Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:49

jeutje,wat een gedram tegen elkaar zeg.
Mijn intentie was dit niet.
Ja,ik heb een pittige mailwisseling met Voergezond. overigens ben ik verder tevreden over dit voer hoor...pony ook.
Maar met kritische vragen wil ik ook bij een fabrikant terecht kunnen.
Mijn vraag ging erover,wat zorgde voor de extra energie bij de plus en superbrok.
Hier krijg ik dus geen antwoord op,omdat ze bang zijn voor concurrentie...pas als ik een dierenartsverklaring overleg,willen ze mij zeggen welke kruiden voor deze extra energie zorgen.
Dat vind ik gewoon echt tever gaan.
verder wordt er overigens in mijn mail van voergezond ook niet lovend gesproken over andere soorten voer en fabrikanten,dus het mes snijdt aan 2 kanten.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:12

Maar Mirim, uiteindelijk kwam het erop uit dat bij het zonder suiker/ melasse voeren je ook de zetmeel laag moet houden omdat je anders alsnog je doel niet bereikt :n Staat niet in de titel maar was wel een conclusie tussendoor. Geen zetmeel is extreem natuurlijk, maar wel laag in zetmeel (zonder granen)

Tja Coca Cola geeft z'n recepten ook niet af :Y)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:12

Squawk schreef:
Bedankt voor de reactie! Ik zag op de website staan dat je eerst moet wegen wat 1 kg is omdat dit niet overeenkomt met een voerschep, kan iemand een indicatie geven wanneer je dan wel 1 kg te pakken hebt? Geeft voor mij even een beeld..

Ik gebruik zn gele voerschep waar normaal 1 kg brok in gaat, als ik deze vol doe met fibra zit er ongeveer 300 gr in. Als ik het vlink aan druk kan ik er net 450 gram in krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:14

Welke bokker verkoopt ook al weer voergezond?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:15

Anoniem schreef:
ik vind de hele mailstelling zwaar overdreven.
krijg ook totaal geen enkel ingredient van ze te horen.

Ze zijn verplicht alle ingredienten op het label van de verpakking te zetten toch? Iemand een label bij de hand?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:28

Levita30 schreef:
Squawk schreef:
Bedankt voor de reactie! Ik zag op de website staan dat je eerst moet wegen wat 1 kg is omdat dit niet overeenkomt met een voerschep, kan iemand een indicatie geven wanneer je dan wel 1 kg te pakken hebt? Geeft voor mij even een beeld..

Ik gebruik zn gele voerschep waar normaal 1 kg brok in gaat, als ik deze vol doe met fibra zit er ongeveer 300 gr in. Als ik het vlink aan druk kan ik er net 450 gram in krijgen.

Bedankt!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:33

russel schreef:

Caballos geloof ik, maar er zijn meer.

Sommige zijn ook een soort van verdeelpunten, dat is weer anders dan echt verkopen vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:39

Ja verdeelpunt, maar niet caballos....

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:44

russel schreef:
Ja verdeelpunt, maar niet caballos....

jawel hoor, zij is wel een verdeelpunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:46

Ja, maar ik zoek de andere bokker.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:15

russel schreef:

Equi_libre of bedoelde je haar niet?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:19

Moderatoropmerking:
Graag terug ontopic. Deze discussies hebben niets meer met het voer te maken.
Tevens heb ik enkele berichten verwijderd.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:02

Ik ben idd (verdeel)afhaalpunt, op de site van voergezond staan verkooppunten en verdeelpunten.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:28

Levita30 schreef:
Anoniem schreef:
ik vind de hele mailstelling zwaar overdreven.
krijg ook totaal geen enkel ingredient van ze te horen.

Ze zijn verplicht alle ingredienten op het label van de verpakking te zetten toch? Iemand een label bij de hand?

Hm ik weet niet of dat zo is hoor, ik had laatst namelijk een Havens 'natural balance' verpakking in m'n handen.
Die is zonder suikers en melasse, maar mét (uit m'n hoofd) 35% zetmeel. Echter kon ik dat nergens op de verpakking terugvinden (of ik heb met m'n neus gekeken :+ ).
Daarbij mogen alleen de toegevoegde vitaminen vermeld worden geloof ik, dus dat is ook niet echt 'volledig' dan.

