Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:41

Moet nog beginnen O:) Heb wel de plannen, maar met dit weer doe ik steeds andere dingen :=

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:44

Dit is trouwens mijn paard, op een maatbekertje van de hond HH (basis + ) en twee grote handen Pavo daily plus per dag:

Afbeelding
Zonder te poetsen, na drie keer rollen in het zand :+

(ja ze heeft overconditie maar doet even niets momenteel en is erg rondgeribt)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:48

Flosje446 schreef:
In de Winergy zitten toch wel granen? Heb je misschien een foto van de Winergy?
Ik voer nu Marstall Vito en Fibra. De dealer waar ik dit haal verkoopt ook Winergy en Spillers. De Winergy Equilibrium Senior lijkt me wel wat voor Senna.

Nee, in er zitten geen granen in.
De samenstelling van de Low Energy is: Ontsloten stro, laag glycemisch molglo ( alternatief voor melasse met 30% minder suiker dan melasse), lucerne, grasaren, zonnebloemextract, dicalciumfosfaat, sojaolie, vit&min premix, knoflook, munt, zout, thimotheegras.
De Senior bevat precies hetzelfde maar er is levend gist aan toegevoegd voor optimalisering van de darmwerking (bacterieën)

Bij welke leverancier haal jij je voer?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:34

Dan ga ik Winergy toch is proberen als de fibra op is. Alleen even bedenken welke.
Ik haal voer bij Equiculinair

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:13

Iemand een idee waar ik Agrobs slobber vandaan kan halen in Noord-Holland. Meestal haal ik dingen bij Noordwest diervoeders maar daar gaat het een tijdje duren voordat het binnen is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:59

Letsdunit schreef:
Iemand een idee waar ik Agrobs slobber vandaan kan halen in Noord-Holland. Meestal haal ik dingen bij Noordwest diervoeders maar daar gaat het een tijdje duren voordat het binnen is.

Ik verkoop geen Agrobs en weet niet precies wat de slobber inhoud?
Wel heb ik Wiesencobs die je kunt weken en Procavak, wat je ook nat kunt maken.
Beide soorten heb ik op voorraad.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:16

wat is procavak als ik vragen mag?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:23

foutje: procaval bedoelde ik :D ik heb een letter ernaast getypt.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:35

aha vandaar, ik kon er al niks over vinden.. :D.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:08

Iemand interesse in 4 zakken HH normaal brok plus ?? Houdbaar tot 28 nov 2012. Voor 50,- mogen ze overgenomen worden. Af te halen in Spaarndam (1 km afstand van Haarlem) En eventueel ook op een doordeweekse dag in de avonduren nabij de militaire kazerne in Oirschot (Nabij Eindhoven)

Reden van verkoop: Mijn paard is met pensioen en krijgt alleen nog maar voerdroog van goede kwaliteit en zn KNZ liksteen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:39

Jammer, echt nog te ver weg voor mij. *leest voor de rest mee*

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:14

Voor mij ook te ver weg. Heb Fibra besteld. Proefzakje eergister gehad maar nog geen mogelijkheid gehad om te testen maar toch maar vast een baal besteld.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:22

Wat vinden de kenners hier van De marstall,maar dan niet de weissencob in brok,maar gewoon los ruwvoer.(weet even niet meer hoe die heet).ik wilde dit dan geven als aanvulling op het gras/in de winter voordroog.en dan het krachtvoer weg laten,wel een zout en mineralen blok aanbieden natuurlijk.wat zeggen jullie daar van.of zou ik beter kunnen mengen dus 50%cavalor sensetive gemengd met 50%van dat ruwvoer van marstall

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:30

Marstall heeft de volgende ruwvoeders: Basis (luzerne), Procaval en Wiesencobs en WiesenFasern.
Ze zijn alle anders. De Wiesencobs en de WiesenFasern zijn wel gelijk qua samenstelling, maar de een is een brok en de ander is los.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:02

ja die losse :D bedoel ik!!!!!!
mirim schreef:
Marstall heeft de volgende ruwvoeders: Basis (luzerne), Procaval en Wiesencobs en WiesenFasern.
Ze zijn alle anders. De Wiesencobs en de WiesenFasern zijn wel gelijk qua samenstelling, maar de een is een brok en de ander is los.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:30

Ik kan zo niet zeggen of je krachtvoer wel of niet kan weglaten. Ik weet niet wat voor een paard je hebt en wat voor arbeid jouw paard verricht?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:02

ik wil eigenlijk weten of ik door het marstall mengsel kruiden/grassen ook aan mijn vitamine en minaralen kom.
mirim schreef:
Ik kan zo niet zeggen of je krachtvoer wel of niet kan weglaten. Ik weet niet wat voor een paard je hebt en wat voor arbeid jouw paard verricht?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:33

keona: ik ben overtuigd van niet, maar dat is mijn mening. Als je je paard kan houden op de oorspronkelijke manier...lopen in een weide waar alle kruiden, grassen, bomen e.d. aanwezig zijn dan zou het misschien kunnen, maar die weides hebben we hier niet. De Wiesencobs en Wiesenfasern komen dan wel van weides die zeker veel beter zijn als het Nederlandse gras, maar toch....
De mensen die voergezond voeren denken hier anders over heb ik begrepen, maar die mening deel ik dus niet.
Als je geen muesli zou willen voeren zou ik je zeker aanraden om Force te mengen door de WiesenFasern.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:40

mirim schreef:
De mensen die voergezond voeren denken hier anders over heb ik begrepen, maar die mening deel ik dus niet.
Als je geen muesli zou willen voeren zou ik je zeker aanraden om Force te mengen door de WiesenFasern.

