Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 01:05

Ik ben keer eerder al begonnen en werd al snel weer drama. Nu krijgt ze het niet meer. Is al schrikkerig van zichzelf maar was niet normaal weer. Stond stijf vd stress en spanning. Zelfs op stal en dat met 1 handje.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:54

Ik ga deze week weer beginnen. Was even gestopt omdat ik aan het veranderen van voer was. En om de prijs.

Maar ga toch weer beginnen. Paarden eten het allemaal goed, en niet overdreven schrikkerig. Ik ga het nu wel als topping gebruiken bij de Energy Control en de cavalor Strucomix. Ze eten dan een stuk rustiger, vooral de Jazz merrie. Die valt echt heel aggressief op haar voer aan. Met dit voer een stuk minder.

Zag net in het Welkoop foldertje dat ze in de aanbieding zijn, nu € 15,95. Scheelt toch weer een euro!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:29

Volgens mij betaal ik bij EJ 14,95 voor een zak...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:31

Dat was wel de prijs in de actieperiode. Misschien hebben ze daar nog een grote voorraad van?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:32

Ik voer het nog steeds en ben nog steeds heel tevreden!
Mijn paard zit super in zijn vel en is rustig in zijn hoofd en heel meewerkend.
Hij werkte altijd wel graag maar vaak zat zijn frisheid wat in de weg maar dat is nu niet meer het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 00:09

Ik heb het in februari/maart een maandje gegeven aan mijn jonge hengst (bijna 5). Er is geen zekerheid en moet het nog met de DA bespreken, maar er is een flink vermoeden (van mijn kant) dat de C4L wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van de nier-en urinewegontsteking die mijn paard nu al heeft sinds eind april (diagnose is toen gesteld, was al langer aan de gang). En die onstekingen hebben geleid tot spiersterfte en fikse tekorten. Hij staat nu al 3 weken op AB en supplementen + monitoring en regulatie van de hoeveelheid die hij drinkt.

Hij is bij het starten met C4L (half februari) immens gaan drinken/plassen, wat ik normaal vond omdat ik het nog las. Daarna ging hij tijdje op de paddock en hij was altijd al een smeerpoets in de stal, maar die bleef wel flink natter, ook nadat ik C4L gestopt heb (half maart ongeveer).
Ik was 3 weken met de C4L gestopt toen we toch maar zijn gaan monitoren hoeveel mijn paard dronk en dat was liefst 70L/dag! Dit was de 3e week van april denk ik.
Dat maakt nu ongeveer 6 weken na de stop met dat voer. Het stabiliseert nu dankzij flinke AB en supplementen, maar als we het niet hadden gemerkt door de automatische drinkbak te blijven gebruiken ipv emmers, dan had ik nu dikke kans gehad op een paard met nierinsufficiëntie. En dan is het einde verhaal.

Hij is met de C4L veel meer gaan drinken/plassen en dat is blijkbaar nooit gestopt. Ik zag wel dat de stal fiks natter werd en ook bleef maar goed, dat weet ik aan smerig zijn, lente in de lucht, opkomende hormonen...

Uiteraard ga ik de DA hier zeker nog over aanspreken (moet toch bellen voor nieuwe bloedresultaten) maar ik deel het toch maar liever... kans is volgens mij erg klein dat er nog zo eentje zal voorvallen, en dan heb ik liever dat je weet dat het kan, dan dat je je suf zoekt naar andere oorzaken.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:42

Setteli schreef:
Dat was wel de prijs in de actieperiode. Misschien hebben ze daar nog een grote voorraad van?

hmmm dat zou kunnen. Ik moet binnenkort weer halen... Vind het best prijzig voor de hoeveelheid die ze adviseren per dag. Alhoewel ze het er erg goed op doet en het ook lekker vindt.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:50

Ik voer het mijn pony nu een klein maandje, maar ze eet het echt met lange tanden. Maak het inmiddels nat en doe er lijnzaadolie overheen, maar zelfs dan eet ze d'r bak nooit leeg. Het is op zich geen moeilijke eter, dus ga als de zak op is toch maar weer op zoek naar iets anders..

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:00

Mijn paard glimt me momenteel tegemoet en is al helemaal goed door haar vacht heen (IJslander) en ze heeft allemaal appeltjes, ik ben helemaal happy! Verder heeft ze een mooi lijntje en is ze goed der kritieke maanden (lees: voorgaande jaren HB) doorgekomen! Kortom ik blijf dit voer zeker geven!!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:45

Mijn haffie ziet er ook super uit, vind het erg lekker... Kortom, ik blijf het ook voeren!