Edit: zetmeel is natuurlijk geen ingrediënt maar hoort bij de voedingswaarden, echter stond het daar niet tussen, daar doelde ik op.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:31

Ze zijn niet verplicht om alle ingrediënten op de verpakking te zetten, enkel bepaalde dingen. Als ze alles erop moesten zetten, zou de concurrentiewering ook geen nut hebben..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:35

Gimli_ schreef:
Hm ik weet niet of dat zo is hoor, ik had laatst namelijk een Havens 'natural balance' verpakking in m'n handen.
Die is zonder suikers en melasse, maar mét (uit m'n hoofd) 35% zetmeel. Echter kon ik dat nergens op de verpakking terugvinden (of ik heb met m'n neus gekeken :+ ).
Daarbij mogen alleen de toegevoegde vitaminen vermeld worden geloof ik, dus dat is ook niet echt 'volledig' dan.

Edit: zetmeel is natuurlijk geen ingrediënt maar hoort bij de voedingswaarden, echter stond het daar niet tussen, daar doelde ik op.

Klopt! Ik was ook aan het zoeken maar kon het niet vinden!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:38

Aha dan heb ik niet met m'n neus gekeken. :D

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:39

Vanuit medisch aspect bekeken m.b.t. het vrijgeven van gebruikte kruiden in een product; het is algemeen bekend dat bepaalde kruiden in bepaalde hoeveelheden schadelijke effecten kunnen hebben bij paarden. Op de site van voergezond is te lezen dat zij geen enkelvoudige kruiden verkopen, juist om te voorkomen dat mensen, zonder voldoende voorkennis, zelf gaan experimenteren met kruiden. Daaruit trek ik de conclusie dat voergezond 'het recept' niet alleen maar vrijgeeft om 'kopieergedrag van concurrenten' te voorkomen, maar ook duidelijk blijk van verantwoordelijkheid toont naar het paard; m.a.w. als zij zomaar gaan vertellen wat de verhoudingen zijn van bepaalde kruiden in een bepaald product, weten zij dat er mensen zijn die dit, zonder voorkennis, thuis zelf in elkaar gaan brouwen met alle gevolgen van dien.
En juist dat verantwoordelijkheidsgevoel vind ik bij vele andere verkopers, zeker die ook losse kruiden verkopen, niet terug (uitzonderingen daargelaten). En ik vind dit zeker ook een enorm pluspunt van voergezond.
Coca cola geeft idd recepten ook niet vrij en dat is logisch. En ook daar zie je dat mensen het proberen na te maken.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-03-12 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Deel van bericht verwijderd.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:57

Mooi samengevat Madam, helemaal mee eens. Echter denk ik dat je even moet temmen op het bericht om het onder de aandacht te brengen, de mods lezen niet alles mee :n

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:10

Hier kun je precies lezen waaraan een fabrikant moet voldoen wat betreft het etiket/label:

http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... een-etiket

een stukje daaruit:

(F) Samenstelling
De samenstelling van de verwerkte voedermiddelen dienen vermeld te worden in afnemende volgorde van hun aandeel in het mengvoer. Het gewichtspercentage moet vermeld worden indien de aanwezigheid ervan in woord of beeld of als grafische voorstelling in de etikettering wordt benadrukt. De percentages hoeven niet verplicht vermeld te worden. Dit is voor bepaalde landen in andere lidstaten van de EU wel verplicht. De minimale samenstelling wordt vermeld, er mag 15% worden afgeweken van de werkelijke gehalten.

Als een product GMO bevat moet op het etiket worden vermeld:
Dit product bevat genetisch gemodificeerde organismen of door middel van het ingredient aangeven dat die genetisch gemodificeerd is.

(D) Toevoegingsmiddelen
Vitamine A, D, en E zijn toevoegingsmiddelen en hiervan moet de naam en het gehalte aan werkzame bestanddelen worden vermeld. Voor Koper geldt dat de naam van de koperverbinding moet worden genoemd, met daarachter een vermelding van het gehalte aan Cu.

E-nummers en hun benaming hoeven niet verplicht weergegeven te worden op het etiket. Mocht op een etiket niet vermeld worden dat er BHA of bijvoorbeeld BHT inzit is dit nog geen garantie dat het voer dit niet bevat.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:14

Levita30 schreef:
De minimale samenstelling wordt vermeld, er mag 15% worden afgeweken van de werkelijke gehalten.

