Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:34

Van Kentucky light hoor ik vaak dat paarden het er in eerste instantie goed op doen, daarna steeds meer nodig hebben en uiteindelijk helemaal 'inzakken' ...alsof ze iedere dag een vette hap naar binnen hebben moeten werken. Hoe en waarom weet ik niet, maar ik hoor dus veel mensen die er klaar mee zijn.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:06

de kentucky light e deed bij mijn paarden helemaal niets ze werden er totaal niet heet van...

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:26

ik ben toch maar weer terug gegaan op vertrouwde eten en dan maar laten versturen
want was gestopt omdat hier geen leverancier is.

marstall optimaal en moet ik dan de force bijvoeren of kan ik die weglaten?

ophouden met verandering van voer en dan maar laten versturen want ze was veel fitter met marstall.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:40

Ja, dit gebeurt vaker Dribbelkont. "never change a winning team" :D Het hangt er van af hoeveel Optimaal je voert, als je je aan de aanbevolen hoeveelheid houdt hoeft er geen Force bij. Heb je het idde dat hij wat te kort komt of je wilt minder Optimaal voeren kun je altijd Force bijgeven.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:49

mirim schreef:
Van Kentucky light hoor ik vaak dat paarden het er in eerste instantie goed op doen, daarna steeds meer nodig hebben en uiteindelijk helemaal 'inzakken' ...alsof ze iedere dag een vette hap naar binnen hebben moeten werken. Hoe en waarom weet ik niet, maar ik hoor dus veel mensen die er klaar mee zijn.

Het is erg belangrijk te voeren naar behoefte. Ik kan (gelukkig) ook iedere dag een reep chocola eten omdat ik super veel sport. Zeg ook niet dat het heel gezond is maar mijn lichaam verbruikt het. Ik geef die van mij als basis Fibra (laag suiker en laag zetmeel, echt gezondheidsvoer) daarnaast altijd iets Kentucky Lite E. Dag (of soms 2) voor een zware training of wedstrijd, bouw ik dat op.

Net als koffie drinken, doe ik nooit, misschien 1 keer in een jaar, en dan komt i echt binnen. Denk dat dat anders zou zijn als ik er iedere dag 1 zou drinken, je lichaam went er aan.

Verder reageert ieder lichaam anders, ik ga stuiteren van 1 redbull, mijn vriend niet, bij paarden net zo.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:01

dankje wel mirim.

zal niet meer veranderen :o

zal de zak wel binnenkrijgen vrijdag of zaterdag.

wat raad je me aan mirim? volledig voeren en zo ja hoeveel.
of minder met force.

ze is 4 jaar bijna en wordt 2 a 3 keer recreatief buitenritten mee gereden 1 uur tot 1,5 uur.
ze weegt 450 kilo en staat in de middag 3 uurtjes op gras en de rest op paddock
krijgt 3 keer per dag voordroogkuil er bij.

wordt wel erg snel dik.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:06

Met 1 voerschep verdeeld over twee voerbeurten ( als dat mogelijk is) geef jij je paard wat hij nodig heeft. Een voerschep ( liter) Optimaal weegt overigens plm. 450 gram. Als je het een prettig idee vindt om nog wat extra te geven als hij gewerkt heeft kun je een beetje extra Optimaal geven. Van de Optimaal worden ze trouwens niet dik. Van overvoeren worden paarden dik ( dat kan ook van te veel ruwvoer), maar als je geeft naar behoefte van het paard wordt hij niet dik.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:14

ze wordt nu appart gezet met voeren want staat met 2 anderen en hebben het idee dat ze hun plukje ook gedeeltelijk steeld.
mevrouw is de bovenste van het groepje.

oke bedankt voor de tip
2 voerbeurten moet lukken op stal want krijgt ze nu ook

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:11

Dribbelkont schreef:
dankje wel mirim.

zal niet meer veranderen :o

zal de zak wel binnenkrijgen vrijdag of zaterdag.

wat raad je me aan mirim? volledig voeren en zo ja hoeveel.
of minder met force.

ze is 4 jaar bijna en wordt 2 a 3 keer recreatief buitenritten mee gereden 1 uur tot 1,5 uur.
ze weegt 450 kilo en staat in de middag 3 uurtjes op gras en de rest op paddock
krijgt 3 keer per dag voordroogkuil er bij.

wordt wel erg snel dik.

