[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:03

Monster_tos schreef:
UnitedxWest schreef:
@monster_tos: Op onbeperkt willen ze echt niet over, ik geef nu zelf ook al extra en voor een normaal paard zou dat voldoende moeten zijn. Ik weet dat onbeperkt goed zou zijn, ik ben zelf ook iemand die houdt van veel ruwvoer, maar dat is helaas niet mogelijk... Dan zou het ook beteken dat hij is de wei bijgevoerd moet worden en dat gaat al helemaal niet lukken, want dan offert het weidemaatje het allemaal voor zich op...

Tjah dan zou ik toch kijken of dit wel de juiste stal is.. De verhouding krachtvoer/ruwvoer is ook heel belangrijk, volgens mij moet een paard minimaal 6 kilo ruwvoer eten om het krachtvoer goed te kunnen verwerken. Hoeveel krijgt je paard nu?

Ik vind het de juiste stal. Hij werd bij z'n oude stal heel ongelukkig, omdat hij altijd alleen moest staan enzo. Op deze stal is hij weer vrolijk geworden, gaan glimmen etc. Hij krijgt voor een paard genoeg hooi, maar ik kan hem niet op onbeperkt zetten. En de pensionstallen hier in de buurt zijn allemaal vrij voorzichtig vind ik. Maar ik ben ook echt iemand die van veel ruwvoer houdt haha. Misschien heb ik het allemaal wat omschreven alsof het hij heel weinig krijgt, maar zelf hou ik gewoon van het liefst te veel. Dat wanneer je ze 's ochtends uit de stal haalt en er nog wat ligt, zodat je weet dat ze genoeg gehad hebben.
Ik zal even kijken of ik het hooi kan wegen, moet ik even denken hoe ik het ga aanpakken. Maar ik denk dat hij wel rond de 6 kilo hooi, in zijn geval voordroog, komt.

Zijn er verder nog tips die ik kan doen betreft het voeren (laten we dat onbeperkt hooi even opzij zetten, dat weten we nu wel).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:24

senioren priores met omega 369 mix en wat lucerne zelf voeren als je er bent misschien?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:49

pleiada schreef:
Is hij nagekeken door een tandarts?(een goede)

Een arabier zou ik omdat het best een sober ras is geen mais voeren..Ik zou inderdaad lucerne geven met bijvoorbeeld pavo podo grow of pure feed condition..Deze voeders bevatten veel eiwitten die nodig zijn om aan te komen en niet zoals mais veel zetmeel. .pure feed condition is tevens hoog in vet..

Mijn AV hengst kreeg de mais/lijnzaad brok erbij met lucerne.
Hier kwam hij op een nette manier van aan.
Ik ben nu overgstapt op de cavalor pro breed..is een merrie brok in muesli vorm.
Had geen zin om 60 km te rijden voor die zakken mais/lijnzaad.

Die van mij krijgt ook ruim een halve plak hooi van een grote baal per keer en 1,5 kilo brok.

Zelfs in zijn dek periode met show training erbij is hij niet terug gekomen op gewicht.
Hierbij ben ik de supplementen van soul Nutricien gaan geven als ondersteuning van zijn spieren.

Heb op de manier van voeren erg veel baat gehad..

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:14

Hier ook een dilemma met een iets te dunne pony. Ik heb wat doorgelezen en schrok van Maris haar bericht over de Pavo Slobber.. Is deze echt zo slecht? Mijn AV merrie van 21 jaar was vorig jaar ernstig ziek (bevallingscomplicaties) en omdat er nog een veulen bij liep was ze graat mager. Op 3 maanden hebben we het veulen gespeend omdat ze echt vel over bot was. Ik heb de SP gelijk geprobeerd omdat ze nog niet de wei op mocht en ook geen onbeperkt ruwvoer. Alleen vond ze dit weer niet lekker en is ze snel overgegaan op de Pavo Slobber en krijgt dit nu nog steeds (2x een halve schep slobber samen met een halve schep muesli). Daarnaast krijgt ze veel ruwvoer en de hele dag op de wei en nu ziet ze er zo uit :D
Afbeelding
Maar aangezien ze verder niet meer hoeft te werken is de Pavo Slobber dus eigenlijk niet goed voor haar? Wat raden jullie dan aan? Het moet vloeibaar zijn aangezien het van binnen allemaal verdraaid is en haar darmen geplet worden door haar baarmoeder (DA snapt nog steeds niet dat ze zo levend rondloopt en zelfs een klein beetje bereden wordt door kinderen).

