[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:28

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:30

Maris schreef:
Linnx schreef:
iemand enig idee wat een zak merrie brok kost ?

kijk even op voervergelijk en dan bij merriebrok. dan zie je zo alle prijzen van merriebrok van alle merken
edit : hier is de link http://www.voervergelijk.nl/voer/vrij,m ... formatie...

helemaal super, bedankt!

LukieBradley

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:31

Kan iemand mij een advies geven, ik heb een pony die te mager is.
Vorige winter toen hij kwam had hij ernstig rode wormen en is inmiddels al tijden genezen maar hij wil niet echt aankomen.
Dachten uberhaupt niet dat hij en zijn maat het zouden halen.
Toch hebben ze dat wel en zijn vrolijk en blij en zijn maat ziet er zelfs nu iets te dik uit.
Maar hij blijft te mager en is erg kieskeurig qua voer en een trage eter.
Wáár kan ik die pony nu blij mee maken?
Heb vanalles al gehad en veel eet hij niet uit zichzelf maar wel als ik het voorhoud dan eet hij uit mijn hand.
Hooi eet hij wel goed en hij graast ook gewoon maar lijkt wel of hij het soms beu is en dan staat hij op me te wachten en te staren.
Zit met mijn handen in het haar, het is een vriendelijke vrolijke levendige pony en gezond verklaard en is wormvrij maar écht te mager.
Maak me gek..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:54

Maris schreef:
Lees eens tot 10 pagina's terug, dan vindt je genoeg tips !

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:05

Ik rij verschillende paarden voor eigenaren en de bezetting wisselt nogal eens. Wat bij mij altijd goed werkt als ik te schrale paarden heb is het volgende. Ze krijgen standaard ontworming, gebit owrdt gecontroleerd en ze krijgen een vitaminestoot. Daarnaast voor ik een mengeling van Pavo Energy Control, Pavo Podo lac, Luzerne met Sojaolie van EquiSentials en we geven Cavalor Oilmega http://paardenvoerparadijs.nl/product/c ... ilmega-2l/ Daarnaast worden ze lekker getraind zodat ze ook beter in de bespiering komen. Vooral veel longeerwerk in de bijzet doet wonderen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:18

LukieBradley schreef:
Kan iemand mij een advies geven, ik heb een pony die te mager is.
Vorige winter toen hij kwam had hij ernstig rode wormen en is inmiddels al tijden genezen maar hij wil niet echt aankomen.
Dachten uberhaupt niet dat hij en zijn maat het zouden halen.
Toch hebben ze dat wel en zijn vrolijk en blij en zijn maat ziet er zelfs nu iets te dik uit.
Maar hij blijft te mager en is erg kieskeurig qua voer en een trage eter.
Wáár kan ik die pony nu blij mee maken?
Heb vanalles al gehad en veel eet hij niet uit zichzelf maar wel als ik het voorhoud dan eet hij uit mijn hand.
Hooi eet hij wel goed en hij graast ook gewoon maar lijkt wel of hij het soms beu is en dan staat hij op me te wachten en te staren.
Zit met mijn handen in het haar, het is een vriendelijke vrolijke levendige pony en gezond verklaard en is wormvrij maar écht te mager.
Maak me gek..

gebit ook gecontroleerd?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:34

Heeft hij stress misschien? Heeft hij wel vriendjes?

En heeft iemand een tip voor een maaltijdje voor na het werk? Ik mag niet zomaar hooi pakken, dus ik zoek wat anders :). Gewoon iets dat ik na het rijden even kan voeren zodat hij weer wat om op te bouwen heeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:42

Zelf een pak hooi kopen wat je kan voeren dan ? Of een zak grasmix of lucerne halen bijvoorbeeld.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:55

Hebben jullie ervaring met bloedonderzoek bij te dunne paarden?
Mijn pony is nu ook weer afgevallen en ik vertrouw het toch niet helemaal!
Welke dingen moeten dan nagekeken worden? Hij krijgt momenteel genoeg brok en onbeperkt hooi.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:08

Omdat ik eerder in dit topic gereageerd heb, wil ik nu even een update geven van mijn paard. Misschien hebben anderen er iets aan.

