[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Balou

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:23

Ik zie ook niet zoveel verschil.. Maar wat heeft hij op beide foto's rare plekken op de zadelplek? :?

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:25

dat is zweet ;)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:45

Ik vindt hem niet erg afgevallen. Wat voer je en hoeveel beweging krijgt hij?

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:16

Ik voer niet, eigenares doet dat, hij krijgt volgens mij een halve schep muesli en af en pulp, hooi heeft hij zo goed als altijd ter beschikking. Ik rijd hem 2 keer per week, iemand anders ook nog 1 keer. En hij mag elke dag ofwel op de paddock ofwel in de piste enkele uren rondlopen.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:01

Bella heeft het compliment gekregen van de hoefsmid, ze zit bijna op haar goede gewicht.
Nog maar een klein beetje er vanaf zei hij en ze was perfect op gewicht.
Afbeelding
Wat vinden jullie?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:05

Dat ziet er goed uit. :)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:07

Ik wil er nog wat af hebben, maar dat komt wel goed. Mijn pa heeft nog wat tips gekregen over het voedingsschema.
Edit: Maar ik ben wel trots op hoe slank ze nu al is. Ze is nog nooit zo dun geweest als nu

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:10

Ik vind dat ze er goed uitziet *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:57

Toppie. +:)+ :j

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:01

Daar mag je ook trots op zijn. Toppie. +:)+

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:05

Dank je wel :)

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:28

Ziet er goed uit
Fayah staat sinds een Paar dagen op hooi ipv kuil denk dat het een hoop zal schelen

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:39

Ik meld mij ook graag hier in het topic.

Ik heb een haflingerruin van 17 jaar welke al heel wat jaartjes iets te dik is. Voornamelijk zijn buik is lastig weg te krijgen.

Hij krijgt op dit moment 2x per dag een speciekuip voordroog en eenmaal per dag 3 handjes pavo nature's best met daarover zijn glucosamine supplement voor zijn artrose.

Verder beweegt hij 3 tot 4 keer in de week minimaal een uur voornamelijk rijden wij buiten. Daarnaast staat hij 24/7 buiten.

Toch wil ik nu graag nog wat veranderingen inbrengen mbt zijn voer en misschien ook beweging maar ik zou daar graag wat meningen over willen horen.

We hebben nu eindelijk een leverancier van grote hooibalen gevonden dus hij gaat vanaf volgende maand over op grof strengelig hooi. Het is dan niet erg als hij daar wat meer van eet want ze eten namelijk met 2 haflingers en 2 shets van dezelfde berg hooi.

Daarnaast heb ik een hoop gelezen en ik dacht wellicht over te stappen van nature's best naar care4life, als aanvulling op zijn ruwvoer.
Verder weet ik niet of ik wat in zijn beweging kan veranderen. Hij heeft artrose en regelmatige beweging is van belang maar teveel beweging is weer te belastend... Dus ik dacht misschien nog een dagje erbij naast de fiets o.i.d.

Hierbij een foto van de pony:
http://i78.photobucket.com/albums/j119/ ... 57de41.jpg

Hebben jullie verder nog andere tips voor ons?
Naar mijn idee krijgt hij nu al niet veel en ik wil het liefst niet ontzettend gaan korten op zijn ruwvoer. Hopelijk doet de wisseling naar het hooi al een hoop.

Ik heb hem wel een keer slanker gehad maar toen stond hij echt fanatiek in training en dat is met zijn artrose niet meer mogelijk.
Zoals je op de foto kan zien is het voornamelijk zijn buik wat aardig dik is. Daarbij is het ook een kort en compacte haflinger qua bouw wat ook niet echt meewerkt.

Ik heb hem een keer zwaar op dieet gezet en dan valt hij wel af maar dan valt hij af op zijn ribben en zijn buik blijft dan.

Dit is een foto toen hij goed in training stond:
http://i78.photobucket.com/albums/j119/ ... s10-14.jpg

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met tips en adviezen.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:49

Ja dit is wel een lastige situatie, houd wel in de gaten dat ze een ruwvoerbuik krijgen van hooi. Dat is dus niet zo heel erg, ik zie wel dat het op de recente foto geen ruwvoerbuik is maar toch wel vet. Ik zou om eerlijk te zijn niet weten wat je kunt doen, ja meer rijden maar dat is in jou geval niet verstandig. Gewoon zo weinig mogelijk bijvoeren, het liefst alleen hooi en een vitaminebrok. Ook niet te veel gras laten eten, Dublin word daar altijd ontzettend snel dik van.