Ondanks dat al haar kinderen snel te dik worden, is dat niet het geval bij haar 4-jarige dochter. Het is een binnenvetter en blijft altijd lopen met het rijden. Extra energie heeft ze dus niet nodig. s'Ochtends krijgt ze 3/4 schep Westernmuesli van Marstall, s'avonds 3/4 schep Pavo Slobber omdat ze er iets van aankwam afgelopen winter maar vol is ze nog steeds niet... En misschien krijgt ze dus ook wel veelte veel energie van de slobber? s'avonds krijgt ze 2 handjes spelt en een hoop goede kruidenhooi. Kan ik haar dan maar beter van de Pavo slobber afhalen en iets anders geven? Als ze stil staat heeft ze echt zon ielig kontje en na een wedstrijd oid zijn de ribben meteen weer zichtbaar. Wat kan ik na een wedstrijd geven? Nu geef ik een grote bak Pavo slobber omdat er op staat zorgt voor goed herstel.. Wie o wie kan mij helpen??

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:23

LindyH, ben je al met je paard bij De Hoek geweest (praktijk van Erik Laarakkers)? Ik ben daar met een andere AV merrie van mij geweest (voor een ander probleem). Ze was niet dun, maar op haar rug en kont arm bespierd terwijl ze M niveau loopt. Ze is daar helemaal doorgemeten en er kwam oa uit dat de voeding niet goed voor haar was (veelte veel suikers) en ook haar leverwaardes waren niet goed. Nu met homeopatische druppels en ander voer begint ze lekker vol te raken en haar doffe vacht is ook glanzend. Zelfs het probleem waarvoor we kwamen is hierdoor weg gegaan! Omdat ik biologisch voer nodig had ben ik terecht gekomen bij Vitaal Dier, omdat deze dichtbij zat. Toevallig kon zij hetzelfde als De Hoek en heeft ze nog 2 paarden meer van mij doorgemeten en van allemaal een voer analyse gemaakt (waarbij ook grote problemen naar voren kwamen die weer zijn behandeld met supplementen/homeopathie). Voornamelijk kwam naar voren dat mijn paarden (arabieren) ontzettend gevoelig zijn en vooral brok en andere mueslies met hoge suikerwaardes niet goed voor ze is. Ze staan nu allemaal op sobere mueslies (vooral Marstall). Het was een hele investering maar ze zijn allemaal super vooruit gegaan en ook sommige karakters zijn in positieve zin veranderd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:10

Paroeska, pavo slobber is niet slecht hoor ! Maar wel om in zeer grote hoeveelheden te geven. Het is namelijk allemaal krachtvoer !
dus je kan er geen ruwvoer mee vervangen. Dat kan je met seniores priores, masters seniorenbrok, grasbrok, gehakselde grassen en lucerne wel.
Teveel krachtvoer is gewoon belastend voor de paardendarmen. Maar een kilo per dag aan krachtvoer kan gewoon hoor.

LindyH

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:53

Dankjewel voor de tip Paroeska! Dat is er zeker eentje om te onthouden. Ik wacht nu eerst even de hooianalyse af.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:50

Quintos krijgt nu sinds een paar dagen Pavo Podo Grow 3 (veulenbrok) en daar knapt 'ie heel goed van op, ik heb het idee dat 'ie al wat aan begint te komen, en hij heeft ook al wat meer energie. Verder heeft 'ie nog steeds rij-vakantie en geniet 'ie van de stukjes wandelen, en is 'ie net voor het eerst mee geweest op de fiets. Geweldig vond 'ie het! Hij begint langzaam maar zeker weer de 'oude' te worden. Vorige week is 'ie ook getest op Cushing's, dus nog even wachten op de uitslag.
Tijdens onze wandeling afgelopen zaterdag, nu vind ik hem al dikker lijken, ik zal morgen een nieuwe foto maken!
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:16

Als je hem maar geen kg's podo grow geeft en ook (meer dan ) voldoende ruwvoer dan is het goed !

