Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:53

Jannepauli schreef:
Tja.. er is met jouw paard heel wat meer aan de hand geweest denk ik. Er zijn een aantal mensen die melding maakten van meer plassen, maar zeker niet zoals je schrijft 'het merendeel'. Ik blijf het zeggen: ik vind het niet kunnen dat je zomaar allerlei verdenkingen creëert zonder dat je daar gedegen bewijs voor hebt en zonder dat men eigenlijk weet wat voor medicatie je paard kreeg of welke andere voeding gegeven werd. Daarbij vind ik het raar dat je niet ogenblikkelijk kontakt gezocht hebt met de voedingsdeskundigen van PAVO, in plaats van publiekelijk onrust te zaaien.

Vrees dat ik het hier alleen maar mee eens kan zijn, zou eerst maar eens contact op nemen met Pavo en je DA voordat een onzeker verhaal als waarheid gezien gaat worden. Ik weet dat je in je 1e post ook schrijft dat het niet helemaal zeker is en dat je het nog eens aan je DA wilt vragen maar laten we eerlijk zijn; hoe meer posts er volgen, hoe stelliger je wordt met je bewering en hoe meer mensen er begonnen te reageren die er al vanuit gaan dat het dus echt aan de C4L ligt.

Mijn ervaring met C4L is overigens alleen maar goed.

Ik had er eerst mijn ZE pony op C4L gezet en die reageerde er goed op, niet in de zin dat de ZE verdween maar gewoon in het algemeen (mooiere vacht, sneller met verharen e.d.). Ze reageerde iig goed genoeg om het ook bij mijn HB gevoelige pony uit te proberen maar die liep net op dat moment kreupel dus eerst de HS en daarna de DA laten komen om te kijken of het een HB aanval was of een andersoortige kreupelheid (omdat het niet echt toonde als HB). Beiden hadden niet het idee dat ze HB was dus ben ik haar ook gewoon de C4L gaan geven.
De HB pony begon langzaam te bekomen en de kreupelheid verdween (zonder medicatie of verandering in overige voeding e.d., alleen C4L toegevoegd) maar ik heb voor alle zekerheid toch foto's laten maken van haar voeten en daar moest de DA vast stellen dat de kreupelheid toch voort was gekomen uit een HB aanval.
Let op; Ik beweer niet dat C4L de medicijn tegen HB is maar schijnbaar zaten er voor mijn pony op dat moment net de juiste voedingsstoffen in om de onbalans in haar lijf te herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:39

DA gecontacteerd en voorgelegd. Aangezien er vlak voor de voerwissel geen bloedtest is geweest hebben we geen vergelijkingsmateriaal.

Paard stond oorspronkelijk op 2kg krachtvoer van Lannoo met zo'n 20kg hooi. Meer dan genoeg voor een paard van pakweg 400kg als je rekent op 1,5% per dag van het lichaamsgewicht. Paard had niks problemen, relatief droge stal ook. Tanden in orde, mestonderzoek in orde. Kortom, zoals je van een jong paard verwacht eigenlijk. Bloedproef januari was ook prima. Als er toen al iets zat te broeden was dat in elk geval niet zichtbaar.

Volgens de DA is het perfect mogelijk dat de C4L de aanzet heeft gegeven. Het is immers een aanpassing van het voer en dan is er altijd kans dat een paard er slecht op reageert. Hij kreeg geen 6kg C4L/dag nee. Dat was zo'n €500gr max. en verdeeld over 2 voerbeurten.
Wat kan er nu gebeuren bij een aanpassing in het voer? Dat de nieren daar problemen mee krijgen. Ze krijgen opdracht om meer water te vragen om de extra's goed te kunnen filteren. Wat is hier waarschijnlijk gebeurd? Ipv te gaan regulariseren zijn ze naar overflow gegaan. Dat wil zeggen, ze blijven heel veel water vragen om te werken maar in principe stroomt dat water er gewoon doorheen en wordt zo weer uitgeplast. Dat pakt mee dat er dus een flinke hoop voedingsstoffen niet opgenomen worden en gewoon ook meegaan in de urine ipv opgenomen worden in het lichaam. Want het filtersysteem doet het ook niet meer zoals het hoort.

Paard begint veel voedingsstoffen uit te plassen -> lichaam gaat tekorten ergens anders zoeken, zoals in de spieren. Paard gaat ook vermageren -> je geeft meer voer -> lichaam vraagt meer water om voedingsstoffen te filteren -> paard drinkt meer, nieren werken niet goed en alles wordt zo weer uitgeplast etc etc etc.

