Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:17

Mag ik dit dan ook laten weken in warm water zodat er een soort van slobber van word gemaakt?

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:21

Als je wilt wel, maar waarm zou je dat doen? Ze eten het zo prima en is goed voor de speekselklieren toch. Ik zie, buiten wanneer het paard wat aan zijn gebit heeft, niet de voordelen in om een gewone muesli te weken.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:26

gr_roos schreef:
Shanouk, mijn merrie is zoals je weet ook niet het meest dikke paard, oké nu op 9 maanden dracht wel :D en zij komt/blijft mooi op gewicht met de havervrij of de corn. Ik weet alleen niet of de corn te veel energie geeft naast je sportbrok.

Is er een reden waarom je haar toch niet liever de Fokkerij muesli van Marstall geeft? Vanaf de acht maanden dracht zou ik dat zeker adviseren, zowel voor de merrie als het veulen. :)
Haverij en de Corn is een prima combinatie voor paarden die niet makkelijk op gewicht blijven of komen, maar tijdens de dracht hebben de merries toch ook andere 'voer-eisen'.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:20

Waarom zou je aan een Fjord die weinig doet naast volledige weidegang nog muesli geven? Ik ga er vanuit dat er genoeg gras staat, en aangezien de meeste Fjorden snel vet worden, zou ik geen muesli bij durven geven ivm kans op hoefbevangenheid...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:22

mirim schreef:
gr_roos schreef:
Shanouk, mijn merrie is zoals je weet ook niet het meest dikke paard, oké nu op 9 maanden dracht wel :D en zij komt/blijft mooi op gewicht met de havervrij of de corn. Ik weet alleen niet of de corn te veel energie geeft naast je sportbrok.

Is er een reden waarom je haar toch niet liever de Fokkerij muesli van Marstall geeft? Vanaf de acht maanden dracht zou ik dat zeker adviseren, zowel voor de merrie als het veulen. :)
Haverij en de Corn is een prima combinatie voor paarden die niet makkelijk op gewicht blijven of komen, maar tijdens de dracht hebben de merries toch ook andere 'voer-eisen'.

Mirim, ik ken Snoekiej persoonlijk, zij kent mijn paard en weet dat ze niet dik is. Ik wilde hier alleen mee aangeven dat ik mijn graadje met beide voeders (corn en havervrij) goed op gewicht weet te houden. Mijn drachtige muts staat al vanaf februari op de fokkerij icm merriebrok van Havens, dus al 1,5 maand eerder dan de 8 maanden ;) Mij is altijd geleerd om vanaf ca. 6 maanden rustig aan op te bouwen met merriebrok/muesli.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:33

mirim schreef:
liefmeisje21 schreef:
Ik zou ook graag een voedingsadvies willen hebben. Ik heb een fjord. die word 10 mei 4 jaar en hij staat nu 24-7 in een paddock met 3 tot 4x per dag ruim droogvoer. Veder als ik er ben geef ik hem een handje brok met slobber en daardoorheen lijnzaad olie en knoflook. Nu gaat hij eind deze maand naar het dag en nacht land voor een aantal maanden en wil ik hem voorzien van een goede muesli die ik gaat aanvullen met natuurmix en lijnzaadolie. Het liefst een voer waar weinig suikers inzitten. Hij word nog niet veel aan het werk gezet, ong. 2x per week longeren, soms een ritje naar buiten en soms even in de bak maar er word nog niet veel van hem gevraagd. Wat kan ik hem het beste voeren?

Als je graag een muesli wil voeren naast de weidegang ( en persoonlijk ben ik van mening dat je daar goed aan doet) zou ik je aanraden om de Naturell te voeren. Een lekkere muesli, met veel vitaminen en een laag eiwit gehalte en is melasse vrij. Je hoeft het dan ook niet aan te vullen met olie en een natuurmix, want deze muesli is een Premium-muesli en voorziet ruim in de behoefte.

ik zou dit niet te snel doen, een fjord 24/7 op het land, een te verwaarlozen hoeveelheid werk en dan nog mueslie erbij? lijkt me vragen om een speklapje met alle risico's van dien
zou eerder force bijgeven voor de vit/min en mueslie lekker laten zitten, mocht het paard op den duur aangeven dat het te weinig is , kun je altijd nog bijgeven, maar denk dat het ook zonder mueslie al een uitdaging gaat worden om hem slank te houden en de gemiddelde fjord heb je zo vet, maar afvallen is een ander verhaal

