Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:28

Ik gebruik voor een van onze paarden sinds een kleine 3 weken Marstall naturell samen met de Wiesen Fasern. 2x daags halve schep van ieder.
Ik ben op marstall overgestapt omdat mijn merrie al zeker een jaar aan haar rechterkant bultjes heeft. Als je erover heen gaat met hand of borstel merk je dat dat jeukt want dan gaat ze in de oh-wat-lekker-houding staan. :)
Dierenarts weet niet wat het is en zegt allergie voor het een of ander...

Afbeelding (foto is van jaar geleden)

In overleg met de verkoper Marstall naturell genomen ivm lage eiwit. Alleen worden de bultjes nu erger.....

Wat zou ik beter/anders kunnen voeren? Heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt of een paard die iets soorgelijks heeft?

Ik vind het super voer van Marstall dus ik zou graag dit voer voor haar gebruiken, maar dan misschien een andere variant waar ze minder allergisch op reageert.

Verder krijgt ze 3x per dag veel hele droge voordroog van eigen land.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:41

dianalamboo schreef:
Misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik heb een tinkermerrie van 12-14 jaar die al zeker 7 veulens achter elkaar heeft gehad. is nu niet drachtig en niks aan de voet.
Was erg mager toen ze bij mij kwam in september. Met voeren is er bij gekomen maar blijft erg ingevallen flanken houden. Ook ruggengraat ligt er nog op. Ribben zijn te voelen en licht zichtbaar dus dat is nu weer goed. Heupbotten waren erg zichtbaar en ook dat is weg.
Staat momenteel op spillersvoer (lijkt op marstall), combi van coditie en cool mix. Verder natuurland hooi en krijgt wat voordroog erbij.
Nu is ze wel gevoelig voor mok dus wil haar het liefst op armer voer zetten voor de mok maar niet voor het lichamelijke conditie.
Ze wordt recreatief gereden en gemend (2x per week max mennen).
Wt zou ik nu kunnen doen?

Misschien is Winergy Equilibrium Senior wel iets?
http://www.winergy.com/Products/WINERGY-Equilibrium/WINERGY-Equilibrium-Senior/

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:15

Storrum, ik herken dit enigszins. Wij hebben een merrie staan die ieder voorjaar onder de buitjes zit. Zodra het warmer weer wordt begint de ellende. Nu is het bij jouw paardje anders, maar de oorzaak misschien niet. Meestal zijn dit soort jeukerige butjes een soort van reactie op een bepaald eiwit. Het is heel moeilijk om uit te zoeken vor welk eiwit ze gevoelig is. Ik heb werkelijk al bijna alle varianten uitgeprobeerd en ook gekeken of het betr werd met alleen Force, maar dat was het ook niet . Het kan dus ook heel goed liggen aan een bepaald soort eiwit uit het ruwvoer. Mijn merrie krijgt nu de Exzem. Tot nu toe is ze nog bultvrij, maar het is ook nog niet warm geweest, dus ik juich nog niet te vroeg. Je zou ook kunnen proberen om jouw paard op de Exzem te zetten. Of de Faserlight. Bij onze merrie was de Faserlight niet het voer, maar dat kan per paard verschillen. Het is een uitzoekerij en het kost tijd om er achter te komen waar de reactie vandaan komt en wat het beste gebaat is bij jouw paardje. Ik begrijp de keus van de Naturell wel trouwens, maar om bij onze pony was het niet het juiste voer. Jammer, want het ziet er zo lekker uit :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:33

ik voer nu 9 dagen de optimaal en zeer tevreden.
zit in de zomer en winter beide knoflook?
is het erg dat je optimaal altijd blijft voeren?
of moet je eens wat afwisselen met ander soort van marstall?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:48

de weide riegel als hij op wei staat.er zit genoeg vitamine in het gras en niet genoeg mineralen
Flosje446 schreef:
Ik heb mijn shet de afgelopen maanden Stall-riegel gegeven. De koeken zijn nu bijna op. Ik twijfel nu alleen tussen de stall-riegel en de weide-riegel. Hebben paarden in de zomer als ze op het land staan echt geen extra vitaminen nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:18

is hier iemand die misschien een klein handje met force wil opsturen???
puur om te zien of pony dat eet?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:31

Anoniem schreef:
is hier iemand die misschien een klein handje met force wil opsturen???
puur om te zien of pony dat eet?