Dit is ook prima mogelijk zonder dat er iets zat te broeden. Het ene paard is er gewoon gevoeliger voor dan het andere. Hij heeft vroeger nog voerwissels gehad, nooit problemen gegeven. Alleen is dit dus blijkbaar een type voer waar zijn lichaam niet goed mee om kan en is het beginnen misgaan. Het is bijvoorbeeld genoeg dat er ergens een onbalans in het voer zat (bijvoorbeeld teveel eiwitten en de nieren kunnen ze niet goed wegfilteren) en hups, poppetjes aan het dansen. Of dat de reinigende werking van de kruiden iets te grof heeft ingespeeld op zijn lichaam.

Wat betreft de 6kg/dag: het is een basisvoer en wordt aangevuld met kwalitatief goed hooi. Hij heeft het wel degelijk nodig tot zolang de nieren overmatig werken. De tekorten zouden wel alweer goed moet zitten, dus da's goed nieuws. Stabiliseren de nieren zich en gaat hij minder drinken en wordt de voedingsopname weer goed, dan wordt dat krachtvoer ook afgebouwd.
De stalbaas weet wat hij doet en het is ook in samenspraak met de DA. Hij krijgt het verdeeld over de dag in kleine porties en altijd pas nadat zijn hooi is bijgevuld.
Persoonlijk schrok ik me ook een ongeluk toen ik het hoorde. Het is echter gerechtvaardigd. Zet dit paard 2u op een paddock met een berg hooi en je ziet hem gewoon wegslinken omdat hij altijd wel wat rondstapt en rondkijkt. Dus geen gekheid zoals lopen bokken, brullen, zich opfokken als hengst... Nee, gewoon relax rondjes slenteren en hooi knabbelen.

Castratie kan en mag niet doorgaan nu. Veel te veel risico dat hij in de narcose blijft. We zijn nu maandje bezig en hij is van 70L gezakt naar 50L/dag en hij valt al niet meer aan voor een drup water. Paard heeft meermaals geprobeerd de staldeur te rammen als hij ons zag aankomen met een emmertje water.
We geven het nog 4 à 6 weken de tijd om het drinkgedrag terug te laten lopen naar max. 35L/dag (tenzij het plots heel warm gaat worden). Als dat goed zit gaan we ook bekijken of hij terug normaal met water kan omgaan dwz dat de fixatie weg is om te vechten voor een drup. Pas als dat minimaal 2 weken stabiel blijft en de bloedproeven zijn dan ook negatief, dan pas mag ik de kliniek bellen om een afspraak te maken. De AB is nu ongeveer op, de supplementen ook bijna en als het goed gaat zou hij nu ook zonder die medicatie langzaam aan weer goed moeten komen.

Het is gewoon brute en domme pech. Dit is iets wat elk paard met elk voer kan overkomen, maar het gebeurt niet zo vaak en al helemaal niet in deze mate.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:51

er zit geen glucosamine in, er zit collageen in.
van glucosamine gaat mijn merrie ook stuiteren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:07

Ik heb alleen maar vit. E moeten bijgeven toen hij jaarling was, hij had tekort toen we hem kochten, da's al. Verder heeft ie Pavo Podo Grow gehad als jongeman tot hij 3 was maar het is geen fan van brok. Liep in de zomers ook altijd 24/7 op een groot weiland dat niet bemest, niet besproeid en niet met kalk aangepakt werd, ging uitstekend. In de winter 2011-2012 Best Mix gehad van A.veve (bijmerk van L.annoo) wegens weinig suikers en veel vitaminen. Dat heeft hij gekregen tot halfweg de zomer vorig jaar. Toen bleek hij nood te hebben aan iets completer voer en dan half augustus denk ik ben ik overgestapt naar het merk L.annoo zelf. Dacht gerstemix?
Ben de C4L gaan geven uit nieuwsgierigheid, om een extra boost te geven en omdat er wel wat meer pit in mocht. 't Is een typje liever lui dan moe :Y)
En het kwam ook mooi uit voor de pony's die alle 3 liefst op sober voer gehouden worden. 2 schuren erg makkelijk en de 3e wordt snel moddervet van lucht. Bij hen was de C4L wél alles wat ik gehoopt had. Glanzende pony's, heerlijk alert en vrolijk, géén schuurproblemen meer *\o/* en ze vermagerden ook. De shetjes kregen 2x/dag een goed gevuld handje, de tinkerkruising kreeg 150gr ongeveer? Zij gingen ook meer plassen na de start met het voer, alleen is het bij hen wel mooi gaan stabiliseren na een weekje en ook gewoon weer normaal geworden.

