[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:21

Vanochtend heeft mijn pensionstal de AID (of LID) op bezoek gehad voor mijn paard. Dat was wel even schrikken natuurlijk, en niet leuk voor de stalhouder. Na uitleg was het gelukkig allemaal goed. (Mijn paard heeft EMND en staat onder behandeling van Utrecht. Hij komt nu langzaam wat aan.)

Wel vervelend hoor, dat iemand niet even de moeite neemt om te informeren, dan had ik het zo uit kunnen leggen. Er zijn gelukkig ook veel mensen die dat wel doen.

Poiuytrewq

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:12

Ach aan de andere kant is het ook goed bedoelt!

Waronada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:52

rooswita schreef:
ik kan wel janken. eindelijk zag mijn paard er weer normaal uit voor zijn doen zie ik hem gewoon weer afvallen.

is er hier iemand die de producten van life force wel eens geprobeerd hebben? lees daar wel goede berichten over, maarja die paarden zien er over het algemeen ook wel goed uit

En Life Force geprobeerd? Wij gaan vanaf vandaag beginnen! Erg benieuwd!

Gresiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:38

Ik heb een merrie van 25 (februari 26 jaar) die ook zo mager is. Ik ben van de zomer ook wel eens bang geweest voor bezoek van de dierenbescherming. Maar al van alles geprobeerd. Nu eet ze alleen nog slobber en stoofperen van onze eigen bomen en hooi, en de slobber moet ik regelmatig van merk wisselen omdat het net is of ze er dan op uitgekeken is. De kiezen zijn regelmatig gecontroleerd en geveild en natuurlijk de wormenkuren niet te vergeten. Het is bij haar al wat lastiger om aan te komen doordat ze groot (173cm) en lang is.
Ze loopt nu met 2 dekens op iedere dag buiten zodat ze in ieder geval nog gras kan eten, wat ze het liefst doet! Soms twijfel ik wel of ik goed doe door van alles te proberen om haar langer bij me te houden maar als ze dan toch weer met de staart op de rug de wei in rent heb ik toch het gevoel dat het nog niet haar tijd is........ Het valt ook niet mee als je zo'n beestje al bijna 22 jaar hebt en vanaf de eerste minuut een speciale band gehad hebt met haar. Maar zolang ze nog wil en kan blijf ik van haar genieten! Ze is in ieder geval wel de oudste van haar stam, dus doen we het ergens toch nog goed ;-)

Iemand anders ook ervaringen met oude paarden met een eigen wil.........

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:53

Wat dacht je van jonge paarden met een eigen wil :Y) ,

Die van mij raakt ook snel uitgekeken op zijn slobber. Hij krijgt voor de rest ook genoeg kracht en ruwvoer, maar omdat hij snel invalt krijgt hij ook een grote emmer seniores priores erbij, maar dat vind hij dus niet echt lekker. Als er verder niks anders is dan eet hij wel, maar ik moet niet zijn weide genootje alvast haar brokken geven, want dan jat hij die gelijk.
Die van mij ziet er op het moment nog goed dikkig uit, hopen dat dat zo heel de winter blijft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:07

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:15

Hoi!

Ik heb een 3 jarige shetlandmerrie. Ze is vorige week ontwormt, en haar tandjes zijn nagekeken. Ze is erg aan de diarree geweest. Hierdoor is ze erg mager geworden. Mijn vraag is wat ik haar het best kan voeren?
Ze heeft beschikking tot een redelijke hoeveelheid ruwvoer. Ze krijgt van mij een grasmix, en ik zit er aan te denken om nog bietenpulp te geven. Ik kreeg van iemand een tip om Senioren voeding te nemen.. maar heeft een van jullie nog tips? Ik kan eventueel morgen even een foto plaatsen, alhoewel dit lastig is met haar dikke wintervacht. Ohja, pony eet gewoon normaal, maar is alleen een stuk slomer/lomer. Tempratuur is wel gemeten, en die is goed.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:13

Subli senior priores is op basis van bietenpulp maar is wel een volledig voer waardoor je niet komt te zitten met scheve verhoudingen. Als je aan masters senior voer kan komen zou ik daarvoor gaan omdat daar ook probiotica in zit en de darmflora die door de diaree verstoord is weer hersteld.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 02:48

Hope_de_Loop schreef:
Hoi iedereen!