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:46

Op zich ga ik hierin mee, maar ....de fjord van liefmeisje is niet te dik, zelfs niet eens dik. Ze ziet er prima uit.( even in profiel gespiekt) In het Nederlandse gras zit gewoon niet genoeg vitaminen/mineralen, grotendeels is dat te wijten aan de grondsamenstelling. Van gras kunnen paarden enorm groeien, maar houdt er wel rekening mee dat dat grotendeels vocht is. Het gras zou zo maar eens te eenzijdig kunnen zijn en te kort voeding kunnen bevatten...je hebt er geen erg in, want ze tonen dik zat. Vaak is het echter wel terug te vinden in de energie van het paard. Ze zijn lang zo fit niet en vaak helemaal niet werkwillig. En dat is niet te wijten aan de dikke grasbuik( hoewel zo'n waterzak meeslepen ook niet alles is), maar aan een tekort aan energie doordat de samenstelling van het gras niet dat levert wat het paard nodig heeft.
Liefmeisje vraagt welke muesli zij geven kan en dan is de Naturell een hele goede keus. :) Overigens is de Naturell ook geen dikmaker.
De Weidemuesli die hier ook genoemd wordt bevat melasse, is wel eiwitarm.
Je kunt ook de weidekoeken gaan voeren, dat zorgt ook voor voldoende mineralen en vitaminen, maar dat is dan natuurljk ook geen muesli.
De Force is heus een optie, maar ook geen muesli en vaak eten paarden dit niet makkelijk zonder dat het ergens door gemengd zit.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:19

Bedankt voor het advies Gr_Roos :)
Ik had Marstall ook een mail gestuurd, dus hoop daar ook gauw wat van te horen. Maar ik denk inderdaad zelf ook wel dat het een van die twee gaat worden!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:00

mirim schreef:
Op zich ga ik hierin mee, maar ....de fjord van liefmeisje is niet te dik, zelfs niet eens dik. Ze ziet er prima uit.( even in profiel gespiekt) In het Nederlandse gras zit gewoon niet genoeg vitaminen/mineralen, grotendeels is dat te wijten aan de grondsamenstelling. Van gras kunnen paarden enorm groeien, maar houdt er wel rekening mee dat dat grotendeels vocht is. Het gras zou zo maar eens te eenzijdig kunnen zijn en te kort voeding kunnen bevatten...je hebt er geen erg in, want ze tonen dik zat. Vaak is het echter wel terug te vinden in de energie van het paard. Ze zijn lang zo fit niet en vaak helemaal niet werkwillig. En dat is niet te wijten aan de dikke grasbuik( hoewel zo'n waterzak meeslepen ook niet alles is), maar aan een tekort aan energie doordat de samenstelling van het gras niet dat levert wat het paard nodig heeft.
Liefmeisje vraagt welke muesli zij geven kan en dan is de Naturell een hele goede keus. :) Overigens is de Naturell ook geen dikmaker.
De Weidemuesli die hier ook genoemd wordt bevat melasse, is wel eiwitarm.
Je kunt ook de weidekoeken gaan voeren, dat zorgt ook voor voldoende mineralen en vitaminen, maar dat is dan natuurljk ook geen muesli.
De Force is heus een optie, maar ook geen muesli en vaak eten paarden dit niet makkelijk zonder dat het ergens door gemengd zit.

daarom zeg ik ook, een vit/min korrel, ik noem force omdat het topic over marstall gaat ,
momenteel is het paard niet te spekkig maar zodra het de weide op gaat en daar ook 24/7 staat en minimaal werkt zou ik persoonlijk de mueslie niet aandurven, gras in NL bevat misschien niet voldoende vit/min etc, maar nog steeds zijn weides vaak te vet , teveel eiwit omdat het voorheen ene koeien weide was die veel eiwit behoeven ivm melkproductie . nu is dat bij wat bloederige dieren misschien niet snel een probeem, maar ik zie om me heen veel koudbloedtypes van acceptabel kwa spek naar baggerdebaggervet vliegen als ze de wei in gaan en dan nog krachtvoer bijkrijgen ook.
als ik ga kijken naar de oude kudde waar mijn merries stonden, die kregen strookbegrazing, goed hooi en een handje na het werk waarbij ze nog steeds de neiging tot vet worden hadden en nee, geen waterweight, maar kussens achter de ellebogen, speknekken, kussens op de schouder, langs de rug en op de achterhand
ik zou in eerste instantie hooguit een handje na het werk geven voor je eigen gevoel , maar voor de rest het bij een vit/min korrel houden en pas bij gaan voeren met een krachtvoer als dit nodig blijkt te zijn
zeker die koudbloed types zijn over het algemeen heel makkelijk in het vet te krijgen, maar zie het er maar weer vanaf te krijgen.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:22

Winna schreef:
Ik wil mijn pony's (een haflinger en een shetlander) een extra door hun muesli doen zodat ze wat meer moeten kauwen en het niet hap/slik/weg is. De shetlander krijgt 200 gr faser light en de haflinger een ruime schep isli-robuust. Een vriendin geeft haar haflingers de ruwvoermix van subli en dat vond ik een mooi product voor dit doel, maar omdat ik de muesli van Marstall voer en daar erg tevreden over ben, heb ik liever een vergelijkbaar product van Marstall. Wat ik zo kon vinden heeft Marstall de Wiesencobs, Wiesenfasern, de basis en procaval.