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:08

Nee zeker niet! Hij krijgt nu van mij 1kg en 'onbeperkt' ruwvoer. Ze krijgen 's ochtends en 's avonds een halve baal, dus in totaal een hele baal, en daar houden ze altijd wat van over. Wat 'ie 's ochtends aan krachtvoer krijgt weet ik niet, waarschijnlijk aardig wat, maar dat moet van de DA..
Ik kreeg vanmiddag te horen dat hij positief op Cushing's is getest, en morgen beginnen ze met de medicijnen en komt er ook vetrijke muesli. (ook via de DA) Ben erg benieuwd hoe/of hij hier van gaat opknappen!

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:21

Piekosjj, Fijn dat ze nu tenminste de cushing kunnen behandelen. Toch zou ik opletten met de hoeveelheid krachtvoer, ook vanwege de kans op koliek bij zo'n oudje. Je kan beter een andere dikmaker kiezen zoals bijv de Senior Prides of een ander senioren voer. Ik heb voortaan wel geleerd dat het van buiten er goed uit kan zien, maar de darmen kunnen al snel beschadigd raken.

Bedankt Maris. Ik ben toch maar overgeschakeld naar de SP. De jaarling, ouwe en 4-jarige krijgen dit nu s'ochtends aangezien we geen mogelijkheid hebben om dan hooi te geven en ze toch meteen de wei op gaan. De slobber krijgt de ouwe nog om 17.00u en bijv na een zware arbeid/wedstrijd blijf ik dit geven als beloning aan de rest. Nu mijn vraag; stel dat ik wedstrijd heb met de 4-jarige, kan ze dan wel voldoende energie uit de SP halen of kan ik dan beter s'ochtends haar muesli geven en om 17.00u de SP? Ook de Subli Omega heb ik aangeschaft. Dit krijgt de 4-jarige nu ook en ga ik testen bij een paard wat meer energie mag hebben tijdens het rijden. Bewaren jullie het gewoon in de zak en hoeveel geef je ongeveer?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:44

dat is niet te zeggen of je 4 jarige daar genoeg aan heeft. Elk paard is anders. Zal een kwestie zijn van uitproberen. Ik neem aan dat je met een 4 jarige geen zware wedstrijden rijd, dus proberen kan altijd lijkt me ?!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:52

Kwestie van proberen inderdaad. Ik heb de Omega mix in een afsluitbare ton. Maar ik heb al mn voer in tonnen :)

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:02

Dat is waar, het is nog maar B niveau maar vaak zijn het wel flinke afstanden. Dit weekend wordt het alvast zaterdag en zondag getest ;)

Ik heb ook alles in tonnen maar ik vond het zo'n vies plakspul, vandaar dat ik het me afvroeg of het wel in tonnen kan. Het zit nu namelijk in zo'n speciale zak. Ze aten het gelukkig wel goed op :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:38

Paroeska schreef:
Piekosjj, Fijn dat ze nu tenminste de cushing kunnen behandelen. Toch zou ik opletten met de hoeveelheid krachtvoer, ook vanwege de kans op koliek bij zo'n oudje. Je kan beter een andere dikmaker kiezen zoals bijv de Senior Prides of een ander senioren voer. Ik heb voortaan wel geleerd dat het van buiten er goed uit kan zien, maar de darmen kunnen al snel beschadigd raken.

Ik ben het ook zeker niet eens met de hoeveelheid brok die hij nu krijgt, maar dit is wat de DA aanraadde en hier wijkt de eigenaar écht niet vanaf. Ik heb inderdaad ook de slobber van Masters of SP aangeraden, maar nee, er moest gewacht worden op het advies v/d DA. Ik voer hem al 'tegen haar wensen in' veulenbrok, ze is nu op vakantie dus vandaar dat ik 't nu doe. voelt zich net een crimineel nu ~~}>

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:00

Fleurrr_ schreef:
Ik voer mijn pony maisbrokken bij naast haar sportbrokken.
Ze is nu niet meer te dun maar ze mag wel wat voller worden.
Eergisteren was ik bij de dierenarts voor haar gebit,
Die is nu helemaal weer in orde, ze eet nu goed en pijnloos.
Ik heb nu nog equitop myoplast besteld voor de spieropbouw, ben heel benieuwd of dit gaat werken.
Werd getipt door iemand waarbij het goed heeft geholpen!
Nog meer mensen ervaring mee?

