Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Stal_Fiore schreef:Ja klopt het weer zal zeker een rol spelen.
Mijn pony is echter geschoren... laatste keer eind december. Dus is he dubbel gek dat ze nu dik in haar vacht zit.
Het zal vast niet aan de Vito liggen, maar vroeg het me af, omdat het is sinds ik dit voer voer.
Ik ben op de Vito overgestapt, omdat mijn pony een snelle kans op hoefbevangenheid heeft en ook vanwege zomereczeem slecht tegen suikers e.d. kan
mirim schreef:Als je maar een handje geeft kun je je voorstellen dat dat niet veel uitmaakt op het hele paardengewicht. Suikers en zetmeel zijn niet bij voorbaat boosdoeners...alleen als de verhouding voergift en arbeid/leefomstandigheden scheef ligt, of als het paard een stofwisselingsziekte heeft.
Force geven is uitstekend ( ze komen dan, bij voldoende Force aan hun benodigde vitaminen/mineralen en sporenelementen) en als je dan een handje of een paar handjes muesli geeft om het makkelijker te laten eten maakt het niet zo heel veel uit welke muesli je erbij geeft, tenminste niet wat het zetmeel betreft, bij gezonde paarden.
mirim schreef:Ja weet je, eerlijk is eerlijk, ik kan hier wel heel interessant gaan lopen doen, maar een handje muesli blijft maar een handje muesli voor een paard............De Force is goed spul en het handje muesli is bij jou voor de lekker. En of je nu Optimaal, Weidemuesli of Naturell neemt, dat handje maakt geen verschil voor je paard...misschien vindt hij wel het een lekkerder dan het ander dat kan natuurlijk altijd
Paperboy schreef:Is er iemand die weet of de Vito beter is voor een paard met maagzweren (worden behandeld) dan de Faser?
En zou de Force te zwaar zijn op de maag van mijn paard op dit moment?
Hij krijgt nu gras, onbeperkt hooi, 2x handje faser...
mirim schreef:Keona, zelf ben ik geen voorstander van alleen gras en een liksteen. Paarden zien er dan doorgaans niet goed uit, maar dat is mijn mening.
mirim schreef:Ik kan me niet voorstellen dat ze snel te veel vitaminen krijgen van Force en gras. De meeste overtollige vitaminen worden weer uitgescheiden. En extra mineralen kan sowieso geen kwaad, omdat ons gras doorgaans te kort bevat. Maar zeker weten doe ik het niet. Ik weet ook niet hoeveel vitaminen het ruwvoer nu bevat, dus wanneer is te veel????
steenbok1980 schreef:3 1/2 week geleden paardje verhuisd. Nu wil hij de vito niet meer eten. Hij krijgt nagenoeg onbeperkt ruwvoer. Ook dagelijks een half uurtje gras happen aan de hand tot de weide klaar is. Moet ik mij hierover zorgen gaan maken?
mirim schreef:Dat hangt er van af waarom hij Vito krijgt. Als het vanwege een stofwisselingsziekte is dan zou het nu wel zo kunnen zijn dat hij door het vele ruwvoer, zonder Vito niet aan alle essentiële vitaminen en mineralen komt. Dan zijn nu alle verhoudingen scheef. Maar het zou ook kunnen zijn dat hij genoeg heeft aan alles wat hij nu krijgt. Je zou een berekening kunnen maken, maar dan moet je wel het ruwvoer laten onderzoeken en meten. Je kan het natuurlijk ook even aankijken en je paard in de gaten houden.