De wiesencobs en wiesenfasern heb ik beide een zakje van geprobeerd (uit het 'kerstpakket') en dat viel wel in de smaak, maar ik denk dat het voor mij in de praktijk niet handig is elke dag de wiesencobs van tevoren te weken en omdat het echt ontzettend uitzet wil ik het niet droog gaan voeren. De Wiesernfasern vond ik erg kort spul en daardoor had het weinig structuur. Het rook overigens wel heerlijk! De basis en procaval heb ik beide nog niet geprobeerd, maar mijn pony's zijn geen moeilijke eters, dus daar verwacht ik geen problemen mee.

Welke van deze 4 zouden jullie mij aanraden en waarom? Qua voedingswaarde hoeft er niet zoveel in te zitten, het gaat me met name om het extra kauwen en daardoor langzamer eten van de muesli. Daarnaast krijgen ze nl nog 2x per dag goed hooi en staan ze in de wei.

Heeft iemand misschien nog wat tips/adviezen mbt mijn vraag hierboven?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:13

Winna, als je niet geeft om de voedingswaarde, maar om de structuur dan zou ik je de Procaval aanraden. Deze is het 'soberst, als je het zo kan omschrijven. Ik geef het onze pony's ook door hun muesli, maar dan ook als ruwvoer-vervanger. Ze vinden het lekker en eten langzamer/kauwen beter.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:55

weet ook iemand het suiker/zetmeel gehalte van de weide musli

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:36

Ik voer mijn fjord naast weidegang Faser light, super combi, en dit dier doet ook niets aan beweging.

Mijn haflinger die wekt actief krijgt faser light en de vito, ook een super combi.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:14

Even een vraagje, is havervrij dik makend?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:47

Hangt er van af hoeveel je geeft. Maar het wordt wel geadviseerd voor paarden die minder snel op gewicht komen of blijven. Mijn paard krijgt ook de Havervrij en heeft geen enkele moeite met zijn gewicht. Als je de juiste hoeveelheid geeft aan het paard krijgt het met Havervrij alles binnen wat hij nodig heeft.
Is je paard te dun kun je wat meer voeren, is het paard op gewicht geef je de basis hoeveelheid wat voor jouw paard voldoet.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:01

Probleem is juist dat hij te dik wordt. En dan geef ik al de helft minder dan wat Marstall mij had aanbevolen.
Vandaar mijn vraag.
Zit dus nu een beetje te dubben wat ik het best kan doen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:04

Wil je perse zonder haver voeren?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:07

weet iemand deze antwoorden
keona schreef:
weet ook iemand het suiker/zetmeel gehalte van de weide musli

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:43

mirim schreef:
Wil je perse zonder haver voeren?

Nee niet perse, zijn energie niveau is nu normaal, maar moet natuurlijk ook niet de spuigaten uitlopen :P .
Hij loopt nu 4x per week

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:14

Silly, dan zou je ook kunnen overwegen om de Complete te gaan voeren. Dat is ook een basismuesli, want een sportmuesli komt dan nog niet aan de orde.
Je hebt ook nog de Freizeit/recreatie, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:37

complete is minder dikmakend, maar wel met haver? Begrijp ik dat goed?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:36

Yep :j Het is ook een onderhouds/basis muesli, maar deze variant is met haver. En de verhoudingen van de granen liggen iets anders. Kijk maar even op de site na. :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:45

haha dat heb ik al gedaan, maar ik snap er niets van, ik weet bij god niet wat de bepaalde ingredienten doen, ben er zo'n leek in hihi.
Daarom ben ik zo blij met jouw advies.

Beetje extra energie kan bij hem geen kwaad heb ik wel gemerkt, maar die bolle buik hebben we niets aan ;-)
Zal de volgende keer die complete bestellen, kijken wat dat bij hem doet

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:11

In principe krijgen ze niet direct een bolle buik van de Havervrij of een ander voer. Een bolle buik is meestal van het ruwvoer. Heb je daar al naar gekeken? Staat hij nu toevallig op het land?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:18

Ja, maar land is vrij karig wat gras betreft een hij krijgt 2x per dag en plak kuil. Hij heeft wel de laatste weken 1 van 2 keer lucerne stengels gekregen