Een recente foto van Dublin:
Afbeelding
Helaas niet heel duidelijk, ik vind hem nu goed op gewicht. Hij heeft nog iets een ruwvoerbuik, maar het is geen vet.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:01

Bedankt voor je reactie :)
Die van jou ziet er inderdaad netjes uit

Ja het is ook vrij lastig. Ik denk dat het meeste komt van het gras van afgelopen zomer. We hadden opnieuw ingezaaid en ze stonden gemiddeld 8 uur per dag erop. Aankomende zomer wil ik het absoluut anders doen en ook strookbegrazing toepassen en kortere periodes op het gras.

Als we het over meer beweging hebben om die buik weg te krijgen. Hebben we het dan over meer bewegen of gericht spieren trainen?
Op dit moment loopt hij namelijk vrij goed en zou ik hem voorzichtig wel wat meer kunnen gaan oppakken.

Een ruwvoer buik is inderdaad niet erg. Dat heeft mijn andere haflinger ook maar is aan het eind van de dag of na beweging weer weg :)

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:08

Beide, ik weet niet of het kan in jou geval maar wat bij Dublin en mij heel erg geholpen heeft is veel en intensief bewegen. Op buitenrit niet alleen stappen maar ook lekker draven en galopperen en in de bak dressuurmatig aan de slag. Voor hoe ver het kan zou ik dat proberen. Dublin loopt nu bijna iedere dag, soms als ik ziek ben of niet kan of hij echt een intensieve training gehad heeft krijgt hij vrij een dag. Maar het liefst rijd ik iedere dag en dan de ene keer intensiever dan de andere keer, bijvoorbeeld als ik les heb gehad dan rijd ik de dag erna rustig zodat hij geen spierpijn krijgt, maar hij ook niet weer heel intensief aan de slag hoeft. Hij staat nu ook niet op het land, maar in de paddock met kuil. Ik merk echt dat dat super veel scheelt.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:23

Bedankt, ik begin inderdaad ook overtuigd te raken van het meer bewegen.
Als ik de foto's terug zie van toen hij slank was toen waren we ook gewoon veel met hem bezig. Misschien dat het niet zo intensief meer kan als voorheen maar we kunnen inderdaad wel van de 3 á 4 dagen in de week 5 of 6 dagen in de week maken. En zolang het rechtuit is kunnen we zeker heel wat kilometers maken.

In de winter staan ze bij ons ook niet op het gras dus dat is wat beter te controleren qua voeding. Van het voorjaar is mijn idee om ze op een kaal stukje te houden en te werken met strookbegrazing. Wil hem toch wel heel graag wat slanker hebben want ik krijg er ook zadelproblemen door. Door zijn buik ligt de singel totaal niet fijn en trekt het zadel naar voren.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:48

@ Story:
In de zomer heb ik een stukje waar echt vol gras op staat. Verder staan de paarden op een groot stuk dat echt een paardenweide is: overal wel wat te knabbelen, maar ze moeten nog een beetje moeite doen om te grazen. Ik zet alle paarden dan op het volle grasstukje voor een uurtje of wat, en na tien minuten haal ik er mijn fjord weer af. Dan gaan we samen aan de slag. Omwille van een hoefprobleem konden wij van mei-augustus ook niet heel intensief trainen, maar ze is toch nog verslankt deze zomer :) Terwijl de andere paarden extra eten, at zij niet mee én had ze rustige beweging. Dat heeft echt geholpen.
Kregen de andere paarden een emmertje luzerne bijgevoerd, dan kreeg zij een beetje luzerne maar verder gewoon wortels in haar emmer: dat eet ze liever en ze doet er langer over :)

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:13

Je kunt ook 1 a 2 keer in de week een staprit maken met evt wat draf tussendoor, wel een lange rit. Daar krijgen ze ook conditie van en vallen er ook van af en is minder intensief dan een vlotte rit.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:25

@ Bhriseis: Dat is inderdaad wel een goed idee inderdaad. Wij hebben 3 kleine weides en het zou dus niet verkeerd zijn om 1 kort af te maaien en die ook kort te houden en dan de andere 2 weides te gebruiken om iedere dag een uurtje de paarden te laten grazen. Overigens zijn de 2 shets (niet van mij) ook te dik en ik heb nog een 2,5 jarige haflinger waar ik natuurlijk ook voorzichtig mee ben. Dus dat zou wel een goed idee zijn inderdaad.