Behalve dus de dikke sh*t die ik nu heb met hengstemans was ik er wel erg blij mee. Wil zo laag mogelijk voeren in suikers, als het kan ook met zo weinig mogelijk zetmeel (dit worden immers ook suikers in de vertering) en laag eiwitgehalte. Kon mijn vorige paard (merrie) immers ook licht intensief rijden met een kilootje krachtvoer/dag en voldoende hooi...

Jannepauli

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:32

Hoeveel hooi geef je dan nu eigenlijk? Wat je eerder schreef: 2 kg krachtvoer en 20 kg hooi voor een 400 kg paard..? 1,5% van 400 kg is natuurlijk geen 20 kg maar 6 kg..... voor een jong, nog groeiend paard mag dat wel wat meer zijn maar 20 kg..? :n

Heb je hooi van eigen land? Dan zou ik het hooi eens laten testen op voedingsstoffen - Biomentor in Limburg kan dat goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:05

Het hooi is niet van eigen land maar heb ik wel speciaal geselecteerd op zo laag mogelijk in eiwitten en suikers. Kwam van een boer die hooi voorzag voor eiwitgevoelige paarden. Hij heeft er zelf eentje met ZE en eentje die erg gevoelig is voor HB en die staan het hele jaar door op een stuk van dat grasland, ofwel onbeperkt op dat hooi. Op die stal werd datzelfde hooi ook gevoerd aan een paard met cushing; was het enige hooi waar hij geen spuitende diarree van kreeg.
Op de stal waar ik nu sta zijn er ook paarden die eiwitgevoelig zijn die zonder problemen onbeperkt hooi krijgen. Dit is hooi van grasland dat bij het pension hoort.
Hooi was ook niet extreem stoffig of extreem droog/grof, hij had ook geen liksteen (dit had nog iemand gevraagd, was het vergeten vermelden).

Die 20kg was nodig omdat zijn wintervacht niet voldeed voor de temperaturen op dat moment met die rotwinter. Hij maakt net zoals elk paard wel een flinke dikke wintervacht aan, maar die blijft relatief kort. Ik hoef dus ook niet te scheren en dit is al zo sinds veulen. Ik heb dit paard sinds de leeftijd van 8 maanden, hij wordt er nu 5. Heb zitten variëren met de hoeveelheden maar dit was het beste resultaat om 'm mooi op gewicht te houden zonder dat hij kou kreeg. Paard stond ook buiten in een paddock zonder enige vorm van beschutting, vol in gure wind. Was ook soort bezigheidstherapie (anders prutste hij de stroomdraad los :)) )
Buiten die koudeperiodes om was het ongeveer 8kg/dag tenzij hij ging vermageren, dan voerde ik wel weer wat extra. Krachtvoer is hij de hele winter stabiel gebleven op 2kg, soms iets minder als hij niet gewerkt werd.

Nu weet ik wel dat een jonge hengst in volle groei vaak gewoon met periodes meer voeding nodig heeft om het allemaal te kunnen bolwerken. Dus op zich begrijp ik de redenering wel waarom hij nu even zoveel krijgt. Hij heeft een fikse achterstand gehad met die tekorten, hij is nu ook weer aan het bijkomen en ontwikkelen en tjah, waarschijnlijk spoelt er een deel nog steeds gewoon weg zolang de boel niet stabiel is. Beetje dweilen met de kraan open. Letterlijk dan wel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:07

als het arm hooi (geschikt voor HB en ZE paarden) is hebben ze er ook veel van nodig om er voldoende uit te halen in mijn ervaring, zeker als het om een paard gaat dat veel verbruikt en moeilijk aanzet...

mijn merrie heeft ook heel lang niet genoeg kunnen halen uit hooi, ik kon blijven geven, maar dikker werd ze niet...
toen ben ik rijker ruwvoer gaan geven en toen ging ze ineens wel aanzetten...

en nu ziet ze er zo goed uit dag ze bijna alleen nog maar arm hooi krijgt... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:16

Welja ik zit ook met 3 andere die al dik worden van lucht en makkelijk schuren. Zat ook met beperkte opbergplaats voor hooi dus om nu bij 2 verschillende boeren te bestellen is ook nogal dom. Het kwam gewoon mooi uit: geschikt hooi voor de 3 pony's en hij kon er van mee profiteren. Ook omdat ik dus redelijk ongestoord extra kon geven als hij er nood aan had, vb. om zijn kacheltje te doen branden. Ik geef dan liever iets armer hooi maar meer in hoeveelheid zodat alles goed kan werken dan heel op de limiet af maar slechts 3 kleine porties per dag die dan ook nog eens best snel op zijn en je paard zich de hele dag rot staat te vervelen.