Net samen met de vereniging waar ik rij gaan kijken naar een nieuw paardje.
Wat er uit kwam: een tinkermerrie met veulen en een palomino warmbloed van ongeveer 1.60 m.
De tinkermerrie en haar veulen zijn fantastisch mooi in orde, die merrie was al jaren in het bezit van die eigenaar (die wat ouder wordt nu en dus enkele paarden weg doet). De palomino ruin was echter in erbarmelijke staat. Die meneer had het beestje drie dagen geleden gered van een hongerdood bij andere eigenaars en had het net bij hem op de weide staan.
De vereniging heeft besloten de magere ruin mee te nemen omdat hij voor de rest wel in orde was fysiek, mentaal en administratief.
Het beest is dus veel te dun, het staat nu op een weide met een beetje gras en kikkert er duidelijk van op.
De vereniging wil hem echter op stal houden, is het veilig hem op stro te zetten en hoe krijgen we hem het beste weer mooi? (strokorrels en turf zijn ook een optie voor stalling, maar ben bang dat hijd aar ook van gaat knabbelen)

Ondanks dat het wellicht wat laat is :+ wil ik hier toch nog even op reageren. Bij starvation wil je indd opletten met refeeding, gaat dat te snel, dan kunnen ze binnen 3 tot 5 dagen overlijden aan orgaanfalen, dus voer langzaam, kleine beetjes. langdurig te weinig krijgen, 5 dagen of langer niets krijgen of verlies van 15% lichaamsgewicht of meer in 60 dagen kan organen beschadigen en zelfs orgaanfalen tot gevolg hebben in hevige gevallen.

Paarden krijgen vrijwel altijd wormen bij ondervoeding, tevens overlijd een percentage alsnog na binnen of rond een jaar na de start van refeeding aan inwendige problemen. Het dikker worden kan weken of maanden of soms zelfs jaren duren en is individueel per paard. Paarden die langdurig niets gegeten hebben lopen het meeste gevaar en hebben vaak de langste tijd nodig te herstellen.

Maagzweren kunnen overigens ook ontstaan. Krachtvoer is niet wenselijk de eerste maanden om refeedingsyndrome te voorkomen (dood binnen 3-5 dagen). Bij leverbeschadiging is vermageren soms een symptoom, dus het kan ook voorkomen dat ze juist blijven afvallen of af en toe periodes van terugvallen hebben de eerste tijd (soms jaren) tot de lever zichzelf deels hersteld heeft.

In nederland is er weinig over bekend, hier komt het niets krijgen bijna niet voor (meestal is het te weinig krijgen), maar het niets krijgen komt in Amerika vrij vaak voor. De info die je krijgt van DA's is dan ook gewoon meestal bagger...

Het is aan te raden bij ondervoeding of hevig gewichtsverlies regelmatig een bloedbeeld te verkrijgen zodat de orgaanfuncties in de gaten gehouden kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:45

ik werd toch teruggewezen naar dit topic. Hier kort de situatie:

haflingermerrie van 2.5 jaar is erg dun en futloos. Ze staat sinds vorige week op een 'opfok' tussen circa 7 tinkers 24/7 op het land met onbeperkt ruwvoer en een schuilcontainer. Ze kreeg bij mij 24/7 land + schuilstal + 2/3x per week beetje slobber en 2/3 keer per week een plak hooi. Ze staat zonder deken, zoals altijd. Ze is vandaag naast de koppel gezet omdat ze zich niet weet te weren tegen eventuele spelletjes van de kudde, nogsteeds erg dun is en wat energieloos. Nu ben ik op zoek naar voer om haar bij te laten voeren. Een wormenspuit wordt geregeld en de tanden zijn okè.