Ik zit hier gewoon mee te lezen, en vraag me ineens wat af. Wordt ze niet dik door die voordroogkuil? Je zult er vast goed naar gekeken hebben, maar toch. Meerdere keren per dag ruwvoer is prima, maar drie keer een berg(je?) kuil niet lijkt me... Ook omdat ze toch wat gras krijgt, misschien wat minder kuil?
Lijkt me dat ze in de winter geen gras eet -is de kuil nog hetzelfde als in de winter? Hooi zou misschien een betere optie zijn, of een deel vervangen door stro (=vezels en buikvulling en meer niet)?

Ik zou van die Optimal ook zo'n 1 tot twee scheppen (idd is een schep geen kilo) voeren per dag. Twee keer een halfje tot driekwart en evt meer na het rijden. Maar je zou natuurlijk ook wat meer kuil kunnen geven voor/na het werk. Doe ik ook regelmatig ipv extra voer, paardje is er net zo blij mee hier :)

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:35

_Ananas_ schreef:
Maar wel heel veel zetmeel natuurlijk.. Mijne kon er iig niet tegen, die werd er verschrikkelijk heet van :+ Vooral aan de hand.

Mag ik vragen wat je hiervoor voerde en hoeveel? En hoeveel toen je overging op de Kentucky? n wat je dan doet met je paard?

Ben zelf nl aan het kijken naar dit voer en zoveel mogelijk informatie aan het vergaren.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:55

Goedemorgen,
Ik kom hier zo maar even binnen vallen, excuses, maar ik heb een vraag.
Ik heb een paard onder mijn hoede gekregen om te trainen voor een langere tijd, het is een jonge merrie van 4 en ong. 1,65m.
Ze is wat aan de magere kant en ik wil haar graag wat voller krijgen, echter is ze hoefbevangen geweest en is voer altijd een punt om op te letten!

Ik wil haar graag iets bijvoeren, waar geen/weinig suikers in zitten maar waar ze wel wat van aan kan zetten, hebben jullie eventueel suggesties?

Ze krijgt nu op één dag 1,5 kilo subli dieetmix met 1 voerschep zemelen.

Alvast bedankt!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:36

Noon schreef:
_Ananas_ schreef:
Maar wel heel veel zetmeel natuurlijk.. Mijne kon er iig niet tegen, die werd er verschrikkelijk heet van :+ Vooral aan de hand.

Mag ik vragen wat je hiervoor voerde en hoeveel? En hoeveel toen je overging op de Kentucky? n wat je dan doet met je paard?

Ben zelf nl aan het kijken naar dit voer en zoveel mogelijk informatie aan het vergaren.

Twee keer daags twee handjes, paard deed weinig op dat moment. Was eerder super braaf, kon door de Kentucky niet meer met een halster om buiten wandelen :+ Vond het best bizar :Y) Ze kreeg eerder een hand brok van stalhouder.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:29

Billie1 schreef:
Goedemorgen,
Ik heb een paard onder mijn hoede gekregen om te trainen voor een langere tijd, het is een jonge merrie van 4 en ong. 1,65m.
Ze is wat aan de magere kant en ik wil haar graag wat voller krijgen, echter is ze hoefbevangen geweest en is voer altijd een punt om op te letten!

Ik wil haar graag iets bijvoeren, waar geen/weinig suikers in zitten maar waar ze wel wat van aan kan zetten, hebben jullie eventueel suggesties?

Alvast bedankt!

Zemelen is ook niet echt iets als je paard dike moet worden....
Dat is alleen buikvulling...

