Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:02

Dribbelkont: ze kunnen in Duitsland alles uit het bloed halen heb ik me laten vertellen door mijn DA, kost je wel bijna 1000 euro.
Ik heb een pony(4 jaar) staan die vanaf de eerste warme dag vol met bulten staat, als het erg warm is wordt haar hele hoofd kaal en staat haar huid strak.
Op gebied van voer is alles al uitgestest...Helaas, ze zal er mee moeten leren leven. Ze kan schaduw zoeken, maar ligt het liefste te bakken op het warme zand. Ze heeft er zelf niet veel last van alles, maar fijn is het niet. Soms kun je niet alles oplossen voor je paard, en soms kom je er nooit achter waar een reactie vandaan komt. Jammer.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:17

@mirim, bedankt voor het advies, ze eet de force zo uit mn hand, ze vind het heerlijk, is er nog iets wat ik kan geven voor net iets meer energie?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:33

Ik geef 100 gram force als ze niets anders krijgen en 50 bij wat muesli.

Shets krijgen 50 gram.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:51

Hoi ik kom weer even binnenvallen. Mijn paard doet het echt super op de cornmeusli ze zit mooi in dr vacht en heeft zelf appeltjes (vos)!! Echter lopen we wel al bijna een jaar te tobben met hevige mok.. Wat het ene moment goed gaat en het volgende moment staat ze met dikke benen vol met korsten (witte benen) nu lees ik hier dat er voer is die daarbij kan ondersteunen?! Ik geef nu ook lijnzaadolie bij maar wat houd die distel lijnzaad precies in? Ik zie het veel voorbij komen in dit topic.

Ik hoop weer op wat advies!

Gaat om het paard in mn profiel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:54

Mijn paard had er ook erg veel last van.

Ik geef hem nu optimal Mueasli, met beetje zonnenbloem olie, verder 2x in de week been wassen met betadine scrub en elke dag plekjes insmeren met msm creme, en het is nu geheel weg, heeft wel 2 maanden geduurd hoor, maar hij had het echt flink, aan beide benen en ook flink dikke benen ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:01

Msm creme? Heb wel msm supplement gegeven in het verleden maar dat was voor haar spieren.. Ik koop voor de mok nu elke keer potten bij de dierenarts van 25 euro maar kan niet zeggen dat het helpt.. :n dus was daar sowieso al een btje klaar mee.. Wassen doe ik idd om de 3 a 4 dagen met betadine scrub. Voornamelijk om de korstjes kwijt te raken dat heeft de dierenarts ook aangeraden omdat de zalf onder het korstje op de huid moet komen feitelijk.. Maar elke keer als het bijna over is kan het in een dag ineens weer terug bij af zijn..

Verder vind ik het lastig om te switchen van de corn naar de optimal omdat ze het verder grandioos goed doet op de corn.. Maar als het echt helpt tegen de mok.. Hmm dilemma

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:01

mirim dat zal wel dat je misschien niet achter kan komen wat ze heeft maar heb ook nog niks getest dus wil eerst wel dit doen voor haar .
laat een GD test doen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:21

MSM creme kan je bij de paarden drogist krijgen het is een soort zinkzalf, heeft mijn DA aangeraden en werkt prima.
Helpt trouwen sook tegen zwellingen, onstekingen en huidproblemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:01

mirim schreef:
Anoniem schreef:
hoeveel force geven jullie?
marstall reageert enorm traag...

d pony,makkelijk schraal. Krijgt binnenkort,als hij force krijgt,geen muesli/brok meer.
wel luzernemix,subli omega,subli seniores priores en heel veel hooi.
zij adviseerden 90 gram per dag, maar moet/mag dat meer zijn na inspanning bijvoorbeeld?

90 gram Force is vrij veel, maar ik weet niet op wat voor grond je dit advies gekregen hebt. Het zou kunnen dat er nog meer omstandigheden zijn die mee spelen, die wij hier niet weten, maar die je wel aan Marstall hebt voorgelegd? Misschien het feit dat hij makkelijk schraal wordt een rol speelt?

sorry ben scheel.
ze adviseerden 20 tot 50 gram.
maar op de marstall site staat bijvoorbeeld bij arbeid een hoger aantal...
dat heb ik nagevraagd maar krijg geen reactie meer van ze...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:11

Je kan na arbeid gewoon meer geven, net als met muesli. Tenminste, bij mij krijgen ze ook altijd meer voer als ze gewerkt hebben als op dagen dat ze 'niets' doen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:12

Dit is wat mijn dealer adviseert.

Force geef ik altijd zelfde hoeveelheid van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:13

hm,wisselend dus.
hij krijgt als hij gewerkt heeft, seniores priores.
dus ik denk eigenlijk dat ie dan ook geen extra force nodig heeft ..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:32

Als je geen muesli geeft kun je Force extra geven na arbeid. Geef je al een muesli dan kun je de hoeveelheid Force hetzelfde laten. Het gaat erom dat ze na arbeid meer krijgen dan zonder arbeid, dat is ook vrij normaal.. ze verbruiken meer en dat vul je dan weer aan.
Bij mij krijgen ze ook altijd een hand Force ongeacht het werk en na werk een hoeveelheid muesli meer. En die hoeveelheid meer is ook afhankelijk van de gedane arbeid. Moet je paard afvallen en krijgt hij al het minimale dan is meer geven na arbeid weer minder handig. Kijk naar je paard en voer met verstand.
Ik heb overigens wel de indruk dat we ons over het voer van het paard vele malen drukker maken als om ons eigen eten ;) Ik sta thuis tenminste ook niet alles op een weegschaal te wegen en ga ook niet berekenen of ik wel de goede hoeveelheid van alles binnen krijg.
Het is goed om bewust te voeren ( ik heb dit inderdaad al vaker beweerd) maar we moeten niet gaan overdrijven...........maar dat is mijn mening :) Overigens geldt dat hier voor niemand specifiek hoor, het is een opmerking in het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:35

