[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:06

Maris schreef:
Piekosjj schreef:
Ik ben het ook zeker niet eens met de hoeveelheid brok die hij nu krijgt, maar dit is wat de DA aanraadde en hier wijkt de eigenaar écht niet vanaf. Ik heb inderdaad ook de slobber van Masters of SP aangeraden, maar nee, er moest gewacht worden op het advies v/d DA. Ik voer hem al 'tegen haar wensen in' veulenbrok, ze is nu op vakantie dus vandaar dat ik 't nu doe. voelt zich net een crimineel nu ~~}>

Toch snap ik dit niet helemaal...
Je bent het niet eens met de grote hoeveelheid brok die hij krijgt en dan geef je vervolgens zelf ook weer krachtvoerbrok extra bij ??

Ik heb het met haar erover gehad dat ik het te veel brok vond, en toen werd ze aardig boos want het was wat de DA zei. Ik geef hem niks 'extra's', hij krijgt nu juist minder dan hij moet v/d DA/eigenaar. Die zeggen 4kg muesli. 's Ochtends krijgt hij dus nog gewoon 2 kg (dan voert de (dochter van) de eigenaar) en als ik hem 's avonds brok geef, krijgt hij 1kg veulenbrok waar hij wél goed van aankomt, in tegenstelling met de muesli.
Gister is de vetrijke muesli gekomen, wat Pavo SportFit is. "Gemaakt van gepofte granen!" staat er erg groot op, waarvan ik hier juist heb geleerd dat ze van graan helemaal niet echt aankomen of heb ik dat nu juist verkeerd? Wel zit er magnesium en olie in, wat ik wel weer goed vond klinken. Ik maak eerst het veulenbrok op, en dan begin ik daar wel mee, ben benieuwd wat het gaat doen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:15

Zout moet een paard tussen de 10 en 25 gram per dag binnenkrijgen toch ongeveer Levita ?
Mijn paard krijgt veel meer per dag binnen ( fervent liksteen gebruiker ), is dat erg ??

2 kg krachtvoer per keer is gelijk bijna het maximale wat je mag voeren per keer. Veel beter is die portie op te delen in 2-en of 3 en.

Piekosjj, dus je geeft nu 3 kg ipv de aanbevolen 4 kg ? Ik snap de da niet, zoveel krachtvoer ( dus suikers ) voor een paard met cushings.
In de pavo zit, net als in bijna al het krachtvoer ( dus ook in jous veulenbrok ) veel suikers idd door de granen die erin zitten. De vetten in de pavo sportfit zullen de dikmaker zijn. Maar die kan je ook gemakkelijk voeren door b.v. subli omega 369 te voeren samen met een minder suikerrijke muesli /brok of slobber

LindyH

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:15

Dankje Levita, voor de analyse van de analyse. :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:49

Maris schreef:
Piekosjj, dus je geeft nu 3 kg ipv de aanbevolen 4 kg ? Ik snap de da niet, zoveel krachtvoer ( dus suikers ) voor een paard met cushings.
In de pavo zit, net als in bijna al het krachtvoer ( dus ook in jous veulenbrok ) veel suikers idd door de granen die erin zitten. De vetten in de pavo sportfit zullen de dikmaker zijn. Maar die kan je ook gemakkelijk voeren door b.v. subli omega 369 te voeren samen met een minder suikerrijke muesli /brok of slobber

Yep, dat klopt. Ik snap het eerlijk gezegd ook niet echt, je zou toch haast denken dat als je een voeradvies van de DA krijgt, dat je dan iets specifiekers oid krijgt? En niet gewoon 'voer hem maar sportpaardenbrok' ?
Ik heb zojuist een zak opengemaakt, en het is inderdaad bijna alleen maar graan. Wel ruikt het echt heeeerlijk, dat zal wel door de toegevoegde olie komen. Als het nou ook zo dikmakend en gezond voor 'm is als dat 't ruikt..! :D Heb 'm een handje gegeven en hij leek het wel erg lekker te vinden, dus dat is dan in ieder geval positief.
Ik klink hier trouwens wel erg negatief over de eigenaar en de DA, maar geloof me, de eigenaar is echt een schat van een mens en ik heb het grootste geluk v/d wereld dat ik alles met 'r pony's mag doen, maar als Q op 't moment mijn eigen pony was had ik toch wel echt heel veel anders gedaan

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:52

Maar wel let je wel op, die veulenbrok die je nu voert bevat waarschijnlijk net zoveel granen ! Krijgt hij wel minimaal 1 en nog liever 1,5 % tot zelfs 2 % aan ruwvoer binnen ?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:27