Omdat ik het echt niet meer zag zitten en geen enkele DA iets kon vinden, ben ik met mijn paard naar Utrecht gegaan. Na veel onderzoek is daar bij hem EMND geconstateerd, een zenuw-spierziekte. Door die ziekte is zijn bespiering weggevallen en is hij daarnaast nog extra afgevallen omdat hij energie niet efficiënt gebruikt.

Ik ben ontzettend opgelucht dat ik nu eindelijk weet wat er aan de hand is en er gericht aan herstel gewerkt kan worden. De ziekte zal nooit over gaan maar is waarschijnlijk goed te handelen. Mijn paard staat nu een paar dagen in Utrecht en is al behoorlijk aangekomen. Natuurlijk gaan we dat thuis voortzetten.

Ik hoop binnenkort voor- en na-foto's te hebben.:)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:28

Aan de ene kant fijn nieuws, maar tegelijkertijd wel heel dubbel!
Hopelijk knapt je paardje echt op en is alles goed te behandelen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:17

Ik meld me ook in dit topic. De merrie waar ik nu op rijd is ook altijd moeilijk op gewicht te houden in de herfst. Ze is nu nog niet echt dun en wil dit ook graag zo houden. Nu loopt er nu ook een veulen bij, wat nog niet bij zijn moeder weg kan. Ze krijgt meer dan genoeg ruwvoer. Zoveel dat ze het bij de volgende voerbeurt nog niet eens op heeft. Nu lees ik hier dat de één zemelen voert en een ander weer luzerne. Maar wat is nu het beste. Wil haar niet nog meer krachtvoer geven dan dat ze nu krijgt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:03

Probeer eens seniores priores. Is meer ruwvoer als krachtvoer omdat er veel pulp in zit. Maar wel een goede dikmaker.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:13

Heb ik al geprobeert. Dat vind ze dus niet lekker en eet ze niet. :n Zo ook met slobber. Ze hoeft niet veel dikker. Maar ze mag net iets voller zijn.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:19

Hier werkt seniores priores echt heel goed! Mn paard was ook veel te dun en dit was het enige wat al gauw aansloeg

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:41

Wat voor krachtvoer voer je ni? Misschien kun je daar nog in veranderen? En hoeveel krijgt ze nu? Ze moet ook wel eten voor twee nu natuurlijk.
Olie over het voer is ook een goede, wel langzaam opbouwen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:45

FriesWytske schreef:
Heb ik al geprobeert. Dat vind ze dus niet lekker en eet ze niet. :n

ook niet als je in het begin door de sp krachtvoer mengt ?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:52

Nope. Haalt ze het krachtvoer er tussen uit en de rest laat ze staan :n

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:15

Als ze lucerne lust zou ik lucerne gaan geven, dat kun je aardig opbouwen en als je meer dan 2 kg geeft moet je er wel iets van zemelen of granen bijgeven voor de verhouding (calsium/fosfor).

Daar doorheen kun je olie doen of omegamix van Subli, dat kun je ook aardig opvoeren in hoeveelheid.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:20

Ga ik dat eens proberen voor bij het krachtvoer wat ze nu krijgt.
Bedankt voor het meedenken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:25

Lucerne kun je ook mixen met grasmix, ken wat paaren die het daar ook heel goed op doen.

Glebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:33

Ik kom hier ook even binnenvallen. Hopelijk is dit topic nog een beetje actief,wist
niet echt waar ik terecht kon :).