Dat is omdat de Voergezond-voerders stellen dat er in de brokken juist datgene zit aan kruiden, bomen, struiken etc dat er mist in de Nederlandse weides.
Overigens voer ik zelf ook Voergezond, voordat ik op m'n kop krijg. :D

Voor de rest ben ik 't met je eens mirim, een complete vit/min aanvulling als force zou alles prima moeten dekken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:49

even ter aanvulling,ik voer eigenlijk pas weer sinds kort wat kracht voer er is geen een die meer dan een half schepje musli krijgt,de pony's zelfs minder.ik ben dit gaan voeren omdat ik nu wel veel vraag aan mijn pony voor de koets lange ritten en meer temp(wil mendurance gaan rijden).daardoor heeft de rest ook wat gekregen.voorheen stonden ze ook op enkel ruwvoer en dan nl ruwvoer dat dus niet kompleet is en eenzijdig is,met een mineralen en zout blok.paarden doen het er gewoon goed op,en nu met wat krachtvoer zijn ze wel veel aktiever ik merk dat beetje krachtvoer bij de pony in de koets.maar ze heeft exceem dus liever voer ik geen granen natuurlijk en weinig suiker zetmeel.daarom overwoog ik deze van marstall,deze is voor mij makkelijk te krijgen,voergezond HH is niet aan te komen,ja duur laten verzenden.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:20

Keona, je zou dan ook kunnen denken aan de Marstall Vito. Dit voer levert wel energie en is zetmeel en suiker arm. Hte is een heel natuurlijk voer, zoals alles van Marstall zonder toevoegingen van conserveermiddelen, E-nummers e.d.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:59

Voor de mensen die benieuwd zijn hoe het nu met mijn slechte eter gaat; ik heb uiteindelijk het krachtvoer even helemaal weg gelaten en naast het voordroog kreeg hij altijd nog een paar kilo lucerne op een dag en daar doe ik sinds een tijdje een flinke scheut (biologische :') ) zonnebloemolie over heen en nu begint hij mooi bij te komen! *\o/*

Met mijn DA een heel gesprek gehad en die zei dat hij het hier voorlopig ook wel op zou moeten doen en hem eventueel nog wat extra vitaminen door de lucerne te mengen.
DA was van mening dat het vooral heel belangrijk is dat paarden echt goed kauwen op hun voer en vond het ook jammer dat hij de HH niet meer wil eten omdat ze daar ook echt goed op moeten kauwen.

Vorige week nog een vertegenwoordiger van een voermerk hier gehad en die was van mening dat hij voor een paard wat waarschijnlijk gevoelig op suikers reageert wel heel veel ruwvoer krijgt.
Daar zitten natuurlijk ook al suikers in en hij was bang om op die manier al aardig aan zn max te zitten.
Zijn advies was dus ook om te proberen op iets minder ruwvoer en dan aanvullen met niet te veel krachtvoer (half muesli, half brok) met een handje lucerne voor het kauwen, want dat was ook iets wat hij ook heel belangrijk vond en ik moet zeggen dat deze brokken ook redelijk hard zijn.
Ik heb een ruime proefverpakking gekregen en hij eet het iig wel!
Staat nu weer bij zijn voerbak te kijken als ik ga voeren. :D

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:43

wat fijn dat ie bij begint te komen!! Wat geef je nu aan krachtvoer dan? Bioron ging ook niet goed?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:52

Het gras is nu natuurlijk ook weer lekker aan het groeien, dat scheelt ook! ;)
En nee, bioron liet hij ook helemaal liggen, hij ging ook niet meer naar zijn voerbak.
Nu heb ik van horsefood brok en muesli, wil de biologische brok gaan voeren samen met muesli en ze zijn ook bezig met een biologische muesli en dan kijken of het goed blijft gaan want daar begon natuurlijk het hele verhaal mee!
Hier zit namelijk wel wat melasse in (zou dat de reden zijn dat hij dit wel eet?) maar verder geen kunstmatige toevoegingen.

Vind het wel nog steeds apart dat hij, mocht het echt een gevoeligheid voor suikers zijn, er juist last van kreeg terwijl hij toen volop echt fijn aan het werk was.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:22

zou idd door de melasse kunnen komen, maar zeker weet je dat natuurlijk nooit.
Gras zal ook helpen om bij te komen ja.
Tja, als ie gevoelig is voor suikers, maakt het niet veel uit of ie wel of niet aan het werk is. Althans, dat maakt wel uit, maar is dan niet zo dat er dan geen probleem kan ontstaan. Die van mij is goed als ie flink aan het werk is, maar weg is het niet.