Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:14

@Levita, die bewering is wel erg kort door de bocht!
Ten eerste is het laatste woord in de humane voedingskennis over glycemische Index ( de analyse van het zetmeelpercentage) en glycemische last ( het effect dat zetmeel heeft in het lichaam) nog lang niet gesproken. Zomaar beweren dat zetmeel dus minder belastend is dan 'gewone' suiker is niet terecht.
Ten tweede kun je het verteringssysteem van een paard niet volledig afzetten tegen de menselijke stofwisseling: het metabolisme van een paard is niet 'ingericht' om een hoog zetmeelpercentage te verwerken.
Voor nadere informatie over onderzoeken mbt koolhydraten etc. verwijs ik je graag naar de veterinaire medische bibliotheek die bomvol staat met publicaties en onderzoeken over de ongewenste effecten van zetmeel bij paarden.(PubMed NCBI)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:29

Jannepauli schreef:
@Levita, die bewering is wel erg kort door de bocht!
Ten eerste is het laatste woord in de humane voedingskennis over glycemische Index ( de analyse van het zetmeelpercentage) en glycemische last ( het effect dat zetmeel heeft in het lichaam) nog lang niet gesproken. Zomaar beweren dat zetmeel dus minder belastend is dan 'gewone' suiker is niet terecht.
Ten tweede kun je het verteringssysteem van een paard niet volledig afzetten tegen de menselijke stofwisseling: het metabolisme van een paard is niet 'ingericht' om een hoog zetmeelpercentage te verwerken.
Voor nadere informatie over onderzoeken mbt koolhydraten etc. verwijs ik je graag naar de veterinaire medische bibliotheek die bomvol staat met publicaties en onderzoeken over de ongewenste effecten van zetmeel bij paarden.(PubMed NCBI)

_/-\o_ goede opmerking; probeer dit ook al lange tijd duidelijk te maken maar is me met zo weinig woorden nog niet gelukt. :j

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:59

Ik zeg zeker niet dat je een paard vol moet stoppen met zetmeel, zeker niet, ik denk ook dat veel paarden te veel zetmeel binnen krijgen. Daar ging het even niet om. Ik wil alleen zeggen dat monosacchariden ten opzichte van polysacchariden voor snellere en steilere pieken in het bloedsuiker zorgen.

Pure glucose heeft een hogere GI dan fructose en zetmeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:43

ik geef aan hoe ik te woord ben gestaan:onbeschoft.

daarbij voer ik zelf voergezond,ben ik er tevreden over.
en madamx als je terug zou lezen,zou je kunnen zien dat iemand zélf in dit topic opperde:
"mail voergezond als je wilt weten waar de energie in bijvoorbeeld superbrok vandaan komt'.
en dát heb ik gedaan...antwoord krijg ik alleen,als ik een ondertekening stuur van een dierenarts...
dat gaat mij echt te ver.
ik ben een gewone consument,net als vele anderen.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-03-12 22:26, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Deel van bericht verwijderd.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:14

madamX (Karin)

Jij heb de lab analyse van HH. Misschien kan je er vele blij mee maken ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:30

Niet zo slim van ze,zo maak je geen goede reclame voor je bedrijf :n

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:41

dat is wel heel vreemd, alleen omdat je wat kritishe vragen hebt gesteld :(:)
dat ze dan ineens de mail niet meer beantwoorde wist ik al maar dit gaat wel erg ver.

als je zo zeker bent van je produkt heb je toch helemaal niets te verliezen dacht ik
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-03-12 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd van eerdere reactie die verwijderd is.

Ariebren

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:46

Toch jammer dat het na 84 pagina's het zo moet eindigen met de HH.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:47

Ik twijfel toch hoor of ik dit voer zal gaan voeren.
Heb nu een proefzak van de normaalbrok liggen, maar pony eet het echt niet graag...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:56

Ik wilde het ook gaan voeren, maar gezien de toch rare verhalen en de slechte verkrijgbaarheid zie ik er vanaf...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:39

Heel raar zeg, dat mensen hun ziel en zaligheid in een voer stoppen. Machines maken, zorgen voor goede weides ed waar het voer van gemaakt kan worden. Flinke investeringen doen met het geloof dat het een succes is. En dan hun recepten afgeven aan een persoon die alles maar op internet flikkert zonder enige vorm van integriteit terwijl de andere grote voerleveranciers, die al naam gemaakt hebben en een stuk groter zijn, het recept zo in handen geven :') Heel raar :))

Als ik zie hoe goed mijn paard het erop doet dan ga ik niet wisselen omdat er personen zitten te stoken over een voer :') Prima verkrijgbaar via een verdeelpunt, fijne communicatie en geen gebral en over de rug van anderen moeten handelen. Daar wil ik nou voer van kopen :))

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:50

Ik zeg ook niet dat ik het voer niet wil voeren vanwege het verschil in meningen over het voer.