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:44

Ben nu sinds ongeveer 3 weken van C4L weer over gestapt naar nature's best en ik merk dat mijn paard het echt een stuk beter op nature's best doet. C4L vond ze ook totaal niet lekker en ik had ook idee dat ze er een stuk kijkeriger van werd en soms ook wel wat sloom.
Nu met nature's best is ze met rijden een stuk fanatieker en ook niet meer zo heel kijkerig.

Ik blijf dus gewoon bij nature's best :)

krelis61

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:05

Mijn shetjes vinden het ook helemaaaaaaal geweldig!
Komt door de afwisseling met oa kruiden,wortel,biks enz..
Ik zeg doen ! :D

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:08

Hier noodgedwongen op de C4l en idd, erg voorwaarts, hyper en merriegedrag wordt nog meer versterkt ;-)
Voer ruikt heerlijk en ze eten t allemaal erg graag.. Maar voor mn rijpaarden gewoon weer de marstall bestellen hoor, want dit is too much voor mij met rijden haha

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:36

Maar wat in de C4L zou daar dan de oorzaak van moeten zijn ?

en wie weet waardoor dat drukke, schrikachtige gedrag verklaard kan worden ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 25-05-13 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:40

Jeejtje klinkt wel eng zeg..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:45

Maris schreef:
Maar wat in de C4L zou daar dan de oorzaak van moeten zijn ?

en wie weet waardoor dat drukke, schrikachtige gedrag verklaard kan worden ?

ja daar ben ik ook erg benieuwd naar...

wat in de C4L kan de oorzaak van deze dingen zijn en hoe kun je dat bewijzen, en wat zegt Pavo hierover?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:59

Ik wil ook niks of niemand beschuldigen hoor, maar ik ben gewoon heel benieuwd hoe dit nou kan en of er een oorzaak te vinden is, evenals van de genoemde 'heetheids'problemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:17

Ik ben nu een dikke anderhalve maand na de stop met C4L en mijn paard is nog steeds niet van de AB en supplementen af.

Hij is niet extra schrikkerig, hij is gewoon vrolijk en glanst.

Toen ik gestart ben met C4L kreeg hij 1 tot 2kg sportbrok erbij, samen met onbeperkt hooi. Onbeperkt = 20 à 25kg hooi/dag. Weide van dat hooi wordt alleen gekalkt, niet bemest omdat die mensen zelf ook eiwitgevoelige paarden hebben. Ik gaf zo'n 700gr C4L.

Ik heb het in eerste instantie ook niet gelinkt, de DA en stalhouder waar ik nu sta dachten dat het kwam omdat zijn hormonen aan het opkomen zijn, en dat dat gewoon de boel ontregelde met enorme aanvraag naar energie. Hij kreeg eerst 700gr C4L met 2 kg sportbrok toen ik nog zelf het voer deed, en 15kg hooi/dag. Hij is toen ook gewoon veel gaan plassen zoals nog bokkers al hadden aangegeven, maar dat vond ik normaal. Hij viel toen ook plots flink af maar het was toen net zo'n enorm koude periode dus hup, deken erop en hooi opgedreven tot 20kg/dag. Dit moest ik blijven aanhouden ook nadat ik gestopt was met de C4L en vlak voor verhuis kreeg hij 25kg hooi/dag + 2kg sportbrok + ongeveer 2kg geweekte bietenpulp met wat zemelen. Omdat hij maar bleef afvallen.
Ik had toen ook al wel gezien dat hij plots meer ging drinken bij het eten van dat hooi en dat de stal natter lag en bleef, maar ik heb geen link gelegd naar het voer op dat moment.
Stal was 3x3 en ik had dagelijks minimaal 1/2 pak vlas nodig om het uberhaupt droog te houden. De ochtend erna zag je daar amper nog wat van en 's avonds al helemaal niet meer. Ook niet bij stilgestaan wegens hengst (mogelijks rondlopen in de stal) en altijd al smeerpoets. Tussen de start met C4L en de verhuis begin april was hij makkelijk 75kg kwijt denk ik. Je zag de ribben, weinig bespiering en flink ingevallen achterhand.

Het is pas omdat de stalbaas me erop bleef aanspreken op de nieuwe plek dat de stal altijd zo'n bende was dat we zijn beginnen kijken. 3x/dag houtkrullen eruit en volledig vernieuwen, dat was geen doen meer. Intussen bleek hij ook erg moeilijk dik te krijgen, na 2 weken (1 maand na de C4L stop ongeveer) stond hij op onbeperkt hooi en 6kg(!!) krachtvoer per dag. Dat krijgt hij nu nog steeds. Hij kan geen 2u op de paddock zonder afvallen ook al is hij erg rustig en eet hij gewoon van zijn hooiberg.
Er werd gelinkt dat zijn hormonen van slag waren, teveel energie vroegen, dat niet uit het eten haalden en de nieren overbelast waren geraakt omdat hij zoveel kreeg, dus ging hij veel drinken, spoelde weer alle voedingsstoffen weg etc etc etc in een cirkeltje. Idee was medicatie erin en bij herstel = castreren.