Echt, als ik dit niet had gehad en er zat een leverancier in de buurt, dan kregen ze het nu waarschijnlijk nog hoor. Alleen durf ik nu gewoon niet meer (en hebben de pony's genoeg aan het gras).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:23

Zit er olie in dit voer?

Een paar jaar geleden is er een partij van Subli voer geweest waar vervuilde olie inzat. Ik heb gehoord dat hier behoorlijk wat paarden ziek van zijn geweest. Dit kan natuurlijk ook bij ander voer gebeuren.
Als je bedenkt dat olie wordt getransporteerd in containers en die containers voor van alles worden gebruikt. Een container die niet goed schoon wordt gemaakt door de transporteur geeft al vervuilde olie.

edit; spellingsfout :o
Laatst bijgewerkt door singasong op 27-05-13 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:27

Dacht niet dat hier olie in zat nee. Dan zouden er toch nog gevallen van bekend moeten zijn en volgens mij had Pavo het voer dan ook al lang teruggeroepen.

Zoals de DA het zei, ik heb waarschijnlijk gewoon brute pech dat mijn paard er zo heftig op reageert. Goeie les naar anderen toe om het ook gewoon goed op te volgen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:31

Zit naar mijn weten wel olie in..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:35

Ik heb het even opgezocht maar volgens mij zit er soja-olie in?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:38

Maar in welke hoeveelheid? Me dunkt dat er dan toch flink wat in zou moeten zitten eer een paard er last van gaat krijgen. Of het zou heel erg verontreinigd moeten zijn om gelijk zoiets te veroorzaken.
Lijkt mij eerder dat de mijne zijn nieren gewoon het zuiverende effect niet konden bolwerken en in overflow zijn gegaan, zoals de DA ook zegt. Want wat ik nu heb, is iets wat eender welke andere paardeneigenaar ook kan overkomen met eender welke andere voerverandering.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:40

Hoeft niet persé, het kan ook de druppel zijn geweest voor het lichaam.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:40

singasong schreef:
Zit er olie in dit voer?

Een paar jaar geleden is er een partij van Subli voer geweest waar vervuilde olie inzat. Ik heb gehoord dat hier behoorlijk wat paarden ziek van zijn geweest. Dit kan natuurlijk ook bij ander voer gebeuren.
Als je bedenkt dat olie wordt getransporteerd in containers en die containers voor van alles worden gebruikt. Een container die niet goed schoon wordt gemaakt door de transporteur geeft al vervuilde olie.

Er zit soja olie in, maar ik vind het eigenlijk heel erg dat je zomaar iets roept... Eigenlijk zeg jij dus dat Pavo vervuild voer produceert.

Je hebt geen idee of dit waar is, je roept maar wat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:42

Wel jammer dat Pavo zelf niet meer reageert in dit topic !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:45

De mijne is waarschijnlijk gewoon ziek door de combinatie van de kruiden met het voer dat hij al kreeg. Die kruiden zouden zuiverend werken, is hier alleen ietsje té goed aangeslagen :+
Denk dat in geval van "vervuiling" er wel meer naar de knoppen zou gaan dan enkel een stel nieren die niet meer weten van ophouden. Paard glanst, is lekker alert, beetje hormonaal soms, groeit ook gewoon nog (mag wel stoppen haha), loopt lekker, maakt geen koorts. Als er echt vervuilde olie in gezeten zou hebben zou je eerder vergiftigingsverschijnselen krijgen. Paardlief zal er dan niet zo vrolijk bijlopen ipv te zuipen als een uitgedroogde spons.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:53

Annemeik schreef:
singasong schreef:
Zit er olie in dit voer?

Een paar jaar geleden is er een partij van Subli voer geweest waar vervuilde olie inzat. Ik heb gehoord dat hier behoorlijk wat paarden ziek van zijn geweest. Dit kan natuurlijk ook bij ander voer gebeuren.Als je bedenkt dat olie wordt getransporteerd in containers en die containers voor van alles worden gebruikt. Een container die niet goed schoon wordt gemaakt door de transporteur geeft al vervuilde olie.

Er zit soja olie in, maar ik vind het eigenlijk heel erg dat je zomaar iets roept... Eigenlijk zeg jij dus dat Pavo vervuild voer produceert.

Je hebt geen idee of dit waar is, je roept maar wat.

Ik zeg dat het een mogelijkheid kan zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:10

Wat waren de symptomen toen?