Maar ik twijfel omdat pony het echt niet graag eet...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 00:00

Soms heeft het ook even tijd nodig he, de mijne staat ook liever met d'r kop in de bixkar dan dat ze haar eigen voer eet. En als ik haar een keer slobber geef (omdat ik dat nog heb liggen :+ ) dan eet ze daarna haar brokken ook minder. Dat vermijd ik dus zoveel mogelijk! Moet zeggen dat ik ook moest omschakelen hoor! Je wil het liefst dat ze erop aanvallen, maar natuurlijk is dat niet, dat zit in ons hoofd :Y)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 00:13

Citaat:
Heel raar zeg, dat mensen hun ziel en zaligheid in een voer stoppen. Machines maken, zorgen voor goede weides ed waar het voer van gemaakt kan worden. Flinke investeringen doen met het geloof dat het een succes is.

Niet om 't een of ander.. maar als ik een handje HH brokjes naar een bepaald laboratorium stuur, weet ik binnen een week wat er in zit.
Als een grote voerfabrikant geïnteresseerd zou zijn, kan die dat even goed.
Ik vind de verhalen over het uitblijven van antwoorden, geblokkeerde IP nummers en nu zelfs bedreigingen (??) wel erg merkwaardig. Waarom is dat? Om een makkelijk te achterhalen 'recept' te beschermen? Of gaat het om de portomonnee ( in de wetenschap dat grasbrok met keurige analyse erbij gemiddeld in de handel tussen de 20-25 cent per kilo kost)?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 00:45

Annepanne: hoi, ben je tegengekomen bij Pavo geloof ik :)

Jij voert dus HH? En wat had je van Pavo om te proberen? Ben wel nieuwsgierig, sorry :o

Tja, als het bij ons in de buurt zou zitten had ik HH ook geprobeerd denk ik. Vind het op zulke momenten verschrikkelijk om in Limburg te wonen, haha.

@Jannepauli: Weet je zo een merk/winkel waar ze grasbrokken verkopen? Heb ze bij ons (zelfde Limburg-verhaal...) nog niet gezien en zou zoiets best graag eens proberen. Gewoon, in je handen kunnen hebben ed. Ben erg bezig met voer, wat zou je in de meest ideale situatie voeren ed.

Ben er voor mezelf wel achter dat ik in de zomer en winter wat anders wil voeren, en dat er van mij best wat graan of zetmeel in mag zitten. Ook suiker struikel ik niet meer zo over. Waarom? Omdat ik me goed realiseer dat er in gras of voordroog, veel meer suikers zitten. En ik dus dat zou moeten beperken wil ik minder suiker voeren.

In de winter wil ik een deel bietenpulp voeren, aangevuld met iets anders. Nog geen idee wat precies, maar pure mais:gerst met lucerne wordt het niet meer. Lucerne een beetje wel, want dan eten ze gewoon veel langzamer. En dan hoeft er maar één of twee handjes in, ideaal.
Voor de zomer heb ik nu hooibrok, ga Pavo Liga en als 'extra' natures om te best proberen. Die laatste heeft trouwens 24% zetmeel, geen 35 zoals iemand hier noemde. Moet nog zien hoe dat met vitaminen/mineralen uitkomt. Heb wat dat betreft goede ervaringen met Pavo Vital, maar kijk met interesse naar Marstall Force wat hier als nog beter alternatief werd genoemd.

Voor nu eerst maar eens wat dingen opmaken: er staan wel 7 verschillende soorten voer alleen al op mijn kamer, moet je nagaan :') En dan de supplementen (nog 3) en kruiden (5 of zo) nog niet meegeteld.
Deze paar weken verder gaan met granen zullen ze ook nog wel overleven denk ik zo :)

edit: typefouten

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 00:57

Klopt Safiera :)) Ik heb de Daily plus meegenomen van Pavo :)) Die voer ik erbij om wat volume te kweken, voertijd te verlengen en bij ons beginnen ze helaas met brok ipv hooi dus om toch te beginnen met ruwvoer (kauwproces)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:54

nou sory maar wat je hier schrijft klopt geen .... van.ik woon in zuid limburg en daar is het voer gewoon niet te krijgen,ben het in eindhoven gaan halen.maar dit verdeelpunt stopt er mee,dus voor mij is er niet aan te komen.en dan nog wat de pony waar het voor was at het niet voer het nu aan 1 a2 andere pony's die het wel eten(nu nog),want de volbloed wilt het ook al niet meer en at het eerst wel.is maar net waar voor je het koopt.ik had het voor mijn exzeem pony gekocht,zodat ze door de goede kruiden/en andere stoffen messchien helemaal geen last meer had,maar als ze het niet eet krijgt ze het ook niet binnen.
annepanne schreef:
Heel raar zeg, dat mensen hun ziel en zaligheid in een voer stoppen. Machines maken, zorgen voor goede weides ed waar het voer van gemaakt kan worden. Flinke investeringen doen met het geloof dat het een succes is. En dan hun recepten afgeven aan een persoon die alles maar op internet flikkert zonder enige vorm van integriteit terwijl de andere grote voerleveranciers, die al naam gemaakt hebben en een stuk groter zijn, het recept zo in handen geven :') Heel raar :))

Als ik zie hoe goed mijn paard het erop doet dan ga ik niet wisselen omdat er personen zitten te stoken over een voer :') Prima verkrijgbaar via een verdeelpunt, fijne communicatie en geen gebral en over de rug van anderen moeten handelen. Daar wil ik nou voer van kopen :))

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:08

Ariebren schreef:
Toch jammer dat het na 84 pagina's het zo moet eindigen met de HH.