Het is pas later dat ik ineens bedacht "hey, de stal was vanaf dag 1 kliedernat hier, maar toen kreeg hij lang nog niet zo veel krachtvoer/dag. Dus toen KON er ook geen overschot zijn van teveel voer..." En dan begon ik terug te gaan en te kijken naar veranderingen en tadaa... Daar was het: hij is beginnen veranderen nadat ik de C4L heb gestart, en toen had hij helemaal nog geen last van hormonen. Integendeel: het echte hengstengedrag is pas gestart nadat we de medicatie zijn gaan geven. Hij was wel nerveuzer, dat wel, maar niet dat dat de oorzaak kan geweest zijn. Op de vorige stal was hij immers de rust zelve en vermagerde hij ook plots.

Ik heb nog geen contact gehad met Pavo en de DA kreeg ik vandaag ook niet te pakken. Dat het nog niet over is bleek vanochtend na de dressuurles. Er stond een grote plas in de buitenbak (20mx2m ongeveer) en ik wil afstappen net naast die plas. Teugels uit handen getrokken, hoofd naar beneden en drinken, drinken en nog eens drinken. Heb beugels omhoog gestoken en toen pas paard gepakt, dus ik gok op minimaal 5L. Op stal heeft hij nogmaals een emmer van 10L uitgedronken en erna nog eens een halve. Toen ging hij hooi eten, en tussendoor nog slokken water nemen. Hij staat voorlopig nog steeds op 45 à 50L/dag, teveel dus voor een paard dat niks moet doen.

Wou mijn ervaring echter wel delen in de hoop dat iemand iets soortgelijks heeft gehad, of dat iemand me er meer info kon geven. Blijkt dat ik nu toch niet de enige zou kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:37

Ik hoorde hier vaak langskomen dat het paard moet "ontgiften" en dat de kruidenmix daar dan voor zou zorgen, of dat werd toch vermoed. Is door heel wat mensen aangekaart dat het vermeerderde plassen daarvan zou komen. En ik dacht ooit gelezen te hebben dat er iets meer natrium in zou zitten?

PavoGT had gemeld dat er op de enquêtes geen noemenswaardige opmerkingen waren gekomen dat paarden meer zouden gaan plassen, maar vraag me niet waar dat juist staat in dit topic. Is al een hele fikse tijd terug, denk van de beginperiode vlak na Horse Event. Je leest het echter wel heel vaak dus ik ging er van uit dat dit een normale bijkomstigheid was.

Om het geheel te zien zou ik eigenlijk de bloedtesten naast elkaar moeten kunnen leggen en met een arts en voedingsdeskundige bespreken. Ik weet alleen niet of daar animo voor is vanuit het werkveld, laat staat voor 1 geval. Al moet ik binnenkort dus voor castratie wel op een dierenkliniek zijn. Misschien dat het hen wel kan interesseren?
Misschien is het in combi met de bijvoeding die bij C4L wordt gegeven, of een teveel aan vitaminen? Als je ervan uitgaat dat overschotten uitgeplast moeten worden, en door dat voer krijgt jouw paard per toeval daarmee te maken, dan is dat wel een mogelijke uitleg voor dat overmatig plassen dus. Want het lichaam wil dit kwijt. Teveel is nooit goed, heb ik de pech gehad dat zijn lichaam er zo ernstig op is gaan reageren? Is het puur toeval en toch hormonaal? Ik heb er in elk geval geen flauw idee van.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:16

Misschien ligt het inderdaad aan de combi met voer/vitamine dat er naast gegeven wordt, dat het samen teveel is omdat de C4L al vrij hoog in vitamines e.d. is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:26

Zou kunnen maar alweer, ik heb tijdens het voeren van de C4L zelf geen bloedproeven laten doen. Heb er wel aan gedacht om dat voor en na te doen, maar door tijdsgebrek niet gedaan en ach, paarden stonden toen rond en gezond. De bloedproef door de DA was ook alweer een hele tijd nadien dus daaruit kan je niet zeggen of dat komt door de C4L of omdat de nieren alles wegspoelden. Het enige dat wel constant blijft in dit verhaal is het overmatige drinken en het probleem om terug op gewicht te komen. Hij is nog hengst, dus castreren kan ik sowieso niet meer onderuit omdat zijn lichaam nu zoveel vraagt. Denkwijze is (dat hoop ik toch) dat alles beetje getriggerd is met dat voer te geven, nu zijn die hormonen ook gaan werken en dat het gewoon teveel is en dat dat het herstellen van het nierprobleem tegengaat.