Ik denk aan dit: Metazoa Superfit Broxxx. even gegoogled en zie veel positieve reacties maar is dit voor mijn paard voldoende? Moet ik er suplementen bij voeden? ik ben nog even aan het kijken wat er op de markt is, maar jullie hebben natuurlijk praktijk-ervaring!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:08

Niemand ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:11

Een goede ontworming is heel belangrijk. Begin daar maar eens mee,maar wat vind jij mager?heb je een foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:13

Ribben kunnen voelen. Te mager. En die gaat er morgen in.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:37

pimaude schreef:

ribben mag je voelen en het is ook nog niets heel heel erg als je die ietsjes ziet in beweging, maar je moet ze bij een volwassen paard dat niet meer in de groei is niet constant kunnen zien. Ze is 2,5 dus ze zal ook nog groeien, dan zou ik met "ribben voelen maar niet of nauwelijks zien" onwijs tevreden zijn ;)
Goed ruwvoer is uiteindelijk het beste, en in dit stadium kun je rustig wat proberen qua krachtvoer en kijken waar ze wel en niet goed op reageert :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:47

ShamalArabs schreef:
pimaude schreef:

ribben mag je voelen en het is ook nog niets heel heel erg als je die ietsjes ziet in beweging, maar je moet ze bij een volwassen paard dat niet meer in de groei is niet constant kunnen zien. Ze is 2,5 dus ze zal ook nog groeien, dan zou ik met "ribben voelen maar niet of nauwelijks zien" onwijs tevreden zijn ;)
Goed ruwvoer is uiteindelijk het beste, en in dit stadium kun je rustig wat proberen qua krachtvoer en kijken waar ze wel en niet goed op reageert :)

Nee helaas zei ik dat niet. Je ziet en voelt ze. Anders had ik me geen zorgen gemaakt, de basisinformatie weet ik..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 01:47

als je ze ziet dan voel je ze ook, dat is logisch. Dus wanneer men zegt ik voel ze, dan ga ik er vanuit dat je ze niet ziet, want de meesten zullen dan zeggen dat ze ze zien.

Ik zou persoonlijk in eerste instantie dan kiezen voor een goede opfokbrok of liever nog merriebrok met correcte magnesium/calcium verhouding. Dat laatste is onwijs belangrijk: de meeste brokken leveren energie wat deels ook verbruikt wordt (vaak worden ze iets drukker, actiever), als de MAG/CAL verhouding correct is dan wordt er veel magnesium opgenomen wat werkt als een kalmeermiddel, daardoor zijn ze rustiger en verbranden minder energie in beweging, waardoor de energie die geleverd wordt door de brok vooral in snel-vet omgezet kan worden. Merriebrok/ferto-lac van havens is zo'n brok waarbij die verhoudingen correct zijn.

owja, naar mijn mening en ervaring dan he :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:27

Bedankt !!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:49

Mijn merrie is inmiddels netjes op gewicht, zie alleen nog ribben in beweging.

Hoe en wanneer ga je afbouwen met het voer?
Ga je alles minderen of bepaalde dingen afbouwen en weglaten?
Ik voer nu een mix van SP, maismeel, pavo grow en normaal brok.
Maïsmeel en grow zijn nu bijna op. Twijfel nu wat ik bij moet halen.
Paardlief mag nog wel wat meer bespiering krijgen.
SP blijf ik voorlopig wel geven, ze is nogal een muts met hooi eten.

Iemand tips?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:23

Voor bespiering zijn eiwitten goed. Dus idd de podo grow dan bijvoorbeeld, of lucerne. Misschien is deze laatste de beste oplossing als ze niet zoveel hooi eet, dan geef je gelijk meer ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:54

Ik heb 2 bokkers een foto gestuurd. Bedankt voor het advies!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:05

pimaude schreef:

bedankt voor de foto!Nu ben ik benieuwd of die andere Bokker hetzelfde zei als ik? ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:10

geerke schreef:
pimaude schreef:

bedankt voor de foto!Nu ben ik benieuwd of die andere Bokker hetzelfde zei als ik? ;)

ow wait, ik pb je wel ff :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:41

ja ongeveer! :-) Jij meer wormen - zei meer tanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:58

voor de geinteresseerden onder ons! Mijn paardje in 9 dagen terug en vandaag. :)

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:06

Soo!!dat heb je knap gedaan!Wormen waren het toch?
Gelukkig ziet hij er een stuk beter uit!