@ Donnar: Stapritten doen wij regelmatig dus ik denk dat we het aantal keer rijden gewoon wat omhoog moeten schroeven. Onder het rijden merk ik trouwens niet dat mijn pony last heeft van zijn overtollige vetjes. Hij loopt graag, kan ook prima ritten aan van 3 uur en hij heeft een super goede conditie.
Wel merk ik dat hij nu bij een flinke galop behoorlijk loopt te hijgen. En dat heeft me toch wel doen besluiten dat het nu genoeg is en er echt wat kilo's af moeten. Voor zijn eigen bestwil :) Ook voor de artrose zal dat alleen maar goed doen.

Maar ik heb al heel wat aan deze antwoorden.
- we gaan dus over op hooi ipv voordroog
- we gaan over op care4life
- we gaan sowieso 2x per week extra bewegen
- we beperken het gras van het voorjaar

En hopelijk komen we daar al een heel eind verder mee :)

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:36

Ja ik denk dat het dan zeker goed moet komen, gras is echt funest als je een paard hebt wat snel dik wordt

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:30

Ik wil me hier ook graag melden!
Rijd sinds vandaag een fries van de pake(opa) van m'n vriend.
Die is van de ouderwetse manier; beter te dik dan te dun :)
Paardlief staat al bijna 3 jaar stil, met uitzondering van 's zomers wat tochten voor de kar.
Nou goed, hij staat de hele dag op het land, en dit kan helaas niet veranderd worden..
Wat voor krachtvoer kan ik hem het beste geven?
Vooral i.c.m. dat ik hem nu ga oppakken zodat hij wel genoeg energie krijgt/heeft!

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:57

Story schreef:
@ Bhriseis: Dat is inderdaad wel een goed idee inderdaad. Wij hebben 3 kleine weides en het zou dus niet verkeerd zijn om 1 kort af te maaien en die ook kort te houden en dan de andere 2 weides te gebruiken om iedere dag een uurtje de paarden te laten grazen. Overigens zijn de 2 shets (niet van mij) ook te dik en ik heb nog een 2,5 jarige haflinger waar ik natuurlijk ook voorzichtig mee ben. Dus dat zou wel een goed idee zijn inderdaad.

@ Donnar: Stapritten doen wij regelmatig dus ik denk dat we het aantal keer rijden gewoon wat omhoog moeten schroeven. Onder het rijden merk ik trouwens niet dat mijn pony last heeft van zijn overtollige vetjes. Hij loopt graag, kan ook prima ritten aan van 3 uur en hij heeft een super goede conditie.
Wel merk ik dat hij nu bij een flinke galop behoorlijk loopt te hijgen. En dat heeft me toch wel doen besluiten dat het nu genoeg is en er echt wat kilo's af moeten. Voor zijn eigen bestwil :) Ook voor de artrose zal dat alleen maar goed doen.

Maar ik heb al heel wat aan deze antwoorden.
- we gaan dus over op hooi ipv voordroog
- we gaan over op care4life
- we gaan sowieso 2x per week extra bewegen
- we beperken het gras van het voorjaar

En hopelijk komen we daar al een heel eind verder mee :)

dat hijgen kan ook komen door zn dikke vacht... dus hou daar ook rekening mee ;)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:17

Ik denk niet dat het daaraan ligt want hij heeft het het hele jaar door.

Dinsdag is de zadelpasser hier geweest en die gaf ook echt wel aan dat hij flink wat spekkies kwijt moet.
We hebben nu zijn omvang gemeten en dit ga ik iedere week doen en bijhouden in een schema zodat ik goed kan zien of hij afvalt en hoeveel.
We zijn inmiddels overgestapt op het hooi. Nog wel even aan het mengen met het kuil voor de overgang en voor de darmen maar daar heb ik al een goed gevoel bij.
De afgelopen 2 weken zijn we echt al 5 dagen in de week bezig geweest en buiten het buitenrijden wat we normaal doen heb ik hem ook wat meer aan het werk gezet aan de longe en onder het zadel in de bak. We gaan even wat meer spiertjes trainen dan dat we hiervoor deden :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:41

Wat vinden jullie?

Afbeelding

Weet iemand toevallig wat die dikke massa is waar normaal het dekje ligt?