Mirim wat zou jij mij adviseren in mijn positie? :o

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:46

je hebt pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:57

Mirim,ben ik wel met je eens hoor.
Ik eet zelf ook niet zo bewust,hahahah...
probeer voor mijn pony wel gezond te doen,dus zo min mogelijk ballast en zo natuurlijk als kán...
ben geen voor, en geen tegenstander van granen...als het zonder kan,vind ik het fijn.
maar red hij het niet zonder, dan krijgt ie ze wel....

ga de force eerst in klein emmertje kopen.
vooralsnog eet ie zijn 'proef' force goed.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:06

Mok kan je ook heel goed insmeren met honingzalf, mesitran.
Werkt super!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:06

kan iemand mij info geven over suikers en zetmeel in de weide musli??????? vergeleken bv met de ijslander robust

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:54

@mirim , om even terug te komen op de verstopping, of ik het de fjord nog voer?
NEE, nooit meer en heel eerlijk gezegd denk ik dat ik nadat de zak op is het ook niet meer aan mijn haflinger ga geven, ik ben er zo van geschrokken, hij had wel dood kunnen zijn.

Geweekt voeren is geen optie.

Voorlopig mag hij alleen de mash van marstall, daarna start ik weer op met de faser light.

Het is alleen jammer dat ik zo 12 geen vervangend voer voor de vito weet :-(

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:36

Is er met de Vito dan echt zo'n extreem groter risico op verstopping?

Wat zit er in dan wat dat veroorzaakt?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:30

Nou, of er een extreem groot gevaar is daar laat ik me niet over uit, het is wel zo dat het in combi met de Vito toch wel een voorkomend probleem is, en het is bij de mijne ook door de vito gekomen.
Er zit een grasbrok in, die is wat groter, ik heb beide geen haastige eters, dus denk dat ik gewoon vette pech heb gehad maar wil het risico niet meer lopen eigenlijk.

En ik moet ook zeggen dat ik nu van veel mensen deze reactie krijg als ik zeg Vito, dan zeggen ze allemaal ......... heb het al eerder gehoord.

Ik vind het gewoon goed voor, mijn haf haalt met werken niet genoeg energie uit de faser light, en de Vito wel...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:44

Grasbrok is dan het euvel verwacht ik. Dat is hier ook niet geschikt voor mijn jonge pony.

Wat betreft de Force trouwens. Hoe meten jullie die grammen? Ik heb voor de gein eens dat maatbekertje op de weegschaal gezet en die verdeling klopt echt niet... Er gaat geen 150 gram in het bekertje...
Mijn jonge pony krijgt 1 bekertje, de andere een halve tegenwoordig. Dat is nog geen 50 gram.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:38

Ik denk niet dat alle mensen die gehoord hebben van een slokdarmverstopping van de Vito het ook daadwerkelijk hebben meegemaakt. Dat beweert Loes'scorner ook niet trouwens. Ik heb er nu ook van gehoord, maar heb het in de jaren dat ik het voerde niet meegemaakt. Het is wel degelijk een verschil of je er van gehoord hebt of ook de ervaring hebt.
Het gebeurd waarschijnlijk zelden, in alle jaren dat ik het voerde en verkoop heb ik er nog nooit van gehoord. Maar ik kan me voorstellen dat je het niet meer ongeweekt wilt voeren als je het meegemaakt hebt. Ik heb ooit een slokdarmverstopping bij een paard meegemaakt door de bix die ik toentertijd voerde, er kwam bij mij ook geen bix meer in de voerbak.

Je zou nu bijvoorbeeld wat lijn/distelolie door de Faser kunnen doen? Misschien dat jouw pony dan wel aan de benodigde energie komt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:24

@mirim , ik ga me een verdiepen in die olie!

JA je verwoort precies god wat ik bedoel, veel mensen roepen snel wat maar hebben eht zelf niet gezien of meegemaakt, en ik vind de Vito gewoon heel goed voer, persoonlijk fijner dan de faser light maar ben nu gewoon wat onzeker.....ik geef de haf het nu uit een schaal vanaf de bodem, dat is ook beter als uit de voerbak vertelde de DA mij maar de fjord geef ik het echt niet meer ;)

Ach en mss is het ook logisch, zoals je van de grasbrok ook hebt en bij grotere bix, die brokjes zijn gewoon groter dus meer kans op zoiets dergelijks...

Hij mag vandaag weer een handje hooi m de 2 uur, hoop dat het goed gaat.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:28

Eigenlijk is er met elk voer risico op slokdarmverstopping. Ook erg ponyafhankelijk.
Mijn jonge pony heeft tweemaal problemen gehad met de Wiesencobs, die krijgt hij dus echt niet meer. De andere twee pony's nog wel uit de hand als 'snoepje'. Die hebben geen enkel probleem.