad tot kort geleden
Hij stond op een pensioen stal wegens omstandigheden daar heeft hij rainrot gekregen
Ik woonde 1 uur van hem vandaan heb hem meteen naar huis gehaald toen dat kon,
Hij was heel mager toen ik hem ophaalde.
Hij staat nu een maand thuis rainrot is bijna weg maar ik krijg hem bijna niet dikker hij eet 3 kilo hooi per dag en staat op het land
Krijgt 3/4 schep muslie per dag mischien iets anders gaan voeren?

Dankjewel en hopelijk kan ik hier informatie vinden en hebben jullie tips waar ik wat mee kan

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:21

Oei, drie kilo hooi is niet veel! Een paard moet minimaal 1% van zijn lichaamsgewicht in droge stof binnenkrijgen, hooi is 80 tot 85% droge stof. Je paardje zal wel niet zo zwaar zijn aangezien het een mini is, maar als ik jou was zou ik hem onbeperkt hooi geven als je hier de mogelijkheid voor hebt, dan staan ze lekker de hele dag door te eten (wat met drie kilo zeker niet zo is) en daar knapt 'ie zeker weten van op!
Zo 'veel' muesli is ook niet nodig denk ik, je paardje is niet aan het werk en erg klein. Als ik jou was zou ik opzoek gaan met voer waar veel vet (maar weinig suiker en zetmeel!) in zit, of iets in de richting van seniorenslobber. Over de bietenpulp van Pavo hoor ik ook erg goede verhalen, maar hier ben ik zelf niet bekend mee.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:21

Piekosjj bedankt voor je bericht
Maar dit is voor hem onbeperkt hij heeft hele dag hooi liggen, hij staat ook nog op het land met gras en elke keer als ik voer heeft hij nog liggen,
Hij weegt nu 150 kilo ongeveer dus dan krijgt die 2% van zijn droge stof binnen
En dan ex gras
Pavo speedybeet eet die niet geen een paard bij mij

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:45

Oke, dat klinkt dan goed ja. Mijn paarden vreten met z'n drieen (2 kleine pony's, 1 van 1.45) 2 balen hooi op in 1 dag, dus dan klinkt drie kilo zo weinig.
Wat doet 'ie als je je muesli er doorheen mengt? Mijn paardje kreeg eerst ook brok wat 'ie niet at (rook erg sterk) en toen ik er slobber van maakte samen met zijn 'gewone' muesli at hij het zonder problemen op :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 01:23

polleman schreef:
Piekosjj bedankt voor je bericht
Maar dit is voor hem onbeperkt hij heeft hele dag hooi liggen, hij staat ook nog op het land met gras en elke keer als ik voer heeft hij nog liggen,
Hij weegt nu 150 kilo ongeveer dus dan krijgt die 2% van zijn droge stof binnen
En dan ex gras
Pavo speedybeet eet die niet geen een paard bij mij

Met deze temperaturen en vooral de wisselingen erin denk ik dat het lastiger is om warm te blijven voor een jonkie in de groei die al te mager is. Dus als je de mogelijkheid hebt om hem tijdelijk in de nacht binnen te halen (warmer en dan dus ook meer hooi eten waar momenteel meer in zit dan in het gras dat er nog staat) zou ik dat doen en daarnaast toch indd iets van een opfokbrok of liever nog merriebrok bijvoeren voor wat snel-vet (junkfood, licht verteerbaar voer waar weinig energie voor nodig is om te verwerken etc).

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 01:40

LindyH schreef:
Omdat ik eerder in dit topic gereageerd heb, wil ik nu even een update geven van mijn paard. Misschien hebben anderen er iets aan.

Omdat ik het echt niet meer zag zitten en geen enkele DA iets kon vinden, ben ik met mijn paard naar Utrecht gegaan. Na veel onderzoek is daar bij hem EMND geconstateerd, een zenuw-spierziekte. Door die ziekte is zijn bespiering weggevallen en is hij daarnaast nog extra afgevallen omdat hij energie niet efficiënt gebruikt.

