Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:16

Nouvel schreef:
Ik geef het ook nog steeds aan beide paarden, en tot nu toe zonder problemen hoor...
Ik meng het met dieetmix van Subli en ze krijgen beide 3/4 schep per dag.
Er naast nog een beetje vitaminekorrel/brok en 3/4 schep lucerne.
Mijn merrie krijgt er na het werk nog wat SP bij en extra magnesium en vit E.

Ze zien er beide goed uit en geen rare dingen verder.

waarom meng jij het met dieetmix?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:59

Wij zitten met het grote probleem dat die nierontsteking ergens vandaan moet komen, maar het paard heeft geen abnormaal drink- of plasgedrag vertoond voor ik C4L gaf. Dat is toen opgekomen met dat voer, maar ik heb me geen vragen gesteld omdat iedereen daar melding van gaf. Na de stop merkte ik ook dat de stal veel natter bleef maar ik had ook geen zicht op drinkgedrag wegens automatische drinkbak. Op de nieuwe stal hetzelfde, je zwom haast naar buiten. Als je 3x/dag 2 pakken houtkrullen erin moet gooien en eruit halen om een paard droge voeten te geven, dan ga je je vragen stellen. op de eerste stal stond hij alleen 's nachts binnen en ik kwam dan ook niet toe met een half pak vlas/dag?
In de vlasstal op pension 1 bestond de bodem ook uit treinbiels op aangestampte grond, dus er zal best veel urine ook daardoor weggeraakt zijn. Op stal 2 met de houtkrullen is het beton, dus dat blijft staan en wordt door de krul opgenomen. Daar was het probleem vanaf dag 1 al aanwezig en omdat het bleef duren zijn we gaan meten wat hij dronk.

Hij is fel gaan vermageren eens ik met de C4L ben gestart, daar kon ik niet onderuit. Op de nieuwe stal werd het eten opgevoerd naar 6kg/dag, maar het overmatig plassen was toen al overduidelijk aanwezig. Dus het kan niet komen door het opdrijven van de hoeveelheid krachtvoer. Tussen de start van C4L, het stoppen en de verhuis zit pakweg 1,5 maand. Hij is toen meer gaan drinken, meer gaan plassen én zo'n 75 à 100kg vermagerd. En het enige dat in die periode is veranderd is de C4L die erbij gekomen is, de rest bleef hetzelfde.

Het is maar omdat dat plasprobleem bleef duren dat we zijn gaan nameten en erachter zijn gekomen. Over het voer zelf: hij was er gek op, zou de emmer zo uit je handen trekken. Hb nog 2 shetjes en een tinker, die lustten het ook erg graag en bij hen stopte het plassen ook nadat de C4L stopte. Bij de 4e dus niet, maar ik heb het niet gelinkt. Feit is dat zo'n ontsteking niet van dag A op dag B komt, en het was bij aankomst daar reeds aanwezig gezien het plasprobleem met de natte stal. Hij had geen drinkprobleem voor de C4L, want toen kreeg hij ook water uit een ton van 50L omdat de leidingen bevroren waren.

Feit is: hij IS overmatig gaan plassen vlak na de start met C4L, hij IS toen gaan vermageren, hij IS toen natter geworden in de stal en het probleem IS nog steeds niet van de baan, al krijgt hij nu wel medicatie en lijkt het iets beter te gaan. Mij lijkt dat toch wel vrij duidelijk dat de C4L op zijn minst iets mee in de pap te brokken heeft.

quintusgl

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:03

Ik geef die van mij ook C4L. Wat ik merk is dat ze de laatste tijd behoorlijk druk/schrikkerig is. Nu is het een jong dier dus zou het daar ook aan kunnen liggen maar ik lees toch vaak dat paarden pittiger kunnen worden van C4L. Ik ga de test doen en stap over op weer gewone basisbrok. Ik zal laten weten hier hoe ze erop reageerd. Of het dus de C4L is of gewoon haar eigen ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:18

Op dat vlak heb ik bij geen enkele hier verandering gemerkt. Moet zeggen dat ze allemaal nog jong zijn (tussen 4,5 en 8) maar gekker doen of schrikkerig? Nee. De andere zijn ook wel afgevallen, maar bij hen is het voerbeleid met de C4L wel helemaal omgegooid net om ze van hun overgewicht af te helpen. Dus dat was ook het doel en dat is gelukt. Alleen zijn ze weer moddervet nu ze op de weide staan :')
Heb echt alleen maar problemen met die ene en laat dat verdorie nu net de belangrijkste van de hoop zijn, met name mijn jonge sportpaard.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:39

Varekaj, heb je toen je C4L ging voeren de C4L ipv ander voer gegeven, of heb je de C4L extra gegeven?

Ik meng nu de C4L met luzerne en maisolie. Ik wil wat meer spieren laten opbouwen, dus had een eiwitrijk product nodig. Eigenlijk zou ik dit ook nog met SP van Subli willen geven, maar als ik dit allemaal samen in de voerbak gooi, eet ze de luzerne niet meer op... Miep. Ben nog aan het bedenken wat ik er eventueel nog meer bij zou kunnen geven, maar ben er nog niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:52

Hij kwam erbij als extra zeg maar. Ik wist dat de lente eraan kwam, dat hij weer een groeistuip zou krijgen en dan kan hij een kleine extra wel gebruiken. Die groeistuip is er niet gekomen. Hij ging wel meer glanzen en echt, verder was er niks op aan te merken maar hij vermagerde zienderogen, plaste meer, dronk meer... Sinds hij die AB krijgt en de supplementen is die groeistuip er wél gekomen en mijn God, wat een puber is hij sindsdien zeg! Je ziet hem echt zo opknappen in gedrag, maar fysiek wil het nog niet echt lukken. Het vele drinken blijft, als hij plast is het nog altijd een hoop én het laatste spuit er echt met fikse kracht uit en hij wil maar niet vlot bijkomen in gewicht.
Zijn hengstenkuren zijn intussen ook de kop aan het opsteken, dat had hij voor de medicatiestart ook niet. Is allemaal te wijten aan de tekorten die hij heeft opgelopen.

Komaan, er is sprake van spiersterfte. Dat is geen afname, dat is gewoon verloren spieren en dat krijg je niet meer terug. Zoiets treedt ook niet op in 3 dagen of een week. En de mate waarin hij aan het werk is gezet is alleen maar verminderd na het geven van de C4L omdat ik het erg druk heb met school, dus daaraan kan het ook niet liggen dat hij niet bijkomt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:53

Anoniem schreef:
waarom meng jij het met dieetmix?

komt het qua kosten iets gunstiger uit en verminder je de hoeveelheid kruiden iets, omdat ik toch niet doorlopend allerlei kruiden in vrij hoge dosis wil geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:04

Wie echt zorgen heeft over de C4L mag me een PB'tje sturen. Dan wil ik wel even een voor en na foto proberen sturen zodat je het verschil kan zien. Moet er wel bij vermelden dat de "na-foto" er eentje is van vorige week, dus paard stond toen alweer 3 weken op AB, de supplementen en 6kg krachtvoer. Het is dus een beeld waarop hij alweer bijgekomen is. Van het echt magerste moment heb ik geen foto's.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:17

Het zijn een heleboel toevalligheden en onbewezen aannames. Er kan wel heel wat anders aan de hand zijn geweest wat jij niet hebt gezien - heb je hier eigenlijk contact over gehad met PAVO?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:29

Nog geen contact over gehad met Pavo nee. Als een paard plots sterk gaat vermageren als je een nieuw voer bijgeeft en verder niks wijzigt en zelfs het werk afbouwt, dan scheelt er toch wat.

Paard had/heeft ook geen wormen. Daar is hij op getest via mestonderzoek vlak voor de verhuis en bij de bloedproef is daar ook naar gekeken, samen met afwijkende waarden voor ontsteking en tekorten. De wormtest was helemaal goed. Het probleem zit echt in de werking van de nieren en de overbelasting + ontsteking/infectie daarvan. Zijn drink- en plasgedrag is opvallend gewijzigd na het starten van de C4L, echt op 2 dagen tijd. Zoals bij het merendeel van de bokkers hier. We zijn het voer pas gaan opdrijven nadat dat probleemgedrag er al was, mij lijkt het dus niet dat dat de oorzaak kan zijn.
Dat een hengst kan afvallen door hormonen lijkt me ook normaal uiteraard. Maar dan hoort daar wél aanpassing in gedrag bij, en dat is er pas gekomen NA de opstart van de medicatie en de supplementen. En dan nog zou dat niet zo extreem zijn. En dat zou ook niet verklaren waarom hij plots zoveel drinkt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:55

Tja.. er is met jouw paard heel wat meer aan de hand geweest denk ik. Er zijn een aantal mensen die melding maakten van meer plassen, maar zeker niet zoals je schrijft 'het merendeel'. Ik blijf het zeggen: ik vind het niet kunnen dat je zomaar allerlei verdenkingen creëert zonder dat je daar gedegen bewijs voor hebt en zonder dat men eigenlijk weet wat voor medicatie je paard kreeg of welke andere voeding gegeven werd. Daarbij vind ik het raar dat je niet ogenblikkelijk kontakt gezocht hebt met de voedingsdeskundigen van PAVO, in plaats van publiekelijk onrust te zaaien.

Mijn paarden hebben van Oktober tot en met begin Mei op C4L gestaan - geen problemen gehad met overmatig plassen of onrustig gedrag.
Ik ben onlangs overgestapt op Cavalor Fibre Force aangezien dit nog wat lager in suikers is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:51

Het zou kunnen de dit voer de nieren wat zwaarder belast. En voor sommige dieren kan dat net over de grens gaan van wat ze kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:59

Medicatie is AB en supplementen met oa vit. E voor de spierproblemen.

Als je paard al meer dan 4 maanden dagelijks op dezelfde hoeveelheid krachtvoer staat en volledig gezond is verklaard in december na bloedtest, in januari gezond is verklaard bij tandencontrole en eind januari mestonderzoek ook perfect is, dan mag jij eens aangeven als ik half februari start met C4L bijgeven dat hij dan plots op tegen eind maart 1/2 pak vlas per dag gaat verbruiken ipv 1 pak per week en hij zo'n 75kg is afgevallen. Om nog maar te zwijgen dat zijn drinkgedrag.
Ik zit niet 24/24 bij hem in de stal, er staat ook geen tellertje op de waterleiding vlak boven de drinkbak. Op de drinkbak zit niet zoveel druk, water komt er langzaam uit. Daardoor valt het niet op dat ze zoveel drinken. We hebben ook even afgewacht of die natte stal niet kwam door stress van de verhuis. Na pakweg 1,5 week toch maar drinkgedrag gaan bekijken op aanraden van de DA en dat bleek 70L/dag te zijn. Urine was niet abnormaal van kleur, geen rare geur en ook geen symptomen van pijn bij het plassen zelf. Hij is diezelfde avond nog geweest voor bloedtesten en rectaal opvoelen. Uit de bloedtest (na 2 dagen) bleek zware ontstekingen, tekorten en spiersterfte. Medicatie is toen direct opgestart.

Het enige dat gewijzigd is vlak voor die veranderingen is de C4L die bijgegeven werd. De tekorten zouden nu wel ietwat in orde moeten zijn maar dat drinkgedrag en plasprobleem is er nog steeds, al hebben we het tot nu toe kunnen terugkrijgen naar 50L/dag. Tot nader order mag paard nog steeds niet vrij beschikken over water, krijgt nog altijd evenveel voer en komt maar heel langzaam bij. Qua werk is er niets verandert. Integendeel, sinds de diagnose is het net afgebouwd om zijn lichaam alle energie te geven die het nodig heeft om te herstellen.

Edit: het gaat om een jonge hengst. Zowel de DA, de stalbaas (hengstenhouder en fokker) als nog 2 andere hengstenhouders hebben me bevestigd dat hormonen wel energie vragen maar niet dat een paard er zo extreem van gaat drinken en plassen, laat staan afvallen als je net voer bij gaat geven. De hormonen zijn ook pas gaan opduiken na de verhuis omdat hij daar plots in contact kwam met merries en dat was na 2 dagen ook alweer over. Nu reageert hij er amper op.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 00:23

Maar je bent dus wel verhuist, dus hoogstwaarschijnlijk ook ander ruwvoer en andere omstandigheden?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 06:33

Varekaj schreef:
. Uit de bloedtest (na 2 dagen) bleek zware ontstekingen, tekorten en spiersterfte. Medicatie is toen direct opgestart.

Heb je de gegevens van de bloedtest nog? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:17

Ben je zelf een DA? Dan moet je de mijne maar contacteren en het als arts naar arts opvragen. Heb iets teveel slechte ervaring met meelezers om zulke dingen zomaar online te gaan gooien.

De symptomen waren er al voor de verhuis. Ik heb er toen alleen niet bij stilgestaan. Omdat hij ging vermageren ben ik zelf tijdens de C4L ook bietenpulp gaan bijgeven met zemelen, doet hij het altijd goed op. Kort erna ben ik dan gestopt met de C4L omdat de voorraad op was en ik vond niet direct een leverancier in de buurt. Anders had ik het waarschijnlijk ook gewoon verder gegeven want was er ook blij om dat de pony's het zo goed deden daarop. De stal bleef toen opmerkelijk flink natter gezien het fors gestegen verbruik van vlas. Niet bij stilgestaan, gewoon idee gehad "da's de C4L die nog nazindert, zal wel overgaan". En dat was ook zo bij de andere pony's. Hij kreeg toen Lannoo, nu is het cavalor tradition. Wordt hier in dezelfde fabriek geproduceerd.

Het is me gewoon opgevallen toen ik iemand moest informeren over zijn toestand. We zeiden ook eerst "ander voer, andere plek, grotere hoeveelheid krachtvoer, nieren kunnen het niet aan en hij gaat meer drinken en plassen." Dat klopt niet, het plasprobleem was er immers al bij de verhuis. Ik ben toen gaan terugdenken, wat is er eigenlijk verandert voor hij van stal wisselde? Zo is het lampje gaan branden. Het zou wel heel erg toevallig zijn dat een paard vlak na de start met nieuw voer plots erg gaat afvallen en dat je meer dan verdubbeld in gebruik van stalbedekking omdat je anders zowat naar buiten drijft.

Heb ook de zadelmaker erbij gehad omdat de bespiering op de schoft verdween. Ik wist toen al van de spiersterfte dus dacht "ohoow, misschien knelt zadel wel alles af!". Nop, zadel ligt prima. Het is ook over het hele lichaam verdwenen, niet op 1 bepaalde plak. In het begin had ik een dressuursingel met lengte 65. Intussen gebruik ik eentje lengte 55 en die in in principe zelfs nog te lang.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:53

Ik denk toch echt dat er al iets heeft gezeten bij je paard en misschien heeft dit voer het getriggerd,maar het kan er bij mij niet in dat care4life dit heeft veroorzaakt..Als de organen van een paard niet lekker functioneren kan ik me voorstellen dat die het ontgiften van het lichaam niet aankunnen..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:03

Ik kan me ook niet inbeelden dat enkel het voer dit veroorzaakt heeft, het kan de nieren bv wel over de streep getrokken hebben. paardenbloem bv zit een stofje in die waterafdrijvend werkt. dus dat kan een reden zijn waarom sommige paarden wat meer drinken en plassen. maar om het nu in die hoeveelheid erin te hebben dat je het hele systeem ermee ontregeld dat geloof ik niet. 6kg krachtvoer is trouwens vragen om problemen, zeker als het al niet goed zat, dan geef je de nieren nog een extra opdonder. Ik ben zowiezo geen voorstander van zo'n grote hoeveelheden krachtvoer. Als je die nodig hebt, dan mag je er zeker van zijn dat je paard met een flink probleem zit.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:11

Ik kan me ook niet voorstellen dat dit alleen door care4life komt en zoveel krachtvoer voeren is vragen om problemen. Krachtvoer blijft toch fastfood voor paarden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:23

Ik mag toch hopen dat je met de C4L géén 6 kg gegeven hebt..?
Ik zou ook met de Cavalor geen 6 kg geven, tenzij het paard kei- en keihard moet werken. En dan nog... bovendien bevat de tradition 33% suiker/zetmeel. Wel vreemd als je bedenkt dat de meeste mensen C4L willen gebruiken om het lage suikergehalte.

Beter zou dan de Fiber Force kunnen zijn - max 1 kg per dag naast hooi en gras. Daarmee krijgt je paard alles binnen aan vit/min die het dagelijks nodig heeft als et paard slechts recreatief gereden wordt of op rust staat. En daar zitten geen extra dingen in zoals bij C4L ( kruidenmengsel, pre- en probiotica etc.)

Varekaj, ik ga echt je arts niet bellen - dat snap je zelf ook wel. Maar heb je bv wel de CK waarde van het bloedonderzoek?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:24

Ik kan mij wel voorstellen dat dit door een bepaald soort voer komt.
Paarden zijn extreem gevoelig voor voer veranderingen.
En zeker in combinatie met glucosamine, wat in dit voer zit,
En de drukheid van veel paarden veroorzaakt zal ik dit mijn paarden nooit gaan voeren.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:30

6 kg krachtvoer is echt ongelofelijk veel,naar mijn idee zal een paard op die hoeveelheid ook echt niet lekker in zijn vel gaan zitten en dikker worden..

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:30

liespower94 schreef:
En de drukheid van veel paarden veroorzaakt zal ik dit mijn paarden nooit gaan voeren.

En dat is dus ook weer bij elk paard anders.
Mijn paard is juist rustiger sinds ik dit voer.
Rust in zijn koppie , niet schrikkerig maar genoeg energie om het werk aan te kunnen.
Laatst bijgewerkt door D_Desteny op 27-05-13 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:33

Mijn paarden(arabische volbloeden)werden van care4life ook niet drukker eerder meer relaxed..Het kan natuurlijk altijd dat een paard ergens op reageert door drukker te worden,maar het is natuurlijk onzin dat care4life zorgt voor drukke paarden..

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:36

D_Desteny schreef:
liespower94 schreef:

En dat is dus ook weer bij elk paard anders.
Mijn paard is juist rustiger sinds ik dit voer.
Rust in zijn koppie , niet schrikkerig maar genoeg energie om het werk aan te kunnen.

Oke, fijn dt jouw paard er wel fijn op reageert.
Zodra ik mijn paarden glucosamine voer kan ik zeggen wat ik wil maar dan stuiteren ze door de baan heen ;)