Jouw bijdrage in dit topic heb ik ook nog steeds niet zo begrepen eerlijk gezegd.

Anyways, is het nu 'n keer afgelopen met dat gezeur?
We proberen hier met z'n allen zo natuurlijk mogelijk te voeren, de één is tevreden over merk X, de ander over merk Y.
Het gaat hier echter over het VOER, niet over het zwart maken van concurrentie.
De één wil maximaal 10% suikers en zetmelen, de ander vindt 18% ook geen probleem.
Laten we allemaal respectvol blijven, we posten in dit topic met 'n gemeenschappelijk doel: onze paarden zo gezond mogelijk houden.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:21

Safiera schreef:
@Jannepauli: Weet je zo een merk/winkel waar ze grasbrokken verkopen? Heb ze bij ons (zelfde Limburg-verhaal...) nog niet gezien en zou zoiets best graag eens proberen. Gewoon, in je handen kunnen hebben ed. Ben erg bezig met voer, wat zou je in de meest ideale situatie voeren ed.

Gewone grasbrokken krijg ik hier (zuid-Limburg) bij de Boerenbond, van Marstall. :j

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:26

keona schreef:
nou sory maar wat je hier schrijft klopt geen .... van.ik woon in zuid limburg en daar is het voer gewoon niet te krijgen,ben het in eindhoven gaan halen.maar dit verdeelpunt stopt er mee,dus voor mij is er niet aan te komen.en dan nog wat de pony waar het voor was at het niet voer het nu aan 1 a2 andere pony's die het wel eten(nu nog),want de volbloed wilt het ook al niet meer en at het eerst wel.is maar net waar voor je het koopt.ik had het voor mijn exzeem pony gekocht,zodat ze door de goede kruiden/en andere stoffen messchien helemaal geen last meer had,maar als ze het niet eet krijgt ze het ook niet binnen.

annepanne schreef:

:') Ik zeg toch niet dat het voor iedereen verkrijgbaar is, ik vertel mijn perspectief :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 11:49

Vind het erg jammer als mijn topic wat ik gestart ben om ALLE mogelijke voeders zonder melasse en granen in te bespreken ZO moet eindigen. Dit is GEEN HH-is-het-beste-voer-alleen-dat topic, integendeel. Mijn paarden doen het nu prima erop, maar ik blijf open staan voor andere producten. Het ene voer is het andere nu eenmaal niet. En het ene paard reageert nu eenmaal anders erop dan een ander paard.

De negatieve berichten over 1 merk die hier nu op Bokt komen vind ik absoluut not done. Ik vraag iedereen dan ook om op te houden met het gestook. Het is GEEN wedstrijd wie er het beste voer maakt of het beste met zijn paard omgaat qua voer. Dus vriendelijk verzoek dit topic gezellig te houden, elkaar in de waarde te laten en het gewoon over VOER te hebben. (Volgens mij is dat hier al eerder geroepen)
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 23-03-12 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:28

Voel me niet aangesproken ;) , maar vrolijk verder dan:

Ik gebruik Winergy Equilibrium ( ruwvoermix Low Energy) - totaal 7,5% suikers+zetmeel
en dan heb je ook nog Happy Hoof van Spillers 8%

in Nederland helaas alleen te krjgen bij Zeldenrust Haystack in Driebruggen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:27

Zilfstar schreef:
Vind het erg jammer als mijn topic wat ik gestart ben om ALLE mogelijke voeders zonder melasse en granen in te bespreken ZO moet eindigen. Dit is GEEN HH-is-het-beste-voer-alleen-dat topic, integendeel. Mijn paarden doen het nu prima erop, maar ik blijf open staan voor andere producten. Het ene voer is het andere nu eenmaal niet. En het ene paard reageert nu eenmaal anders erop dan een ander paard.

De negatieve berichten over 1 merk die hier nu op Bokt komen vind ik absoluut not done. Ik vraag iedereen dan ook om op te houden met het gestook. Het is GEEN wedstrijd wie er het beste voer maakt of het beste met zijn paard omgaat qua voer. Dus vriendelijk verzoek dit topic gezellig te houden, elkaar in de waarde te laten en het gewoon over VOER te hebben. (Volgens mij is dat hier al eerder geroepen)

_/-\o_

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:27

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:31

horses1990 schreef:
Ik gebruik basisbrok van http://www.voergezond.nl neem even een kijkje op de website!:)

HAHAHAHAHA!!!!!!!! DIE IS GRAPPIG!!!!

Uhm, jij hebt dit topic niet helemaal gevolgd denk ik! HIHI!! Niets ten nadele van jou hoor! Maar als je de laatste pagina's bekijkt, snap je mn reactie wel denk ik.