Ik ben ontzettend opgelucht dat ik nu eindelijk weet wat er aan de hand is en er gericht aan herstel gewerkt kan worden. De ziekte zal nooit over gaan maar is waarschijnlijk goed te handelen. Mijn paard staat nu een paar dagen in Utrecht en is al behoorlijk aangekomen. Natuurlijk gaan we dat thuis voortzetten.

Ik hoop binnenkort voor- en na-foto's te hebben.:)

En hier zijn ze dan!

5-10-2013, op de kliniek in Utrecht, 426 kilo.
Afbeelding

21-1-2014, thuis op de weegschaal, 501 kilo.
Afbeelding

Nu ik deze foto's zo naast elkaar zie sta ik zelf nog helemaal perplex. :D
Eigenlijk vind ik het verschil in kilo's best klein, vergeleken met het beeld.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 03:25

Vanuit de meelees hoek:
Wow Lindy wat een verschil, fijn dat het zo goed gaat!!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:40

Wow dat is fijn zeg ! Wat moet je nu anders voeren ?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 01:17

Ik moet vooral veel energierijker voeren, alsof mijn paard in zware training staat. Terwijl hij tot nu toe helemaal niets deed natuurlijk. Ik gebruik daarvoor maisvlokken en lijnzaadolie om zijn voer energierijker te maken.

Daarnaast krijgt hij medicijnen en staat hij nu 's nachts op stal in plaats van 24/7 in een groepsstal, zodat hij meer rust krijgt. Dat maakt ook wel een groot verschil denk ik.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:34

Hier mijn merrie nog eens, 20 jaar engels volbloed
Nu 2 weken terug uit kliniek met koliek en zware uitdroging.
Aan de bespiering wordt gewerkt (paard heeft 1 jaar niet gewerkt door omstandigheden)

ze krijgt nu smorgens: 2 pavo scheppen muesli, een halve pavoschep ongeweekte bietenpulp, een kop maisolie en wortels.

S'avonds krijgt ze hetzelfde en voor de rest onbeperkt hooi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:58

in verschillende bloedonderzoeken is er niets speciaals gevonden, voor de rest heeft ze energie voor 10 en is ze in haar hoofd is ze nog steeds 10 jaar, enkel de kilo's willen er niet bij, als ze in de zomer op het gras staat is er trouwens geen enkel probleem..

Ook ontwormingen worden stipt bijgehouden.

ik denk er nu aan om luzuerne bij te geven.
Zou ik de hoeveelheid pulp nog naar omhoog kunnen doen ?

Slobber werd mij ook al aangeraden maar het percentage tarwe ligt hierin veel te hoog dus durf het niet risceren door allergie.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:00

Wat voor pavo muesli geef je?Bietenpulp kan nog wel omhoog denk ik en lucerne bij geven is een goed idee door een hoger percentage eiwit..

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:18

Als ik jou was zou ik die muesli een stuk naar beneden schroeven en langzaam aan opbouwen met de bietenpulp en kijken of je zo rijk (=groen & zacht) mogelijk hooi kan geven. Verder heb je wel een enorm knap paardje, ben benieuwd wat daar uit gaat komen als er weer wat spekkies op zitten! :)

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:21

Bedankt ! piekosjj :D

pleiada: het is geen muesli van pavo, ik geef quatro mix van mijten is een recreatie mengeling.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:36

Oke..Ik snap alleen niet waarom je dat geeft als je paard tarwe allergie heeft,want ook deze muesli bevat tarwe..Dan kun je beter iets zoals pavo care4life of marstall vito proberen lijkt me..Of enkel lucerne,Bietenpulp en een vitaminen mineralen brokje..Dat is ook heel belangerijk bij paarden die aan moeten sterken,vitaminen/mineralen/aminozuren..

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:42

hier zitten inderdaad tarwe in maar veel minder dan in pavo.
bij lage hoeveelheden is er niets aan de hand, maar als ze bv elke dag brood krijgt of op stro staat reageert ze er op.
Laatst bijgewerkt door Samy24 op 30-01-14 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt