Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:48

Stal_Fiore schreef:
Mok kan je ook heel goed insmeren met honingzalf, mesitran.
Werkt super!

Gebruik ik ook altijd voor wondjes. Echt super spul. Voor mij niets anders meer. Je kan het
gewoon kopen bij de apotheek.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:12

Dyonne schreef:
Grasbrok is dan het euvel verwacht ik. Dat is hier ook niet geschikt voor mijn jonge pony.

Wat betreft de Force trouwens. Hoe meten jullie die grammen? Ik heb voor de gein eens dat maatbekertje op de weegschaal gezet en die verdeling klopt echt niet... Er gaat geen 150 gram in het bekertje...
Mijn jonge pony krijgt 1 bekertje, de andere een halve tegenwoordig. Dat is nog geen 50 gram.

mij werd verteld dat een 1/2 maatbekertje 50 grams was en een volle 100 gram.
zo voer ik het dus ook, met dat idee.

kan me voorstellen dat je erg geschokken bent met de vito, daarom ben ik het daarna (na verslikken shet) ook gaan weken.
maar mijn merrie die van de week in haar wiesencobs zich versliktte had het op de grond en eet niet gehaast, dus ochtend er op weer gegeven en niets aan de hand, kan natuurlijk ook ongelukje zijn, hier ook een keer met fijner hooi dan normaal gehad, slokdarm verstopping die zo onwijs vast zat dat va al in paniek was omdat het maar niet los kwam.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:38

Dat zal ongeveer wel kloppen, al kwam ik met nawegen op nog minder uit, alleen ik werd in de war gebracht door de streepjes op het maatbekertje, al zijn dat ml. Dus ik denk, zal het toch even melden.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 09:29

Ik ga een voer altijd eerst wegen en zoek dan een bekertje/schepje waar ongeveer zoveel in past wat ik wil voeren. Heb inmiddels een aantal bekertjes ed. verzameld die ooit bij voer of suplementen zaten waarvan ik er dan een uitzoek. Dus niet perse die die bij dat voer zit.

Wij hebben van de week een nieuwe zak faser-light binnen gekregen, maar die ziet er toch heel anders uit dan de vorige (het voer, niet de zak zelf) en ruikt ook heel anders. Pony's eten het wel dus we zien wel hoe het bevalt.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:53

ik ga terug naar de vito. Kijken of dat beter gaat met de jeuk, mok enz. Voorheen ging het goed op de vito en nu toch op de faser light meer klachten. Niet extreem maar wel meer. Kijken of het door het voer komt, verder is er niks veranderd

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:07

@dianalamboo , in de faseright zit appelmelasse, mss dat het daardoor verergert, ben benieuwd of je verschil gaat merken!

Ik wil proberen of mijn haf ipv de vito op de naturell kan, hij heeft meer energie nodig om te werken, en ik durf de vito ivm slokdarmverstopping niet meer te voeren.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:39

Ik meld me ook weer even hier. Mijn noordzweedje van 5 jaar oud staat nu anderhalf jaar op de faser light, hij doet het er super op. Hij krijgt maar 2 x 300 gram per dag. Helaas is hij twee weken geleden erg ziek geworden krampkoliek (na anderhalde dag van de winterweide naar de zomerweide) en hoge koorts. Omdat hij niet opknapt en koorts bleef houden (geen koliek meer) hebben we hem op laten nemen in Utrecht de Uithof. Daar zijn maagzweren ontdekt. Groot raadsel voor mij hoe hij er aan komt want hij kan 24/7 eten, gras overdag, verder onbeperkt hooi en staat ook nog eens op stro en het is ook geen stresspaard.....
Ik vraag me nu af of ik mijn muesli moet veranderen van de Faser naar de Vito. Hij gaat straks wel weer aan het werk 3 x per week drie kwartier dressuurmatig en 1x longeren. Hij heeft voldoende energie met het beetje Faser... Ik las dat de Vito o.a. goed is voor koliek en maagzweren etc. maar zou dat met dat beetje wat hij gebruikt ook uitmaken?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:23

ik ga de vito proberen en dan hopen dat ze daar genoeg energie uithaalt. Anders moeten we een oplossing zoeken. Mijn andere tinker gaat straks op de corn. Ben benieuwd wat die erop gaat doen. Is een ander paard en heeft meer energie nodig om op gewicht te blijven en wel het werk te kunnen doen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:31

:wave:

Mag ik ook hier even om jullie hulp vragen? Ik had al een topic geopend over Pavo Condition, maar een medebokker wees mij op Marstall en aangezien dat nu ook wat makkelijker te leveren is vraag ik hier even advies.

Mijn bijna 7 jarige appaloosa staat al jaren op Dodson & Horrel Pasture mix, en D&H Ultimate balancer voor vitamines en mineralen omdat hij maar 1x per dag een halve, tot een hele schep aan voer krijgt (naast ruwvoer dan!). Maar aangezien d&h best prijzig is, en ook nog behoorlijk hoge bezorgkosten met zich mee brengt ben ik me aan het orienteren op ander voer, waar hij het hopelijk net zo goed op doet en voor mij makkelijker te verkrijgen is.

Heeft iemand ervaring met Marstall havervrij? Ik wil een voer dat compleet is aan vitamines en mineralen, omdat ik een lage hoeveelheid geef, laag aan eiwit + suiker, geen haver omdat hij dan ontploft, maar waar hij wél voldoende energie uit haalt zonder heet te worden, want dat mis ik een beetje bij mijn huidige voer. Hij wordt gemiddeld 4x per week middelmatig gereden, staat in een uitloopstal 24/7 in de winter, en zomers op het land.

Ik las trouwens in de zoekfunctie dat havervrij een dikmaker is, is dat zo? Die van mij zit op dit moment prima in zijn lijf dus een dikmaker heb ik liever niet.

Misschien kunnen jullie mij adviseren over havervrij inderaad het juiste zou kunnen zijn, of dat er andere opties zijn die ik over het hoofd heb gezien bij Marstall? Dankjulliewel!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:17

Havervrij is niet perse een dikmaker...een en ander hangt ook af van de hoeveelheid die je voert in combinatie / verhouding met het werk wat het paard verricht.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:24

ik voer de optimaal en mijn tinker is 4 keer per week middelmatig aan het werk.
laag ik suiker en eiwit en hoeven ze weinig van te hebben om juiste vitamines binnen te krijgen.
misschien kan mirim daar misschien wat meer over vertellen?
ze heeft mij namelijk dit voer geadviseerd.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:25

Mijn paard wordt wat dik inderdaad, maar denk dat dat meer aan zijn ruwvoer ligt en het weinige werk dan aan de havervrij. verder doet hij het er super op moet ik zeggen.

Ik ben hem nu wat intensiever aan het werk aan het zetten en die buik is al vrij snel aan het verdwijnen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:38

Splahs, ik heb nu even in jouw profiel gekeken en vraag me af of je ook al hebt gekeken naar Marstall Western. Dit voer lijkt mij voor jouw paard uitermate geschikt.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:08

Mirim, waarom denk je dat? Ik wil zowiezo een voer dat laag zit in suikers, geen heetmaker en voldoende vitamine en mineralen bij weinig voeren. Voldoet de western daar ook aan?

De optimaal klinkt ook goed. Bedankt voor het meedenken, ben ik heel blij mee :) !

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:51

Splash, de Westernmuesli is juist ontwikkeld voor het type paard wat jij hebt. Juist voor paarden die kracht nodig hebben, uithoudingsvermogen, wendbaarheid, kalmte en moeten kunnen presteren. De westernpaarden zijn anders dan Europese paarden in die zin dat de vereisten voor hun anders liggen en ook de lichamleijke kenmerken zijn anders. Daarom een speciaal voer voor o.a. de Appaloosa. Dit voer is trouwens havervrij, maar bevat wel alle benodigde voedingsstoffen en aminozuren.
Je kunt, als je ok in de prestatiesport meedoet, heel goed de Amino-Muskel plus als supplement bijgeven.
Je kunt dit alles teruglezen op de site van Marstall of in de brochure.
Degenen die bij mij hun Westernvoer halen zijn er ook zeer tevreden over.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:04

De western is idd voor quarters top voer. Oud stalgenoot voerde het ook, ze staat nu op een stal waar de brok bij in zit 9geen western) en hij ziet er imo toch minder uit dan toen hij op de western stond.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:11

Mirim kun jij me vertellen wat er aan suikers en zetmeel en eiwitten in de weide musli zitten.en is dit voer puur voor paarden die naar een weilandtoe moeten,of vult het ook aan als paarden altijd 24/7buiten staan,ik geef nu ook force maar moet daar ook een handje voer bij geven.weet jij dus de gegevens voor mij,want ik wil kijken voor een voer,voor alle paarden.alleen heb ik een met licht exceem ik heb nu islander robust,maar daar zit veel zetmeel in.ik ben nog zoekende ook twijfel ik of de faser ligt niet iets is/of weide musli maar weet geen procenten wat er in zit.en van marstall nog geen reactie

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:44

Ik heb een appaloosa maar ik rij geen sport met hem. Daarom twijfel ik aan de western variant.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:05

Keona, ik kan jou geen antwoord geven. Ik weet de zetmeel/suiker percentages niet. Op de site kun je alles over het voer lezen, ook wanneer het inzetbaar is.
Als je twijfelt over de weidemuesli kun je ook overwegen om de Optimaal te gaan geven aan alle paarden.
Het een en ander hangt natuurlijk ook af van de hoeveelheid die je voert. Als je maar een handje muesli geeft met een hoeveelheid Force doet de soort muesli bijna niet ter zake. Je kunt je voorstellen dat een paar gram muesli voor een paard van zeg 500 kilo geen invloed heeft. Ik weet niet precies wat jouw bedoeling is? Wil je een muesli geven om alleen een handje Force mee te mengen of wil je een muesli geven met een beetje Force en op die manier aan de behoefte van het paard voldoen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:06

Splash_ schreef:
Ik heb een appaloosa maar ik rij geen sport met hem. Daarom twijfel ik aan de western variant.

Dat begrjp ik, maar toch zou ik je de Western aanraden vanwege de speciale samenstelling voor dit ras.
Je geeft dan natuurlijk minder als wanneer hij wel voor 'het echte werk' wordt ingezet, hij verbrandt immers minder.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:11

Sinds ik de Vito voer (nu anderhalve zak al op) is de vacht van mijn pony erg dof.
Ook lijkt ze moeilijker door haar vacht heen te komen.

Toen ik de naturel voerde had ze altijd volop appeltjes en glom ze behoorlijk.

Zou dit aan de Vito kunnen liggen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:18

Stal_Fiore schreef:
Sinds ik de Vito voer (nu anderhalve zak al op) is de vacht van mijn pony erg dof.
Ook lijkt ze moeilijker door haar vacht heen te komen.

Toen ik de naturel voerde had ze altijd volop appeltjes en glom ze behoorlijk.

Zou dit aan de Vito kunnen liggen?

Nee, dit kan niet aan de Vito liggen. Maar wel aan het gestel van de pony. Ik weet niet precies waarom je over gestapt bent op de Vito? :o
Het kan zijn dat je pony gewoon niet lekker in haar vel zit. Of door het nog steeds wisselende weer. Ik merk aan mijn pony's ook dat ze nog steeds wat dikker in het haar zitten als anders om deze tijd. Mijn paard, die onder een deken staat, is wel al door zijn vacht heen.
Het is vreemd weer en dat doet ook een aanslag op de paarden.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:44

Ja klopt het weer zal zeker een rol spelen.
Mijn pony is echter geschoren... laatste keer eind december. Dus is he dubbel gek dat ze nu dik in haar vacht zit.

Het zal vast niet aan de Vito liggen, maar vroeg het me af, omdat het is sinds ik dit voer voer.

Ik ben op de Vito overgestapt, omdat mijn pony een snelle kans op hoefbevangenheid heeft en ook vanwege zomereczeem slecht tegen suikers e.d. kan

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:12

Ok, dankjewel! Dan ga ik de Western proberen en bestellen. Ik ben heel benieuwd, zal over een paar weken laten weten of het bevalt. En ik hoop dat hij het eet, die kieskeur van mij :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:34

Nou ik zal het uitleggen.ik heb 2 engelse volbloeden,1lusitano jaarling,1pony jaarling,1freiberger,en 1pony kruising welsh x tinker(dezeheeft ligte exceem).
De volbloeden en de 3jr freiberger krijgen nu per dag 3handjes voer(dus nu de ijslander robust musli) met handje force,de kruising pony krijgt 1handje met wat force,de jaarlingen krijgen nu nog grow musli van aveve met force.maar liever ga ik over gewoon naar 1musli is het makkelijkste.ik heb al verschillende merken gegeven,kocht toen wat ze hadden,en paarden zien altijd goed uit,nu heb ik mij beter verdiept er in en wil ik eigenlijk zo weinig mogelijk suikers inverband de exceem pony,en teveel zetmeel lijkt me ook niet juist omdat sommige koudbloed zijn.ze hebben 24/7weide gang en zijn mooi opgewicht.dus ik wacht de weidemusli gegevens even af,maar de ijslander heeft behoorlijk wat zetmeel,zou dit niet uit maken volgens jou.