Daar komt bij dat ook al zou ik het als eigenaar bij het verkeerde eind hebben ik toch goed pissig zou worden als mijn bijrijder/verzorger stiekem ander voer ging geven.......Als eigenaar heb je daar vaak goed over nagedacht. Dat je het niet met de eigenaar eens bent ok. Dan kun je een gesprek aangaan, maar je hebt gewoon te doen wat de eigenaar wil.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:38

TinePine schreef:
Daar komt bij dat ook al zou ik het als eigenaar bij het verkeerde eind hebben ik toch goed pissig zou worden als mijn bijrijder/verzorger stiekem ander voer ging geven.......Als eigenaar heb je daar vaak goed over nagedacht. Dat je het niet met de eigenaar eens bent ok. Dan kun je een gesprek aangaan, maar je hebt gewoon te doen wat de eigenaar wil.

Dit klopt, maar ik wil gewoon echt 't beste voor die pony. 'tis natuurlijk heus niet het allerbeste om te doen, maar ik weet 't gewoon echt niet helemaal meer, hij moet gewoon aankomen..
Ze krijgen met z'n drie'en (twee kleine pony's + Q die 1.45 is) 1 hele baal hooi op een dag. Ook zet ik hem zo veel mogelijk op 't gras, wat meestal 1,5 a 2 uur op een dag is. Het hooi wat ze krijgen, krijgen ze niet op op een dag, hetgene wat ik gisteravond heb gegeven hadden ze nu nog wat restjes van liggen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:42

Piekosjj schreef:
TinePine schreef:

Dit klopt, maar ik wil gewoon echt 't beste voor die pony. 'tis natuurlijk heus niet het allerbeste om te doen, maar ik weet 't gewoon echt niet helemaal meer, hij moet gewoon aankomen..
Ze krijgen met z'n drie'en (twee kleine pony's + Q die 1.45 is) 1 hele baal hooi op een dag. Ook zet ik hem zo veel mogelijk op 't gras, wat meestal 1,5 a 2 uur op een dag is. Het hooi wat ze krijgen, krijgen ze niet op op een dag, hetgene wat ik gisteravond heb gegeven hadden ze nu nog wat restjes van liggen.

Ik snap je bedoeling wel, maar nu blijkt hij dus cushing te hebben. Podo Grow had hij dus in de tussentijd ziek(er) van kunnen worden. Van de door de DA en eigenaresse eerder gekozen brokken ook, maar dan was de eigenaresse er zelf verantwoordelijk voor geweest.

Zo stond er hier laatst op stal iemand handen vol wortels te voeren aan een paard dat hoefbevangen op stal stond met alleen stro. "Omdat hij zo zielig was", en de eigenaar zich maar afvragen waarom het niet beter gaat na veranderen rantsoen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:59

Hmm oke. Wat kan ik nu dan doen? Kijken of iemand die ik ken die veulenbrok wilt hebben (heb nog bijna die hele zak, zonde om weg te gooien) en dan gewoon de muesli geven? Zoals al wel blijkt weet ik 't onderhand niet zo goed meer. Ik heb echt 0,0 ervaring met cushing's, en ivm mijn werktijden kan ik ook de DA niet bellen voor advies oid. Ik kreeg een bericht v/d eigenaar dat er woensdag met medicijnen zijn begonnen, maar ik weet nogeneens wat, hoeveel en of ik uberhaupt iets moet geven. Ook heb ik dus geen idee wat het beste voor hem is qua voer en evt beweging. (hij gaat nu enkel mee op wandelingetjes en korte fietstochtjes) 'tis erg chaotisch op 't moment, en 't enige wat ik wil is m'n pony happy en op goed gewicht.. %)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:31

Het beste wat je kunt doen is het afstemmen met de eigenaar en je verdiepen in de aandoening. Aangeven bij de eigenaar dat je graag helpt en dat je wilt weten wat je kunt doen en wat vooral niet. Er is een centraal topic over cushing. Hij krijgt nu zijn medicijnen en dat is heel belangrijk, maar zal niets uithalen als je er (met de beste bedoelingen) van alles in stopt wat niet goed voor hem is. Snel aankomen is denk ik iets wat je ook los moet laten. dat zal lasting gaan door de cushing. Gezond houden is het beste en dat is niet met veulenbrok. Idd zonde om het weg te gooien, misschien kun je er iemand anders blij mee maken. Q en de eigenaar in ieder geval niet. Hoop voor jullie dat het snel beter met hem gaat!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 01:05

Dit ga ik zeker doen ja, waarschijnlijk van het weekend. Ik heb ook zojuist een bericht geplaatst in het Cushing's topic voor wat hulp en tips. De veulenbrok ga ik dus maar aan de kant zetten, misschien willen de buren die nu 2 veulens hebben het wel. Nu eerst maar slapen en morgen beginnen het een en ander op- en af te bouwen qua voer.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:56