Maar ik zou informatie inwinnen bij voergezond.nl.. krijg je echt goed advies en denk dat het heel goed voer is voor jou paard.
En er zit genoeg in zodat je lekker kan trainen, mijnes doet het super op de Normaal en Weidebrok :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:10

Billie1 schreef:
Goedemorgen,

Alvast bedankt!

je zou de dieetmix wat omhoog schroeven, zit geen graan in en is redelijk laag in zetmeel en andere koolhydraten , de koolhydraten die er in zitten komen uit peulvruchten begrijp ik uit de info van subli.

maar wat is de reden voor de zemelen?
gewoon extra vezel, of?

wat krijgt ze aan ruwvoer verder?

en dna nog een vraagje, is het echt dat ze aan de magere kant is , of heeft ze gewoon weinig spieren?

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:13

@Tinkels, bedankt voor de tip, ik ga zo gelijk kijken!

@Sonja_vR, zemelen is buikvulling, is voor gekozen omdat ze zo weinig mag, bijgerecht noem ik het maar :)

Ze krijgt ongeveer 3kwart tot een hele baal hooi op een dag verdeeld over 4 a 5 keer op een dag.
Ze heeft nog niet de bespiering zoals voor de HB maar is inmiddels al 2 maanden weer in de opbouw en wordt momenteel om de dag gereden.

Dit is juist de reden dat ik hier mijn vraag stel, 2 maanden geleden was de bespiering 0,0 en dacht ik dat ze met training en goed voer wel bij zou komen. Inmiddels groeit de bespiering maar blijven de ribben (te) goed zichtbaar evenals haar schouderbladen. De achterhand komt wel aardig mooi bij en wordt wat voller (bespiering).
Mestonderzoek is gedaan, geen wormen. Ze is verder hartstikke fit en gezond en ik denk ook niet dat ze er last van heeft, ik zou haar alleen graag iets voller willen zien. Een HB paard kan beter iets te slank zijn, dat weet ik, maar zou er graag een klein laagje overheen zien :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:16

Billie1, ik zou je aanraden om eens te kijken naar Marstall Vito. Een jong paad wat hoefbevangen is geweest blijft altijd even oppassen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:59

Billie1 schreef:
Goedemorgen,

Alvast bedankt!

Wat krijgt het paard aan ruwvoer? Als je wilt dat ze aankomt, zou ik daar eerst naar kijken. Met 1,5 kilo krachtvoer zou ze m.b.t. energie voor het werk normaalgesproken heel goed uit moeten kunnen tenzij je haar heel zwaar in training hebt staan.

Sorry zie dat je in een later bericht al aangeeft wat ze aan hooi krijgt. Dat lijkt me ruim voldoende. Als je interesse hebt in de Healthy Herbs wil ik je via pb wel op weg helpen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:10

Billie, al eens gedacht aan wat meer vet in het rantsoen?
Scheut olie over het voer wil wel eens goed werken om ze wat steviger te krijgen. :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:00

Precies ja Gimli, dat wilde ik ook zeggen :) Kijk eens naar LijnZon of Omega olie, dan zijn de vetzuren in de juiste verhouding en krijg je geen tekorten (die ook weer problemen kunnen geven op termijn).

Ook zou ik van die 1,5 kg dieetmix 2 kg maken. En eventueel wat lucerne er door, ook extra structuur + beetje energie/voedingsstoffen extra. Je hebt daar soorten van met redelijk wat melasse, maar bijv. Subli heeft is zonder, waar wel al wat olie door zit meen ik.

Ook bietenpulp weken heb ik van de winter gedaan, sommige paarden willen daar ook nog wel van aankomen. Ook daar geldt weer dat er soorten zijn met veel, en soorten met weinig suiker.

Daarnaast heb je Seniores Priores van Subli, dat is een ruw- en krachtvoer in een wat je als slobber voert. Zit niet te veel in, maar zou als extra 1-2 keer per week, of na het werk oid ook net dat beetje kunnen zijn wat ze nodig heeft om aan te komen.