Ze is nu zo:

[ Afbeelding ]

myoplast is vrijwel alleen maar suiker als je echt iets goeds wil proberen voor de spieropbouw zou ik muscle impuls van super horse gebruiken. Dit is samengesteld uit aminozuren die de spieren echt nodig zonder dat er allemaal rommel is toegevoegd

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:49

Piekosjj schreef:
Ik ben het ook zeker niet eens met de hoeveelheid brok die hij nu krijgt, maar dit is wat de DA aanraadde en hier wijkt de eigenaar écht niet vanaf. Ik heb inderdaad ook de slobber van Masters of SP aangeraden, maar nee, er moest gewacht worden op het advies v/d DA. Ik voer hem al 'tegen haar wensen in' veulenbrok, ze is nu op vakantie dus vandaar dat ik 't nu doe. voelt zich net een crimineel nu ~~}>

Jammer zeg dat de DA dan geen fatsoenlijk voer aanraad... Haha maar goed dat ze nu op vakantie is :P

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:09

Ik heb mijn anorexia schimmel nu op 1 kg seniores priores, en 1 kg lucerne staan per dag (verdeeld over 2 voerbeurten). Verder staat ze 24/7 op gras en krijgt ze 3 x per dag een stapel hooi.

Hopelijk trekt ze snel helemaal bij. :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:01

Piekosjj schreef:

Toch snap ik dit niet helemaal...
Je bent het niet eens met de grote hoeveelheid brok die hij krijgt en dan geef je vervolgens zelf ook weer krachtvoerbrok extra bij ??

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:09

Ik wil me ook melden in dit topic. Ik sta open voor advies maar heb natuurlijk zelf al veel geprobeerd. Hierbij wat info:

12 jarige ruin, KWPN
1,68 m
Loopt Z2, regelmatig trainen afwisselen met buitenrijden

Gebit wordt ieder jaar gecontroleerd geen bijzonderheden
Mest wordt iedere 6 weken gecontroleerd en zo nodig ontwormd

krijgt nu:
- 10 kg hooi per dag verdeeld over 5 porties, iedere portie aangevuld met 2 handjes kuil zodat hij goed eet. Wei is op en de paarden worden bijgevoerd op de wei.

- 1 schep muesli, 1 schep sport brok, 1 schep merrie brok (alleen 's avonds want ik wil alleen krachtvoer voeren nadat hij ruwvoer heeft gegeten)
- maagcompositum van de groene os

Probleem:
- Door stress valt hij snel af. Hij is een echt binnenvetter dus moeilijk te zien. Hij valt ook af van bijv. de hele dag op de wei staan.
- Onbeperkt ruwvoer geven heeft een weerslag op zijn lever/nieren. Dit is vastgesteld door de DA op basis van bloedonderzoeken. Waarschijnlijk slaat hij het te veel aan voedingsstoffen op in zijn organen ipv het als vet of spierweefsel om te zetten.
- Het voeren van te veel suiker geeft reactie in de maag (maagzweer).

Onderstaand berichtje heeft me aan het denken gezet om een senior priores.

Maris schreef:
Paroeska, pavo slobber is niet slecht hoor ! Maar wel om in zeer grote hoeveelheden te geven. Het is namelijk allemaal krachtvoer !
dus je kan er geen ruwvoer mee vervangen. Dat kan je met seniores priores, masters seniorenbrok, grasbrok, gehakselde grassen en lucerne wel.
Teveel krachtvoer is gewoon belastend voor de paardendarmen. Maar een kilo per dag aan krachtvoer kan gewoon hoor.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:21

Geef je die muesli, sportbrok en merriebrok dan allemaal in 1 keer s'avonds ?"dat lijkt me wel wat veel om in 1 keer te voeren !?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:02

Nou, ik heb mijn ruwvoeranalyse binnen. Het voordroog is extreem laag in Natrium. Ik vraag me af of dat spierverlies tot gevolg zou kunnen hebben, zeker met dat warme weer. De paarden krijgen wel likstenen, maar soms ook hele tijden niet. Daar heb ik verder geen invloed op. Bovendien is een liksteen meer voor ruwvoer dat normaal is in Natrium maar voor de dagelijkse dosis van paarden te laag toch?

Ik moet dus naar een manier gaan zoeken om Natrium aan te vullen. Ik zou gewoon een schepje zout door het voer kunnen doen, maar dat durf ik niet echt. Geen idee hoe veel of weinig dat dan zou moeten zijn. Ik zou een elektrolytensupplement kunnen geven, maar dat vind ik dan weer overdreven (duur) voor alleen een Natriumaanvulling. Misschien is Keltisch Zeezout iets? Ik ga maar eens beginnen met zeewier denk ik. Dat heb ik nog staan.

