Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 02:18

Wil mensen toch waarschuwen voor de Vito, mijn fjord heeft vanavond een ernstige slokdarmverstopping gehad naar het eten van de Vito, dit is door de DA voor 99% bevestigd als boosdoener.......hij is geen gulzige eter en heeft het vaker gehad.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:11

Jeetje, onze merrie hing er gister avond ook om, gelukkig kwam het los, was van wiesencobs.

Vito voer ik daarom altijd geweekt.

Woody2015

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:32

Mijn haflinger voer ik altijd de vito zo, tot nu toe geen probleem, maar de fjord was gister ernstig!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:45

daarom ben ik gestopt met het voer van voergezond,en daarom wil ik geen vito of wiesencobs voeren,want er staat eigenlijk al bij dat het kan gebeuren(nat maken als paard gulzig eet of slecht gebit heeft),maar ook paarden die normaal eten kunnen het hebben.dsvoor mij enkel nog voer waar niet bij staat dat het voor gulzige eters geweekt moet worden.want dat gedoe van een slokdarm verstopping he ik genoeg gehad met dat heltyherbs voer.dan maar wat meer suikers/zetmeel voor mijn paarden

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:06

Zo, dat is schrikken! Ga je het nu weken, Loes'scorner?
Ik heb het met mijn paard niet meegemaakt met de Vito, de brokjes zijn toch ook niet zo heel groot? Maar misschien heeft de fjord net een paar brokjes tegelijkertijd naar binnengewerkt?
De Wiesencobs week ik meestal ook, en anders doe ik ze in een voerbal ( vinden ze erg leuk) of ik geef het door hun muesli heen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:15

Ik zat net nog even over de site van marstall heen te struinen en ik zag daar de weidemuesli staan. Heeft het nog zin om dit te voeren als ze momenteel al wel (ruim een week) 24/7 op het land staan, maar nog wel een beetje aan de dunne zijn door de vele regen en het natte gras?
Momenteel voer ik ze nog wel de gewone hoeveelheid force bij, maar omdat ik de glissando ga geven, moet ik er nog wat bij geven om het te mengen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:28

Ik heb t met de vito bij onze shet ook gehad, daarom week ik nu alles.
Waarom t gstr bij geweekte wiesencobs gebeurde weet ik niet... Bak vol met slobber en corn en antibiotica en ze eet niet gulzig.

Force doe ik hier altijd door havervrij of wiesencobs.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:25

Jibbel schreef:
Ik zat net nog even over de site van marstall heen te struinen en ik zag daar de weidemuesli staan. Heeft het nog zin om dit te voeren als ze momenteel al wel (ruim een week) 24/7 op het land staan, maar nog wel een beetje aan de dunne zijn door de vele regen en het natte gras?
Momenteel voer ik ze nog wel de gewone hoeveelheid force bij, maar omdat ik de glissando ga geven, moet ik er nog wat bij geven om het te mengen.

Je kunt nog goed beginnen met de Weidemuesli hoor. Het is wel goed om inderdaad wat te gaan doen als ze aan de dunne zijn....ze verliezen op deze manier veel belangrijke bouwstoffen, deze worden nu niet door het lichaam opgenomen, maar direct uitgescheiden ( oftewel: uitgescheten :o )

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:34

haha! thnx, top, dan ga ik die ook meteen meenemen.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:45

maakt het eigenlijk uit of je weide geeft of de naturell?

Winterklokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:07

liefmeisje21 schreef:
maakt het eigenlijk uit of je weide geeft of de naturell?

Ik vroeg me net hetselfde af.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:18

ja want in de naturell zit ook alles in maar omdat mijn fjord ook over een aantal weken 24/7 het land op gaat vraag ik mij of het niet verstandig is om eerst de weide te geven en daarna over te gaan op de naturell.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:52

Hmmmm de vito slokdarmverstopping... brrr... ben net begonnen aan dat voer.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:04

Silly1972 schreef:
Ja, maar land is vrij karig wat gras betreft een hij krijgt 2x per dag en plak kuil. Hij heeft wel de laatste weken 1 van 2 keer lucerne stengels gekregen

Ik zou dan die dikke buik toch in het ruwvoer zoeken. Gras, kuil en lucerne zou niet mijn combinatie zijn, maar misschien kun je niet zelf bepalen wat hij krijgt? Kun je misschien een portie ruwvoer vervangen met grof hooi?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:46

mirim:

ik had een tijdje terug een voedingadvies ingevuld bij marstall en kreeg vanavond telefoon van marstall en ze raden me aan
de faser light of de isi robust.

de faser light heb ik gezegt dat ze daar te weinig aan heeft maar de isi robust mirim wat heb jij daar over te zeggen?

hij zei tegen mij dat ie iets meer energie gaf als de optimaal.
via voervergelijk staat dat optimaal meer energie geeft.

brengt me beetje in verwarring.

sta op punt te bestellen en ga over op 2 overbeurten
wil de lijn/distel olie er bij bestellen zo ie zo en haar voor onderhoud elke dag 1 keer bijgeven .

hij vondt de naturell te hoog voor haar i.v.m. het hoge aantal zetmeel.

ze heeft nu het mugjes seisoen weer begint wel heel erg jeuk op staartwortel gekregen en achtersokken.
ze staat 24 uur buiten (smorgens op paddock tot 14.00 uur,smiddags van 14.00 tot 17.00 op gras en dan weer tot 14.00 op paddock)
volledig buiten dus.

kan staart en sokken jeuk met overgevoeligheid voor mugjes te maken hebben?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:48

Dribbelkont: Als Zoe het goed doet op de Optimaal zou ik zeker niet veranderen. Het is niet goed om steeds te blijven wisselen met je voer. De Faser light heb je geprobeerd en daar kreeg ze niet genoeg energie van. De Isi is een goede muesli, maar ik dacht dat het voor jouw paard wat te veel was. Je 'moet' van de Isi meer voeren om in de behoeften te voorzien dan van de Optimaal. Vandaar mijn voorkeur voor de Optimaal. Met zo min mogelijk voer in de behoeften van je paard voorzien lijkt me in jouw geval raadzaam. Ze ziet er goed uit, maar mag ook niet dikker....tenminste als ik de foto goed geïnterperteerd heb ( vanaf een foto is altijd moeilijk beoordelen).
De jeuk kan te maken hebben met de mugjes, maar kan ook van binnenuit ontstaan. Ze heeft ook mok gehad ( is nu toch weg sinds je Optimaal voert?). Mok is vaak ook voedingsgerelateerd, dat kan ook met jeuk zo zijn. Mijn advies is: ga gewoon door met voeren zoals je nu doet en ga lekker met je paard aan de gang. Je paard voorzien van goede voeding is ontzettend belangrijk, maar laat je uitzoekerij je niet de tijd ontnemen om gewoon lekker van je paard te genieten. Zoe doet het nu goed, het voer bevalt je ....wat wil je nog meer :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:55

dankje duidelijk antwoordt.
dit is zoe op dit moment ;)
Afbeelding

ga de lijn/distelolie wel toevoegen en hou het dan op optimaal
gaat over op 2 voerbeurten en krijgt dan 3/4 schep per dag met 30 gram force en klein scheutje lijn/distelolie op 1 voerbeurt

oktober en maart simfonie

oktober wordt er bloed onderzoek gedaan(zo ie zo 1 keer per jaar voor check)
en laat ik haar testen voor insulineresistent.
weet niet of ze ook overgevoelig vor vliegjes er uit kunnen halen maar hoor ik dan wel.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:45

Hihi zal ik nu zeggen dat ik haar veeeeeel te dik vind?? ;)

Grapje he! Vind haar namelijk helemaal niet te dik... maar refereerde even aan het andere topic

Sorry... giga offtopic!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:59

haha stal fiore krijg er nog nachtmerries van haha

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:28

Ik voer nu sinds een tijdje een halve schep vito in combinatie met 100 gram force per dag, met was zonnebloemolie. Ik heb vooral voor dit voer gekozen, omdat mij gezegt werd dat het goed voer uis voor paarden met mok. Mijn merrie heeft best wel last van dr mok, en daar word ze ook voor behandeld, alleen merk ik de werking van het voer nog niet echt (voer het nu sinds 2 maandjes) ik wil graag een voer waar ze niet dikker van word, want ze mag wel wat afvallen, maar ze mag wel wat meer energie krijgen, dus leek me de faser light ook niet geschikt. Iemand toevallig nog tips? Fotos van t paard te zien in mijn profiel (de eerste tinker)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:54

hoeveel force geven jullie?
marstall reageert enorm traag...

d pony,makkelijk schraal. Krijgt binnenkort,als hij force krijgt,geen muesli/brok meer.
wel luzernemix,subli omega,subli seniores priores en heel veel hooi.
zij adviseerden 90 gram per dag, maar moet/mag dat meer zijn na inspanning bijvoorbeeld?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:37

Ik geef zelf ongeveer 80 gram aan mijn friezen, dus vind een advies van 90 gram voor een d-pony wel wat veel?
Volgens mij wordt voor kleine paarden rond de 50 gram per dag geadviseerd.
Of je dan meer moet voeren bij inspanning weet ik niet eigenlijk.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:50

Liefmeisje: jouw vraag over de Weidemuesli was me ontschoten. Maar ik moet het antwoord ook schuldig blijven.
Ik heb geen ervaring met weidemuesli, ik heb het in al de jaren dat ik Marstall verkoop geen weidemuesli verkocht. Ik kan hier dan ook geen 'antwoord uit ervaring/tweede hands ervaring' over geven.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:53

Anoniem schreef:
hoeveel force geven jullie?
marstall reageert enorm traag...

d pony,makkelijk schraal. Krijgt binnenkort,als hij force krijgt,geen muesli/brok meer.
wel luzernemix,subli omega,subli seniores priores en heel veel hooi.
zij adviseerden 90 gram per dag, maar moet/mag dat meer zijn na inspanning bijvoorbeeld?

90 gram Force is vrij veel, maar ik weet niet op wat voor grond je dit advies gekregen hebt. Het zou kunnen dat er nog meer omstandigheden zijn die mee spelen, die wij hier niet weten, maar die je wel aan Marstall hebt voorgelegd? Misschien het feit dat hij makkelijk schraal wordt een rol speelt?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:57

Luisa schreef:
Ik voer nu sinds een tijdje een halve schep vito in combinatie met 100 gram force per dag, met was zonnebloemolie. Ik heb vooral voor dit voer gekozen, omdat mij gezegt werd dat het goed voer uis voor paarden met mok. Mijn merrie heeft best wel last van dr mok, en daar word ze ook voor behandeld, alleen merk ik de werking van het voer nog niet echt (voer het nu sinds 2 maandjes) ik wil graag een voer waar ze niet dikker van word, want ze mag wel wat afvallen, maar ze mag wel wat meer energie krijgen, dus leek me de faser light ook niet geschikt. Iemand toevallig nog tips? Fotos van t paard te zien in mijn profiel (de eerste tinker)

Mok wil nog wel eens heel hardnekkig zijn. Misschien moet je het nog wat meer tijd geven. De combinatie die je nu voert is helemaal niet verkeerd. Je kunt eventueel ook alleen de Force en lijn/distel-olie geven, maar de vraag is of ze de Force zo eet. Je zou het kunnen proberen en als het toch niet lukt geef je er de Vito weer bij, hoewel ze van een halve schep Vito niet snel dik zullen worden.