Valt ze af met de training? Als ze wel al wat spieren krijgt betekent dat dat ze dus wel al iets meer voer krijgt dan ze verbruikt aan energie, (want er komen spieren die ook voedingsstoffen nodig hebben) maar dat ze niet het beetje extra heeft om wat voller te worden. Een klein beetje voer extra zou dus al genoeg kunnen zijn om dat laatste wel te laten gebeuren.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:01

Persoonlijk zou ik een paard wat hoefbevangen is geweest geen lucerne willen geven.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:21

Bedankt voor al jullie antwoorden en tips, ga eens kijken naar de verschillende opties!

Olie krijgt ze, was ik vergeten te zeggen. In de vorm van knoflookolie en omega olie.

@Equi_Libre, ik ontvang graag meer informatie via PB :)

@Safiera, ze valt niet af met de training, krijgt wel bespiering maar het is inderdaad net dat laagje voller wat niet lukt, wellicht dat wat meer voer idd helpt. Zal het eens verhogen naar 2 kg en kijken wat er gebeurt.
Bedankt!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:04

Zou ik ook mijn vraag hier morgen stellen? Ik zou graag mijn paard zo min mogelijk biks willen geven ivm de suikers die hier in zitten, ook heb ik het idee dat gewoon biks niet alle nodige vitamine en mineralen aanvult dat een paard nodig heeft. Momenteel krijgt krijgt hij een kwartje biks en als hij gewerkt heeft twee handjes muesli er bij (ongeveer 3 dagen in de week). Toen ik hem net had kreeg hij dagelijks een scheutje lijnzaadolie over zijn voeding heen, zijn vacht werd hier heel mooi van en hij smikkelde het altijd lekker weg. Nadat de 3e fles op was ben ik hier mee gestopt, met het idee dat hij het eigenlijk niet nodig zou hebben. Toch ben ik niet geheel tevreden over wat hij nu te eten krijgt, ik heb het idee dat hij veel onnodige suikers moet geven en dat ik hem veel biks of muesli zou moeten geven om te zorgen dat hij geen tekorten krijgt. Nou heb ik rondgekeken op internet en kwam onder andere de 'daily mix' tegen, hiervan zeggen ze dat alle tekorten op een natuurlijke manier worden aangevult en er zitten voor zover in kon zien geen onnodige suikers in. Ook zag ik de omega-olie wat volgens de beschrijving goed is voor jonge en opgroeiende paarden en zorgt voor een algemene goede gezondheid. Zou dit een goede combinatie zijn om te gebruiken bij een kwart schepje biks per dag? Of kan ik beter overgaan op iets heel anders? Is omega-olie sowieso iets wat goed is om te geven, of juist niet? Graag krijg ik wat informatie van jullie :)
Ohja even wat informatie over mijn paard:
Het is een fries kruising gelder van 4 jaar oud, hij is best slank gebouwd en het heeft wel een tijdje geduurt voordat hij op goed gewicht was. We zijn sinds februari begonnen met inrijden en hij moet 3 keer per week 'iets' doen (longeren, hangen/zitten, vrijspringen, balkjes lopen, etc) Ik merk dat hij sterk reageert op veel suikers en haver waardoor hij behoorlijk stresserig wordt. In de 'daily mix' zit geen haver of suiker dus in mijn ogen zou dat ideaal zijn, wat voor invloed heeft omega-olie hier op?
Een hoop vragen haha, maar ik geef hem graag het juiste voer :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 12:15

Van welk merk is die daily mix?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:22

Da's van pavo toch? Het lijkt mij alleen dat je daar niet een tekort aan vitaminen en mineralen aanvult omdat het een ruwvoer is. En ik las ergens dat er 10 procent melasse in zit?
Mij lijkt een brok van voergezond beter passen qua vitaminen e.d. en dan niet te hoog in energie als hij snel springerig wordt.
Olie kun je meestal zonder veel problemen bijgeven. Levert wel extra energie, maar dat komt geleidelijker vrij dan bij granen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:24