[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Balou

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:12

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:13

Kan ik het maken om tegen opa te zeggen dat een graasmasker goed zou zijn? Hij heeft ook al longeerlijn gekocht, maar dat helpt niet als ze blijft vreten..

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:23

Ik zou het niet weten welke je moet kiezen. Je kunt tegen je opa zeggen dat het een optie kan wezen. Maar ik persoonlijk zou eerst proberen of het met longeren alleen het al goed komt. En dan kan een paard op zich gewoon op gras blijven staan.

Hansje was ooit bij ons gekomen als te dikke shetlander. Helaas geen foto's meer van.
Maar daar is nu eigenlijk niks meer van te zien.
Afbeelding
Afbeelding

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:14

Ik heb een 2 jarige haflinger merrie welke nu wel echt een vette buik krijgt..
Ze staat 24/7 buiten in een grote kudde op een grote wei.
Onbeperkt gras dus en ook kuil bijgevoerd.

Het is echt alleen haar buik, en alleen van de voorkant zie je het echt heel goed.
Dus eerst een hoofd en dan een joekel van een buik erachter :')

De stal eigenaar zei laatst ook al dat ze zo dik werd :+
Ben ik wel mee eens, dus ik ben even gaan kijken naar zo'n masker.

Iemand ervaringen met deze: http://www.agradi.nl/pfiff-graas-muilkorf-zwart-cob.htm

Ik wil haar liever niet van de wei af halen, ze is helemaal opgeleefd en vind de stal echt niks meer aan.
Of mag een 2 jarige wel wat buik hebben? :+

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:24

Om principe zegt een buik niks over of een paard te dik is. Je moet echt gaan voelen op bepaalde punten en dan kun je vast stellen of je paard te dik is of niet. Hansje heeft ook een buik zoals je ziet, maar zit toch eerder als ik hem op al die punten voel, op het te dunne vlak dan op het te dikke vlak. Dus een buik is eigenlijk geen methode om te meten.
Die methode die je gebruik is de vetscore.
Edit:
http://www.pavo.nl/download/1822/static/files/pavo/Pictures/Countries/Nederland/Campagne_Header/gezondheidscampagne/gewicht_en_conditiescore_formulier.pdf

Misschien ook handig om een foto van je Haflinger te plaatsen van de zijkant. Dan kunnen we ook beoordelen of ze echt te dik is.
Je kunt toch ook met haar wandelingen gaan maken?? Krijgt ze wel beweging, is ze even weg van de wei en krijgt ze ook nog aandacht. Tevens ook goed voor jezelf.

Trouwens ook nog op je profiel gekeken. Als ze eruit ziet zoals ze er in mei uitzag, ziet ze er prima uit. Echt niet te dik.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:55

Hallo, ik kom mijn pony's ook helaas melden. Ze zijn veel te dik en ik snap er zelf niks van.
Ze krijgen per dag samen 2 plukken hooi (verdeeld over 2 soms 3 voerbeurten, is ongeveer 1,5 plak van kleine baaltjes). Verder op zand, omdat ze dus veel te dik zijn.
Voor de vitaminen krijgen ze 1 klein handje marstall vito bij. Zoals jullie zien krijgen ze amper wat, maar afvallen doen ze ook niet.
Qua werk zijn we weer aan het opbouwen vanwege blessure (6 weken stil gestaan daarvoor marathons gelopen).
Wat kan ik veranderen zodat ze weer op gezond gewicht komen? Toch wel op gras maar geen hooi bv ?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:02

Peachy gaat het om de ponies in je profiel? Misschien kun je het hooi eens wegen wat je voert? Wat is het gewicht van je ponies? Zo vind ik het lasting inschatten of ze meer of minder krijgen dan de aangeraden 1,5kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht. Misschien kun je een deel van hooi vervangen door stro?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:22

Hier moet ik toch ook overstappen naar een grasmasker. Alleen heb je ze bij ej in de maten xs t/m xl. Maar ik zou mijn god niet weten welke maat ik zou moeten nemen voor mijn Fjord.
Ze heeft normaal van hoofdstel en halster maat cob

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:45

Madje: ik zou een maat full doen. Net een slag groter dan je halster maat. Is fijner

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:46

oke, maar bij ej hebben ze helaas geen full en cob maten, maar juist xs t/m xl

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:54

het slechtste wat je kunt doen voor je pony is minder eten geven want dat kan niet,
het beste is gewoon laten eten wat ze normaal eten maar pony laten bewegen.
dit is ons altijd verteld door de dierenarts dat je nooit een pony weinig eten mag geven omdat hij te dik is.
maar gewoon meer doen gaat het ervanzelf wel af

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:55

Dan kom je op een L uit

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:57

ralphtdw schreef:
het slechtste wat je kunt doen voor je pony is minder eten geven want dat kan niet,
het beste is gewoon laten eten wat ze normaal eten maar pony laten bewegen.
dit is ons altijd verteld door de dierenarts dat je nooit een pony weinig eten mag geven omdat hij te dik is.
maar gewoon meer doen gaat het ervanzelf wel af

Bella eet als het kan juist veel te veel. Dan kun je haar elke dag rijden zolang als je wilt, maar daar gaat ze niet van afvallen. Bella heeft namelijk altijd het idee dat ze voedsel tekort komt. Dus als het even kan staat zij te koekeloeren aan de kant van de wei waar ze nog niet mocht wezen;)
Om te voorkomen dat ze door haar gulzigheid zichzelf ook hoefbevangenheid bezorgd wil ik een graasmasker.
Beweging krijgt ze voldoende, met meer doe ik haar geen plezier. Dan werk ik het plezier in het rijden tegen.

SIEMxFUNNY schreef:
Dan kom je op een L uit

Dank je wel

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:02

Ik ben van mening dat het een combinatie van beide is. Zowel beweging als voer dient naar gekeken te worden.

Madje: Mijn pony heft maat cob en ik bestel altijd maat Full / L voor een grasmaker. Zo hebben ze extra ruimte in de korf waardoor ze geen (of iig minder) plekken van het masker krijgen.
Afbeelding

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:04

ja oke maar ik bedoel het wel iets anders er zijn mensen die halen in eens 2/3 van het voer weg bij de pony dat is echt niet goed hoor.
en bij ons lukt het toch altijd met rijden dat het eraf gaat.
en sommige helpt een grasmasker wel je kan het altijd proberen

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:07

Hier heb ik al met meer beweging geprobeerd, maar dat werkte niet genoeg. Door het vele eten bleef ze zelfs aan komen.
Ondanks de aanpassingen in het eten en in de beweging heb ik toch nog niet bereikt wat ik graag wil bereiken. Dus daarom ga ik een graasmasker proberen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:08

Madje1992 schreef:
Hier heb ik al met meer beweging geprobeerd, maar dat werkte niet genoeg. Door het vele eten bleef ze zelfs aan komen.
Ondanks de aanpassingen in het eten en in de beweging heb ik toch nog niet bereikt wat ik graag wil bereiken. Dus daarom ga ik een graasmasker proberen.

heb je een foto van je pony die te dik is

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:09

Afbeelding

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:54

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:09

Dat is idd flink aan de maat :o

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 06:31

Klopt, vandaar dat ik der graag wil laten afvallen.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:37

Ik heb me een tijdje geleden gemeld hier in dit topic omdat ik begonnen was met het laten afvallen van mijn Haflinger. Deze foto is op 22 April gemaakt:
Afbeelding

Best schokkend om die foto zo te zien.
In juni besloot ik dat het echt niet langer zo kon. Haar hals werd harder en de angst voor hoefbevangenheid was de reden dat we een graasmasker kochten. Na 6 dagen was dat ding gesloopt en besloten we het maar op een andere manier aan te pakken; naast (24 uur per dag) gras verder geen eten meer en veel rijden/beweging geven. Ik kwam zelfs op het punt dat ik haar 5 keer in de week reed. Ze viel best wel wat af, niet extreem veel ofzo. Maar haar schouders begonnen wat minder te worden.
Op 13 juli gingen wij op vakantie, op 22 juli kregen wij een telefoontje van een stalgenoot dat ze Abby ernstig hoefbevangen van het land had gehaald. (We hadden wel een verzorgster, maar zij kwam minder vaak dan ik normaal kwam en ook icm met het warme weer en het rijke gras is de oorzaak)
Toen moest ze leven op 1 plakje hooi. We zijn heel rustig aan al aan het opbouwen en het is ongeveer 2 plakjes hooi per dag. Dat is dan ook letterlijk alles wat ze binnen krijgt. En misschien wat grasplukjes aan de randen van de paddock.

En dan ziet ze er na 3,5 maand al als een compleet ander paard uit. Levendig, ondeugend en jeugdig. (ondanks haar 21jaar)
Afbeelding

Afbeelding

Laura_MB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:08

hallo,

ik vroeg me af wat jullie vinden van mijn 2 pony's :)

dit is mijn palomino van 1m40
Afbeelding

en dit is mijn (dikke) welsh b
Afbeelding

gr

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:08

Misschien foto's waar ze stil op staan en de hals omhoog hebben?

@Peerappel: ziet er netjes uit.
Maar dat hoef ik bij die van mij niet te flikken. Sloopt ze alles om aan eten te komen. Dan is een stroomdraad en houten omheining niet meer genoeg.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:12

Madje1992, dat zou ik ook verwacht hebben bij Abby. Maar ze blijft er behoorlijk rustig onder. Ze is ook minder ongeduldig wat eten betreft, niet meer happerig ofzo.