Zou in ieder geval stoppen met dingen te voeren die de eigenaar niet wil/weet. Als ik daar achter zou komen als eigenaar zou ik de verzorger niet meer willen. En zou zonde zijn als je haar kwijt raakt!!
Mail anders de DA eens, met de vraag hoe hij op dit voer advies is gekomen :)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:00

Piekosjj schreef:
Dit ga ik zeker doen ja, waarschijnlijk van het weekend. Ik heb ook zojuist een bericht geplaatst in het Cushing's topic voor wat hulp en tips. De veulenbrok ga ik dus maar aan de kant zetten, misschien willen de buren die nu 2 veulens hebben het wel. Nu eerst maar slapen en morgen beginnen het een en ander op- en af te bouwen qua voer.

een verzorger die zich verdiept in de aandoening van het paard en daardoor gericht kan/wil helpen zal enorm gewaardeerd worden denk ik. Heel goed van je. Succes!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:11

Bedankt voor het 'compliment' TinePine! Ik wil graag weten wat er mis is met m'n pony, zodat ik hem het beste kan helpen! Monster_tos, klopt. Ik ben weer eens stom bezig geweest. Soms wordt je zo 'verblindt' door je mogelijkheden dat je helemaal niet logisch nadenkt of het nou oke om te doen is of niet.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:50

Wat betreft het 'nieuwe' voer heb ik voor je uitgezocht en in andere topic voor je geplaatst! :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:42

Als je en je paard in gewicht wilt laten aankomen EN lager in suikers en zetmeel wil voeren, dan zou seniores priores wel eens wat kunnen zijn. Is 15 % suiker en zetmeel..... en het zet aan en je kan er subli omega 369 door heen mengen voor een hoger vetpercentage.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:53

Ik heb nog een vraagje over stro. Mijn paard eet namelijk vrij veel stro, net als alle andere paarden in de groep. Er ligt (schoon) stro in de voerbakken waar ze de hele dag op kunnen knabbelen. Heel mooi natuurlijk, maar hierdoor krijgen ze wel een behoorlijke hoeveelheid stro binnen gedurende de dag.

Hoe zit het met de voedingsstoffen in stro? Want het zou de boel behoorlijk scheef kunnen trekken...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:40

Update :D

3 juni
Afbeelding

dit was 17 juni
Afbeelding

En dan nu...
24 juli:
Afbeelding

en 1 augustus
Afbeelding

Hij is dus met behoorlijk tempo lekker aan het aankomen, het wondermiddel was uiteindelijk om dus te stoppen met SP, hij krijgt nu een schep pavo slobber, 1 schep pavo allsport brok en een halve schep pavo kruidenmuesli, deze laatste gaat eruit en dan wil ik die vervangen door de all sports muelsi met lijnzaadolie. En verder zoveel hooi dat hij het niet opkan.
Hij komt nu bij zijn buik wel goed aan... alleen hij blijft bij zijn flanken ingevallen, iemand tips hoe we dat dikker krijgen of is dat gewoon zijn bouw? Zijn heupbotten hebben wel altijd uitgestoken.

@Lindy H, ik zou het om eerlijk te zijn niet weten, zou in de buurt van hooi komen, maar dan minder voedingswaarde omdat het hol is ofzo? Weet eigenlijk ook niet waarvan stro wordt gemaakt nu ik erover nadenk. Stengels van een... iets? Tarwe ofzo?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:33

Hoi allen,

Zat hier wat door te lezen en zie dat er veel mensen met kennis en ervaring hebben op het gebied van voer/dieten.

Ik heb een vraag over onderstaand dieet: missen hier belangrijke zaken? Is dit dieet volgens jullie geschikt om aan te zetten naar wat meer spier en massa? Mn op de ribben en bovenlijn. Gaat om een vierjarige grootramige merrie.

Verdeeld over 3 voerbeurten:
- Veel kilo's hooi of voordroog (heb niet precies gemeten, maar het is een flinke hoop per keer, verwacht wel aan de 9 kg te komen. Daarnaast de wei waar ze ook aardig wat binnenkrijgt per dag.
- 300 gram metazoa SFB http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... xx-metazoa
- 1 a 1,5 kg 5granenmix http://www.vente-paardenvoeding.nl/paar ... /granenmix (van een ander merk maar dezelfde samenstelling)
- 1,5 emmer Hartog luzerne, zal dat zo'n 1,5 a 2 kg zijn?

Ik lees hier niet veel over de scheve calcium-fosfor verhouding in luzerne, doen jullie daar wat mee?