Mijn grote ruim (1m75) heeft net een blein gehad, die is nu volledig genezen. Maar
doordat hij veel op de wei heeft gestaan en weinig krachtvoer kreeg (toch veel minder dan
daarvoor, hij komt van nature niet zo snel bij maar was toch al enige tijd goed op gewicht) is
hij nu vel over been. Zijn flanken zijn volledig ingevallen. We zijn nu al een week bezig met hem goed
bij te voeren, hij krijgt veel hooi, elke dag bietenpulp,melasse,merriebrok. Maar ik zie nog niet
echt veel verschil. Nog tips om hem snel weer wat te laten aankomen. Verder is hij eigenlijk heel
levendig en zit hij relatief goed in zijn vel. Maar er moet toch echt dringend wat bij, ik 'durf' er nu ook niet echt op rijden, heb schrik dat hij alleen maar verliest. Of is het toch beter dat ik hem wat berijd
voor sneller spieren op te krijgen terug?

Hoe snel hebben jullie de paarden terug wat 'dikker' gekregen?

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:29

Ik heb mijn merrie toen ze eenmaal van de bloedwormen af was in ongeveer 3 maanden weer op haar oude gewicht gekregen. Ik ben haar in diezelfde tijd ook weer op gaan pakken in de training. In het begin gewoon aan de lijn later pas erop. Als er het nogf niet goed voelt om erop te stappen moet je gewoon nog even wachten en op anderen manieren vast gaan beginnen met opbouwen.

Ik heb haar in die drie maanden veel hooi, de podo-grow van pavo met de health boost en een schep seniores priores van subli gegeven. Ik heb me laten vertellen dat je het liefst geleidelijk moet laten aankomen (om weer andere gezondheidsproblemen te voorkomen) en daarbij ook dus rustig opbouwt in training.
Ik heb trouwens om de week met een lintje gemeten en de omvang genoteerd, voor mijn gevoel kwam ze helemaal niet aan terwijl dat we het geval was.

Ik ben trouwens heel benieuwd wat een blein is.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:11

Mag ik nog een keer jullie advies vragen?

Ik wil mijn merrie wat extra bijvoeren voor de winter. Momenteel krijgt ze per dag 2x een halve schep basisbrok op stal, en altijd als ik er ben geef ik nog een extra schep merriebrok erbij. Ruwvoer krijgt ze in de vorm van kuil over 4 voerbeurten verdeeld, naar mijn mening niet genoeg, maar buiten de pensionhouder hierop aanspreken kan ik hier weinig aan doen.
Te dun is ze momenteel niet, het is een enorme binnenvetter, en periodes van stress en verandering zijn altijd terug te zien in haar gewicht. Van de zomer heeft een naar ongeluk op stal en de 2 maanden blessuretijd daarna haar weer erg doen terugvallen, maar inmiddels ziet ze er weer goed uit, mag wat voller, maar ze is niet dun.

Nu wil ik haar iets bijvoeren om het tekort van ruwvoer wat op te kunnen vangen, en zodat ze wat langer doet met haar eten. Nu zag ik laatst al bij de welkoop luzerne, grasmix en pavo daily plus, echter weet ik niet precies wat het best aansluit bij de situatie van mijn paard. Vandaag heb ik van een stalgenootje een schep grasmix mogen lenen, en ze deed echt een heel stuk langer over haar brok, wat ik positief vind.
Ik weet verder niet echt welke van de 3 de beste optie is, en wat precies de verschillen zijn.

Het gaat trouwens om een 7-jarige kwpn merrie, die ongeveer 4 a 5 keer per week werkt, zowel dressuur, bosritten en longeerwerk, geen hittepetit maar is precies scherp en werkwillig genoeg.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 01:02

Misschien iets heel anders dan wat je vraagt, maar is het niet mogelijk om een hooinet op te hangen met kleine mazen? Dan kun je de voerbeurten heeeeeeeel wat uitrekken.

Waar mijn paard normaal een half uurtje over doet, doet ze met hooinet ruim 2 uur met dezelfde hoeveelheid. Ik hang elke avond een vol hooinet op voor de nacht. Dan is ze de halve nacht zoet en hoeft ze niet lang te wachten tot de ochtendbeurt.
Het is een kleine moeite om het er even in te proppen.