Ik ben bang dat je het met een handje niet kan zeggen. Dit omdat ze vaak iets nieuws ook wel uit nieuwsgierigheid opeten. Je kunt ook een klein emmertje bestellen bij je leverancier, 4 kilo voor 11,50. Eet hij het niet zo, dan kun je het altijd nog mengen met iets wat je nu geeft?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:56

Ik heb een vraag over de Sinfonie.
Op het land waar ik sta staat momenteel ook een vrij dunne merrie in de E maat. Ze word recreatief bereden.
Nu heeft ze met rijden wat last mbt de ademhaling. Er is al DA bij geweest, maar kon niets vinden toen.
Nu willen ze het even aankijken nu ze op hoger gras staat en geen hooi meer bijgeven.
Maar nu las ik dat de Sinfonie ook goed is voor de lichtwegen. Kan iemand wat meer info hierover geven? En zet dat voer ook een klein beetje aan (naast het volle gras). En word ze hier niet heter van? Aangezien het al best een hittepetit is.

alvast bedankt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:33

Het is heel goed om een paard met luchtweg problemen de Sinfonie te voeren. Het voer zet niet echt aan in de zin dat zij er veel dikker van zou worden.
Als een paard goed in zijn vel zit en voldoende ruwvoer krijgt en daarnaast een muesli zal ze niet afvallen.Het zou kunnen zijn dat de weerstand laag is en het paard zich door de beugel genomen helemaal niet fit en lekker voelt...dan vallen ze ook in. Ook dan is de Sinfonie een goed keus, als oppepper van Marstall.
Ze wordt er niet heter van, maar als ze lekkerder in haar vel zit kan het zijn dat ze wel wat heter lijkt.
Ik begrijp alleen niet waarom jullie haar op hoger gras willen zetten en geen hooi meer bij willen voeren. Ik snap de achterliggende gedachte niet helemaal.Gaat ze helemaal 24/7 op het land en voeren jullie daarom niet meer bij? Of gaat ze op wat langer gras voor een paar uur en krijgt verder niets?
Je kunt ook hooi nat maken, als het jullie om het stof in het hooi gaat.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:36

Ze staan 24/7 op het land. We hebben 4 landjes en mijn paardje en ander paardje staan op land nr 2. Deze begint echter ook iets kaler te worden en daarom krijgen ze hooi bij. Maar het betreffende paardje waar het over gaat is idd niet helemaal lekker geweest en veel ingevallen geweest. En nu met die luchtwegen erbij willen ze even kijken of het helpt dat ze dus alleen krachtvoer en gewoon hoger gras krijgt. Ze staat er dus 24/7 op.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:43

vraag het nogmaals :)

mirim:

de optimaal zit er overal knoflook in de winter als de zomer?
kan de optimaal het gehele jaar gevoerd worden of moet je het eens afwisselen met ander marstall voer.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:39

Sorry, ik heb er overheen gelezen.
De Optimaal heeft nog maar 1 variant, dus geen zomer en winter meer. Ik heb net de laatste zak verkocht en kan dus niet op de label kijken of er knoflook in zit. Uit mijn hoofd weet ik het niet en in de borchure staat de nieuwe samenstelling nog niet vermeld.
Dit antwoord blijf ik je dus even schuldig.
Zelf zou ik je aanraden om twee maal per jaar, het liefst in de 'verhaarperiode' een kuur van 40 dagen Sinfonie te doen. Niet omdat de Optimaal niet doorgevoerd kan blijven worden, maar het is voor het paardenlijf goed om zelf actief te blijven. Ik bedoel dat het afweersysteem van het paard optimaal blijft als het zelf blijft 'nadenken/werken' en niet standaard hetzelfde voer krijgt toegediend. Het houdt het paardenlijf allert door af en toe wat anders te voeren, zeker als het gaat om kruidenmuesli's.
De Sinfonie is de oppepper onder de muesli's. Juist tijdens de verhaarperiode vraagt het paard extra aandacht, het verharen vergt extra energie. Dus vandaar die periode.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:09

oke dankje. antwoordt hou ik graag te goed van je.
ik voer haar nu halve schep per dag met 30 gram force.
mevrouw had nog wel wat heter gemogen ook in haar dagelijks doen en laten.
ze toont nog wat sloom.
wordt ze wat heter van meer optimaal want dan moet ik over gaan op 2 voerbeurten of moet ik wat anders er bij voeren?
ze is overigs al erg opgeknapt maar mag nog wel ietsje meer in zitten.
ze is vermoedelijk wel insuline resistent dus meot wel oppassen met te veel suikers.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:15

Ik zou het voer nog even zo laten en anders eventueel wat lijn/distelolie erbij. Je kunt niet meteen alles verwachten en op alle fronten verbetering zien, je voert de Optimaal nog niet zo heel lang :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:21

ja heb je gelijk in .
ik geef haar nog even de tijd en wacht tot deze zak bijna op is en desnoods de lijn disterolie erbij
de gerste vlokken is minder geschikt? gewoon even ter informatie.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:29

Voor een IR paard zou ik geen gerstevlokken bijnemen. Wat zou je voordeel zijn?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:22

ik wou jou antwoordt even weten .
nee zal als ze niet verder verbeterd binnen 3 weken de lijn/distel olie bij bestellen.
mok is bijna weer weg!
heerlijk vindt ze de optimaal ;)

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:41

Ik wil mijn pony's (een haflinger en een shetlander) een extra door hun muesli doen zodat ze wat meer moeten kauwen en het niet hap/slik/weg is. De shetlander krijgt 200 gr faser light en de haflinger een ruime schep isli-robuust. Een vriendin geeft haar haflingers de ruwvoermix van subli en dat vond ik een mooi product voor dit doel, maar omdat ik de muesli van Marstall voer en daar erg tevreden over ben, heb ik liever een vergelijkbaar product van Marstall. Wat ik zo kon vinden heeft Marstall de Wiesencobs, Wiesenfasern, de basis en procaval.