Merrie is gevoelig voor teveel suikers, dus dat ga ik haar niet voeren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:00

Wat een mooie foto's Ilse_123! Geeft mij weer wat hoop. :)

Ik kreeg vandaag de tip om rode bieten te voeren. Gewoon zo'n grote pot uit de supermarkt. Het zou reinigend werken en daardoor uiteindelijk een dikmaker zijn. Heeft iemand her ervaring mee met dunne paarden?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:04

Ziet er goed uit Ilse! Ving laatst ergens op dat paarden die wel aankomen rond de buik maar niet bij de flanken te weinig ruwvoer binnen krijgen. Maar als je haar op onbeperkt hebt staan moet dat wel goed komen :) Zit natuurlijk ook stukje training in, met wat spiertjes er op lijkt het al stuk beter!

Mijn merrie eet regelmatig een paar dagen stro, doet ze als ze zich niet zo lekker voelt, het stro kalmeert haar maag en darmen heb ik het idee. Ze hoeft haar hooi dan ook niet, na paar dagen begint ze dan weer aan het hooi.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:28

Rode bieten bevatten veel nitraat en oxaalzuur, of dat nou zo gezond is om echt iedere dag een flinke hoeveelheid van te voeren ???
Ik weet wel dat ze het oa in duitsland geven als lekkernij aan de paarden. Van olewo ook in nederland te krijgen. maar dan kan je net zo goed rode bietjes halen in de supermarkt ( ongekookte ) en zo geven misschien.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:27

LindyH schreef:
Ik heb nog een vraagje over stro. Mijn paard eet namelijk vrij veel stro, net als alle andere paarden in de groep. Er ligt (schoon) stro in de voerbakken waar ze de hele dag op kunnen knabbelen. Heel mooi natuurlijk, maar hierdoor krijgen ze wel een behoorlijke hoeveelheid stro binnen gedurende de dag.

Hoe zit het met de voedingsstoffen in stro? Want het zou de boel behoorlijk scheef kunnen trekken...

Stro heeft een hele lage voedingswaarde maar heel veel structuur. Dat heeft wel wat gevolgen voor het rantsoen van je paard. Het is enorm gezond voor tanden maag en darmen. Een paard moet er namelijk goed op kauwen, produceert daardoor ook veel speeksel wat de inhoud van de maag neutraliseerd en de structuur prikkelt de darmen waardoor ze goed hun werk doen en de kans op andere problemen afneemt.

Omdat de voedingswaarde een stuk lager licht dan dat van hooi of voordroog, betekent het dat je paard ook minder vitaminen en mineralen binnenkrijgt, dis zou je dus op een gezonde manier iets moeten aanvullen. (let ook goed op magnesium)

Zorg wel dat een paard niet opeens veel stro kan eten op een lege maag en wanneer je stro wil gaan voeren neem minimaal 14 dagen de tijd om stap voor stap over te schakelen en voer niet meer dan 50% van de ruwvoer behoefte aan stro, dan kun je verstoppingen/koliek door stro voorkomen.

De belangrijkste verhoudingen calcium : fosfor in stro is niet helemaal optimaal, het calcium ligt iets hoger. In gras, hooi en voordroog is het fosfor gehalte weer iets hoger waardoor stro naast ander ruwvoer dus prima voer is.

Als laatste is het eiwit een stuk lager en van mindere kwaliteit, zorg er dus wel voor dat dat wel voldoende in het totale rantsoen zit. Niet enkel de hoeveelheid eiwit moet voldoende zijn maar met name ook de kwaliteit.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:38

Wij voeren ze altijd een beetje stro bij in de winter, merk dan dat ze na een tijdje echt geen zin meer hebben in voedselrijk voordroog (denk dat ze dan vol zitten ofzo) ,maar wil toch die darmen aan de gang houden ivm de kou (24/7 buiten), en dan willen ze best een paar plukjes stro.

Ik schrik heel erg van mijn eigen foto's zoals hij in begin juni was. Dat ik er toen nog gewoon op ging zitten kan ik ook niet begrijpen. Ben erg blij dat hij nu weer de goede kant op gaat, maar het is niet makkelijk. Mede omdat zijn weide maatje ontzettend snel dik wordt en vrijwel geen hooi mag. Heul sneu voor ze, maar ze staan nu apart met een klein draadje ertussen zodat de ene heel veel hooi kan eten en de andere heel weinig. Anders is de ene een gratenpakhuis en kan je de andere rollen :+

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:56

Heb al even gezocht in dit topic, maar wordt nog niet veel wijzer

Hoeveel sp voer je per voerbeurt?
Ik kan maar 1x per dag voeren.
Heb nu 1 kg sp ongeweekt in t water staan.
Kan ik dan nog brok bijvoeren, of wordt dat teveel in 1x?
Doe er altijd nog een schuet olie bij.

Meestal voer ik 1.5 kg pavo grow en een beetje slobber per keer.
Ze staat 24/7 buiten.