Maw, dat het nierprobleem er al was, en dat de hormonen bijkomend zijn geworden omdat zij nu opnemen wat de medicatie eigenlijk zou moeten goedmaken. Heb wel een foto toen ik net gestart was met de C4L en een foto van vorige week, maar toen kreeg ie al weekje of 3 de medicatie en supplementen. Had die naar vriendin van me gestuurd en die zei gelijk "wow, die is enorm vermagerd". Hij heeft wel meer spieren nu maar er zit geen grammetje vet op. En het beeld blijft niet bepaald gezond.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:30

Jeetje, ik schrik toch van sommige reacties hier.

Ik was ook 1 van de testers van Pavo C4L in september (zak meegekregen op Horse Event). Mijn paard stond toen nog 24/4 op de wei en echt veel verandering heb ik niet gemerkt. Wel at ze het super graag!

Ik ben een 4-tal maand geleden naar een pensionstal verhuisd (met bijna dagelijks weidegang), van 24/24 op de wei is dat wel even een aanpassing voor zowel paard als mij. Toch ben ik blij met mijn keuze, ik kan nu veel gerichter trainen en heb veel meer controle over wat ze binnen krijgt. Op stal krijgen ze 'Best Mix onderhoudsmengeling' maar ik geef mijn eigen voer (zet emmers klaar) omdat ik daar liever zelf de controle over heb. Ik heb Equifyt gegeven en ook Hugho paardenvoer. Ik ben zeer gericht op zo 'natuurlijk' mogelijk voeren.

Sinds een dikke maand ben ik weer over geschakeld naar Pavo C4L omdat dit nu eenmaal makkelijk(er) te vinden is in mijn buurt. Ik geef ongeveer 600gr/dag. Dit combineer ik met 100gr Pavo Muscle Build (ze is nogal mager in de bespiering), Equifyt Zupa (ruwvoer), Hartog Compact Grass (schepje per voer), hooi en stro (stal op stro waar ze af en toe wel van eet) en dan een paar uur per dag op de wei met gras. Mijn paard is de afgelopen maand enorm veranderd, vind ik. Ze is veel gemoedelijker, koel in de kop maar toch voorwaarts, ze is niet meer zo 'rennerig' als vroeger, gaat veel minder in verzet, loopt lekker soepel en nageeflijk en ze blinkt als een spiegel. Wel blijft ze nu en dan schuren, dus dat is niet echt veranderd (ze heeft overigens geen ZE denk ik, is gewoon wat jeukerig af en toe). Ze heeft altijd al veel gedronken en geplast, maar ik heb de indruk dat dit iets verminderd is sinds ik de C4L geef...

Ik heb dus erg positieve ervaringen met C4L. Toch heb ik een beetje schrik gekregen als ik de verhalen hier zo lees ^^. Misschien dat ik toch maar eens een bloedproef laat doen voor alle zekerheid. Ben nu ook tester van Metazoa SFB, dus ben benieuwd of ze het daar ook zo goed op gaat doen... Ga dan wel geen C4L en Muscle Build meer geven, omwille van de hoge concentratie vitaminen en mineralen. Té is ook niet goed hè.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:00

Voor het kruidenmengsel ben ik niet zo bang. Ze hebben duidelijk voor safe gekozen en kruiden met een erg milde werking geselecteerd. Ik heb dit voer wel niet met nog meer extra`s gecombineerd, omdat je dan kunt gaan overdoseren. Hebben jullie niet toevallig zo`n liksteen met een smaakje in de stal gehad? Daar hoor je veel nare verhalen over.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:12

Ik geef het ook nog steeds aan beide paarden, en tot nu toe zonder problemen hoor...
Ik meng het met dieetmix van Subli en ze krijgen beide 3/4 schep per dag.
Er naast nog een beetje vitaminekorrel/brok en 3/4 schep lucerne.
Mijn merrie krijgt er na het werk nog wat SP bij en extra magnesium en vit E.

Ze zien er beide goed uit en geen rare dingen verder.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:10

Ik schrik ook wel vande verhalen eigenlijk. Mijn paard krijgt nu C4L sinds december ongeveer en doet het er hartstikke goed op. Ik ben wel eens aan het zoeken geweest naar een ideale verhouding ivm de energie die wat meer aanwezig mocht zijn bij het "zwaardere" werk maar verder.... Ze krijgt hier nu na het werken een schep luzerne, halve schep c4l, 2 handjes sports fit en lijnzaadolie. De rest haalt ze van het land. Ze werken bij ons met strookbegrazing dus ik probeer zoveel mogelijk 's ochtends zelf te voeren en dan 's avonds de strook gras erbij. Als ik een dag niets heb gedaan is ze meteen ronder en heeft ze een stevige manenkam dus ik probeer het bij te houden. Morgen komt een ander zadel en ik hoop dat dat gaat zorgen voor een beter ligging en dus vaker kunnen rijden.