De wiesencobs en wiesenfasern heb ik beide een zakje van geprobeerd (uit het 'kerstpakket') en dat viel wel in de smaak, maar ik denk dat het voor mij in de praktijk niet handig is elke dag de wiesencobs van tevoren te weken en omdat het echt ontzettend uitzet wil ik het niet droog gaan voeren. De Wiesernfasern vond ik erg kort spul en daardoor had het weinig structuur. Het rook overigens wel heerlijk! De basis en procaval heb ik beide nog niet geprobeerd, maar mijn pony's zijn geen moeilijke eters, dus daar verwacht ik geen problemen mee.

Welke van deze 4 zouden jullie mij aanraden en waarom? Qua voedingswaarde hoeft er niet zoveel in te zitten, het gaat me met name om het extra kauwen en daardoor langzamer eten van de muesli. Daarnaast krijgen ze nl nog 2x per dag goed hooi en staan ze in de wei.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:08

Ik heb een tijd geleden met mijn vorige paard Marstall geprobeerd, en wil nu Marstall bij gaan voeren bij mijn nieuwe paard. Bijvoeren, omdat het brok inclusief is op stal, en hij vooral wat extra's nodig heeft. Op stal krijgt hij nu 1 kg sportbrok per dag, met 2x per dag een berg grofstengelig kuil. Hij is alleen een beetje ribbig, en mag dus wel wat extra vet op zijn lijf hebben. Ik heb geprobeerd dat te bereiken door 1 schep slobber te geven (aangemaakt natuurlijk), maar dat had geen effect. De zak is nu bijna op, en ik ben op zoek naar iets anders wat hem laat aankomen. Qua energie zit hij met rijden goed, ietsje meer zou kunnen maar echt niet veel meer. Hij is van zichzelf vlot zat namelijk. Over een paar weken gaan ze volgens mij ook de wei op, wat hopelijk ook wel gaat helpen, maar ik weet niet of het genoeg gaat helpen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:20

Shanouk, mijn merrie is zoals je weet ook niet het meest dikke paard, oké nu op 9 maanden dracht wel :D en zij komt/blijft mooi op gewicht met de havervrij of de corn. Ik weet alleen niet of de corn te veel energie geeft naast je sportbrok.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:13

Ik zou ook graag een voedingsadvies willen hebben. Ik heb een fjord. die word 10 mei 4 jaar en hij staat nu 24-7 in een paddock met 3 tot 4x per dag ruim droogvoer. Veder als ik er ben geef ik hem een handje brok met slobber en daardoorheen lijnzaad olie en knoflook. Nu gaat hij eind deze maand naar het dag en nacht land voor een aantal maanden en wil ik hem voorzien van een goede muesli die ik gaat aanvullen met natuurmix en lijnzaadolie. Het liefst een voer waar weinig suikers inzitten. Hij word nog niet veel aan het werk gezet, ong. 2x per week longeren, soms een ritje naar buiten en soms even in de bak maar er word nog niet veel van hem gevraagd. Wat kan ik hem het beste voeren?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:33

Naast weidegang zou ik alleen vitaminekorrel geven, de Force...

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:09

Ook adviseer ik je force te geven.
Doen wij hier t gehele jaar dus ook naast weidegang.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:57

naast weidegang de force of weide musli ligt natuurlijk aan het type paard snel dik/dun ras etc
zelf ga ik force geven met wiesenfasern

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:15

liefmeisje21 schreef:
Ik zou ook graag een voedingsadvies willen hebben. Ik heb een fjord. die word 10 mei 4 jaar en hij staat nu 24-7 in een paddock met 3 tot 4x per dag ruim droogvoer. Veder als ik er ben geef ik hem een handje brok met slobber en daardoorheen lijnzaad olie en knoflook. Nu gaat hij eind deze maand naar het dag en nacht land voor een aantal maanden en wil ik hem voorzien van een goede muesli die ik gaat aanvullen met natuurmix en lijnzaadolie. Het liefst een voer waar weinig suikers inzitten. Hij word nog niet veel aan het werk gezet, ong. 2x per week longeren, soms een ritje naar buiten en soms even in de bak maar er word nog niet veel van hem gevraagd. Wat kan ik hem het beste voeren?

Als je graag een muesli wil voeren naast de weidegang ( en persoonlijk ben ik van mening dat je daar goed aan doet) zou ik je aanraden om de Naturell te voeren. Een lekkere muesli, met veel vitaminen en een laag eiwit gehalte en is melasse vrij. Je hoeft het dan ook niet aan te vullen met olie en een natuurmix, want deze muesli is een Premium-muesli en voorziet ruim in de behoefte.