Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:56

Als je maar een handje geeft kun je je voorstellen dat dat niet veel uitmaakt op het hele paardengewicht. Suikers en zetmeel zijn niet bij voorbaat boosdoeners...alleen als de verhouding voergift en arbeid/leefomstandigheden scheef ligt, of als het paard een stofwisselingsziekte heeft.
Force geven is uitstekend ( ze komen dan, bij voldoende Force aan hun benodigde vitaminen/mineralen en sporenelementen) en als je dan een handje of een paar handjes muesli geeft om het makkelijker te laten eten maakt het niet zo heel veel uit welke muesli je erbij geeft, tenminste niet wat het zetmeel betreft, bij gezonde paarden.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:59

Stal_Fiore schreef:
Ja klopt het weer zal zeker een rol spelen.
Mijn pony is echter geschoren... laatste keer eind december. Dus is he dubbel gek dat ze nu dik in haar vacht zit.

Het zal vast niet aan de Vito liggen, maar vroeg het me af, omdat het is sinds ik dit voer voer.

Ik ben op de Vito overgestapt, omdat mijn pony een snelle kans op hoefbevangenheid heeft en ook vanwege zomereczeem slecht tegen suikers e.d. kan

Juist omdat je pony geschoren is in december en het nu steeds wat koud blijft is het mogelijk dat zij uit reactie nogal in het haar zit. Het was in december namelijk ook bijna 10 graden en van de week was het niet veel warmer...ik kan me zo voorstellen dat het systeem van je pony nu aardig in de war is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:04

mirim schreef:
Als je maar een handje geeft kun je je voorstellen dat dat niet veel uitmaakt op het hele paardengewicht. Suikers en zetmeel zijn niet bij voorbaat boosdoeners...alleen als de verhouding voergift en arbeid/leefomstandigheden scheef ligt, of als het paard een stofwisselingsziekte heeft.
Force geven is uitstekend ( ze komen dan, bij voldoende Force aan hun benodigde vitaminen/mineralen en sporenelementen) en als je dan een handje of een paar handjes muesli geeft om het makkelijker te laten eten maakt het niet zo heel veel uit welke muesli je erbij geeft, tenminste niet wat het zetmeel betreft, bij gezonde paarden.

Oke bedankt

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:34

Ja weet je, eerlijk is eerlijk, ik kan hier wel heel interessant gaan lopen doen, maar een handje muesli blijft maar een handje muesli voor een paard............De Force is goed spul en het handje muesli is bij jou voor de lekker. En of je nu Optimaal, Weidemuesli of Naturell neemt, dat handje maakt geen verschil voor je paard...misschien vindt hij wel het een lekkerder dan het ander dat kan natuurlijk altijd :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:48

ik moet eerlkijk zeggen dat mijn paarden het ook goed doen op enkel gras met een goede mineralen/zout liksteen.maar omdat we nu een lusitano gekocht hebben die toen die 5mnd was bij ons kwam en enorm mager was,wilde ik toch wat meer en natuurlijk ook iets goeds gaan voeren aan haar.dus nu krijgt natuurlijk alles wat te eten niet veel maar hopelijk wel het goede.hoe zit dat eigenlijk weet jij dat,als ze nu teveel vitamine /mineralen binnen zouden krijgen die ze niet nodig hebben,breekt het lichaam die dan af.of zou dit bv slecht zijn voor ze.
mirim schreef:
Ja weet je, eerlijk is eerlijk, ik kan hier wel heel interessant gaan lopen doen, maar een handje muesli blijft maar een handje muesli voor een paard............De Force is goed spul en het handje muesli is bij jou voor de lekker. En of je nu Optimaal, Weidemuesli of Naturell neemt, dat handje maakt geen verschil voor je paard...misschien vindt hij wel het een lekkerder dan het ander dat kan natuurlijk altijd :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:01

Is er iemand die weet of de Vito beter is voor een paard met maagzweren (worden behandeld) dan de Faser?
En zou de Force te zwaar zijn op de maag van mijn paard op dit moment?
Hij krijgt nu gras, onbeperkt hooi, 2x handje faser...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:09

Paperboy schreef:
Is er iemand die weet of de Vito beter is voor een paard met maagzweren (worden behandeld) dan de Faser?
En zou de Force te zwaar zijn op de maag van mijn paard op dit moment?
Hij krijgt nu gras, onbeperkt hooi, 2x handje faser...