Verder zijn de Zink-, Mangaan,- en Suikergehaltes aan de lage kant, maar dat kan wel opgevangen worden met het vitaminensupplement dat ik geef.

Ijzer en NH3-fractie zijn vrij hoog. Vooral van de laatste heb ik geen idee of dat erg is en of ik er iets mee moet.

EDIT: Ik zie net dat zeewier ook rijk is aan ijzer. Misschien toch niet zo'n goed idee dan.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:53

Een koffielepel zout op een dag zou ik zeker toevoegen als het natrium erg laag is en kan op korte termijn zeker geen kwaad! Voor de langere termijn is het verstandig om uit te rekenen hoeveel natrium uit ruwvoer je nu precies voert (en eventueel uit andere producten) en dit vergelijkt met de behoefte van jouw paard in zijn situatie en dan bepalen hoeveel gr zout je moet voeren. Mocht je daar niet uitkomen wil ik je best helpen. Zout is voor het verhelpen van een natrium tekort prima, electrolyten mengsels zijn idd vaak erg duur.

Zeewier zitten in der daad ook bestanddelen in welke je liever niet voert. Zeker wanneer het uit natuurwater komt. Het zijn namelijk de reinigers van het water, ze zuiveren het water door zelf alle "vuil" op te slaan, ook zware metalen bijvoorbeeld.

Zink is erg belangrijk voor vele functies en bij paarden welke een tekort hebben en je vult het aan zie je dan ook vaak echt verbetering. Maar net als mangaan is dit met gezond voer waar schijnlijk prima op te lossen. De mineralen welke jij noemt zitten vaak te weinig in ruwvoer, jouw ruwvoer is zeker geen uitzondering!! Bij de ontwikkeling van Fibra bijvoorbeeld wordt er rekening gehouden met de gehalten die in Nederlands ruwvoer vaak voorkomen. Maar ook in dit geval van zink en mangaan, bereken hoeveel je voert en bekijk wat je nog aan moet vullen!

IJzer is jammer dat het hoog is maar ook dat komt veel voor. Een paard heeft er op de korte termijn niet heel veel last van maar hoe lager hoe beter.

Mooi dat je een laag suiker gehalte hebt! Hoe lager hoe beter!!

hier kun je meer lezen over de NH3 fractie http://blgg.agroxpertus.nl/wiki/nh3-fractie Als het ruwvoer echt schimmelvrij is hoef jeje daar niet echt zorgen over te maken. Wel is het eiwit van mindere kwaliteit/ minder goed beschikbaar. Dat kan wel een reden zijn dat je paardje wat schaal wordt.

Een tekort aan de andere mineralen hebben niet direct invloed op het afvallen, wel is het zo dat als de algehele gezondheid minder is door tekorten, dat wel een reden kan zijn voor afvallen.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:12

Maris schreef:
Geef je die muesli, sportbrok en merriebrok dan allemaal in 1 keer s'avonds ?"dat lijkt me wel wat veel om in 1 keer te voeren !?

Op zich is dat niet veel. ik denk bij elkaar 2 kg krachtvoer. Ik zou het nog kunnen opdelen in 2x 1 kg en dan tussen de middag.

daarbij moet ik wel melden dat hij een trage eter is. Hij eet zijn krachtvoer nooit aan één stuk op. Hapje brokken, hapje hooi, .... Ik heb dat zelf ook nog nooit meegemaakt. Een paard dat niet "aanvalt" op krachtvoer of slobber. Hij kan echt zijn neus ophalen voor brokken die anders smaken of een extra poedertje/olie die toegevoegd is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:59

Ik zou 3 scheppen krachtvoer toch proberen te verdelen over minstens 3 voerbeuren en dan combineren met lucerne.
Van lucerne zetten ze goed aan en het is ruwvoer dat ze goed met kauwen, zo wordt het voer nog beter verteerd en opgenomen.
Als je je lucerne langzaam opbouwt kun je je krachtvoer wat afbouwen, want in lucerne zit best heel veel en het is beter voor het lichaam dan krachvoer.

Dan kun je nog iets van omegamix of olie toevoegen, dat zet ook goed aan.

SP vind ik zelf ook heel fijn om te voeren en mijn merrie is er na 2 jaar nog steeds gek op!