Vind het zelf ook raar dat je er zomaar mee komt aandraven. In de meeste paardenvoeders zit wel een soort olie, bij L.annoo is dit zelfs standaard lijnzaadolie dacht ik. Dit is eerder een stofwisselingsprobleem, niet zozeer iets van materie die niet in een voer hoort te zitten. Dan zouden de bloedwaarden geen ontsteking en tekorten aangetoond hebben maar net een teveel of zelfs eerder te hoge leverwaarden, want die filteren dan weer giftige dingen eruit.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:11

Op de mest komen ook vliegen af ..dus als dit soort verhalen gaan circuleren dan kun je erop wachten dat er nog meer ramptoeristen langs komen en hun steentje bijdragen met nog meerkommer en kwel.. Het lijtk mij niet meer dan fair dat je contact opneemt met PAVO. Zij hebben een voedingsdeskundige en voor zover ik van hen begrepen heb, is het kruidenmengsel samengesteld door een Duitser die op dit terrein deskundig is. Wellicht kunnen zij in overleg met hen wat licht over deze duistere zaak laten schijnen. Het is ook in hun belang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:24

Ja dat wel, maar om er nou een zaak van vervuilde olie bij te halen? Dat vind ik dan ook weer een stap te ver. Dit is gewoon een stofwisselingsprobleem dat een nierprobleem heeft doen opduiken. Ben allang blij dat paardlief het langs de ene kant goed doet, maar langs de andere kant zit ik nu ook dik in de problemen. Hele planning ligt nu mooi overhoop. Als castratie door de aandoening niet voor half juli kan doorgaan kan ik m'n ruiterbewijs niet afleggen. Zonder dat ruiterbewijs kan ik ook geen wedstrijdlicentie verkrijgen en verlies ik de hele winterperiode.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:03

Echt....waar hebben we het nog over in dit topic..
Varekaj, fijn dat je het gemeld hebt (alhoewel ik me niet kan voorstellen, dat het van dit voer komt en dat je nu qua voeren ook niet goed bezig bent), maar houdt het daarbij..Al die andere dingen die je hier vermeld interesseert me geen bal en begin ook al in dit topic jou berichten te negeren..Houdt je eens bij hetgeen waar het over gaat in een topic en niet andere onzin dingen erbij halen...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:09

Even over dat olie, in bijna alle voeders zit lijnzaadolie. Mijn merrie eet dit absoluut niet (in geen enkele vorm) en ik heb maar een heel beperkte keuze kwa voeders daardoor.
Ik weet dan ook vrij zeker dat er naast soja olie ook een beperkte hoeveelheid lijnzaad in zit. Maar ik vermoed dat dit geen olie is, maar vlokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:37

Nou Zammie jammer voor jou dan. Doe je ogen dicht dan zie je er niks meer van.

Ik heb de symptomen toen over het hoofd gezien. Mijn fout. Paard zit er nu mee. Hij verbeterd wel degelijk met dit nieuwe voerbeleid en de medicatie. Dan ga ik er toch van uit dat zowel de DA als de stalbaas het goed aanpakken.
Feit is dat ik een nattere stal had, zoals nog andere bokkers. Verklaring is er niet gekomen van Pavo daarover in dit topic. Idem met het schrikkerig worden van andere paarden. Vragen genoeg over gesteld, nooit antwoord op gehad. Me dunkt dat ze het dan zelf niet weten, want voor andere dingen waren ze er wel telkens ontzettend snel bij.
Feit is dat hij gigantisch is gaan vermageren kort na de start. Draai en keer het hoe je wil, FEIT is dat er IETS is dat de C4L heeft in gang gezet. Waardoor ik nu een paard heb met nieren die niet meer naar behoren werken en die nog minimaal 6 weken onder controle moet blijven staan.

Dat zijn klinische feiten en observaties en vanuit die observaties (bloedtest, watermeting, krachtvoer hoeveelheid) zien we dat het nu beter gaat.

Edit: de bijkomende info over hooi en dergelijke is omdat er naar gevraagd werd. Voor de rest vond ik het ook super voer ivm de pony's, maar omdat ik geen zicht heb op hun drinkgedrag op de weide durf ik dat nu niet meer bijgeven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 19:41

Maris schreef:
Wel jammer dat Pavo zelf niet meer reageert in dit topic !

Ik heb onlangs nog pb contact de persoon achter het account PavoGT gehad.
Zij gaf aan twee weken met vakantie te gaan en volgens mij zijn die vandaag nog niet voorbij.
Als je dringende vragen hebt kun je natuurlijk zelf rechtstreeks Pavo bellen.
Ik vermoed dat PavoGT na haar vakantie vast terugkont in dit topic.