Ik weet wel dat luzerne goed is bij maagproblemen en natuurlijk de Magenshutz....het verrichtte bij mijn paard ' wonderen'. Met twee dagen zag ik al zichtbaar verbetering.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:14

Keona, zelf ben ik geen voorstander van alleen gras en een liksteen. Paarden zien er dan doorgaans niet goed uit, maar dat is mijn mening.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:35

Ook hier allemaal force dagelijks, ik zie zoveel verbetering in die 2 jaar dat ik t voer.
Samen met bekertje wiesencobs of havervrij.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:29

mirim schreef:
Keona, zelf ben ik geen voorstander van alleen gras en een liksteen. Paarden zien er dan doorgaans niet goed uit, maar dat is mijn mening.

nou ben ik het niet mee eens zelfs bloed getrokken paarden glimde hadden appeltjes waren fit en zelfs het bloed was OK.dus ik kan er niks verkeerds over zeggen eigenlijk is nu dat ik het voer door het aangekochte veulen waqt echt wel nu iets nodig gaat hebben.
ik heb zelfs een 18jr er tussen lopen die op en top is en die ik altijd zoi gevoerd heb onbeperkt gras in de zomer en eerst hooi in de winter wat dus niet werkte ,nu aantal jaar over op zeer droge voordroog en al mijn paarden zien er met onbeperkt voordroog super goed uit van koud bloed tot volbloed(en bloed testen bevestigde dit).maar nu krijgen ze force,maar weet jij hoe het dan zit als ze teveel krijgen,iomdat 4 van mijn paarden het ook goed deden zonder iets bij te voeren?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:35

Ik kan me niet voorstellen dat ze snel te veel vitaminen krijgen van Force en gras. De meeste overtollige vitaminen worden weer uitgescheiden. En extra mineralen kan sowieso geen kwaad, omdat ons gras doorgaans te kort bevat. Maar zeker weten doe ik het niet. Ik weet ook niet hoeveel vitaminen het ruwvoer nu bevat, dus wanneer is te veel????

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:37

oke ja ik ga het toch in de gaten houden,ga dan weer over 1 jaar 1 er uit pikken en bloed trekken.heb nu van beide jaarlingen bloed gehad en dat was oke.bedankt in iedergeval om mee te denken
mirim schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat ze snel te veel vitaminen krijgen van Force en gras. De meeste overtollige vitaminen worden weer uitgescheiden. En extra mineralen kan sowieso geen kwaad, omdat ons gras doorgaans te kort bevat. Maar zeker weten doe ik het niet. Ik weet ook niet hoeveel vitaminen het ruwvoer nu bevat, dus wanneer is te veel????

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:48

Hoeveel Force moet ik bij geven nu de paardjes op het land staan?

Gaf in het stalseizoen 1/2 muesli met 1/2 procaval en 50 gram Force.
Nu krijgt ze 1/2 procaval en een handje muesli. En dus force, maar hoeveel? Gewoon 50 gram nog?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:52

Ik zou me gewoon houden aan de 50 gram, je geeft nu immers minder muesli. Kijk het even aan of het je bevalt, je kunt altijd weer meer muesli gaan voeren of de Force verhogen als je de paarden terug vindt vallen.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 11:04

Mirim ik heb een vraagje aan jouw... mijn ene paard krijgt corn in combinatie met force en uiteraard voordroog. Ook hangt er altijd een zoutblok. Ongeveer 2x per week krijgt hij de mash.
Nou zag ik gister tot mijn grote verbazing dat hij de mest van een van mijn andere paarden zat te eten, toen had ik meteen het idee dat hij toch iets mist in de voeding.
Heb jij enig idee?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:49

Het hoeft niet altijd aan de voeding of een gemis in de voeding te liggen. Soms doen paarden het gewoon, misschien uit verveling, misschien zomaar eens....

