[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:09

ik ga even voor het gemak van wormen uit, maar krijg net een mail van de fokster dat er in de omgeving paarden waren met dezelfde klachten die het niet hebben gered.. ;o dus wie weet wat het was! de rest van de paarden rondom haar hebben nergens last van!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:28

Wow, dat is een verschil in die paar dagen :D

Die van mij is nu zo 'dik' geworden dat ik een nieuwe singel moet gaan halen :+ En hij is nog even een dikke centimeter gegroeid sinds hij non stop voordroog krijgt... en hij is al 8.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:37

Tof Hee:)

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:53

ik ben ten einde raad.
Mijn paard is niet extreem dun maar hij is ook echt niet rond.
Je kan zijn ribben een beetje uit zien steken.

Ik heb hem vanaf maart vorig jaar
Hij is nu in januari 5 geworden

Hij kreeg gelijk al onbeperkt hooi.
Daarnaast basisbrok van Havens ( s' ochtends een kilo en s' avonds een kilo)
En een halve emmer Lucerne 2 keer daags.

Echter werd hij deze zomer magerder.

Ik heb hem nu vanaf augustus aan de Seniores priores
Smorgens een schep en s avonds een schep.
Hij krijgt nog steeds onbeperkt hooi en 2 halve emmers Lucerne.
Ook ben ik van basis brok overgestapt naar Omega powermix van van Gorp.
Dit omdat er meer vetten in zaten en minder suikers.

Wat kan ik hem nog meer geven om dikker te worden? dan ik heb vanaf augustus tot nu nog geen verschil kunnen zien.
Hij is gecheckt op worden en die had hij niet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:20

pimaude schreef:
ik ga even voor het gemak van wormen uit, maar krijg net een mail van de fokster dat er in de omgeving paarden waren met dezelfde klachten die het niet hebben gered.. ;o dus wie weet wat het was! de rest van de paarden rondom haar hebben nergens last van!

hoe bedoel je?waren die paarden ook mager en zijn doodgegaan?

XUlyssesX@je weet dat mestonderzoek niet betrouwbaar is?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:39

Heb je bloedonderzoek laten doen?
Eventueel nog iets van olie bijvoeren?
Hoe is de kwaliteit van je hooi?

Verder zou ik ontwormen als dat al een tijd niet gedaan is, ook al kwam uit het mestonderzoek niks.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:13

XUlyssesX schreef:
ik ben ten einde raad.
Mijn paard is niet extreem dun maar hij is ook echt niet rond.
Je kan zijn ribben een beetje uit zien steken.

Ik heb hem vanaf maart vorig jaar
Hij is nu in januari 5 geworden

Hij kreeg gelijk al onbeperkt hooi.
Daarnaast basisbrok van Havens ( s' ochtends een kilo en s' avonds een kilo)
En een halve emmer Lucerne 2 keer daags.

Echter werd hij deze zomer magerder.

Ik heb hem nu vanaf augustus aan de Seniores priores
Smorgens een schep en s avonds een schep.
Hij krijgt nog steeds onbeperkt hooi en 2 halve emmers Lucerne.
Ook ben ik van basis brok overgestapt naar Omega powermix van van Gorp.
Dit omdat er meer vetten in zaten en minder suikers.

Wat kan ik hem nog meer geven om dikker te worden? dan ik heb vanaf augustus tot nu nog geen verschil kunnen zien.
Hij is gecheckt op worden en die had hij niet

Als ik jou was zou ik hem helemaal laten checken door de DA, want het zou haast niet kunnen dat een 5-jarig paard wat zo goed gevoerd niks aan komt.

Een tijd geleden hier wat gepost over mijn verzorgpony Quintos die erg mager was. Onderhand zijn we weer een tijd verder, krijgt hij medicatie voor zijn Cushing's en een berg hooi 's nachts op stal zodat 'ie de hele nacht door kan eten. Ook krijgt hij sinds een paar weken een extra hooinet en hier ben ik erg over te spreken, hij vermaakt zich hier uren mee. Ook krijgt hij aanvankelijk van het gedane werk die dag en hoe druk hij is 0,5 tot 2/3 schep muesli met een schuit maïsolie er over heen. Hier doet hij het al een hele tijd erg goed op, en ben blij dat hij nog maar zo relatief weinig krachtvoer krijgt, hij kreeg eerst 2 schep brok!
Hij is natuurlijk niet perfect op gewicht, zijn leeftijd van 27 jaar mag niet onderschat worden en daardoor is hij op z'n rug en voornamelijk z'n kontje moeilijk dik te krijgen, terwijl hij wel een lekker hooibuikje heeft.

Foto's zijn van begin juli. Ondanks dat ik deze foto's al zo vaak heb gezien schrik ik toch elke keer weer, d'r zat ook echt geen grammetje vet op, arme pony toch ook :(:)
Afbeelding
Afbeelding

Foto van vorige week
Afbeelding

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:28

Ik zal morgen mijn dierenarts raadplegen!
Bedankt voor jullie advies
Ik dacht misschien voer ik iets verkeerds.. Maar er komt zoveel in. snapte het gewoon niet meer

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:42

Inderdaad, met de hoeveelheid voer moet hij (indien gezond) toch aankomen hoor

Ik heb zeer goede ervaringen met Maïs&luzerne. Hij krijgt per voerveurt: 2l mais&luzernce + 1.5 schep basiskrachtvoer + bietenpulp. Is er sterk van opgeknapt, 2maand verschil:
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:16

piekosjj@Hij ziet er een stuk beter uit....Maar..werd er nog op gereden toen hij zo broodmager was?Of heeft hij beenbescherming voor de lol om? :7

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:55

geerke schreef:
piekosjj@Hij ziet er een stuk beter uit....Maar..werd er nog op gereden toen hij zo broodmager was?Of heeft hij beenbescherming voor de lol om? :7

Nee zeker niet! Ik heb hem nog een tijd gelongeerd maar uit eindelijk heeft 'ie sowieso een maand vrij gehad, en daarna zo'n 1 keer per week een wandeling. Bij elkaar 2 maand geen 'werk'. Nu veroveren we weer heerlijk de bossen :D

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:48

Mijn merrie krijgt sinds een poosje flink meer gevoerd. Ze werkt op het moment alleen aan de longe omdat ik ivm met mijn rug tijdelijk niet mag rijden.

Ze krijgt s ochtens 3 plakken hooi en een flinke pluk kuil. Daarbij een kilo sportbrok en een kilo muesli.
S'asvonds krijgt ze 3 keer 3 plakken hooi en ook telkens weer kuil erbij met een kilo brok en muesli en daarbij nog vitaminekorrels en wat wortels van een stalgenoot. overdag staat ze de hele dag op een goede weide en 2 keer een grote berg kuilgras.

Ik heb de dierenarts erbij gehad en die opperde eerst kuilgras erbij en vitaminekorrel. Als het niet beter wordt komt hij bloed afnemen.

Dit is een recente foto
Afbeelding

Afbeelding
Dit was een half jaartje terug

Afbeelding
Dit is een jaartje terug.

Ze staat nu op minder beweging en veel meer voer. Merk ook aan haar dat ze niet zo lekker in haar vel zit, Ze is knorrig en met rijden is been aanleggen een reden om boos te worden.

Ik zit eraan te denken toch een bloedonderzoek te vragen want ik wil niet te lang afwachten eigenlijk. Iemand die dit herkent?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:03

Wat een prachtig paard heb je!
Ik vind haar gewicht goed,alleen staat ze met een opgetrokken buik.Dat zou op een maagzweer kunnen wijzen.Hoe is haar mest?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:28

De dierenarts vond haar wel wat dun nu. Zelf ben ik haar ook niet zo dun gewend. Ik gaf aan dat ik haar buim opgetrokken vond en ook haar flanke . Haar gebit is helemaal nagekeken en ze had flinme haken. Maar dat js nu al eventjez geleden. Haar mest is prima in orde. Ontwormd is ze ook, daar ka het ook niet aan liggen.

Ik weet wel dat ze als jong paard veel voer kreeg ( 3kg brok per dag ) 3
En toen was ze ook niet dik. In de weide periode is ze toen flink gegroeid maar na de stalwissel in januari is ze onwijs afgevallen. In mei ben ik weer verhuisd en toen werd ze eerst beter. Zat beter in haar vel maar later werd het weer minder. Vandaag was ze overigns heel erg druk en vrolijk. Dat was wel fijn.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:58

mijn paard lust bietenpulp niet.. speedibeet van pavo... wat kan ik daar als ander soort iets van geven?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:00

mandy_shenzi schreef:
mijn paard lust bietenpulp niet.. speedibeet van pavo... wat kan ik daar als ander soort iets van geven?

wat bedoel je ? Wat je kan geven ipv speedibeet ? heb je al speedibeet met een beetje krachtvoer erdoorheen geprobeerd ?

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:44

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:25

Eind oktober was ze idd te mager, op de andere foto kan je het niet zo goed zien. Pulp of seniores priores ( bevat ook veel pulp, maar is beter qua calcium : fosfor verhouding ) is idd een goed product.
Maar altijd eerst proberen of je niet meer hooi of hooi van betere kwaliteit kan geven. Hoeveel weegt ze ongeveer ( kan je oa met een meetlint meten ) en hoeveel hooi in kg's krijgt ze per dag ?

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:37

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:23

Kan je niet wat meer maïs geven? 1/3 schep is echt niet zoveel, ik gaf een halve emmer voor mijn bwp 1m70. Natuurlijk rekening houdend met hoefbevangenheid waarbij je niet teveel suikers en zetmeel mag Voeren. Maar ik denk dat je misschien dit toch iets kan verhogen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:27

crazygirl1 schreef:
Kan je niet wat meer maïs geven? 1/3 schep is echt niet zoveel, ik gaf een halve emmer voor mijn bwp 1m70. Natuurlijk rekening houdend met hoefbevangenheid waarbij je niet teveel suikers en zetmeel mag Voeren. Maar ik denk dat je misschien dit toch iets kan verhogen?

Nee ! Geen mais geven ! Zeker niet aan een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid !!!! Pulp is dan veeeeeeel veiliger. Ik zou die mais zelfs helemaal laten vervallen. Waarom iets geven waar zoveel koolhydraten in zitten ?!

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:33

.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:34

.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:43

Dat kan niemand je zeggen. Al helemaal niet omdat je niet weet hoeveel je pony weegt en hoeveel hooi ze krijgt, dat maakt het nog moeilijker om advies te geven over de hoeveelheid. Gewoon goed kijken naar je pony en aan de hand daarvan voeren.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:15

iemand hier ervaring met speedibeet ipv pulp ?