[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:02

manonutjuh schreef:
Heb al even gezocht in dit topic, maar wordt nog niet veel wijzer

Hoeveel sp voer je per voerbeurt?
Ik kan maar 1x per dag voeren.
Heb nu 1 kg sp ongeweekt in t water staan.
Kan ik dan nog brok bijvoeren, of wordt dat teveel in 1x?
Doe er altijd nog een schuet olie bij.

Meestal voer ik 1.5 kg pavo grow en een beetje slobber per keer.
Ze staat 24/7 buiten.

1 kg sp wordt wel heel erg veel hoor, voor in 1 voerbeurt ;) wordt 4 liter of nog meer voer ! dan zou ik er geen brok ook nog bijvoeren.
en zeker de eerste dag niet gelijk 1 kg geven natuurlijk. Langzaam opbouwen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:07

het kan wel hoor, SP is grotendeels bietenpulp (=ruwvoer), toen mijn merrie erg mager was kreeg ze 1x per dag 1 kg (ongeweekt gemeten) en dan nog 1x 0,5 kg

ik heb het wel opgebouwd vanaf een klein beetje om er aan te wennen

maar ik zou inderdaad niet op hetzelfde moment ook nog een schep brok gaan geven, dat wordt wel heel veel van het goede in 1x, dan kun je beter proberen om 2 voermomenten per dag in te lassen...

manonutjuh

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:18

Dan laat ik dr brok iig even achterwege. Meerdere keren per dag voeren zit er helaas niet in.

Nu het gras minder wordt merk ik dat ze weer terugvalt. De rest van de kudde ontpoft bijna, dus ze krijgen geen nieuwe weider erbij. Vandaag de sp maar es proberen.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:41

Hallo allemaal,

ik heb al topics bekeken en gelezen maar toch wilde ik hier mijn vraag nog stellen.
Ik heb een hele oude quarter merrie ze is nu 29 jaar.
Ze is al jaren vrij mager en heb haar 4 jaar geleden weer 'goed' op gewicht gekregen (vanaf toen ben ik haar eigenaar geworden) tot je haar ribben niet meer zag met het oog maar alleen voelde. (Met paardenmeel)
Het gaat sinds die tijd eigenlijk heel goed met haar maar helaas begint ze nu de laatste maand flink af te vallen, zo erg eigenlijk dat je haar ribben weer kunt tellen.

Ik geef haar nu smorgens 1 3/4 schep cavalor strucomix senior, daarna staat ze de hele dag tot 21u savonds in de wei en dan krijgt ze 1 1/2 schep maïsmeel geweekt in water. Uiteraard krijgt ze ook een grote berg hooi en ze staat op stro. Helaas eet ze het hooi soms wel goed en soms niet het wisselt heel erg al moet ik zeggen dat ze de laatste weken haar hooi weer beter eet.

Ze is ook bij de tandarts geweest en ze mist een aantal kiezen. Dus goed kauwen op harde dingen kan ze eigenlijk niet.
Ook is ze goed ontwormt.

Ze staat inmiddels weer op een vollere wei sinds drie dagen

Ik ben vandaag begonnen met een nieuw voerschema, nou ja ik ben aan het opbouwen en mengen van het oude voer met het nieuwe.
En bij het nieuwe voorschema wil ik 's morgens seniores priores gaan voeren, dan smiddags binnen halen en Dodson and Horrell sixteen plus mix en dan 's avonds wil ik haar die 1 1/2 schep paarden meel blijven geven maar als SP beter is wil haar dit ook gerust 's avonds gaan geven.

Hoeveel mag ik haar in een voerbeurt geven? En naar hoeveel SP mag ik gaan?

Oh ja, misschien ook handig om te weten, ze heeft chronische diarree. Maar ik heb het gevoel dat elke keer ze weer op een vollere wei komt dat dit beter wordt.
Voor de winter wil ik haar een regendeken gaan op doen, is dit voldoende?

Sorry voor het lange bericht maar ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Sanne_opbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:58

Chronische diarree? Ik zou een mestonderzoek laten doen en als dat negatief is (geen wormen) een kuur voor herstel van de darmflora, vitaflor hebben we goede ervaring mee.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:09

DhrOnco schreef:
Chronische diarree? Ik zou een mestonderzoek laten doen en als dat negatief is (geen wormen) een kuur voor herstel van de darmflora, vitaflor hebben we goede ervaring mee.

Zodra ze weer op een vollere wei komt is het beter. Dus helemaal chronisch is het niet.
Ik heb toevallig deze zomer zelfs paar weken zonder diarree gehad :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:00

Heb je al eens getest of ze zand in haar darmen heeft? Veroorzaakt ook diaree.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:22

Monster_tos schreef:
Heb je al eens getest of ze zand in haar darmen heeft? Veroorzaakt ook diaree.

zal morgen even testen, heb de stallen al gemest vandaag :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:17

chronische diarree is niet echt gek als ze niet voldoende vezels binnen krijgt ... Je schrijft dat ze soms/vaak het hooi niet kan eten. Dus dan moet je op zoek naar een ruwvoervervanger. Dat is meel zeker niet.
Sp is dan een tig keer betere keuze. dit omdat er pulp in zit wat voor een groot deel de vezels uit hooi kan vervangen. Met veel meel help je de darmen juist helemaal niet.
Sp kan je geven naar behoefte. Als een paard helemaal geen hooi of gras meer kan eten geef je van sp 1 (droge ) kg per 100 kg lichaamsgewicht. Dus een paard van 500 kg krijgt dan 5 kg droge sp die je vervolgens aanlengt met 15 liter water. eet je paard nog wel hooi/gras dan kan je die hoeveelheid minderen. 1 kg droge sp = ongeveer 1,5 kg hooi.
Je kan ook, ook meer wat langere vezels toe te voegen, gehakseld hooi bijgeven. Los of door de sp.
Ook je krachtvoer kan je door de sp mengen.
Lijkt me eigenlijk nog fijner. Zodat je en in de ochtend en in de middag sp ( met D&H erdoor ) kan geven.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:13

Het is al een wat oud topic maar ik zou het graag voor het winterseizoen weer wat leven in blazen!
(Mijn topic werd gesloten en moest van een mod hier gaan vragen :+ )

Ik zoek iets op mijn paard (8 jaar) in de winter bij te voeren omdat ze dan wat magerder wordt.
Ik heb de mogelijkheid om 's ochtends en 'savonds te voeren, verder staat ze op de wei. Over het hooi heb ik verder weinig te vertellen, dat krijgen ze overdag op de weide met zn allen en 's avonds krijgt ze nog van de eigenaar (bij een te hoge hoeveelheid beland alles gewoon door de stal).

Iemand tips? :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:17

Lees eens tot 10 pagina's terug, dan vindt je genoeg tips !

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:54

Ruwvoer is toch echt het meest belangrijke!! Ik weet niet hoe groot en zwaar jouw paard is maar stel dat ze 600 kg weegt zou ze minimaal 10 kg hooi op een dag moeten hebben en als ze daar niet van op een goed gewicht blijft, moet je naar zeker 14 kg. Heb je enig idee hoeveel kg ze krijgt?

Mag je eventueel zelf ruwvoer bijvoeren?

Wat voer je nu bij?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:20

Nee dat heb ik helaas niet, het is niet mijn eigen paard en de eigenaar wil niet meer hooi geven, altijd lastig. Wel mag ik zelf aanvullend voer kopen wat ze bij de brokken kunnen krijgen, dus vandaar zoek ik het maar ergens anders.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:47

Dan kun je een product kiezen waar bijvoorbeeld naast alle vitaminen en mineralen welke je paard nodig heeft ook een groot aandeel gehakseld ruwvoer in zit, sla je 2 vliegen in 1 klap.

Bij een paard die afvalt en verder wel helemaal gezond is, ligt het energie verbruik hoger dan wat er binnen komt aan energie. Het is dus belangrijk om de energie wat aan te vullen. Daarnaast moeten er natuurlijk ook voldoende bouwstoffen aanwezig zijn om spieren (vlees) te kunnen vormen. Spieren bestaan uit eiwitten welke weer zijn opgebouwd uit aminozuren. Sommige aminozuren kan een paard zelf maken, andere moeten in de voeding aanwezig zijn. Het is dus heel belangrijk dat je een voer kiest die wat energie aan vult, wat snelle en wat langzame energie en voldoende en goede kwaliteit eiwitten (aminozuren). Niet te hoog zetmeel en suiker omdat dat ongezond kan zijn voor je paard wanneer je daar teveel van voert. Paarden worden wel dikke van zetmeel en suiker maar dat is eigenlijk een soort van MC Donalds manier van aankomen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:56

Je zou kunnen kiezen voor lucerne of compactgras, beide is kortstengelig, kun je bij het krachtvoer geven en zetten ze goed van aan.
Als je er omega 369 mix doorheen mengt zie je nog meer resultaat.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:28

Is er nog iemand die mij kan helpen met het volgend?
Ik ben een week geleden bij de chiropractor geweest met Saga, vorige winter heb ik hier fanatiek mee gepraat aangezien Saga ook echt een scharminkel was. Met merriebrok en vers gras is hij deze zomer super bijgetrokken en echt een stevig paard geworden.
Echter de chiropractor (Rodinde Hoogenraad, dus zeker niet de minste) vond dat hij een te dikke buik had, van ruwvoer. Hij was niet vet, maar had echt een hangbuik. Dit is niet goed voor zijn ruggewervels (waarvoor we dus in eerste instantie bij haar kwamen) dit hangt namelijk aan zijn ruggewervels.
Mijn planning voor deze winter was weer flink ruwvoer en waarnodig merriebrok, maar van haar moet ik dus minderen in ruwvoer. Maar dat vind ik dus doodeng, ben allang blij dat ie op gewicht is, en nu moet ik hem minder gaan voeren..

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:12

Beetje moeilijk beoordelen zonder foto, maar te dik is natuurlijk ook zeker niet gezond.
je weet nu toch hoe je je paard op gewicht moet houden, dus een beetje minderen kan altijd lijkt me. Als hij dan te mager gaat worden, weet je wat je weer bij moet voeren. Toch ?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:23

Maar te dik is ie niet echt, dat zij Rolinde ook. Zijn buik hangt alleen wat, en dat ligt aan het ruwvoer zegt ze. Maar hij is ook vrij rondgeribt, dus lijkt altijd wat bol.
Want ook toen hij te mager was had ie bol buikje (Wormen etc is allemaal gecontroleerd)

Hier een foto van vorige week:
Afbeelding

Denk dat ik inderdaad maar ga uitproberen, maar zo bang dat ie weer te dun worden. Afvallen gaat namelijk een stuk sneller dan aankomen. (wou dat ik dat ook had :') )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:47

Hij ziet er wel behoorlijk stevig uit ja ( mag ik dat zeggen ? :o )
Gewoon goed in de gaten houden, als je er snel bij bent als hij teveel afvalt dan komt het er vrij gemakkelijk weer bij.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:49

Na 3 jaar te horen hebben gekregen dat ie te mager is, ben ik daar juist heel blij mee :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:52

Monster_tos schreef:
Na 3 jaar te horen hebben gekregen dat ie te mager is, ben ik daar juist heel blij mee :D

hier hetzelfde, toen mijn merrie afgelopen voorjaar eindelijk te dik was sprong ik een gat in de lucht! :D

helaas nu weer terugval, maar op tijd erbij, dus gauw weer aan de slag om haar mooi rond te houden!

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:02

Mijn jonge paard is na een dik jaar piekeren eindelijk helemaal op gewicht aan het komen. Voor de winter liggen al dekens klaar, en hij krijgt voer waarvan hij goed aanzet, de Dodson and Horrell Build up conditioning mix, met een flinke portie luzerne door.

Hope_de_Loop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:21

Hoi iedereen!

Net samen met de vereniging waar ik rij gaan kijken naar een nieuw paardje.
Wat er uit kwam: een tinkermerrie met veulen en een palomino warmbloed van ongeveer 1.60 m.
De tinkermerrie en haar veulen zijn fantastisch mooi in orde, die merrie was al jaren in het bezit van die eigenaar (die wat ouder wordt nu en dus enkele paarden weg doet). De palomino ruin was echter in erbarmelijke staat. Die meneer had het beestje drie dagen geleden gered van een hongerdood bij andere eigenaars en had het net bij hem op de weide staan.
De vereniging heeft besloten de magere ruin mee te nemen omdat hij voor de rest wel in orde was fysiek, mentaal en administratief.
Het beest is dus veel te dun, het staat nu op een weide met een beetje gras en kikkert er duidelijk van op.
De vereniging wil hem echter op stal houden, is het veilig hem op stro te zetten en hoe krijgen we hem het beste weer mooi? (strokorrels en turf zijn ook een optie voor stalling, maar ben bang dat hijd aar ook van gaat knabbelen)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:19

zorgen dat hij altijd hooi heeft, dan blijft hij wel van de bodembedekking af. Weet om eerlijk te zijn niet of het schadelijk is als hij in een keer veel voedingstoffen binnenkrijgt na een hele tijd vasten, maar denk dat er met goed ruwvoer maar weinig mis kan gaan.

Mijn paard mag bijna naar het andere topic voor te dikke paarden :+
Oke, zo erg is het niet, eigenlijk is hij nu gewoon perfect, maar het is zo'n ander gezicht nu hij wat voller is.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:23

iemand enig idee wat een zak merrie brok kost ?