Heb niet het gehele topic doorgelezen
, maar vind over het algemeen dat men veel te veel en te ingewikkeld bezig is met het voeren van zn paard/pony. . De meeste paarden en pony's zijn al te dik (kijk maar eens op een gewone (dressuur)wedstrijd om nog maar niet te spreken van die vele lieve recreatiepaarden)
Houd het gewoon simpel: genoeg enkelvoudig ruwvoer als basis en voor paarden die het daar niet goed op kunnen doen eventueel nog bijvoeren met wat krachtvoer
De krachtvoerproducenten die vinden het allemaal fantastisch dat er zo ontzettend wordt geneuzeld over de verschillende soorten krachtvoer
Want dan kunnen ze weer wat nieuws op de markt brengen
Het feit is gewoon dat iedereen het beste wil voor zn lieve schat...
om even bij TS terug te komen, want die had een vraag...
Zilfstar schreef:Gaat om: Friese ruin, 8 jaar, recreatief aan het werk (half tot heel uur per dag).
Nu in de zomer staat hij 24/7 buiten op gras en krijgt een mix van alleen maar kruiden en plantjes (Hoba Cultura Daily Mix) dus waar geen toegevoegde suikers in zitten. Er zit wel selenium-vit.E in.
Hij krijgt dit van mij na het werken.
Van de winter gaat hij naar box en paddock, dus geen gras en krijg hij kuil van eigen land en heeft hij een zoutblok. En in principe nog steeds die Kruidenmix na het werken.
Omdat de rest van de stal in de ochtend en de avond biks krijgt wil ik die van mij dan ook iets geven, maar dus geen biks ivm de melasse en de suikers etc.
(WAAROM iets geven: paard breekt de stal zo ongeveer af als hij niks krijgt. Dus al is het maar een handje... dan is hij ook blij)
Nu heb ik een aantal vragen:
1. Ik ben van mening dat kuil minder energie bevat dat gras. Maar klopt dat wel? Of is kuil op zich een volledig voeder?
2. Uiteraard kan ik die kruidenmix geven, maar dat is toch een wat droog hapje. Welke natuurlijke voeders bestaan er, zonder toegevoegde suikers etc, wat ik kan geven.
Het paard is in prima conditie en ik ben eigenlijk op zoek naar iets van granen/ muesli maar dan zonder haver, wat ik in bakjes klaar kan zetten zodat stalhouder die zo kan geven.
Je zou je paard bijv wel een beetje (handje) gras- of luzernebrok bij kunnen voeren, dan voer je een eerlijk en gezond "zomer"voer (zonder toevoegingen) in de wintermaanden en het is bovendien stukken goedkoper per kg dan al die ingewikkelde muesli's, kruidenmixen etc etc.
wb kuil, kuil heeft altijd een iets lagere voedingswaarde dan het gras ( door conservering- en veldverliezen). Hoe langer het gras op het land blijft nadat het gemaaid is, des te meer verliezen treden er op.
Hoe volledig een kuilvoer is hangt mede af van de bemesting en de grond waar het gras is op geteeld. Van zand en veengrond heb je over het algemeen lagere gehalten aan energie, eitwit en mineralen/vitaminen dan kuil dat afkomstig is van kleigrond (bij eenzelfde bemesting)
Onze paarden doen het prima op een heel simpel rantsoen: een ruwvoer basis van kuil (afkomstig van kleigrond), 1/2 kg basisbrok en een 1/2 kg luzernebrok
De paarden (friezen + KWPN-ers, zowel jonkies als de sporters(B tm Z) staan er allemaal super voor (mooi velletje) en de sporters hebben op dit ransoen genoeg energie om goed te presteren in zowel de Z dressuur als het Z springen.