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:46

3 1/2 week geleden paardje verhuisd. Nu wil hij de vito niet meer eten. Hij krijgt nagenoeg onbeperkt ruwvoer. Ook dagelijks een half uurtje gras happen aan de hand tot de weide klaar is. Moet ik mij hierover zorgen gaan maken?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:22

steenbok1980 schreef:
3 1/2 week geleden paardje verhuisd. Nu wil hij de vito niet meer eten. Hij krijgt nagenoeg onbeperkt ruwvoer. Ook dagelijks een half uurtje gras happen aan de hand tot de weide klaar is. Moet ik mij hierover zorgen gaan maken?

Dat hangt er van af waarom hij Vito krijgt. Als het vanwege een stofwisselingsziekte is dan zou het nu wel zo kunnen zijn dat hij door het vele ruwvoer, zonder Vito niet aan alle essentiële vitaminen en mineralen komt. Dan zijn nu alle verhoudingen scheef. Maar het zou ook kunnen zijn dat hij genoeg heeft aan alles wat hij nu krijgt. Je zou een berekening kunnen maken, maar dan moet je wel het ruwvoer laten onderzoeken en meten. Je kan het natuurlijk ook even aankijken en je paard in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:26

hoelang 'moet' je de marstall wiesencobs weken??
ik heb een jaartje terug wel equifyt cobs gevoerd,maar kan daar lastiger aankomen....
wil wiesencobs 1x per dag voeren om magnesium door te geven...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:18

Met een minuut of tien vallen de brokken al uit elkaar. Wil je het echt tot 'gras' weken dan iets langer.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:19

Je kunt trouwens ook de Wiesenfasern geven, dat is hetzelfde product maar niet in brokken geperst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:33

ja dat is wel zo inderdaad ja, maar handige vind ik weer van de wiesencobs dat de magnesium daar beter door mengt.
die gaat nu door seniores priores maar ik denk dat ik die alleen nog wil voeren na arbeid.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:51

mirim schreef:
Dat hangt er van af waarom hij Vito krijgt. Als het vanwege een stofwisselingsziekte is dan zou het nu wel zo kunnen zijn dat hij door het vele ruwvoer, zonder Vito niet aan alle essentiële vitaminen en mineralen komt. Dan zijn nu alle verhoudingen scheef. Maar het zou ook kunnen zijn dat hij genoeg heeft aan alles wat hij nu krijgt. Je zou een berekening kunnen maken, maar dan moet je wel het ruwvoer laten onderzoeken en meten. Je kan het natuurlijk ook even aankijken en je paard in de gaten houden.

Er is inderdaad een probleem, IR bevonden. Ik denk dat meneer genoeg te eten heeft, geen honger en dat voor een haflinger :+ . Vandaag wel interesse in 1/3 voerschep. Zo`n 300 gram bijna opgegeten. Ruwvoer laten testen zou een idee zijn, ik ga eens overleggen. Aan de andere kant ziet hij er goed uit, appeltjes en na wegpoetsen van zand veel glans, ook al in zomervacht en een klein buikje. Nu hopelijk weer rustig conditie en spiertjes gaan trainen en duimen dat de blessure weg blijft.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 00:00

de wiesencobs vallen snel uiteen als je er heet water bij doet. Dan doen wij en is het al snel een pap. Bij 1 gaat er magnesium door en bij de ander glucobalance. Nr 3 krijgt het erbij omdat ze het lekker vindt.
Nog even het restant voer opmaken wat ik nog had en dan over op de corn en de vito. Ben benieuwd

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:45

Hallo,

Ik kom even binnenvallen met een vraagje.
Mijn fjordenmerrie van net 3 heeft een peesblessure aan de collatrale banden en de diepe buigpees.
Nu zat ik te denken aan glissando maar zou haar dit echt ondersteunen?
De blessure zal namelijk altijd een rol spelen en dacht misschien kan ik het met de glissando wat ondersteunen.

Verder krijg ze 50 gram force met een halfje naturell per dag, ik voer marstall sinds een paar weken en ze glimt me tegemoet helemaal tevreden.
Nu vraag ik me ook af ze mag even de wei niet op maar een 3 jarige vind ik gras wel belangrijk voor is daar ook iets van van marstall?

Andere pony met zwaar eczeem gaan we op eczeem musli zetten en de poeder, eerst op de naturell gezet omdat er geen eczeem was maar toch maar de eczeem besteld.
Hij krijgt ook de force en hij ziet er echt een stuk beter uit.
Ik ben dan ook enorm tevreden over marstall