Wat 'n vreemde regel zeg!
Anyways, dan zit Havens toch ook fout als het gaat om het niet vermelden van het (hoge) zetmeelpercentage in de Natural Balance of niet?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:21

Gimli_ schreef:
Levita30 schreef:
De minimale samenstelling wordt vermeld, er mag 15% worden afgeweken van de werkelijke gehalten.

Wat 'n vreemde regel zeg!
Anyways, dan zit Havens toch ook fout als het gaat om het niet vermelden van het (hoge) zetmeelpercentage in de Natural Balance of niet?

Uhmmm... sorry, gaat even wat fout, kan het tabelletje met wat er verplicht is blijkbaar niet inplakken hier...

zetmeel hoeft niet vermeld te worden, alleen: ruw eiwit, ruw vet, ruwe celstof, ruw as, calcium, fosfor en natrium

hier nog even hetlinkje voor het hele stuk:

http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... een-etiket

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:43

annepanne schreef:
Maar Mirim, uiteindelijk kwam het erop uit dat bij het zonder suiker/ melasse voeren je ook de zetmeel laag moet houden omdat je anders alsnog je doel niet bereikt :n Staat niet in de titel maar was wel een conclusie tussendoor. Geen zetmeel is extreem natuurlijk, maar wel laag in zetmeel (zonder granen)

Tja Coca Cola geeft z'n recepten ook niet af :Y)

Dat stukje geen zetmeel is extreem natuurlijk, maar wel laag zetmeel............... Dat snap ik niet helemaal.

Maar hier even een aanvulling over suiker en zetmeel:

Er is wel een verschil tussen suiker en zetmeel, waardoor zetmeel minder negatief is voor paarden dan suiker. Zetmeel en suiker worden beide omgezet in glucose. Daardoor krijg je een bloedsuiker spiegel stijging. De meeste suiker soorten kunnen vrijwel direct door de darmwand opgenomen worden en zorgen voor een plotselinge sterke stijging (piek) van de bloedsuiker spiegel. Hierdoor moet er plotseling meer insuline geproduceerd worden en wordt dit ook plotseling aangeboden aan de cellen, waar de glucose gebruikt kan worden (of opgeslagen). Deze hele plotselinge sterke veranderingen kunnen er voor zorgen dat de insuline receptoren ongevoeliger worden en niet goed meer reageren, dan heb je insuline resistentie.

Zetmeel zijn polysacchariden, hele lange ketens, die veel langzamer afgebroken worden (vaak niet eens helemaal) en zorgen voor een rustige stijging van de bloedsuiker spiegel wat lang niet zn negatief effect heeft als suiker. Het paard heeft langer de tijd om dit rustig te verwerken. Het insuline gehalte stijgt rustiger en wordt ook rustiger aan geboden bij de cellen.

Daarom is een paar aardappelen (zetmeel) eten ook gezonder dan een paar suikerklontjes (heb het even over een mens maar geldt voor een paard net zo maar die geef ik geen aardappels ;-)

En wat zou een paarden kudde vroeger in het wild doen wanneer ze een veld met wilde haver tegen komen?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:06

Die vraag kan ik je op ervaring van vorige bijrijdpaard vertellen (hoe de paarden er nu in staan) die doen daar dus niets mee :n Die gingen werkelijk geen granen eten. Mensen laten dan ook al jaren hun eigen brok produceren. Zal misschien niet voor alle paarden gelden maar vond dat een erg mooi voorbeeld uit de praktijk.

Toevallig ben ik gister, als een van de weinigen uit dit topic, wel op bezoek geweest bij Pavo (die ons nav dit topic daarvoor had uitgenodigd) En hebben we het ook gehad over zetmeel, bronnen van zetmeel en de opname van onbewerkte en bewerkte granen. De reden van het weinig zetmeel voeren is toch de vele insuline resistente paarden en mijns inziens is een beperking van zetmeel nodig omdat vele paarden overvoerd worden en tevens een slecht ruwvoerbeleid hebben. De meeste paarden worden overschat in hetgeen ze bewegen. Ze worden te rijk gevoerd of krijgen te weinig beweging. Ze hebben de energie uit zetmeel dan ook niet 'nodig' ze halen genoeg energie uit het krachtvoer met de aanvulling van vitamine en mineralen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:11

steenbok1980 schreef:
russel schreef:

Equi_libre of bedoelde je haar niet?

Ja, haar bedoel ik, bedankt en voor mij heeft dat wel met de discussie te maken, want hoe kom ik er anders achter???dan in dit topic??